Toon posts:

Beeldscherm adapter crasht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem dat al een tijdje speelt, ik dacht dit op te lossen met een frisse windows install, maar dat is dus niet gelukt.

Ik kreeg tijdens het gamen al tijden rare strepen door de levels heen (COD Mw2 en COD Mw3), en soms ging het scherm dan ook op zwart, kwam ik terug op de desktop en na een aantal seconden kwam ik dan weer terug in het spel. Na de frisse windows is dit alleen nog steeds het geval
Soms gebeurt het ook gewoon tijdens het browsen, hierna krijg ik ook de melding uit het systeem vak dat de beeldscherm adapter is gecrashed en opnieuw is gestart.

- 2 verschillende versies van de software van mijn videokaart geprobeerd (ook een oudere)
- direct x 11 heeft het spel automatisch geïnstalleerd

Wat betreft mijn systeem:

- Processor Intel Core i7 950
- Moederbord Gigabyte GA-X58A-UD3R
- Geheugenmodule Corsair XMS3 6GB DDR3-1333 CL7
- Videokaart Palit GeForce GTX 460 1GB
- Harddisk/SSD OCZ Vertex 2 3.5" 120GB
- Voeding Cooler Master Real Power M520
- Monitor HP w2228h

Ik draai overigens op Windows 7 Ultimate 64 bits met SP1

Is er iemand die weet wat ik moet doen? Heb toch aardig wat centen in deze computer gestoken, maar lekker gamen zit er niet echt in zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

Ik denk aan 2 mogelijke oorzaken:

1) Oververhitting. Controleer eens hoe warm de kaart idle en evt onder load is, en check eventueel of er (veel) stof in de koelribben van de kaart zit.

2) Defecte kaart, meestal duiden strepen (beter bekend als: artefacts) op defect videogeheugen.
offtopic:
of eventueel de beruchte microbreukjes kwaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met GPU-Z even een log gemaakt tijdens IDLE en een "potje" Mordern Warfare 3, crashen gebeurt al binnen een aantal seconden dat je begint met spelen.
Ik heb overigens tijdens het loggen ook de resolutie van het spel gewijzigd en zelfs alle high textures e.d. op LOW gezet, maakt geen verschil. Uiteindelijk crashde het spel ook en zag ik heel vluchtig een melding dat DIRECTX gecrashed was!

http://pastebin.com/download.php?i=A3KxFByx

edit: wat zijn mircrobreuken overigens?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

Microbreukjes kwam massaal voor bij de Geforce 8000 serie kaarten, maar enkele anderen hebben (en/of hadden) er ook af en toe last van, maar dan in mindere mate (geen massale uitvallen in een serie).

High-end kaarten en laptop chips zijn er metname wat gevoelig voor. Komt door het temperatuur verschil, onder load word de kaart erg warm, en idle (of als je de PC regelmatig uitzet/standby) koelt de kaart weer af. Gevolg is dat je last krijgt van metaal moeheid, bij warm worden (uitrekken) en afkoelen (krimpen) kunnen er breukjes ontstaan in het soldeer van de chip. Gevolg is vaak dat de kaart crashed, artefacts tevoorschijn komen en na een tijdje de kaart helemaal geen beeld meer geeft (of nog wel beeld geeft, maar Windows de kaart niet meer wil herkennen).

Maar ik zou daar nog niet meteen te druk over maken (die micro breukjes), en eerst andere dingen testen.

Je link kan ik overigens hier niet bekijken (ivm beveiliging van de PC), misschien dat je in het kort kan vertellen wat erin staat? (schiet de temperatuur omhoog voordat ie crashed, of iets anders?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wou vandaag de videokaart van mijn broertje erin zetten, maar dacht laat ik nog eens testen van te voren. Wat blijkt nu, de beeldscherm adapter is vandaag nog geen een keer gecrashed, zelfs niet met de videosettings op hoge kwaliteit (wel heb ik weer de artefacts gezien)

Tijdens het gamen nog een keer gelogd met gpu-z, hierin zie je de temperatuur tijdens idle weer op 40 graden staan, loopt daarna direct op naar 60, dan lange tijd 70 en als maximale temperatuur is er 74 graden gemeten. In het bestand hierboven is de 70 niet eens bereikt!

Ik heb nog een keertje FurMark gebruikt, maar toen die vrij snel naar 84 graden ging heb ik hem toch maar uit gezet, de beeldscherm adapter crasht hierbij overigens niet!

Ik zit op dit moment met een dilemma, ik mag de kaart terug sturen naar Azerty voor garantie (die loopt tot Januari 2013) maar als de kaart daar "gewoon goed" over komt zoals ik vandaag dus tijden heb gespeelt, betaal ik straks een hoop geld voor niets en is mijn probleem niet opgelost!

Toch maar de videokaart uitwisselen met die van mijn broertje en kijken of ik de artefacts dan helemaal niet meer zie?! Kan het het uberhaupt aan iets anders als de kaart liggen?

Edit: de max temperatuur mag volgens nVidia zijn: Maximum GPU Temperature (in C)104 C

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag toch de kaart van mijn broertje erin gehangen nadat de pc 2x helemaal vast stond en uit zichzelf ging rebooten, problemen zijn dan helemaal weg! Heb ook contact gehad met Azerty en mag de kaart opsturen!

Nu hopen op een goede oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is super opgelost, ik heb de kaart retour gezonden naar Azerty, deze hebben hem naar de fabriek gestuurt, deze hebben het bedrag geretourneerd aan Azerty omdat de kaart echt stuk was en daar heb ik een nieuwe kaart mogen uitzoeken!

Top service!
Pagina: 1