Achtergrondgeluid bij films op tv te luid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik heb een Samsung UE46D6500 TV en een Philips SoundHub 2.1 HTS7201 (home cinema set). De home cinema set is via HDMI aangesloten op de tv. Het geluid van de tv komt dus uit de twee boxen en subwoofer.

Mijn probleem is het volgende:

Bij programma's zoals het journaal en tv-series is de balans tussen spraak en achtergrondgeluid prima. Maar bij films, die op tv worden uitgezonden, is het achtergrondgeluid vaak veel te hard. De home cinema heeft 3 boxen, maar het lijkt wel alsof ik een geluidssetje heb met 5 boxen waarvan er 2 niet zijn aangesloten. Bijvoorbeeld voetstappen, regen, verkeersgeluiden en zelfs geruis op de achtergrond klinken keihard in verhouding tot de dialogen. Dit is dus alleen bij films.

Ik heb op beide apparaten al zowat alle instellingen en combinaties geprobeerd, maar ik kan het niet oplossen. Ik heb een paar vragen waarmee ik misschien dichter bij een oplossing kan komen.

1) Wat is het verschil tussen journaal/tv-series en films? Wordt het geluid van een film op een andere manier doorgegeven? Ik heb de home cinema set al op Stereo gezet in plaats van Surround, maar dit maakte geen enkel verschil.

2) Op de tv kan ik heel veel geluidsinstellingen wijzigen, waaronder opties voor surround, de geluidssterkte automatisch aanpassen enz. Maar het lijkt erop dat alle wijzigingen worden overruled en dus tenietgedaan door de home cinema set. Die set heeft echter minder opties die mijn geluidsprobleem eventueel zouden kunnen oplossen. Als de home cinema aanstaat, zijn ook de meeste geluidsinstellingen op de tv niet meer te bereiken (greyed out). Komt dit doordat de home cinema via HDMI is aangesloten? En is dit op een andere manier aan te sluiten, zodat ik de instellingen op de tv wél aan kan?

3) Is er misschien een andere mogelijke oorzaak en oplossing van het probleem?

Het is erg frustrerend dat ik niet optimaal van films kan genieten. Ik hoop dat iemand raad weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-04 20:58

mr.paaJ

generatie cmd+z

Probeer eens het stereo-kanaal van je films, heb hier het idee dat dat voor een stereo opstelling veel beter werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door mr.paaJ op 18-10-2012 00:33 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34
Dialogen gaan bij films over het algemeen specifiek over de center-speaker, terwijl deze bij TV waarschijnlijk gewoon de stereo-mix bevat. Kun je hier iets mee instellen?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 09:46
Dit heeft wss te maken met downmixing. Dit heb ik namelijk zelf ook op mijn tv op de slaapkamer. Hier heb ik een mediaspeler op aangesloten en het geluid gaat via de tv. Ik merk zelf een soortgelijk effect maar voor op de slaapkamer boeit me het helemaal niets.
Als er bij een serie of film een stereo kanaal zit (in te stellen in het menu waar ook de subs zitten) kun je die pakken en klinkt het wss wel perfect.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
mr.paaJ schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 00:32:
Probeer eens het stereo-kanaal van je films, heb hier het idee dat dat voor een stereo opstelling veel beter werkt.
Bedankt voor de reacties. Jullie hebben het alledrie over de stereo-instelling. Op de home cinema set heb ik het geluid al op stereo gezet. Dat maakt geen verschil. Op de tv zit een uitgebreid geluidsmenu, maar nergens kan ik daar de optie stereo kiezen.
lj_tree schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 08:29:
Als er bij een serie of film een stereo kanaal zit (in te stellen in het menu waar ook de subs zitten) kun je die pakken en klinkt het wss wel perfect.
Je bedoelt het subtitle-menu? Op de afstandsbediening van de tv zit een knop voor subtitles en onder die knop zit inderdaad een audio-instelling. Maar dat is alleen de instelling Audiobeschrijving met de opties Aan en Uit. In het menu van de home cinema heb ik het geluid al op stereo staan.
OnTracK schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 00:57:
Dialogen gaan bij films over het algemeen specifiek over de center-speaker, terwijl deze bij TV waarschijnlijk gewoon de stereo-mix bevat. Kun je hier iets mee instellen?
Nee. Het audiosetje heeft geweldige boxen voor een 2.1 systeem, maar het zijn er maar twee (plus de subwoofer). Overigens zijn de dialogen wel redelijk goed te horen, maar is het achtergrondgeluid naar verhouding te hard, vooral dus geluiden die normaal zacht zouden moeten zij zoals regen, voetstappen, achtergrondgeruis etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-04 20:58

mr.paaJ

generatie cmd+z

nee, het stereokanaal van de DVD/BR. Meestal via iets als 'setup' in het hoofdmenu van de film.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:39
Ik ervaar overigens hetzelfde met een Samsung UE40D6000 (even zo uit mn hoofd ;)), je zou eventueel je geluidspreset van je tv op 'spraak' kunnen zetten. Dit verdrukt alleen wel heel erg het omgevingsgeluid naar achteren, beetje te erg naar mijn zin.
Maar ik download tegenwoordig maar standaard subs bij films (en een aantal series) zodat ik 's avonds laat niet mijn geluid te hard moet hebben om dialogen te kunnen verstaan.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
mr.paaJ schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:13:
nee, het stereokanaal van de DVD/BR. Meestal via iets als 'setup' in het hoofdmenu van de film.
Ah okee. Probleem is alleen dat ik films bedoel die op tv worden uigezonden, dus geen dvd of blu ray. Dan kun je geen keuze maken.
arjen9551 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:17:
Ik ervaar overigens hetzelfde met een Samsung UE40D6000 (even zo uit mn hoofd ;)), je zou eventueel je geluidspreset van je tv op 'spraak' kunnen zetten. Dit verdrukt alleen wel heel erg het omgevingsgeluid naar achteren, beetje te erg naar mijn zin.
Klopt, heb ik ook geprobeerd. Het geluid werd daardoor wel erg blikkerig, maar misschien kan ik dat met de (beperkte) equalizer van de home cinema set herstellen.

Toch blijft nog één vraag onbeantwoord:

Doordat de home cinema via HDMI op de tv is aangesloten, zijn veel instellingen in het tv-menu niet meer bereikbaar, tenminste als de home cinema aanstaat. Is er een andere manier om de home cinema op de tv aan te sluiten, zodat het volledige instellingenmenu op de tv wél bereikbaar is?
Pagina: 1