• Cyrso
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09-2022
Goedenavond

Vandaag heb ik eindelijk m'n pakket met PC onderdelen gekregen. (was eerst nog aan verkeerd adres afgeleverd)

Ik heb het basissysteem v/d tweaker september BBG gebruikt. (min of meer)
Het systeem zit nu bijna in elkaar maar ik heb toch een paar vragen:

Uit mijn voeding komt een 20-pin connector en twee 4-pin connectors.

Mijn moederbord heeft echter een 24-pin connector en een 8-pin connector. (ingang)

De ene 4-pin connector is met een tie-wrap gebundeld met de 20-pin connector (was zo op voorhand).

- Hoe moet ik die connector kabels nu verbinden (20+4 en 4 of 20 en 4+4?)

- Is het verder normaal dat ik zo een kabel van de voeding met HDD/DVD en FDD met zo een soort van 4-pinnen-ingang niet hoef te gebruiken en dat het gewoon los hangt in de kast? (gebruik nl. SATA voeding en SATA datakabel voor de DVD drive en SSD)

- En nog iets: die dunne POWER-button, RESET button, HDD led, power led+, power led- kabels, ik vind het niet echt duidelijk in welke volgorde ik ze moet schikken op het moederbord... Weet iemand raad?

- Er zijn de LED casefans op de kast, maar slechts één 3-pin connector voor casefan. Was het effectief de bedoeling om met van die witte blokken met 4-pin ingangen de ene draad van de casefan aan de andere moest verbinden een zo slechts één 3-pin casefon connector voor de twee casefans gebruik?

Dank bij voorbaat.

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 00:03
Aan je 20-pin stekker hoort een kleine 4-pin extensie te zitten (een 20+4 pin connector is het eigenlijk).

Dat is niet hetzelfde als je 4pin van je 4+4 pin mobo connector.
Hetzelfde gebeurd vaak op PCI-E stekkers, dat is een 6+2. Een 6 pin met een kleine 2-pin extensie.

Als jouw voeding geen 20+4 heeft maar echt 4 heb je een hele oude voeding. En ik denk eerlijk een _TE_ oude voeding, alhoewel ik niet weet hoe de regels hier zijn. Simpelweg gezegd, je ATX versie is te oud van je voeding.

Toen de eerste mobo's kwamen met 24-pin (een hele tijd geleden al weer) wou het wel eens werken door gewoon 4 pinnetjes niet te gebruiken (dus gewoon een 20-pin van je voeding in de 24-pin van je mobo te duwen). Maar ik twijfel of dat tegenwoordig nog steeds zo is.

Ik gok als ik dit zo lees dat je geen voeding besteld hebt omdat je nog ergens iets had liggen (wat denk ik dus te oud is om te werken), of je kijkt niet goed en er zit gewoon nog een 4-pin extensie aan de 20pin connector. Welke voeding heb je?

edit: je had nog meer vragen in je post :).
Die dunne kabeltjes met power-led, power-switch, hdd-led en zo: Lees de handleiding van je mainboard, het staat daar altijd in uitgelegd. Het is meer en meer dezelfde volgorde deze dagen, maar het kan nog steeds afwijken. Gewoon de handleiding erbij pakken en naar de uitleg van de pinnetjes kijken!
Om het simpel te houden: Voor switches, boeit het niet wat de + en de - is (dus je kan het stekkertje niet verkeerd om er op doen), voor ledjes merk je gauw genoeg of het lampje gaat branden of niet. Zorg wel dat je gelijk het het stekkertje omdraait als je merkt dat je het verkeerd hebt gedaan, niet elk LEDje vind het leuk om de + en - omgedraaid te hebben, ook al is de betekenis van een led (d voor diode) dat ze er tegen zouden moeten kunnen :P.

Het is normaal (als je geen modulaire voeding hebt, maar zelfs dan) dat je ongebruikte stekkertjes hebt. Netjes wegwerken met tie-wraps of iets dergelijks hoort er dan bij :P. Die stekkertjes met 4 wat grote pinnetjes zoals jij het zegt heten 'molex' stekkers, en die gebruik je niet snel meer in een modern systeem zonder (te veel) extra's.

Je vraag over case-fans kan ik niet beantwoorden. Ik weet dat er 4pin en 3pin stekkertjes zijn op fans, en ik weet dat er hele simpele 'adaptertjes' zijn, iets wat je waarschijnlijk zelf ook kan prutsen. Maar ik heb dit nooit gedaan of nodig gehad dus weet het eerlijk gezegd niet.
Maar ik kan me niet voorstellen dat dit nodig is. Er zitten toch altijd wel 1 of meerdere 3-pin 'case fan' aansluitingen op je mainboard? Goed de handleiding lezen van dat ding, helemaal als het 1 van je eerste pc-builds is (als ik dit zo lees).

