Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478432

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met mij desktop pc. Tijdens het spelen van sommige games als Fifa 13 (en 12) hapert het beeld om de paar minuten waarna ik verder kan spelen. Dit probleem doet zich elke paar minuten voor. Vervolgens ontdekte ik dat bij het afspelen van muziek om de paar minuten het scherm even op zwart gaat en Windows een melding geeft dat de beeldschermadapter hersteld is. Ik dacht aan een probleem met mijn vc, een Gigabyte GTX 560 Ti (GV-N560OC - 1Gi). Ik heb daarom verschillende drivers geprobeerd en de diverse benchmarks gedraaid waaronder Unigene Heaven. Ook dit leverde problemen op want de applicatie crasht elke keer. De foutmelding in Unigene Heaven deed zich telkens na een paar minuten voor. Niet altijd op exact hetzelfde moment maar wel binnen een tijdspanne van een minuut.

Ik verwachte daarom een probleem met de hardware en heb de kaart opgestuurd voor een RMA. De kaart is een paar maand oud en afgelopen zomer weinig gebruikt. Het kon daarom best zijn dat de kaart al die tijd al niet goed is geweest was mijn idee, Uit diverse tests door de leverancier met kaart bleek echter dat de kaart prima werkt en dus lijkt het er op dat iets anders mijn problemen veroorzaakt.

Het klinkt niet echt logisch maar zou het iets met keyboard- of muisinvoer of een defecte USB poort te maken kunnen hebben? Telkens als ik deze niet gebruik gaat het scherm na een paar minuten even op zwart. Bij het afspelen van muziek en het draaien van Unigene Heaven gebruik ik deze niet (misschien de muis wel eens in Unigene, maar weet ik niet zeker) en Fifa 13 speel ik met een gamepad. Als ik normaal aan het surfen ben op internet of zo doet het probleem met het zwarte scherm zich ook niet voor. Ik heb onlangs Mass Effect 3 ook gespeeld en daar geen problemen gehad. Ik weet alleen niet of ik het probleem toen al wel had met alleen het afspelen van muziek.

Zou de voeding anders het probleem kunnen zijn? Er zit een HKC USP5550 (max 550W) in en heb een Gigabyte GA-X58A-UD3R moederbord met Intel i930 processor. Bij mijn weten moet dit voldoende zijn en ook prima moeten kunnen functioneren met mijn vc.

Ik heb ook gedacht aan een defecte geheugenmodule, maar dan verwacht ik eerder een blauw scherm.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
waarschijnlijk hitte waardoor die word terug geklokt, hou een keer de temp in de gaten wanneer je fifa speeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, maar temperatuur komt niet boven de 75 graden uit dus dat kan het niet zijn lijkt mij... Bovendien verklaart het ook niet de hapering bij het afspelen van muziek(en ik de pc verder niet gebruik) en het feit dat ik geen haperingen heb bij het surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:01
Ik zou sowieso Memtest draaien. Geheugen kan namelijk de meest vreemde fouten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Die voeding is geen al te beste. Op de o zo belangrijke +12V lijn, slechts 24A, dus 12V*24A=288W!
http://www.hkc-europe.com/product_detail.asp?id=702
Dat is dus te weinig voor je systeem. Je voeding loopt de hele tijd op zijn maximale kunnen en daarbuiten, daarom kan hij dus crashen bij spellen en benches.
Met andere woorden, ik verdenk je voeding, want dat is er eentje uit het Pentium 4 era.

[ Voor 13% gewijzigd door DaLoona op 18-10-2012 14:54 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 14:54
Het klinkt als de TDR (Timeout Detection and Recovery) die in Windows Vista/7 zit.
MSDN: Timeout Detection and Recovery of GPUs

Google maar eens op TDR issues of 'Display driver has crashed and has been recovered'.
Het is echt een enorm hardnekkig probleem, ik heb het zelf opgelost door de overclock (factory overclocked, mind you) van mijn video kaart af te halen. Ik zie dat jij ook een factory overclocked kaart hebt, dus probeer eens met MSI afterburner de stock speeds te herstellen en kijk of dat helpt...

Google staat vol met posts 'I FIXED THE TDR ERRORS OMGIAMSOEPIC', maar negeer dat.
9 van de 10 posts erover geven de registry-keys om TDR uit te zetten, maar in het gros van de gevallen zal je computer dan crashen ipv 'even haperen en herstellen'.

[ Voor 18% gewijzigd door Gytax op 18-10-2012 17:07 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag de kaart terug gekregen na de RMA. Na installatie helaas nog dezelfde problemen zo leek het in eerste instantie. Ik ben uitvoerig aan het testen geweest met Unigene Heaven en het vreemde is dat de benchmark tussen de 100 en 200 seconden crasht als ik "niets doe". Als ik echter input lever door de muis af en toe te bewegen of af en toe een toets op mijn keyboard in te drukken, de test probleemloos wordt afgerond!

Ik dacht in eerste instantie aan mijn USB drivers en heb ge-update (er was toevallig gister een nieuwe versie uitgekomen) maar deze lossen niets op.

@adyta Memtest gaf geen fouten...

@DaLoona Ik kan mij ook niet voorstellen dat het iets met de voeding te maken kan hebben aangezien ik dan ook geen problemen zou hebben als ik "niets" doe of juist wel problemen zou hebben bij een benchmark als Heaven, ongeacht of ik nu input lever of niet.

@Gytax Een TDR zou misschien nog kunnen want ik krijg wel exact die foutmelding maar eigenlijk verwacht ik dan ook dat het niet uitmaakt of ik nu wel of niet input geef... Of het moet toch iets van een driver issue zijn.

