Ratten eten geven met arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 11:30
Ik wil een "contraption" gaan maken om mijn ratten eten te geven. Ik wil hiervoor een arduino gaan gebruiken.

Mijn eerste gedachte was een buis met een reservoir eraan en in die buis een soort vlinderklep:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/89_Vlinderklep_1.jpg

Mijn tweede idee was om een auger te gebruiken die het voedsel in de buis duwt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7cMRV.png
Daarna neemt de zwaartekracht het over.

Bij beiden heb ik het probleem: waar kan ik de onderdelen vinden? Ik kan geen vlinderkleppen vinden die door een Arduino aangestuurd kunnen worden en ik geen geen "Augers" vinden (ik weet niet wat de Nerderlandse term is).

Weet iemand een goeie webshop waar ik dit kan vinden? Of misschien heeft iemand anders een goed ontwerp?

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03:46
Kun je de vlinderklep niet met een servomotor aansturen en de "auger" is gewoon een transportschroef ;)

Webshop: geen idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 18:29

NoFearCreations

3DPrint the world!

Inderdaad, voor die vlinder klep kan je gewoon een servo uit de RC wereld gebruiken. Heb ik hier trouwens beide nog liggen. Vlinderklep is een oud gasklep huis van mijn Alfa.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
YouTube: Guinea Pig feeding machine using Arduino

trefwoorden: cage feeding arduino

Een servo of een dc-motor zal je wel nodig hebben waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Tijdje terug was er een topic over het voeren van soortgelijke beesten. Ik had toen het idee om een buis te maken, met 2vaste schijven erin met 2 gaten. Daartussen een dikke kunststof schijf met ook een gat in. Dan een motor die die schijf ronddraait.
Als je dan de motor laat draaien, valt er voer door de bovenste vaste schijf in het gat van de middelste draaiende schijf, die draait het voer door naar het gat in de onderste schijf, waardoor het naar de kooi valt.
Als het niet duidelijk is, maak ik morgen een afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Ik wilde het in ieder geval tijdens mijn vakantie gaan gebruiken. Dus zoiets als voor die guinea pigs is niet echt van toepassing.

Dat van die draaiende schijven klikt ook interessant en lijkt me makkelijker te fabriceren. Ik ga nog eens verder zoeken naar een (vlinder-) klep voor een buis van een diameter of vijf maar ik denk niet dat ik iets ga vinden.

In deze opstelling gebruiken ze een soort rad in een buis. Leek me ook wel handig. Ook in verband met afmeten van de hoeveelheid voer.

@Ruud: transportschroef, klinkt logisch :p Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door DumbAss op 17-10-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ok, dan lijkt mij dit het beste
gewoon een groot vat neerzetten met een sluisje eronder die je een aantal slagen laat draaien per keer :
(aangenomen dat je korrelvoer hebt natuurlijk )
zoiets dus :
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT1n76vne4OiRkaenFJB3CHEamn7RaSE6mpMt9nXXrtSzF-UtOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 19:21

Rmg

DumbAss schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:33:
Ik wilde het in ieder geval tijdens mijn vakantie gaan gebruiken. Dus zoiets als voor die guinea pigs is niet echt van toepassing.

Dat van die draaiende schijven klikt ook interessant en lijkt me makkelijker te fabriceren. Ik ga nog eens verder zoeken naar een (vlinder-) klep voor een buis van een diameter of vijf maar ik denk niet dat ik iets ga vinden.

In deze opstelling gebruiken ze een soort rad in een buis. Leek me ook wel handig. Ook in verband met afmeten van de hoeveelheid voer.

