Tja.. ik zal dan maar een topic openen. Hoevaak backuppen jullie de server eigenlijk? En laten jullie die backups dan op de server staan of op een extern opslag medium?
Ik maak meestal elke week een backup van mijn hd. Dit gaat naar een andere hd die wel in hetzelfde systeem zit. Misschien ga ik mijn backup hd wel op een andere computer zetten en dan ernaartoe sturen over het netwerk, is toch wat veiliger.
Ik draai iedere nacht een backup naar een andere server in het netwerk en brand deze wekelijks op cd-rw's en leg deze bij m'n opa
neer.
Maar ik ga de backup methods nu toch echt nog wat aanscherpen en verbeteren.
Op m'n werk gaat er dagelijks een complete image van de schijf op tape (iedere weekdag een eigen tape) en de vrijdag tape wordt 3 weken bewaard bij iemand thuis (tape'jes roleren)
En de webserver (staat ergens anders)wordt dagelijks ook gebackupt naar een centrale backupserver.
Zeker voor m'n werk is er dus een prima systeem, daar gaat maximaal werk van 5 dagen verloren (bij brand) en max 1 dag bij een HD crash). Thuis ben ik met een vergelijkbaar systeem bezig
('t schiet al op
)
Maar ik ga de backup methods nu toch echt nog wat aanscherpen en verbeteren.
Op m'n werk gaat er dagelijks een complete image van de schijf op tape (iedere weekdag een eigen tape) en de vrijdag tape wordt 3 weken bewaard bij iemand thuis (tape'jes roleren)
En de webserver (staat ergens anders)wordt dagelijks ook gebackupt naar een centrale backupserver.
Zeker voor m'n werk is er dus een prima systeem, daar gaat maximaal werk van 5 dagen verloren (bij brand) en max 1 dag bij een HD crash). Thuis ben ik met een vergelijkbaar systeem bezig
Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere
Verwijderd
op me werk draait er iederenacht een backupjob op een tape-je....we hebbe 14 tapejes dus elke 14 dagen wor de eerste weer overschreven...
efficient en goed dus
efficient en goed dus
Heeft iemand eigenlijk een goed backup shell scriptje voor linux? (dit is niet lullig bedoelt)
Ik moumnt nu het volume via smb ('t grotendeels een Windows netwerk) en copieer dan alle gewijzigde files naar de hd van de 'mirror':
(de 'sleep 10' is bij mij nodig omdat hij anders begint te ijlen
)
Wat kan hier veiliger c.q. beter aan?
Ik moumnt nu het volume via smb ('t grotendeels een Windows netwerk) en copieer dan alle gewijzigde files naar de hd van de 'mirror':
code:
1
2
3
4
5
6
7
| echo start mount -t smbfs -o username=michel,passwd=**** //arendsen/www_ruimte /mnt/backup2 sleep 10 echo Start kopie maken cp -vdpRu /mnt/backup2/ /files/backup/www_michel/ echo end kopie - finish umount -f /mnt/backup2 |
(de 'sleep 10' is bij mij nodig omdat hij anders begint te ijlen
Wat kan hier veiliger c.q. beter aan?
Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere
Ik gebruik een php scriptje welke ik 's nachts uit laat voeren. Deze doet netjes een mysqldump van alle productie databases (Test rommel vind ik niet zo spannend).
Deze dumps plaatst hij in een directory.
Hierna tar en gzip ik alles (MySQL en HTML/PHP files) en ftp deze naar mijn andere server (gaat in totaal om 700-800 Mb per backup).
1 keer in de week (meestal zaterdag of zondag) trek ik deze over naar huis en zet ze op tape. Deze backup bewaar ik minimaal 6 maanden.
Owja, alle output van mijn script word naar een aantal mail-adressen verstuurd (des te meer mensen zien dan de fouten).
Als alles goed daat dan gaat er ook een sms'je uit en je merkt het echt wel als deze een dag niet komt....
Deze dumps plaatst hij in een directory.
Hierna tar en gzip ik alles (MySQL en HTML/PHP files) en ftp deze naar mijn andere server (gaat in totaal om 700-800 Mb per backup).
1 keer in de week (meestal zaterdag of zondag) trek ik deze over naar huis en zet ze op tape. Deze backup bewaar ik minimaal 6 maanden.
Owja, alle output van mijn script word naar een aantal mail-adressen verstuurd (des te meer mensen zien dan de fouten).
Als alles goed daat dan gaat er ook een sms'je uit en je merkt het echt wel als deze een dag niet komt....
Wij maken iedere 24h een backup naar een NFS mounted systeem welke een 60gb raid-5 diskarray bevat.
De mysql files gewoon raw uit de dir, werkt het makkelijkst.
M.a.w. een backup gaat je altijd redden en je ben ongelukkiger dan liefdesverdriet als je ze niet hebt. Denk NOOIT dat je data veilig is, vooral niet als je er uren, dagen, weken aan hebt zitten werken!
De mysql files gewoon raw uit de dir, werkt het makkelijkst.
