Leuk project inderdaad! Ik denk mee. Ik zou het zelf doen moest ik meer tijd en/of ratten hebben
Dispenser systeem
Ik zou voor die 2de optie met de auger (dat woord kende ik nog niet) gaan. Voordeel daarvan is dat je kunt doseren en er bovenop een grote bak kan staan die je 1x per week aanvult.
Als je met een luikje werkt kun je veel moeilijker doseren. Je zou met timing nog wel iets gedaan kunnen krijgen (microcontrollers zijn realtime en echt wel snel), maar het zal iig een extra uitdaging en veel minder exact zijn dan X turns met die auger.
Waarom laat je geen zo'n auger op formaat printen met een 3D printer?
Ik wil je er wel mee helpen maar dan best via PB afhandelen.
aandrijving
Voor die auger heb je dan wel een continue aandrijving nodig. Dit itt de luikjes die je met een servo open/dicht kunt doen.
Ik zou toch een servo nemen ook voor het auger concept. Voordeel daarvan is dat je dan een (brushed wel) motortje en controller in een zeer compact geheel hebt. Google op "servo 360 mod" voor meer info hoe je een servo aanpast om volledig rond te draaien.
Een normale servo zal afhankelijk van het PWM signaal links of rechts een bepaald aantal graden uitslaan (eigenlijk eerder tss 0 en pakweg 180° uitslaan maar in meeste toepassing gecentreerd op 90° en dan dus naar de ene kant naar 0° graden of de andere kant op naar 180°). Als het einde bereikt is met die servo dan geeft een potmeter in de servo signaal aan de servo dat het gedaan is met de pret en gaat die niet verder uitslaan. Er is ook een hardwarematige tab in de meeste gevallen die voorkomt dat de servo verder zou kunnen uitslaan.
Als je de servo aanpast dan omzeil je die potmeter door altijd het signaal te geven dat de arm er nog lang niet is. Vergeet wel ook de tab die de beweging mechanisch belet niet weg te nemen. Dan kun je met hetzelfde PWM signaal de motor links of rechts doen draaien en ook nog eens de snelheid bepalen. Je kan dan dus de auger traag laten doorvoeren zodat er niets verstopt raakt en dat zo lang doen als nodig is om een goede dosis te verdelen.
Als je toch echt met een motortje wilt werken zul je volgens mij al moeten met gearing werken om de snelheid af te bouwen. Dan kun je in de modelbouwwereld op zoek gaan naar een niet te snelle motor, een esc (electr. speed controller) en die ook via PWM aandrijven.
microcontroller
Als microcontroller kan ik je de Arduino warm aanbevelen. Je kan er standaard via PWM signaal een servo aansturen. En het is allemaal eenvoudig te programmeren zonder al teveel voorkennis. Als er maar interesse en een leuk project is.
Als je een ethernet shield hebt kun je ook nog eens aansluiten op je netwerk om de juiste tijd op te halen, een pagina voor configuratie via 't web te hosten of via twitter of zo het voeden te activeren. Als je nog geen arduino's liggen hebt wel best de uno en het ethernet shield afzonderlijk kopen. Als je een arduino ethernet koopt heb je ook een programmer nodig, die heeft geen USB meer aan boord.