@Ruud: transportschroef, klinkt logisch :p Bedankt!
Das een cornflakes dispenser ;) Afbeeldingslocatie: http://cdn.webshopapp.com/f/zzfvbm/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Voor hoeveel dagen is het? Wat ik heb gedaan is gewoon een stuk plastic genomen en over een lange tafel gelegd. Die rol je op met een motortje (bv lego) en het eten valt dan van de rand van de tafel, in de kooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
@kitao: hoe heten die dingen? Dat zou perfect zijn denk ik.
@Rmg: bedankt! Zo'n ding ombouwen zou ook nog een goeie optie zijn.
@Megamind: niet zo praktisch hè :p Het mag best wel een projectje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
In de proces-industrie noemen we dat een silo sluis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Ik heb gezocht op rotary valves & doorvalsluis maar ik kan nergens specifiek dat onderdeel kopen.
Dus ik denk dat ik maar voor de cornflake dispenser ga en die ombouw. Of misschien Bartjezz idee.

[ Voor 20% gewijzigd door DumbAss op 17-10-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Het lijkt me dat je zoiets vrij makkelijk zelf kan maken? IPV zo'n vijzel kun je ook een stuk flexibele buis oprollen om een stok, stok aandrijven met een elektromotortje. Zo'n doorvalsluis is een kwestie van een paar schotjes van karton/plastic/plexiglas op een ronde schijf lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mogge, :)
dat is idd makkelijk zelf te maken want in feite heb je aan 2 vlakken al voldoende.
neem maar 2 vierkante stukjes karton en knip ze allebei voor de helft in.
Dan schuif je ze in elkaar en je hebt een kruis hetgeen eigenlijk dus de schoepen van je sluis kan vormen als je volgens hetzelfde principe iets steviger materiaal neemt zoals plexi of hout
Maar er komt wel meer bij kijken zoals een paar lagertjes waar de as op moet rusten.
Tja, en of je dit ergens kan vinden in miniatuur dan zal het zoeken worden naar speelgoed of modelbouw maar ik wil best wel even rondkijken.

En om eerlijk te zijn als je van plan bent om een week of twee/drie die beesten alleen te laten met een wellicht onbetrouwbaar zelfbouwprojectje dan vraag ik me af of je ze dan niet beter bij vrienden of in een asiel kan parkeren. Of je geeft aan goede bekenden de sleutel ofzo.
Maar dat zijn verder mijn zaken niet natuurlijk ;)

ps, die doorvalsluizen is precies waar ik aan moest denken, dat heb je goed gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTWIO3uAh7Bm4gUzKC-3iSxu6R7aw9MM9KdHtSr48KrSpdmTQpp

ps, heb je al gegoogeld op automatic pet feeder system ?
http://www.petstreetmall....-and-Pet-Waterer/449.html

ps, of zoiets
Afbeeldingslocatie: http://media.intertoys.nl/Images/Generic/Products/Article/578464_b.jpg
http://www.intertoys.nl/s...mball-machine-578464.html

http://pf.feestartikelen-...88.html&page=list-details
_O-

[ Voor 28% gewijzigd door kitao op 18-10-2012 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij krijgen je ratten wel erg veel in een keer als je voor een cornflake dispenser gaat. is de oplossing van mcdavid niet veel beter te doseren? ook erg simpel zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
kitao schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 07:57:
mogge, :)
dat is idd makkelijk zelf te maken want in feite heb je aan 2 vlakken al voldoende.
neem maar 2 vierkante stukjes karton en knip ze allebei voor de helft in.
Dan schuif je ze in elkaar en je hebt een kruis hetgeen eigenlijk dus de schoepen van je sluis kan vormen als je volgens hetzelfde principe iets steviger materiaal neemt zoals plexi of hout
Maar er komt wel meer bij kijken zoals een paar lagertjes waar de as op moet rusten.
Tja, en of je dit ergens kan vinden in miniatuur dan zal het zoeken worden naar speelgoed of modelbouw maar ik wil best wel even rondkijken.
Lagers? joh het hoeft niet op 4000 toeren per minuut te draaien hoor! :+ Het belangrijkste issue is hoe je je elektromotor gaat aansluiten. Lego/k'nex is hierbij je vriend ;)
En om eerlijk te zijn als je van plan bent om een week of twee/drie die beesten alleen te laten met een wellicht onbetrouwbaar zelfbouwprojectje dan vraag ik me af of je ze dan niet beter bij vrienden of in een asiel kan parkeren. Of je geeft aan goede bekenden de sleutel ofzo.
Maar dat zijn verder mijn zaken niet natuurlijk ;)
Daarom zet je er natuurlijk ook een webcam bij zodat je kunt controleren of het systeem nog werkt, en zo niet de buurvrouw op kunt trommelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:50:
[...]
Lagers? joh het hoeft niet op 4000 toeren per minuut te draaien hoor! :+
:P
Dat is wel zo natuurlijk maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat er ook nog een huis omheen moet en dat een schoepje alleen nog niet voldoende is en dat die as toch ergens in moet kunnen draaien.
Over lego gesproken :
YouTube: meganisme lego kauwgomballen automaat
Maar ja, hoewel ingenieus is dat spul wel peperduur natuurlijk

