computer maakt sata ssd defect?

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hai,

Ik ben een tijdje bezig met het trachten te installeren van een mSata (en nu een 1"8 sata) SSD.
Deze word geinstalleerd in een SuperMicro barebone systeem: http://www.supermicro.com...1u/5017/sys-5017c-mtf.cfm

Hierin zit een Xeon e3-1230v2, 16GB geheugen en 1 oudere WD harde schijf om te testen.

Ik heb het idee dat ik al twee keer mijn mSata gemold heb (convertor adapter). Ik heb deze teruggestuurd en nogmaals een nieuwe gehad. Ik dacht dat of de mSata (crucial m4) het niet goed deed, of de adapterkaart het kapot maakte.

Nu heb ik gevraagd toch maar een Intel SSD 320 (80GB) te hebben geinstalleerd met een andere adapterkabel weer hetzelfde euvel.. getest op andere computers..zelfde probleem.

Ik ruik geen verbrande componenten... maar ik heb geen flauw idee wat er nu aan de hand kan zijn? de sata drive voelt ook gewoon koud..

Wat moet ik hiermee doen? Ik heb echt een interne SSD nodig. Intern zit er gewoon een goede 350 WATT voeding,.. en met deze inhoud momenteel kan het lijtk mij niet eens teveel trekken. (lage cpu load etc).

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Je gebruikte eerst mSATA maar wat bedoel je precies met een adapterkaart? Want als je een mSATA SSD in een mSATA slot gebruikt, heb je natuurlijk geen adapter nodig. Dus bedoelde je niet dat je een normale SATA SSD op mSATA via een adapterkaart hebt aangesloten die van mSATA gewoon een SATA connector maakt?

Heb je geprobeerd gewoon een normale SSD op de Intel poorten aan te sluiten? Werken HDDs wel? Kortom, waar gaat het precies mis?

Een Intel 320 aansluiten met een andere adapterkabel, daar gaan we weer. Hoezo adapterkabel? Wat als je hem normaal aansluit, werkt het dan wel?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:44:
Je gebruikte eerst mSATA maar wat bedoel je precies met een adapterkaart? Want als je een mSATA SSD in een mSATA slot gebruikt, heb je natuurlijk geen adapter nodig.
Dat klopt helemaal. Op het moederbord zit geen mSata aansluiting, oftowel vaan een miniPCIe. Ik heb hiervoor deze gebruikt: Runcore adapter.

[/quote]
Dus bedoelde je niet dat je een normale SATA SSD op mSATA via een adapterkaart hebt aangesloten die van mSATA gewoon een SATA connector maakt?[/quote] Nee dat bedoelde ik niet :)
Heb je geprobeerd gewoon een normale SSD op de Intel poorten aan te sluiten? Werken HDDs wel? Kortom, waar gaat het precies mis?
Dat is het hem juist. Wanneer ik dit had gedaan was het al te laat. Omdat beide type ssd een niet standaard adapter hebben, alhoewel, wel standaard, maar voor notebooks enzo. de Intel SSD heeft bijvoorbeeld een MSATA adapter (verschil weer met de mSata).
De normale HDD's werken perfect, netjes hot-swappable ook.

Ik dacht eerst dat het eventueel de adapterkaart kan zijn..die gebruikte ik met de Crucial m4 mSata
Nu heb ik de Intel 320, en die heb ik met een normale kabel power + sata adapter aangesloten.
Een Intel 320 aansluiten met een andere adapterkabel, daar gaan we weer. Hoezo adapterkabel? Wat als je hem normaal aansluit, werkt het dan wel?
Zie hierboven..de powerconnector is een ander formaat/formfactor.

Die aansluiting alleen al was al een hel om goed te krijgen ;( .

Alles bij elkaar is het een vrij vreemde situatie vind ik,..nog nooit meegemaakt.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Ik begrijp het niet. Waarom koop je een mSata SSD als je eigenlijk dus beter gewoon een normale SATA SSD er van gaat maken?

Wel zie ik her en der wat verschil met voltages / aansluitpunten tussen mSata en mini-PCIe, als ik het goed heb gelezen.

