DD-WRT vs. Tomato vs. FreeWRT op Linksys WRT320N

Pagina: 1
Acties:

• C4Alvarez
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01-2018
Hallo allemaal,

Ik ben dus van plan om van mijn router een kleine seedbox te maken. Het betreft de linksys WRT320N. Deze heeft geen USB poort. Daarom ga ik hem linken aan een NAS (LaCie D2 Network 2). Daar zullen dan de bestanden opgeslagen staan, maar zullen worden verwerkt (=geseed) door de router.

Mijn vraag is nu: wat is de beste firmware om zoiets te doen? De router heeft maar een beperkt geheugen, en een beperkte processor. Dus de meest lichte firmware lijkt mij de beste oplossing. Het enige dat hij moet doen is een 120/5 mbps verbinding in stand houden op volle snelheid. Ook download ik vaak met bittorrent, dus dit moet ook OPTIMAAL verlopen. Port forwarding moet, natuurlijk ook, net zoals DHCP/Static IP. Voor de rest denk ik niet dat ik speciale functionaliteit nodig heb.

Is het mogelijk om deze firmware te flashen zonder voorkennis ivm shell commands en SSH maw is er een echte step-by-step guide om dit te doen. Ik heb wel al wat opgezocht hierover, maar ik krijg niet echt de step-by-step die ik wil. Ze gaan altijd van een zekere voorkennis uit.

Dank bij voorbaat

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat betreft de beste firmware om dit te doen denk ik dat je er goed aan doet om jezelf goed in lezen.
Zet eens onder elkaar waar de kracht van elke firmware ligt en eventuele zwakheden.

Realiseer je daarnaast dat een router niet op dit soort dingen gebouwd is. Meerdere torrents tegelijk kunnen problematisch worden, je geeft zelf al aan dat zo'n apparaat maar een beperkte hoeveelheid geheugen heeft, en dan moet deze ook nog eens je internetverkeer routeren, je netwerk van DHCP service voorzien en waarschijnlijk DNS caching, en dat natuurlijk het liefst met 120mbit.
Moet het vervolgens ook nog een web interface voor je torrents doen?

Ik denk dat het misschien net kan, maar het is mogelijk wat onderbemeten als je alles "makkelijk" wilt hebben. Want die indruk krijg ik van je.

Je geeft zelf al aan
Dus de meest lichte firmware lijkt mij de beste oplossing
Daar ben ik het met je eens, je wilt het simpel houden en zo licht mogelijk.
De eerste custom firmware die mij dan te binnen schiet: OpenWRT.
Maar die ontbreekt op je lijstje, is daar een reden voor?

Daarnaast
Is het mogelijk om deze firmware te flashen zonder voorkennis ivm shell commands en SSH maw is er een echte step-by-step guide om dit te doen.
Hieruit krijg ik de indruk dat je het "makkelijk" wilt hebben, en dan denk ik aan webUI voor alles.

Ook zie ik het feit dat enige "voorkennis" wordt weggelaten uit guides als een hint dat dit een meer advanced topic is. Men gaat er van uit dat je je thuis voelt in een command line shell en dergelijke lichtgewicht omgevingen. Als dat voor jou niet geldt dan is mijn advies om die voorkennis eerst op te doen. En dat kan best met dit project, maar begin dan bij het begin: uitzoeken van geschikte firmware.
Uitzoeken hoe je packages kunt installeren en configureren.

Om terug te komen op het mogelijke resource probleem: draait je NASje niet een vorm van Linux waar makkelijker dingen op te installeren zijn? Vaak zijn NASjes iets krachtiger dan de gemiddelde huis-tuin-keuken router en daarom kun je misschien beter daarop een BitTorrent client zetten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• C4Alvarez
Ja, hij draait linux. Ik snap er echter geen jota van hoe ik een custom firmware op mijn NAS kan krijgen.
Er staat een bittorrent client op (Transmission), maar deze heeft zo'n custom web interface welke belachelijk traag en heel weinig informatie geeft. Ik zit op enkele private trackers, dus informatie als seeds/peers/uploaded/status/... is echt wel noodzakelijk.
Wanneer je een websites kent waarvan je weet dat ze goede beginnertutorials hebben over SSH/Shell commands, laat het me gerust weten!