En het nadeel van een sluis is wel weer dat die vast kan lopen. De industriele voorbeelden zijn behoorlijk krachtig want zo ken ik iemand die er een stuk vinger in is kwijtgeraakt maar een 5V servo zal niet zo makkelijk een bekneld stuk korrelvoer doordraaien natuurlijk.
(en zou toch sneu zijn als de huisdieren ineens tot kannibalisme zijn overgegaan. :-(
Daarom zet je er natuurlijk ook een webcam bij zodat je kunt controleren of het systeem nog werkt, en zo niet de buurvrouw op kunt trommelen
Sorry, dat lees ik nu pas, goed idee wel. d:)b

[ Voor 33% gewijzigd door kitao op 18-10-2012 18:25 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Het is voor vijf dagen dus nog te overzien. Normaal komen m'n ouders m'n ratten eten geven maar het is een korte vakantie met z'n allen dus dat gaat nu niet.

Een webcam erbij zetten zat sowieso in het plan. Ik heb m'n oog laten vallen op deze electromotor. Ik heb ook op conrad & rs-online zitten kijken maar daar zijn die electromotoren echt schreeuwen duur.

Deze automatic feeder zou ik kunnen kopen maar ik wil ook wel eens leren hoe je electronica met een arduino/rpi aanstuurt e.d. Mocht het nou niet lukken dan kan ik altijd nog iets kopen/een vriend inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt voor de link DA, die kon ik nog niet en is nu opgeslagen.
http://www.virtualvillage.nl/

En ik vind het het een leuk project, hou ons op de hoogte zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk project inderdaad! Ik denk mee. Ik zou het zelf doen moest ik meer tijd en/of ratten hebben :p

Dispenser systeem

Ik zou voor die 2de optie met de auger (dat woord kende ik nog niet) gaan. Voordeel daarvan is dat je kunt doseren en er bovenop een grote bak kan staan die je 1x per week aanvult.

Als je met een luikje werkt kun je veel moeilijker doseren. Je zou met timing nog wel iets gedaan kunnen krijgen (microcontrollers zijn realtime en echt wel snel), maar het zal iig een extra uitdaging en veel minder exact zijn dan X turns met die auger.

Waarom laat je geen zo'n auger op formaat printen met een 3D printer? Ik wil je er wel mee helpen maar dan best via PB afhandelen.

aandrijving

Voor die auger heb je dan wel een continue aandrijving nodig. Dit itt de luikjes die je met een servo open/dicht kunt doen.

Ik zou toch een servo nemen ook voor het auger concept. Voordeel daarvan is dat je dan een (brushed wel) motortje en controller in een zeer compact geheel hebt. Google op "servo 360 mod" voor meer info hoe je een servo aanpast om volledig rond te draaien.

