Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 2003 server de deur uit

Pagina: 1
Acties:

• Zeeker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Een klant van mij wil zijn server graag de deur uit. Men wil dus alleen afhankelijk zijn van een internetverbinding.
Het bedrijf draait momenteel op een windows server 2003 met een tiental aangesloten werkstations.

De klant is zeer geïnteresseerd in office 365. Dit pakket lijkt inderdaad best leuk, maar er zitten volgens mij wel wat haken en ogen aan. Je komt in mijn ogen niet volledig onder een eigen server uit.

Nu lijkt me windows azure wel wat. Ik zou graag eens kennis maken met het pakket. Dit kan gratis, maar vereist een creditcard nummer ter verificatie. Laat ik nou geen credit card hebben.
Kun je met Azure een werkstation net zo aanmelden als met een interne server?

Wat men wil:
- werkstation direct aansluiten op internet (via router)
- werkstation (virtueel) aanmelden in bedrijfsnetwerk
- office gebruik (lokaal op pc of eventueel virtueel met office 365)
- Mail afhandeling via exchange (draait nu lokaal)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Volgens mij is het verschil tussen Office 365 en Windows Azure je nog niet helemaal duidelijk. Uit je vraagstelling wordt me ook niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken.

In het kort: Office 365 is een abonnementsdienst voor productivity software. Hierbij krijg je bijvoorbeeld Exchange uit de cloud (met je eigen domeinnaam), krijg je SharePoint-sites, Lync, en nog wat meer spullen. Afhankelijk van je abonnement krijg je er zelfs een licentie voor Office 2010/2013 bij. Je kunt met Office blijven werken, Outlook configureer je om de mail uit Office 365 te halen.

Windows Azure is een PaaS/IaaS-platform. PaaS wil zeggen: Platform as a Service. Je kunt hier applicaties (zoals een website) op draaien zonder dat je je zorgen hoeft te maken over zaken als infrastructuur, bandbreedte, enzovoorts - alles wordt voor je geregeld zolang je maar betaalt. Sinds enige tijd is daar IaaS aan toegevoegd: Infrastructure as a Service. Je uploadt een virtuele machine en draait die vervolgens in Microsoft's serverpark. Dit kun je gebruiken als je meer configuratiemogelijkheden nodig hebt dan wat PaaS je biedt, maar je niet wilt investeren in ijzer, datacenterkosten, enzovoorts.

De vraag is dus: wat wil je bereiken? Wil je mail en documenten de deur uit doen, of wil je meer?

We are shaping the future

• Zeeker
Dank voor je bericht.

Mijn bericht zal misschien wat verward zijn overgekomen. Excuses.

Het komt op het volgende neer.
Het bedrijf is via reclame geënthousiasmeerd voor office 365. Het abonnement inclusief licenties voor het lokaal draaien van het office pakket lijkt ze wel wat. In principe kan het inderdaad alles wat ze nu ook doen.
Nu dit pakket op hun weg is gekomen denken ze helemaal geen server meer nodig te hebben en is de nieuwe wens: alles in de cloud. Dus af van de bestaande interne server en alleen een internetaansluiting.

Mijn vraag is eigenlijk kun je inderdaad af van die interne server met office 365? Hoe verloopt bijvoorbeeld de login zonder een lokaal netwerk?

• Nimmegeers
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-07 13:38
Voor zover ik weet heb je geen eigen server nodig om Office 365 te gebruiken. Zelf werk ik op een school en van zodra ons netwerk herlegt is gaan we hier ook gebruik van maken omdat scholen hier een gratis versie van kunnen gebruiken.

Je kan wel Active Directory gebruiken vanop je eigen server maar ik denk niet dat dit een vereiste is. Momenteel zitten we nog op Edu@Live (dat wordt binnenkort overgezet naar Office 365) en daarmee kan je gewoon via hun website accounts aanmaken.

• Alex)
Als je alles in de cloud wilt doen heb je lokaal geen server meer nodig. Je logt in met je "cloud credentials" (wat gewoon je online e-mailadres en wachtwoord is) en je kunt alles gebruiken.

• Zeeker
Voor office 365 alleen heb je inderdaad geen server nodig. Alles gewoon in de browser. Maar wat als men met 'grote' bestanden werkt? En hoe wordt de printer aangestuurd?

• Zeeker
Ik lees trouwens net ergens dat je een netwerkschijf kunt aanmaken! Net als bij een lokaal netwerk. Dat is handig!

• Alex)
Zeeker schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:04:
Voor office 365 alleen heb je inderdaad geen server nodig. Alles gewoon in de browser. Maar wat als men met 'grote' bestanden werkt? En hoe wordt de printer aangestuurd?
Als je met grote bestanden werkt sla je die op in de cloud :)

Van printers aansturen is geen sprake: die installeer je gewoon lokaal.