Misschien moet ik inderdaad daar eerder naar kijken.

Een andere vraag over FreeWRT, DD-WRT, Tomato,... : Heeft deze een positieve invloed op het bittorrentverkeer?
Ik heb dit al enkele keren zien staanals oplossing voor mensen die niet connectible zijn, of die toch trage snelheden krijgen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Transmission ken ik en is voor private tracker gebruik inderdaad niet altijd handig omdat je in de Linux client geen labels/groepen aan kunt maken en zo ook geen per groep ratio's e.d. kunt aanmaken.
Hoewel het als het enkel voor jezelf is wel kan voldoen.

Ik verwacht niet dat een web interface op een router betere performance zal geven. Misschien met rtorrent en middels xmlrpc over het netwerk op een andere PC de boel bedienen. Dat is misschien wel wat voor je NAS of router.
Of een command-line only versie van qBittorrent samen diens eigen webUI, hoewel dat ook geen performance monster zal zijn.
Welllicht is het niet nodig om custom firmware op je NAS te zetten om packages te installeren, maar dat hangt geheel af van de openheid van het platform.
Een andere vraag over FreeWRT, DD-WRT, Tomato,... : Heeft deze een positieve invloed op het bittorrentverkeer?
Ik heb dit al enkele keren zien staanals oplossing voor mensen die niet connectible zijn, of die toch trage snelheden krijgen.
Theoretisch gezien: allemaal bullshit wat ze schrijven.
Een 3rd party firmware heeft in principe geen invloed op Bittorrent verkeer.
Als de stock firmware netjes omgaat met je netwerkverkeer zou er geen significant verschil moeten zijn.

Het feit van "connectable" heeft te maken met het bereikbaar zijn vanaf het web. Daarvoor dien je verkeer te forwarden naar de PC waar de Bittorrent client draait. Dat geldt voor zowel stock als 3rd party firmware, en ik ben nog eigenlijk nog geen stock firmware tegengekomen waar het aanmaken van een port forward niet mogelijk was.

Qua snelheid: soms is een stock firmware zo bagger dat een 3rd party firmware wat verbetering laat zien. Dat is doorgaans meer uitzondering dan regel echter.

Een 3rd party firmware geeft doorgaans puur meer controle over het apparaat tov de stock firmware. En door die controle kun je het apparaat configureren adhv je eisen/wensen, waar je profijt van kunt hebben. Maar het is geen heilige graal waardoor je internet ineens 50% sneller wordt (om maar een getal uit de lucht te grijpen).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• C4Alvarez
Het probleem is dat ik niets, maar dan ook niets kan installeren op m'n LaCie d2 Network 2. Het os van Lacie (NAS OS 2) is zelfs erger dan de jail van Apple. Je kan echt niets doen. Achteraf gezien was ik dan echt wel veel beter afgeweest met een synology product.

Maar goed, ik ga nu 1 torrent toevoegen aan de slechte torrent client op de LaCie. Dit is de belangrijkste, en zal me ook het meeste upload credit geven. Vervolgens kan ik zoeken naar een oplossing.

Wat ik wel heb: een Popcorn Hour A-300: hierop stond ook transmission, en deze heb ik een weekje gebruikt als seedbox. Na die week liep ie echt heel slecht en werkte het niet meer, heb hem dan moeten binnen doen. Hopen dat ie snel terug is. :)

Weet jij misschien een programma waarbij je je Smartphone (android, Galaxy SII) kan gebruiken als seedbox, maar waarbij de data ergens anders is opgeslagen, bv op een FTP server?