Een normale servo zal afhankelijk van het PWM signaal links of rechts een bepaald aantal graden uitslaan (eigenlijk eerder tss 0 en pakweg 180° uitslaan maar in meeste toepassing gecentreerd op 90° en dan dus naar de ene kant naar 0° graden of de andere kant op naar 180°). Als het einde bereikt is met die servo dan geeft een potmeter in de servo signaal aan de servo dat het gedaan is met de pret en gaat die niet verder uitslaan. Er is ook een hardwarematige tab in de meeste gevallen die voorkomt dat de servo verder zou kunnen uitslaan.

Als je de servo aanpast dan omzeil je die potmeter door altijd het signaal te geven dat de arm er nog lang niet is. Vergeet wel ook de tab die de beweging mechanisch belet niet weg te nemen. Dan kun je met hetzelfde PWM signaal de motor links of rechts doen draaien en ook nog eens de snelheid bepalen. Je kan dan dus de auger traag laten doorvoeren zodat er niets verstopt raakt en dat zo lang doen als nodig is om een goede dosis te verdelen.

Als je toch echt met een motortje wilt werken zul je volgens mij al moeten met gearing werken om de snelheid af te bouwen. Dan kun je in de modelbouwwereld op zoek gaan naar een niet te snelle motor, een esc (electr. speed controller) en die ook via PWM aandrijven.

microcontroller

Als microcontroller kan ik je de Arduino warm aanbevelen. Je kan er standaard via PWM signaal een servo aansturen. En het is allemaal eenvoudig te programmeren zonder al teveel voorkennis. Als er maar interesse en een leuk project is.

Als je een ethernet shield hebt kun je ook nog eens aansluiten op je netwerk om de juiste tijd op te halen, een pagina voor configuratie via 't web te hosten of via twitter of zo het voeden te activeren. Als je nog geen arduino's liggen hebt wel best de uno en het ethernet shield afzonderlijk kopen. Als je een arduino ethernet koopt heb je ook een programmer nodig, die heeft geen USB meer aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens mij is de arduino ethernetshield wel ten dode opgeschreven nu we Raspberry Pi's hebben :P

En ik heb mijn twijfels of een servo zo geschikt is om zoiets aan te drijven. Je zult een redelijk koppel moeten leveren gedurende langere tijd. Ik denk dat je een modelbouwservo daar snel mee zult overbelasten. Een elektromotortje met vertragingskast (zoals die van DX, of zoek die doos met lego weer op!) en een eindstandschakelaar (wat zo simpel is als een ronde schijf met een nokje erop die een schakelaar aanraakt) lijkt me dan praktischer.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 19-10-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@hcpl
er zijn ook gewoon servo's die continue draaien hoor.
dan hoef je echt niet als een horlogemaker de blokkering te gaan verwijderen.
en waarom ze servo's hebben uitgevonden die maar 180 graden draaien en dit dan ook nog eens een standaardservo noemen is me eigenlijk altijd al een raadsel geweest.
http://www.parallax.com/t.../SortField/4/Default.aspx
maar het schijnt wel mogelijk te zijn om de blokkering te verwijderen hoewel zonder geschikt gereedschap mij dit nog niet gelukt is. ;)
Servo wil niet draaien
Volgens mij is de arduino ethernetshield wel ten dode opgeschreven nu we Raspberry Pi's hebben
:-(
Leuk dan, koop ik net een arduino om een beetje met de grote jongens mee te kunnen praten is die alweer obsolete.
En van die RSB begrijp ik niks van de hele terminologie die eromheen hangt.
ik hou het gewoon niet meer bij al die innovaties

[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 19-10-2012 12:00 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
kitao schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:38:
@hcpl
er zijn ook gewoon servo's die continue draaien hoor.
dan hoef je echt niet als een horlogemaker de blokkering te gaan verwijderen.
en waarom ze servo's hebben uitgevonden die maar 180 graden draaien en dit dan ook nog eens een standaardservo noemen is me eigenlijk altijd al een raadsel geweest.
http://www.parallax.com/t.../SortField/4/Default.aspx
maar het schijnt wel mogelijk te zijn om de blokkering te verwijderen hoewel zonder geschikt gereedschap mij dit nog niet gelukt is. ;)
Servo wil niet draaien

[...]

