HDD word niet altijd meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• Alwinonline
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik heb een pc van een familielid gekregen die constant de melding gaf " please insert boot device and press a key", wat bleek was dat hij de HDD met daarop windows geinstalleerd niet goed meer detecteerde. In de BIOS zag hij de disk wel staan alleen gaf hij aan dat een reboot required was. na de reboot begon hetzelfde verhaal weer.

Het rare is dat hij soms, na een x aantal keren rebooten wel weer doorstart zonder problemen en kan er ook op de machine gewerkt worden, zo hebben ze de pc de afgelopen tijd ook gebruikt. Tot vandaag, hij blijft nu constant bovenstaande melding geven en hoe vaak je hem ook herstart hij blijft in de BIOS (waar hij de schijf nog wel ziet) aangeven dat een reboot required is.

Het gaat om de volgende schijf:
WD 500 GB SAT2 WD5001ABYS
aangesloten op het volgende Moederbord:
MSI P6N SLI-F V2

Wat heb ik al geprobeerd:
Nieuwe schijf erbij geprikt, hier windows op geinstalleerd, dit werkt zonder problemen alleen word de oude schijf niet herkend.

Andere sata kabels en poorten geprobeerd.

In de BIOS smart uitzetten.

Het heeft helaas geen effect, is de schijf echt defect en moet er een nieuwe gekocht worden? of is er een mogelijkheid om de schijf alsnog werkbaar te krijgen?

Mocht er nog extra informatie nodig zijn dan hoor ik het graag.

Verwijderd

In de BIOS zag hij de disk wel staan alleen gaf hij aan dat een reboot required was.
Welke melding zag je precies staan?

Kun je eenmaal in Windows de SMART gegevens posten met CrystalDiskInfo? Hieraan kun je bijvoorbeeld afleiden of je kabelproblemen hebt, wat een mogelijke oorzaak kan zijn. Ook kun je 'horen' of de schijf opspint of rare geluiden maakt. Gebruik je bijvoorbeeld een Molex naar SATA converterstekkertje voor de stroomvoorziening, dan kan het zijn dat deze soms slecht contact maakt.

Probeer zo veel mogelijk oorzaken uit te sluiten. Als je dat hebt gedaan en de schijf blijft problemen geven, zou ik hem afschrijven.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 18:28 ]

• Alwinonline
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:26:
[...]

Welke melding zag je precies staan?

Kun je eenmaal in Windows de SMART gegevens posten met CrystalDiskInfo? Hieraan kun je bijvoorbeeld afleiden of je kabelproblemen hebt, wat een mogelijke oorzaak kan zijn. Ook kun je 'horen' of de schijf opspint of rare geluiden maakt. Gebruik je bijvoorbeeld een Molex naar SATA converterstekkertje voor de stroomvoorziening, dan kan het zijn dat deze soms slecht contact maakt.

Probeer zo veel mogelijk oorzaken uit te sluiten. Als je dat hebt gedaan en de schijf blijft problemen geven, zou ik hem afschrijven.
Ik zag bij mijn Sata controller de volgende melding staan:
A new device has been detected. Please reboot.
waarbij hij aangeeft Device: Hard disk en Vendor WDC WD5001ABYS

helaas als ik in windows zit herkent hij het device totaal niet, dus ook CrystalDiskInfo ziet hem niet.

Ik gebruik geen conversiestekkers en heb 2 verschillende aansluitingen geprobeerd, de aansluiting werkt op de nieuwe hdd namelijk wel.

Ik was al bang dat hij afgeschreven moest worden maar ik vind het zonde als hij op een makkelijke manier te redden is :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een los contact bij de aansluiting, danwel een breukje in de voedingskabel, of een voeding die een beetje appelig aan het worden is.

Allen uit te sluiten door de bewuste schijf in een andere PC te hangen en te kijken of ie daar wel blijft leven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Alwinonline
  • Niet online
Ik heb zelf op dit moment alleen een laptop dus dit ga ik zeker doen, maar ik gebruik dezelfde sata kabel/voeding op de nieuwe schijf en dit werkt wel, de sata kabel heb ik ook vervangen door een nieuwe en dit heeft geen invloed gehad