• Zeeker
Ik kan een printer inderdaad gewoon lokaal installeren, maar als het aantal werkstations toeneemt... Of als er een nieuwe printer wordt aangeschaft...zijn dat wel veel handelingen!
Kan dit via de active dir?

• Alex)
Office 365 levert je geen Active Directory. Er is wel een product genaamd Windows Azure Active Directory, maar dat is een geheel ander product dat is bedoeld voor integratie van de cloud met je on-site AD, en niet als vervanging van een lokale AD.

Als het gaat om management van PC's kun je bijvoorbeeld kijken naar Windows Intune, maar of je hier ook printers mee kunt managen weet ik niet.

Als je meerdere werkstations e.d. krijgt is het alsnog handig om lokaal een AD te hebben, door middel van federatie kun je dan integratie krijgen tussen je lokale AD en Office 365 (door bij het inloggen dit te doen met je bedrijfsgegevens). Je kunt dan je lokale AD gebruiken voor dingen als printers, group policy, enzovoorts, terwijl je data in de Office 365-cloud staat.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zeeker schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:03:
De klant is zeer geïnteresseerd in office 365. Dit pakket lijkt inderdaad best leuk, maar er zitten volgens mij wel wat haken en ogen aan. Je komt in mijn ogen niet volledig onder een eigen server uit.
Office 365 is geen volledige vervanging voor een eigen server. Het is een alternatief voor applicaties zoals Sharepoint en Exchange die eigenlijk te complex zijn voor het MKB. Maar als jij een oplossing wil om je eigen werkplekken centraal te managen dan zul je toch nog die server nodig hebben. Je hebt er alleen minder omkijken naar omdat die complexe zaken nu "in the cloud" draaien.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Alleen zal de internetverbinding belangrijker worden. Verbinding weg? -> alles onbereikbaar

Een (redundant) verbinding is dan wel semi-noodzakelijk in veel gevallen. En afhankelijk van het soort documenten / bestandsgrootte kan een adsl lijntje te traag zijn, zeker kwa upload.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 09:13
Eerst een aantal vragen:

Wat ben jij voor de klant, Systeem beheerder of? Uit hoeveel personeelsleden bestaat het bedrijf? Heeft het bedrijf nog specifieke software in gebruik? In welke sector zit het bedrijf?

Knip.. irrelevant en neigt naar spam/reclame

*Dit bericht is even snel getypt vanaf de tablet dus als ik iets vraag wat al beantwoord is, don't blame me.

[ Voor 54% gewijzigd door Equator op 18-10-2012 07:48 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Tiwazz schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 23:24:
<knip>

*Dit bericht is even snel getypt vanaf de tablet dus als ik iets vraag wat al beantwoord is, don't blame me.
De eerste post kon je toch ook lezen op de tablet?
Dan maakt de tablet toch verder niets uit?

;)

Abort, Retry, Quake ???

• ndonkersloot
aZuL2001 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 23:32:
[...]

De eerste post kon je toch ook lezen op de tablet?
Dan maakt de tablet toch verder niets uit?

;)
Dat is ook zeker gebeurt maar heb (nog) niet het gehele topic doorgelezen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-11 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zeeker schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:04:
Je hebt geen AD nodig voor een printer. Je kunt alsnog gewoon een printer met ethernetaansluiting delen via SMB of IPP, of dat met een printerservertje doen voor printers met enkel een USB-aansluiting.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hebt alleen nog een lokale server nodig als je LOB applicaties hebt die lokaal moeten draaien. Veel software makers zijn al bezig met een 'cloud' versie overigens.
Als je veel (non-Office) bestanden hebt en veel gebruikt dan zou ik daar overigens een NAS voor neerzetten. SharePoint is met name handig voor Office documenten en samenwerken daarin.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:31
Naas office 365 heeft microsoft nu juist een small business server essentials 2011/2012 geintroduceerd om als fileserver, business apps, authenticatie/remote access punt te dienen (zonder exchange,mail in de office 365 dienst). Deze is beperkt tot 25 gebruikers, en is vrij eenvoudig te beheren, en is vrij goedkoop in aanschaf.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik verplaats het topic naar Serversoftware en Windows Servers

• Zeeker
(het betreft hier een bedrijf van een kennis waar ik al een paar jaar help bij de automatisering)

Als een overstap naar office 365 gaat plaatsvinden zal gekozen worden voor abonnement E3. Hier zit ook office pro plus bij. (Klopt het dat de werknemers thuis ook een versie van office mogen installeren?)

Aan de hand van jullie waardevolle input kom ik tot de volgende opties:
Optie 1 server de deur uit
- Alle werkstations direct verbinden met het internet (geen AD functionaliteiten)
- Elke werkstation individueel beheren (eventueel m.b.v. Intune)
  • - updates
  • - inlog
  • - applicaties
  • - etc.
- Office 365 gebruiken
- op elk werkstation office pro synchroon gebruiken met office 365

Onduidelijk: is het nodig gedeelde office bestanden lokaal te synchroniseren voor de snelheid?