:-(
Leuk dan, koop ik net een arduino om een beetje met de grote jongens mee te kunnen praten is die alweer obsolete.
En van die RSB begrijp ik niks van de hele terminologie die eromheen hangt.
ik hou het gewoon niet meer bij al die innovaties
RPi en Arduino's zijn gewoon 2 verschillende dingen, je kan met een Arduino veel sneller iets kleiners neerzetten, en het is goedkoper (Arduino Pro is er al vanaf 15 euro, vast wel voor minder te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat Megamind zegt.
Alleen die networkshields zijn zo ongelooflijk duur. Duurder dan een RPi vaak. En dan biedt een RPi toch wel veel meer functionaliteit.

Arduino nano's kun je trouwens al voor een tientje uit china halen. Uno's idd voor onder de 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb deze al MM,
bedankt voor de tip 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.antratek.nl/images/Arduino-Experimenter-Kit-350.jpg
http://www.antratek.nl/Arduino.html

en dat ze verschillen (zonder het zelf uit te proberen) ben ik ook al achtergekomen toen ik uit het rsb-topic ben gestapt.
(en die post kan ik zo snel niet vinden, maar het is wel zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mcDavid waarmee je de chinezen alleen maar aanmoedigt lustig verder te kopieren.

Als je echt op budget zit kun je beter een atmel chip halen met arduino bootloader. Daar hoeven enkel nog wat basic elektronica componenten als kristal, weerstand en condensators op en je hebt een volledig Arduino compatibel bordje. Wel heb je dan ook een afzonderlijke usb chip nodig voor het programmeren. Die hoef je natuurlijk maar 1x aan te kopen. Dus als je meerdere dingen plant hoef je in 't vervolg enkel die chip nog aan te schaffen voor iets van 5 EUR (dan heb ik het over de officiele, incl bootloader).

Enige voordeel wat ik hier zie aan RPi is inderdaad Ethernet voor die prijs. Anders dan dat zie ik echt geen enkele reden om dit met een RPi te doen ipv een Arduino. Integendeel een servo op een Arduino heb je zo aan de praat met een van de vele standaard PWM pinnen en een voorbeeld uit de servo library.
Wil je hetzelfde met de RPi doen dan moet je met de GPIO pinnen aan de slag en zul je er echt niet komen met de tijd die nodig is om hetzelfde met arduino te doen. Volgens mij kun je met die GPIO ook maar 2 PWM pinnen aansturen, al durf ik daar al helemaal niet op wedden.

edit: nog iets waar ik aan denk voor die luikjes. Als daar een grotere hoeveelheid achter zit (om maar 1x per week aan te vullen) krijg je die deuren volgens mij niet meer dicht voor alles er uit is. Gaat volgens mij dus niet werken. En als je dan toch elke dag voer in het bakje moet doen om aan te vullen kun je evengoed meteen de ratten eten geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:33:
@mcDavid waarmee je de chinezen alleen maar aanmoedigt lustig verder te kopieren.
Prima toch? Eindelijk eens een product waarmee dat mag. Sterker nog waarvan dat de BEDOELING is. Des te meer we er bestellen, des te goedkoper ze worden! :)

Oh en je kunt natuurlijk ook prima een arduino aan je RPi hangen, heb je het beste van beiden :)

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 19-10-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
sorry
verkeerde post
@DB hieronder

Ik ben bezig met deze pagina en ben zelf nog niet toe gekomen aan een dc-motor maar dit voorbeeld moet toch wel enigzins duidelijk maken wat je met zo'n h-brug kunt doen lijkt mij.
Vaak is het gewoon de spullen in huis halen en proberen en meestal werkt het dan wel.
http://arduino.cc/en/Tutorial/MotorKnob
Ondertussen kijk ik nog even verder voor andere voorbeelden, ik wil namelijk tzt ook met zoiets gaan beginnen hoewel ik eerst eens ga uitzoeken hoe een lcd aan te sturen. :)

http://www.ladyada.net/make/mshield/use.html

persoonlijk vind ik de gegeven voorbeelden wel erg magertjes, als parallax gebruiker ben ik wel veel betere documentatie gewend.
maar goed, dat was/is dan ook meestal in kit-, boek-, of pdf-vorm of misschien moet ik zelf nog wat beter gaan zoeken naar meer info op het net over de arduino.