Ik had overigens al geprobeerd de kaart te downclocken (memory en GPU) maar bij mij loste dat niets op.

Iemand nog andere ideeën???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 14:54
Probeer eens overal overclocks van af te halen en een compleet cleane Nvidia installatie te doen.
Dit doe je door net zolang drivers uit je programs & features verwijderen tot je windows opstart met een generic VGA adapter.
Mocht windows opstarten met GTX560, maar er staan geen drivers meer in programs & features, dan kun je naar device management gaan en de kaart daar weghalen (met vinkje 'remove drivers'). Elke keer opnieuw opstarten na het verwijderen en doe dit net zo vaak tot Windows opstart met een generic VGA adapter.
Daarna de videokaart drivers installeren, rebooten en opnieuw testen.

Mocht het een TDR issue zijn, dan is de kans groot dat bovenstaand het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 15:23
rare freezes en crashes zijn 9 van de 10x voeding of RAM. Heb laatst _twee_ PCs gehad binnen een paar weken waar dit het geval was. In alle twee de gevallen gaf memtest86+ geen errors aan na een hele nacht draaien, en kon ik alle soorten regeltjes in m'n hoofd verzinnen waarom het de voeding toch niet kon zijn... *wrong* blijkbaar. En als het klopt wat DaLoona zegt, en ik bedenk me even dat je een i9xx hebt die toch best wat stroom nodig hadden (tdp van ook best hoog) en je hebt nu een gtx560-ti er op met een tdp van +/- 150 a 170 watt (gokje?) dan zit je wel op de grens van je 12v lijn. Daardoor kan het zijn dat je voeding heel snel slijt, waarom je denkt "de eerste paar jaar was er niks aan de hand en nu dit".
Kan ook nog steeds niet het geval zijn natuurlijk, ik claim niet alwetend te zijn :).

Wat is je RAM configuratie? Een core i9xx betekent X58, dus triple channel. Heb je 3 stikjes er in zitten? Als je systeem draait met minder dan 3 stikjes, probeer even op een paar ram stikjes te draaien i.p.v. allemaal. Wie weet heb je stikjes waar het probleem zich wel voordoet (en vaker) en met andere stikjes helemaal niet.

En eigenlijk wil je hiervoor doen wat Gytax zei: Schone graka-installatie. Maar nog beter is schone Windows installatie. Is meestal het eerste wat ik doe als ik problemen krijg, kan je alle software meuk gewoon al uitsluiten namelijk.

Ik gok dat het probleem zit in hardware-ram, hardware-voeding of software (dus driver install of windows install). En alhoewel ik je voeding + systeem niet zou vertrouwen voor m'n eigen systemen :), denk ik dat het probleem eerder in de software zit. Als je alleen maar TDR krijgt is het meestal software. Als je voeding problemen of RAM problemen heeft krijg je ook meer freezes, BSOD's, sudden reboots en andere narigheid (meestal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag nieuwe voeding (OCZ ModXStream Pro 600w) + nieuw geheugen (Corsair Vengeance 12 gb)) geinstalleerd. Helaas zonder succes... Het lijkt dus in de software te zitten. Ook nogmaals de nvidia drivers geinstalleerd ("schone installatie") maar ook dat helpt niet. Ik ben bang dat een schone Windows installatie de enige overgebleven optie is, maar daar heb ik niet zoveel zin in... Ik blijf het vreedm vinden dat als ik de muis tijdens Heaven gebruik, de applicatie niet crasht. Hetzelfde geldt voor Fifa 13. Ook dit programma hapert niet om de paar minuten als de muis op het keyboard af en toe even gebruik. Is toch vreemd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Heb je de bios van de gtx560ti al geflashed? Ik heb dezelfde kaart en er ging geregeld wat mis met het voltage.
Gewoon bij Gigabyte even de laatste bios ophalen en flashen:
http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=3707#bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tip maar een bios flash is niet mogelijk. De nieuwste bios is al geinstalleerd (F50). Er waren inderdaad problemen met de eerste serie van deze kaarten kwam ik ook achter. Punt is dat de kaart in een andere pc prima werkt dus het lijkt niet in de hardware van de kaart te zitten.

Gisteren vergeten te vermelden maar toen ik gisteren de "oude" nvidia gedeinstalleerd had en draaide op de standaard windows VGA adapter had ik ook geen haperingen. Ik heb Fifa niet geprobeerd, maar wel een uurtje lang alleen MP3's afgespeeld en onder de nvidia drivers ontstaan er om de zoveel minuten in zwart scherm. Dat had ik nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blijft het vreemd dat mijn laatste bios als revisie F13 aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft te maken met de serie kaarten. F13 is dezelfde bios als F50 maar is er met fabricage al opgezet. Oftewel mijn kaart komt uit de "5" serie en hier nog geen nieuwere bios voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Download OCCT eens en doe alle testen behalve de psu en post even wat er gebeurt.
Let met name even op de voltages.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 21-10-2012 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 16:20
Wat ik meestal doe om software problemen uit te sluiten. Installeer windows op een externe (USB) HDD of USB stick (als je moederbord dit ondersteund) en installeer daar de nieuwe drivers op en test of alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afgelopen week dan toch maar een schone installatie van Windows 7 gedaan en ja hoor dit lost alle problemen op... Natuurlijk erg blij mee en bovendien een goed excuus gehad om een betere voeding en geheugen in te bouwen. ;) Ik had niet verwacht dat conflicterende drivers (ik denk tenministe dat dit het was) zulke problemen kon veroorzaken.

Bedankt voor al jullie tips!
Pagina: 1