Als je inderdaad nieuw bent bij het in elkaar zetten van systemen, let er dan op dat je CPU koeler echt goed en recht aangeduwd op je CPU zit. Zorg ervoor dat je de CPU voorzichtig in de socket legt, en 3-dubbel zeker bent dat hij er goed in zit (het juiste hoekje bij het juiste hoekje). Dan kan je daarna veilig wat kracht zetten om de koeler goed aan te duwen.
Pas hiermee altijd wel op dat je niet (te veel, maar beter niet) je mainboard buigt.
En vergeet het stekkertje van de CPU fan niet op _DE JUISTE_ connector op je mainboard aan te sluiten.
Dan je geheugen, je RAM. Doe het voorzichtig in de juiste bankjes voor RAM op je mainboard. Raak de pinnetjes / contactpuntjes zo min mogelijk aan, alleen de zijkanten. Daarna kan je wat meer kracht zetten om hem in de bankjes te 'klikken'. Zorg ervoor dat dit klikt (aan de twee zijkanten), dan weet je dat hij goed zit. Let ook hier weer goed op dat je je mainboard niet (te veel) buigt.
Ik weet niet wat voor systeem je in elkaar zet, maar tegenwoordig zijn mainboards kieskeurig over welke geheugenbankjes je gebruikt (als je 4 bankje hebt waar je maar 2 ram-stikjes in doet). Als voorbeeld, mijn mainboard heeft 4 bankjes, vanaf de CPU zijn ze 'blauw-zwart-blauw-zwart'. Als ik alleen de blauwe gebruik, start mijn systeem niet. Ik moet ze of alle 4 gebruiken, of alleen de zwarte. Dit is het eerste om naar te kijken als je systeem niet aan wil als alles in elkaar zit :).

Dat is ongeveer het enige wat je zorgvuldig en voorzichtig moet doen (helemaal als het je eerste keer is). Bij de rest kan je niet zo veel fout doen.. hooguit dat het niet werkt en dat je op zoek moet waarom, maar kans van iets slopen is dan erg klein.

[ Voor 68% gewijzigd door dipje2 op 17-10-2012 23:08 ]

• Cyrso
Bedankt voor je uitgebreid antwoord op m'n vragen.

Het systeem had ik toen ik dit postte in feite al in elkaar gezet, maar toch nog bedankt voor die voorlaatste paragraaf met uitleg. :) Ik denk (en hoop) dat ik alles wel voorzichtig en goed gedaan heb. Voor het RAM geheugen heb ik gewoon het eerste slot gebruikt (er zijn er maar twee).

Wat die voeding betreft, ik denk dat je het fout hebt begrepen (of ik het slecht uitgelegd heb :P - ik neem het je sowieso niet kwalijk, integendeel - ). Het is gewoon een nieuwe voeding, deze voeding: (pricewatch: be quiet! System Power S6 300W)

Het is een voeding met een 20+4 ATX connector. En met een 12V 4-pin connector (dus een P4 (CPU) 4-pin connector). Mijn moederbord heeft echter een 24-pin ATX en een 12V 8-pin connector ingang. Ik vroeg mij dus in eerste instantie af of ik de voedingskabels als 20 ATX en 4+4 12V OF 20+4 ATX en 4 12V moest verbinden.

Nu weet ik dat het gewoon 20+4 ATX connector en een 4-pin 12V connector is.

Mijn vraag is nu, is het de bedoeling dat die 4 van die 8 pinnen (12V [P4 (CPU)] open blijven en niet gebruikt worden? (aangezien de voeding slechts een 4-pin 12V connector heeft, terwijl mijn moederbord daarvoor een 8-pin ingang heeft)

Hier de specificaties van de voeding: http://www.bequiet.com/en/powersupply/296

Bedankt trouwens voor het antwoord op de andere vragen, handleiding moederbord had ik inderdaad even niet aan gedacht. ^ ^ (lees meestal wel eerst goed de handleidingen door :P)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:40

Quad

Doof

20+4 prik je in de lange rij (past maar op een manier) en de overgebleven 4 prik je boven de cpu op het moederbord (past ook maar op een manier.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

20+4 op het groote conector en de 4 los gooi je bovenin.

Johann Sebastian Bach

• Cyrso
Dat had ik al gedaan, mijn vraag is of het kwaad kan dat je alleen één 4-pin 12V aansluit op die 8-pin 12V connector v/h moederbord.

Toch bedankt. :)

Oja trouwens, 4 pinnen van het 12V 8-pin connector zijn afgesloten met een stickertje.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor 4 pinnen van de ATX connector, was ook met een stickertje afgedekt.

Edit: na wat research te hebben kan het inderdaad in de meeste gevallen geen kwaad.

Dit topic mag dus gesloten worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Cyrso op 18-10-2012 20:29 ]

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 00:03
Het kan geen kwaad (maar had je al ontdekt). Hangt af wat voor CPU en zo je in je systeem stopt. Die extra 4 pinnen zijn gewoon om wat extra prik aan je mainbord te geven zodat die het weer aan de onderdelen kan geven. Een relatief simpele 300watt voeding wordt meestal niet gebruikt met dat soort systemen, dus die 2e 4pin ontbreekt.

Zal voor jouw systeem geen kwaad kunnen.

Mag ik vragen waarom je maar 1 geheugen stikje hebt i.p.v. 2?
Pagina: 1