[ Voor 206% gewijzigd door kitao op 20-10-2012 00:26 . Reden: post ingetrokken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Bedankt mcDavid voor de link! Ik denk dat ik daar wat spulletjes ga bestellen:Zo'n Auger 3D printen zou wel heel tof zijn maar ik denk dat ik voor nu even voor de snelste oplossing ga.

Weet iemand of je met iedere h-brug een motor andersom kan laten draaien? Die h-bridges/motor drivers/motor shields begrijp ik nog niet helemaal (helemaal niet :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dit lijkt er meer op :
http://www.ladyada.net/make/mshield/
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2380/2237992158_d1be17779d_b.jpg
http://207.58.139.247/products/81
d:)b

ps, dat shield moet je zelf solderen zo te zien.
Kit comes with all parts necessary, unassembled.

[ Voor 32% gewijzigd door kitao op 20-10-2012 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
DumbAss schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:03:
Bedankt mcDavid voor de link! Ik denk dat ik daar wat spulletjes ga bestellen:Zo'n Auger 3D printen zou wel heel tof zijn maar ik denk dat ik voor nu even voor de snelste oplossing ga.

Weet iemand of je met iedere h-brug een motor andersom kan laten draaien? Die h-bridges/motor drivers/motor shields begrijp ik nog niet helemaal (helemaal niet :p).
Als je voor het eerst een arduino gaat gebruiken zou ik je adviseren zo'n starterskit te kopen. Bijv: http://dx.com/p/arduino-c...ter-kit-961142572?item=12
Is misschien net ff wat duurder maar ieder weerstandje en schakelaartje dat je nodig hebt los moeten bestellen werkt niet bepaald motiverend en kost ook een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
So,
die link had ik eerder moeten zien zeg :/

Maar misschien koop ik die ook wel, dan heb ik gewoon 2 uno's en in ieder geval alvast een display en een motortje met bijbehorende shield.
Bedankt Mcdavid. :)

edit: ik zie er alleen geen bijgeleverde documentatie bij of links daarnaartoe ?

[ Voor 16% gewijzigd door kitao op 20-10-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 00:44:
Dit lijkt er meer op :
http://www.ladyada.net/make/mshield/
[afbeelding]
http://207.58.139.247/products/81

ps, dat shield moet je zelf solderen zo te zien.
Kit comes with all parts necessary, unassembled.
Dat is m'n punt net om servo's aan te bevelen. Al dan niet 360°. Dan heb je zo geen shield nodig. Je hebt op de arduino een aantal pinnen die je standaard als PWM kunt gebruiken. Die gebruik je dan om een servo aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Weet iemand waar ik zoiets in Nederland kan kopen? Afbeeldingslocatie: https://sdp-si.com/ss/gif/78007006.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens bij de modelbootbouwers!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 15:29

arie_papa

Running on Ubuntu

Misschien heb ik hier op het werk nog wel een schroefconveyor (die 2e optie) liggen in de oud ijzer bak.
Moet je er wel een 2 kW motor erop aansluiten.... moet ik even snuffelen voor je? :>

Ok, ff funmodus af, ik zag dit op de RPi website, of je nou snoep uitdeelt aan kinderen, of brokjes aan de ratten, das niet zoveel verschil
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=68j8tu7rS3k#!

