Toon posts:

Athlon 600@800!

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik een FreeSpeed Pro GFD en ben ik aan het overklokken geslagen. Op dit moment heb ik mijn 600Mhz op 800Mhz lopen.

Voltage staat op 1,75V en de cache divider heb ik met een BIOS flash omgezet naar 2/5 (dit grapje werkt dus wel degelijk met een K7V).

Echter, ik maak me als beginnende overklokker toch wel zorgen over de temperatuur. Ik heb een NTC tussen het PCB en de heatplate geschoven. De kop van de NTC raakt de core. Is dit de meest ideale plaats?

Ik krijg de volgende waarden op volle belasting bij 19C kamertemp:

750: 28C (voltage op 1,65V)
800: 31C (voltage op 1,75V)

De temperatuurwaarden lijken mij niet bijzonder hoog. Kloppen deze waarden wel, of kunnen ze niet zo laag zijn? Wat ik me verder afvraag: is die 1,75V niet wat te hoog?

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
volgens sommige progjes mag je voltage 0.3 volt meer zijn dan de spec. daar zit je nog ruim onder dus. 1.6 is standaard (toch?)dus je mag wel tot 1.9 gaan maar dan heb je wel serieuze koeling nodig denk ik

Verwijderd

ik heb een digital doc. temp. meter die is vrij nauwkeurig, heb ook een voeler tegen de core en een GlobalWin VOS 32 koeler. Huiskamertemp. 23C, Athlon 700@820/1,7 volt, cache 2/5 kast open. CPU temp 43C. Jouwe is wel errug coooooooool....

Verwijderd

Hij is inderdaad erg koel, want ik heb ook een atlon 600 (niet overgeklokt, 1,60V, en die is al 38C....)

heb je er extra coolers inzitten??

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hij blijft verschrikkelijk koel, ik ga de tempsensor nog maar eens een keer ijken, ik vertrouw hem niet echt. Hoewel, als ik mijn vingers op de heatsink leg, voelt ie absoluut niet warm aan.

Ik heb trouwens ook al geprobeerd om hem op 850Mhz te krijgen, maar dat lukt niet, ook niet bij 1,80V.

Ik vermoed dat mijn 235W voeding nu een probleem gaat vormen. Hij begint namelijk wel aan het opstarten van windows, maar houdt er in no-time mee op.

Hij lijkt problemen te krijgen wanneer de harde schijf wordt aangesproken. Haal ik de HDU los en boot ik naar een diskette, dan doet ie het wel.

Eerst maar eens op zoek naar een zwaardere voeding dus. Iemand suggesties voor een kwaliteitsvoeding >=300W en niet al te extreem duur?

Verwijderd

Topicstarter
Over de koeling:

Ik heb een El Cheapo heatsink, maar wel met koelpasta. Ik heb er zelf een 2e fannetje opgezet. De ene fan draait 6500rpm, de andere 4300rpm.

Verder heb ik een 12V ventilator uit een oude voeding gesloopt, en deze blaast over de heatsink heen. De kast staat hier bij open, en deze ventilator blaast dus van buitenaf koele lucht in de richting van de heatsink.

Geen extreme koeling dus, merkwaardig dat de boel zo koel blijft. Misschien heb ik wel een hele goede Athlon getroffen :-) Het is een 600Mhz .18 uit week 07.

Wat de werkelijke core is weet ik niet, ik heb nog niet de moed gehad om de heatplate eraf te werken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter dat de temperatuur die aangegeven wordt niet goed is. Hij geeft veel te laag aan. Dit is vreemd, want toen ik hem eerder een keer ijkte klopte het, gaf toen de goede kamertemp aan. Nu zegt ie 10C terwijl het 17C is.

Ik heb de NTC opnieuw gesoldeerd, dus misschien ligt het daar aan. Ik zal hem wel gesloopt hebben ofzo.

Eerst maar eens op zoek naar een betrouwbaardere meting. Ik verwacht ook eigenlijk wel >40C uit te komen.

Verwijderd

Mijn temp ligt altijd boven de 40 graden en dat is met waterkoeling zonder peltiers nog steeds, helaas. Deze sensor zit OP de proc vlakbij de core... nauwkeuriger gaat niet.

Verwijderd

Tafkea netjes gelukt, gefeliciteerd. ;)

Een real tweaker for us...
(verkapte regel uit "Real Mother For Ya" van Johnny ...... (Blueszanger)

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 15:20

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Hmmzz... dat is idd zeeeeeer cool...

Als ik aan m'n heatplate van m'n 500@800 kom, dan moet ik niet langer dan 5 sec m'n vinger daar op houden, want anders verbrand ik er zeker een. En dat dan met waterkoeling. Maar het draait bijzonder stabiel, dus het zal wel goed zijn. ;)\

Heb trouwens wel zelf een thermometertje van Halfords (m'n MSI 6167 ondersteunt geen temp monitoring) tussen de core en de heatplate geplugd en die geeft 50 graden Celcius aan??

Dit kan 2 dingen betekenen:

-de temp sensor werkt niet goed (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen, want hij geeft altijd precies de goeie kamertemp aan).
-ik kan niet goed tegen hitte en heb een beetje gevoelige handjes. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een nieuwe NTC gekocht, want ik had de oude gesloopt met solderen. Hij gaf veel te weinig aan.

Op 800Mhz komt ie tot 38C bij een kamertemp van 17C. Vergeet nie dat 17C behoorlijk koel is. Als het hier weer 26C word zoals vorige week, dan haal ik die 50C ook wel.
Pagina: 1