Als je gewone SATA SSD kunt gebruiken, kun je dat beter doen. Alhoewel ik aanneem dat je er vast een reden voor hebt :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-01 18:26
Heb wel vaker gelezen dat die Controller's vaak erg ruk zijn en verschillende voltages etc leveren.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
rookie no. 1 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:09:
Ik begrijp het niet. Waarom koop je een mSata SSD als je eigenlijk dus beter gewoon een normale SATA SSD er van gaat maken?

Wel zie ik her en der wat verschil met voltages / aansluitpunten tussen mSata en mini-PCIe, als ik het goed heb gelezen.

Als je gewone SATA SSD kunt gebruiken, kun je dat beter doen. Alhoewel ik aanneem dat je er vast een reden voor hebt :)
Ik heb geen plaats meer in de kast voor een standaard SSD. Anders had ik dat uiteraard gedaan. Het is uit beide energie en formaat gekozen. Er komen virtual machines op te staan die op sich niet gek veel schrijfinstructies uitvoeren,.. daarom leek het mij bijzonder geschikt om juist een mSata erin te doen.

Betreft voltages: Vreemd dat ik aansluitingen krijg met toch andere voltages.. zou toch niet mogen?dacht dat het vrij universeel was.
Juist van Intel verwacht ik toch wel iets -normaals- ? :)

[ Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 18-10-2012 16:13 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-01 18:26
Het is ook wel vrij universeel, maar er zijn een hoop but controllers in omloop, dit geld ook voor bv CP Flash adapters naar IDE etc

Zitten een hoop namaak Chinese producten tussen die gewoon niet juist leveren als wat ze zeggen wat ze kunnen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:53
Mektheb schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:14:
Het is ook wel vrij universeel, maar er zijn een hoop but controllers in omloop, dit geld ook voor bv CP Flash adapters naar IDE etc
adapter != controller

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Mektheb schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:14:

Zitten een hoop namaak Chinese producten tussen die gewoon niet juist leveren als wat ze zeggen wat ze kunnen.
SATA -> mSATA is alleen formfactor verandering... De mSATA SSD zit rechtstreeks aangesloten naar de storage controller, zonder tussenkomt van andere logica.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Swordlord schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:30:
[...]

SATA -> mSATA is alleen formfactor verandering... De mSATA SSD zit in princpe rechtstreeks aangesloten naar de storage controller, zonder tussenkomt van andere logica.
Precies,.. en daarom snap ik niet waarom mijn normale HDD's gewoon werken, maar ik wel elke keer een SSD mol,... ik geloof dat de winkel dit ook niet erg leuk vind :Y)

Verwijderd

Bedenk dat er verschil zit tussen mSATA en Mini-PCIe. De eerste is een Serial ATA signaal wat bijvoorbeeld van één van de Intel SATA poorten wordt afgesnoept en naar een 'Mini-PCIe' slot gaat wat dan mSATA heet. Dit alles is volledig passief: Serial ATA kabel wordt in feite op een Mini-PCIe connector aangesloten. Simpelweg dus een SATA SSD met een SATA interface maar met een afwijkende connector, net zoals CompactFlash een afwijkende Parallel ATA connector heeft (ja standaard compactflash is gewoon UDMA33).

Nu komt het ingewikkelde: sommige 'mini-PCIe' slots op laptops of kleine form factor desktopboards, kunnen dat slot op beide manieren gebruiken: én PCI-express voor bijvoorbeeld een WiFi-adapter, én mSATA voor dus een SSD. Hoe het switchen precies gaat weet ik niet, maar het slot wordt zo dus voor twee technieken gebruikt. Beetje misleidend en verwarrend.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:51:
Bedenk dat er verschil zit tussen mSATA en Mini-PCIe. De eerste is een Serial ATA signaal wat bijvoorbeeld van één van de Intel SATA poorten wordt afgesnoept en naar een 'Mini-PCIe' slot gaat wat dan mSATA heet. Dit alles is volledig passief: Serial ATA kabel wordt in feite op een Mini-PCIe connector aangesloten. Simpelweg dus een SATA SSD met een SATA interface maar met een afwijkende connector, net zoals CompactFlash een afwijkende Parallel ATA connector heeft (ja standaard compactflash is gewoon UDMA33).