[ Voor 88% gewijzigd door arie_papa op 31-10-2012 21:30 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Die candy-machine is 10 m lang ?!! B)
Is maar te hopen dan dat DumbAss een groot huis heeft. :/
We horen het wel wat hij met die cardan-koppeling van plan is. :P

Zwaartekracht, een voorraadbuffertje en een luikje of schuif aan een servo moet toch wel genoeg zijn volgens mij. ;)

Desnoods twee schuiven volgens het luchtsluis principe, eerst bovenste open, opvullen, bovenste dicht, onderste open en onderste weer dicht.

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 01-11-2012 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
skinlee78 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:48:
Ok, ff funmodus af, ik zag dit op de RPi website, of je nou snoep uitdeelt aan kinderen, of brokjes aan de ratten, das niet zoveel verschil
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=68j8tu7rS3k#!
Weleens gehoord van dat verhaal over die mug en dat kanon? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 19:37
Pft en als ie het nou goed doet.

Ff reservoirtje er op, beweging sensor en hup de kinderen hoeven alleen hun hand er maar onder te houden }:O

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Het eerste prototype is klaar :) En de code voor iedereen die geïnteresseerd is.

[ Voor 35% gewijzigd door DumbAss op 08-12-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:31
DumbAss schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:54:
Het eerste prototype is klaar :) En de code voor iedereen die geïnteresseerd is.
Dat ziet er leuk uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mooi gedaan DB en leuk dat je even een update geeft.
Als je nog een counter nodig hebt ... zie arduino klok ;)
Ik zag trouwens dat je nog een paar video's hebt (met betere belichting)

Echt gaaf hoor, een heel stuk professioneler als dat draadjesgeknoop van mij. :/

[ Voor 59% gewijzigd door kitao op 09-12-2012 11:45 . Reden: video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Bedankt! Nog een filmpje voor de liefhebbers:

Beetje slechte kwaliteit maar je krijgt het idee. Nu nog even een webcam halen en een pc/pandaboard neerzetten voor de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nou, dat werkt prima zo te zien maar is het niet de arduino die al voor de aansturing zorgt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel knap dumbass! En vooral tof dat je het resultaat ook komt tonen! Mooie oplossing met die schoep.

Ik ben ook niet helemaal mee met je laatste opmerking. De Arduino doet nu toch de aansturing? Of bedoel je dat je nog een PC nodig hebt om over netwerk te kunnen bedienen? Er bestaan ook ethernet shields voor Arduino maar voor dat geld kun je imho beter een raspberry pi aanschaffen.

Dan kun je daar meteen ook heel eenvoudig wireless mee gaan (usb wifi dongle) en een webcam op aansluiten om te streamen. Laat meteen de arduino ook zitten. Die sluit je via usb aan op de raspberry en je kan zelfs vanaf internet via ssh een update doorvoeren van de sketch.

Roep maar als je over een van die laatste zaken nog info nodig hebt.

(edit: ik ga es bekijken of ik hier mijn kippen een plezier mee kan doen)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 19:05 ]

• DumbAss
Dat was het idee inderdaad: pandaboard + webcam zodat ik de arduino remote aan kunnen sturen. En misschien iets van een webpagina ofzo om het makkelijk te bekijken.

Ik vind die wifi arduino's wel tof maar ook veel te duur voor wat het biedt...

Verwijderd

DumbAss schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:09:
Dat was het idee inderdaad: pandaboard + webcam zodat ik de arduino remote aan kunnen sturen. En misschien iets van een webpagina ofzo om het makkelijk te bekijken.

Ik vind die wifi arduino's wel tof maar ook veel te duur voor wat het biedt...
Daar heb je helemaal gelijk in. Helemaal omdat er goedkopere alternatieven zijn met betere prestaties (rpi).

De reden voor die hoge prijs bij arduino shields met ethernet/wifi is dat die shields ook de volledige chipset/logica moeten bevatten om IP stack edm af te handelen. De Arduino is met 16MHz en 32KB technisch niet in staat dit zelf te regelen.
Pagina: 1