grootte Virtueel Geheugen / swap & page in/outs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:25
Wat zijn ongeveer normale waarden voor het virtueel geheugen en de gebruikte swap onder Mountain Lion?

Ik draai OSX 10.8.2 en 'Activiteitenweergave' laat de volgende waarden zien:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img842/152/groottevg.png

grootte virtueel geheugen: 222 GB
page ins: 968 MB
page outs:183 MB
swap: 245 MB

Is dit normaal? :?
De harde schijf van mijn macbook Air is slechts 64GB, dan kan het virtueel geheugen toch geen > 200 GB bedragen? 8)7

Als ik de uitleg van Apple (http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL) zo lees, betekent het dat mijn mac te weinig geheugen (RAM) heeft....

De page in/out MB's worden cumulatief geteld, geldt dat voor het virtueel geheugen dan ook zo?

Na een reboot valt me op, dat het virtueel geheugen nog steeds op 237 GB blijft staan. Ook de page-in begint meteen op 170 MB (page-out en swap 0 bytes)

Zou 2GB te weinig zijn voor Mountain Lion?

[ Voor 34% gewijzigd door autoreverse op 17-10-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:56

RnB

Volgens de technische specificaties is er minimaal 2GB nodig om Mountain Lion te kunnen draaien. Het is dus erg krap als je al op je minimum zit.

Daarnaast ligt het geheugengebruik natuurlijk erg aan wat je allemaal met je Mac doet. Iemand die bijvoorbeeld veel met grafische applicaties zal aan 2GB never nooit genoeg hebben, maar als jij alleen wat mail checkt en surft op het internet, zal er weinig aan de hand zijn.

Je hebt pas echt te weinig geheugen wanneer je page outs meer of evenveel is als je page ins. Nu zit je op een 10:2 verhouding, wat al aangeeft dat je erg krap zit met geheugen, maar het valt opzich nog mee.

Ik zit met mijn 16GB geheugen altijd op 0MB page outs, oftewel ik heb nooit geheugen te weinig. Met mijn 8GB versie kreeg ik page outs die de page ins benaderden, dus dat was echt te weinig voor mij.

Conclusie? Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken, mits je geen performance problemen met je systeem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:19
Ziet er allemaal gezond uit. Virtual geheugen kun je negeren (is virtueel en heeft verder niks met het fysieke geheugen te maken). Enige relevante is de verhouding page-in / page-out, daar kun je nml. uit afleiden of je te weinig geheugen hebt. Je zit nog aan de goede kant met vijf maal zoveel page-ins als -outs :) (zelf hanteer ik 10:1).

Maar 2GB totaal is niet bepaald veel.

[edit]Dat je page-ins direct na een reboot al op 170MB zit is heel normaal want page-ins staan voor de pages die van de harde schijf in het geheugen worden geladen (er start na een reboot nml. van alles op ;) ).
Overigens is van belang hoelang de Mac al actief draaide toen je het screenshot nam; na verloop van tijd krijg je een betere indicatie van de verhouding page-ins / page-outs.

[ Voor 33% gewijzigd door Abbadon op 17-10-2012 20:16 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:25
Ok, duidelijk, dank! _/-\o_

Dan is er goed nieuws. De macbook Air staat al weer een tijdje aan (dag of 2) met wat standby ertussen door.
De page-ins staat nu op 326 MB en de page-outs op 0 bytes! :*)

Kennelijk heeft hij het wat zwaar gehad bij het maken van de eerste TimeMachine backup (na de upgrade van 10.7 Lion naar 10.8 Mountain Lion) bedenk ik me nu.... :F

De macbook Air wordt gebruikt door het vrouwtje :> ; voor wat Office, Surfen en vooral muziek luisteren (Spotify o.a.) iPhoto is het zwaarst wat ie moet doen, of een filmpje kijken (via iTunes gehuurd, dus geen moeilijke dingen). We hebben ook nog een desktop voor zwaarder gebruik, hoewel de Air toch echt al sneller is dan dat ding!

Ik wist dat 2GB niet echt voldoende was voor de toekomst (beetje minimaal) en tja, destijds waren de stock modellen met 19% korting destijds bij de MM. Nu, nog geen 2 jaar later zit je dan toch een beetje duimen te draaien met dat fixed geheugen.

Ik wilde Mountain Lion omdat het eindelijk mogelijk is systeembreed geluid (muziek) zonder poeha naar de Airport Express te streamen mbv AirPlay.

[ Voor 9% gewijzigd door autoreverse op 19-10-2012 08:46 ]