M.a.w. een backup gaat je altijd redden en je ben ongelukkiger dan liefdesverdriet als je ze niet hebt. Denk NOOIT dat je data veilig is, vooral niet als je er uren, dagen, weken aan hebt zitten werken!
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Ik laat elke dag een backup van de SQL database mailen naar een emailadres op een andere server
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Je kunt smbtar eens proberen, die kan tar's maken van smbsharesOp donderdag 31 mei 2001 23:36 schreef Le Mol wat over backuppen
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
hehe, dat is wel een goeieOp vrijdag 01 juni 2001 01:36 schreef Jotti het volgende:
Ik laat elke dag een backup van de SQL database mailen naar een emailadres op een andere server
ik hoef nix te backuppen (nog niet) en als ik het doe is het op diskettes (asp files waar ik mee werk)
ben ook sinds kort bezig met de huidige backup routines bij een reclamebureau te inventariseren,
zit met het probleem dat dit zowel grafische alswel webdev documenten zijn
(en het een aantal linux, macosx en 1 windows2000 bak betreft)
veels teveel GB's (meen 100)
momenteel werkt men met tapestreamers, niet praktisch, tijdrovend (6 uur) en gaat nogal wat mee mis.
we zaten te denken om veel te splitsen, grafische en webdev.
de webdev zou via een CVS moeten gaan;
mn vraag is nu hoe het zit met backups van de CVS-server, CVS kent eigen backup en restore-procedures, echter hoe zit het met het backuppen van een CVS-server, wat zijn daar de praktijken van ??
zit met het probleem dat dit zowel grafische alswel webdev documenten zijn
(en het een aantal linux, macosx en 1 windows2000 bak betreft)
veels teveel GB's (meen 100)
momenteel werkt men met tapestreamers, niet praktisch, tijdrovend (6 uur) en gaat nogal wat mee mis.
we zaten te denken om veel te splitsen, grafische en webdev.
de webdev zou via een CVS moeten gaan;
mn vraag is nu hoe het zit met backups van de CVS-server, CVS kent eigen backup en restore-procedures, echter hoe zit het met het backuppen van een CVS-server, wat zijn daar de praktijken van ??
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Verwijderd
Tja, ik backup nooit. Ik heb 30Gb aan HD's maar eigenlijk geen echte belangrijke gegevens erop staan die ik mis. En de programmatuur staat allemaal op cd-rom. Het enige wat ik heb zijn 2 images files van het OS met alle geinstalleerde hardware. Daar staat er 1 van op elke HD, dus als er 1 crahst dan gebruik ik de tweede image file of andersom. Als ze alletwee crashen dan moet ik weer opnieuw beginnen.
Als het servers betreft dan is samen met veiligheid een backup een van de bealngrijkste dingen. Dagelijks word hier een dat streamer volgepompt, en een keer in de week word er een cdrw gebrand.
Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....
Wij backuppen alles (klantenbestanden ed, gewoon complete files, een DTP studio that is) op
1. Tape, en
2. 2x op CD (1 cd gaat mee naar huis, de andere blijft daar)
werkt als een trein vind ik zelf..
1. Tape, en
2. 2x op CD (1 cd gaat mee naar huis, de andere blijft daar)
werkt als een trein vind ik zelf..
Ik snap niet hoe jullie alles op CD krijgen. Een backup is toch eigenlijk altijd wel meerdere CD's. Wij gebruiken eigenlijk alleen maar hd-arrays. B.v. een DTP studio, die grafische bestanden zijn toch wel 'redelijk' groot.
Anyway een beetje tapedevice, werkt dat ook linux? En kan die simultane processen verwerken? of moet het achter elkaar? (je weet nooit hoelang 1 server aan 't backup'n is?)
Anyway een beetje tapedevice, werkt dat ook linux? En kan die simultane processen verwerken? of moet het achter elkaar? (je weet nooit hoelang 1 server aan 't backup'n is?)
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Verwijderd
omdat ik het vermoeden heb dat er een aantal wannabe backuppers hier zitten die ervan dromen een backup te maken:)Op zondag 03 juni 2001 22:00 schreef twixx het volgende:
Ik snap niet hoe jullie alles op CD krijgen.
uhm enige dat ikweet is dat je (bij ons;)) elke dag een nieuw tapeje in moet duwe en dat ie dan snachts gaat backuppen...windows overgens....:)Een backup is toch eigenlijk altijd wel meerdere CD's. Wij gebruiken eigenlijk alleen maar hd-arrays. B.v. een DTP studio, die grafische bestanden zijn toch wel 'redelijk' groot.