Nu komt het ingewikkelde: sommige 'mini-PCIe' slots op laptops of kleine form factor desktopboards, kunnen dat slot op beide manieren gebruiken: én PCI-express voor bijvoorbeeld een WiFi-adapter, én mSATA voor dus een SSD. Hoe het switchen precies gaat weet ik niet, maar het slot wordt zo dus voor twee technieken gebruikt. Beetje misleidend en verwarrend.
Juist, daar moest ik dus ook even achter komen. Afijn, nu heb ik dus een microsata (de intel 320),.. daar heb ik een normale kabel voor, zonder adapterboard.. uiteraard verloopt ie wel. Voornamelijk dus de power.
Maar wederom hetzelfde euvel. Ik vraag me af waar ik dit ding dus kapot mee maak? 350W voeding lijkt me sterk dat het niet genoeg is voor enkel een draaiend mobo(geheugen+proc) zonder andere toeters en bellen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:51:

Bij deze slots zijn unused pins in gebruik genomen en zijn lanes van PCI-E opgeofferd voor de SATA communicatie.
Er wordt dus niet geswitched tussen de interfaces, PCI-E heeft gewoon moeten inleveren voor SATA pins.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik vraag me af of er misschien wat met de voeding kabel kan zijn waardoor deze het niet doet? wellicht is deze gewoon goed, en ligt het dus aan de kabel ...

Afbeeldingslocatie: http://www.jordyhoutman.com/intelssd.jpg

Ik las overigens het volgende:
- Almost all 1.8" HDDs draw 3.3V for both mechanics and electronics, though there are some mSATA models that also take 5V, but they are very rare.
Waar krijg je dan de 3,3V vandaan? wellicht ligt het dus aan de overspanning...
Er zit dus alleen een molex connector aan de PSU. Zou er een andere manier zijn om deze goed te kunnen converten?

[ Voor 71% gewijzigd door gitaarwerk op 19-10-2012 14:36 ]

Verwijderd

Dat is toch geen mSATA maar MicroSATA connector. mSATA is iets wat op het moederbord zit. De MicroSATA connector heeft inderdaad verschillende voltages; je hebt het juist voltage kabel nodig anders krijgt het apparaat teveel stroom.

Maar wat heeft dit met mSATA te maken? Hoe sluit je die kabel aan op je moederbord? Dit is mSATA:

Afbeeldingslocatie: http://motherboardnews.com/wp-content/uploads/2011/06/gigabytemsata.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 15:25 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:25:
Dat is toch geen mSATA maar MicroSATA connector. mSATA is iets wat op het moederbord zit. De MicroSATA connector heeft inderdaad verschillende voltages; je hebt het juist voltage kabel nodig anders krijgt het apparaat teveel stroom.

Maar wat heeft dit met mSATA te maken? Hoe sluit je die kabel aan op je moederbord? Dit is mSATA:

[afbeelding]
klopt.. ik heb een speciale adapter ervoor gekocht,... maar die maakte dus daadwerkelijk mijn SSD's kapot. (getest bij de RMA ook). Die had ik voor de Crucial m4 mSata.

Deze is de Intel met MicroSata zoals je stelt. Blijkbaar zal deze dus geen 5V aanleveren aan de Intel SSD. Of ik moet dus een andere adapter hebben met een voltage regulator, of een simpele.. normale SSD :+ Dat word even inpassen.

De supermicro barebone heeft wel een speciaal slot voor een cd/dvd drive... dus wellicht zou die daar nog in kunnen passen.. dat ga ik nu even uitzoeken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
gitaarwerk schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:18:
Waar krijg je dan de 3,3V vandaan? wellicht ligt het dus aan de overspanning...
Er zit dus alleen een molex connector aan de PSU. Zou er een andere manier zijn om deze goed te kunnen converten?
Je PSU heeft neem ik aan ook SATA connectors? Dan zou je zo'n kabeltje kunnen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://sgcdn.startech.com/005329/media/products/main/MCSATAF12S.Main.jpg

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:22:
[...]
Je PSU heeft neem ik aan ook SATA connectors? Dan zou je zo'n kabeltje kunnen gebruiken:
[afbeelding]
Deze heeft helaas alleen molex. Ik heb de schijven wederom omgewisseld . Ipv 80gb , 2x 120. 5v ssds. Heb nog wat vrije ruimte gevonden

Pagina: 1