Er werd mij aangeraden om een PromisE FastTrak 100 IDE RAID controller aan te schaffen.. deze zou zelf elke keer backup maken op me tweede harde schijf
Defunctus Deo Juvente
Verwijderd
je hebt verschillende soorten raid's; je kunt oa zo doen dat je met 2 hd's altijd 1tje een image van de 1e hebt staan...Op maandag 04 juni 2001 10:58 schreef HappyFun het volgende:
Er werd mij aangeraden om een PromisE FastTrak 100 IDE RAID controller aan te schaffen.. deze zou zelf elke keer backup maken op me tweede harde schijf
Is dus handig..Op maandag 04 juni 2001 11:07 schreef Kertje het volgende:
[..]
je hebt verschillende soorten raid's; je kunt oa zo doen dat je met 2 hd's altijd 1tje een image van de 1e hebt staan...
Defunctus Deo Juvente
Da's een mirroring set.Op maandag 04 juni 2001 11:08 schreef HappyFun het volgende:
Is dus handig..
Je slaat dezelfde data op twee schijven op, klapt er een schijf (cheetah, anyone? )dan heb je altijd nog een reservekopie van je data op de andere.
Nadeel is dat je uiteraard schijfruimte niet maximaal benut, wel optimaal (built-in backup).
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Dit leek mij wel handig.. Gelijk een goede back-up en als die crasht dan gaat tie gewoon met die andere doorOp maandag 04 juni 2001 11:08 schreef HappyFun het volgende:
[..]
Is dus handig..
en zoveel duurder is dat kaartje niet
En hoe wil je anders 20Gb gaan back-uppen
Via een mount naar een backup-server bijvoorbeeld ...?Op maandag 04 juni 2001 13:08 schreef T.I.M het volgende:
[..]En hoe wil je anders 20Gb gaan back-uppen
Peerke in action >:)
Modjes in action !!
"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2
Zei ik ookOp maandag 04 juni 2001 13:27 schreef Peerke het volgende:
[..]
Via een mount naar een backup-server bijvoorbeeld ...?
Defunctus Deo Juvente
Ik heb hier thuis een DLT drive (35/70) das dus 70Gig backupOp donderdag 31 mei 2001 21:04 schreef The Source het volgende:
Tja.. ik zal dan maar een topic openen. Hoevaak backuppen jullie de server eigenlijk?
Maar op het onderwerp terugkomend. Als je die DLT goed gekoeld krijgt is het een megabackupsysteem. Supersnel alleen wel een beetje duur.. kost over de 10.000 geloof ik.
Verwijderd
handig? dit is niet handig dit is 31337Op maandag 04 juni 2001 11:08 schreef HappyFun het volgende:
[..]
Is dus handig..
zoals bovenstaande reply's; ene gaat dood, dan gaat de ander gewoon verder alsof er niks aan de hand is, de kans dat 2 hd's tegelijk uitvallen is nihil dus je hebt een zeeeeeer betrouwbaar systeem qua hd's iig.
RAID zorgt ervoor dat de failover-time 0 is ... (Should be althans).
Backup qua tape oid is er vooral voor om f#ckups en bij ernstige gebreken (stel je raid-controller met je schijfjes krijgen een meltdown oid
), dan kan je een ander systeem inzetten met die data ...
Backup qua tape oid is er vooral voor om f#ckups en bij ernstige gebreken (stel je raid-controller met je schijfjes krijgen een meltdown oid
Peerke in action >:)
Modjes in action !!
"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2
het is echter wel zo, dat als je een bestand verwijderd, dat hij het ook op beide schijven verwijderd wordtBackSlash32 schreef op maandag 04 juni 2001 @ 11:26:
[...]
Da's een mirroring set.
Je slaat dezelfde data op twee schijven op, klapt er een schijf (cheetah, anyone? )dan heb je altijd nog een reservekopie van je data op de andere.
Nadeel is dat je uiteraard schijfruimte niet maximaal benut, wel optimaal (built-in backup).
En uiteraard om bestanden die per-ongelijk gewist zijn, of overschreven door een verkeerd bestand weer te kunnen recoveren, dat lukt je niet met RAIDPeerke schreef op maandag 04 juni 2001 @ 20:37:
RAID zorgt ervoor dat de failover-time 0 is ... (Should be althans).
Backup qua tape oid is er vooral voor om f#ckups en bij ernstige gebreken (stel je raid-controller met je schijfjes krijgen een meltdown oid), dan kan je een ander systeem inzetten met die data ...
Ik zet al mijn programmeerwerk (PHP scripting, zo'n 300MB) elke week op een CDtje. Dagelijks werk ik de CD van die week bij dmv Multi-sessions. Zelfde doe ik met mijn foto-album op dual layer dvds, maar dan eens in de maand.
Belangrijke documentatie zoals nota's etc word elke nacht vanaf mijn fileserver gezipt en geupload naar 2 ftp servers (een bij een vriend en een ftp van mijn webhosting).
Belangrijke documentatie zoals nota's etc word elke nacht vanaf mijn fileserver gezipt en geupload naar 2 ftp servers (een bij een vriend en een ftp van mijn webhosting).
[ Voor 29% gewijzigd door Peedy op 16-10-2005 16:02 ]
Ja anders reageren we op een topic dat 4 jaar oud is.
Lange winterslaap ?
Tijd voor een nieuwe sig..
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()