Optie 2 server behouden (vernieuwen)
- office 365 gebruiken
- elk werkstation voorzien van office pro plus
- 365 synchroniseert met lokale server
- gebruikers merken weinig (AD blijft functioneren)
- office 365 inclusief bestanden vanuit huis te gebruiken

En nu het nieuwe jasje van tweakers eens gaan bewonderen! :)

[ Voor 2% gewijzigd door Zeeker op 18-10-2012 12:36 . Reden: aanvulling ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En hoe ga je ervoor zorgen dat die mensen hun twee accounts (die van je lokale AD en die van 365) zonder problemen gebruiken? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zeeker
Goed dat je dat aansnijdt!
Ik was aan het uitzoeken hoe het met de beveiliging zat. De thuiswerkmogelijkheden van office 365 zijn natuurlijk mooi, maar tegelijkertijd ook best link. Een inlognaam met wachtwoord is zo door een kwaadwillende bemachtigt. Zeker als je even inlogt in het café of als men er voor kiest de browser het wachtwoord te laten onthouden. Is een soort token oplossing mogelijk met 365?
En dan inderdaad nog het probleem van de dubbele accounts...

Zo zie je maar er komt toch nog aardig wat kijken bij 365. Klinkt in eerste instantie allemaal mooi, maar er zitten toch wel haken en ogen aan.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zeeker schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:02:
Is een soort token oplossing mogelijk met 365?
En dan inderdaad nog het probleem van de dubbele accounts...
Office 365 kan ook werken via Active Directory Federation Services (ADFS). Alleen is ADFS pas vanaf Server 2008 beschikbaar. Het voordeel is dan dat de gebruiken een account kan gebruiken.

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-11 12:07
Office 365 klinkt aardig, maar ik ben er toch wat minder enthousiast over. Als het pakket biedt wat je nodig hebt (office, sharepoint, conferencing, crm). Dan heb je geluk. Als het je óók lukt het in één keer goed in te regelen dan ben je spekkoper. Dat is meteen mijn punt van oprechte zorg. Bij problemen vond ik de technische support vanuit Microsoft erg tegenvallen. Dan druk ik me rustig uit want ik ben over het algemeen grote fan van Microsoft software. Verder vind ik 365 NIET flexibel. Vooral als je iets meer wilt dan standaard wordt aangeboden.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:37
Zelf ben ik voor een aantal klanten nu bezig met Google Docs / Apps. Het grote voordeel van Google Docs / Apps is natuurlijk de prijs, die veel lager ligt dan Office 365, en dat het bovenal gewoon erg vlot werkt. Wat betreft werkstations, het enige wat je dan nodig hebt is een desktop met enkel een internet browser, en natuurlijk desktop provisioning, waarvoor ook al de nodige cloud tools beschikbaar zijn.

Wel is het zo dat cloud software niet veel minder werk brengt. Het brengt ander werk mee. Vooral het beveiligingen is iets wat veel tijd gaat kosten.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:58

Eagle Creek

Breathing security

Ik weet dat ik geen totaaloplossing geef en een beetje schiet met losse flodders maar my two cents.

- Windows Server 2012 is gericht op communicatie met de cloud. Speciaal voor kleine bedrijven is er op de opvolger van Small Business Server: Windows Server 2012 Essentials. Deze versie is er stevig op geënt op samen te werken met de cloud, zoals Office 365.
(lees daar hier meer over: http://www.microsoft.com/...r-essentials/default.aspx en http://technet.microsoft.com/en-us/library/jj593240.aspx (specifiek Integrate Office 365 with Windows Server 2012 Essentials).

Je hebt inderdaad geen server nodig om 365 te gebruiken. Een server kan echter nog steeds handig zijn voor de aansturing van bepaalde centrale taken. Maar of je dit wilt, is echt afhankelijk van de situatie. Office 365 is immers maar een beperkte oplossing.

Eerder werd al genoemd "hoe verloopt de login". Wanneer je de AD het pand uit laat fietsen, verloopt die dus niet meer centraal. Of beter gezegd: wat wil je nog lokaal in laten loggen? Office 365 werkt via de browser. Werk je met "een" browser (en hoe je die aanbiedt bepaalt dan de rest van je vraagstelling (thick client met vooraanmelding, thick client met vooraf bepaald en afgesloten profiel (effectief dus een thin client), thin client, of OS met uitsluitend browser)) dan verzorgt Office je verdere login en storage.

Wil je printers delen dan kun je ofwel de printer direct delen op je netwerk (zonder tussenkomt van een printserver), een dedicated printserver gebruiken of een printserver installeren op een Windows server danwel werkstation. Gebruik je een printserver, dan zal deze ingeschakeld moeten zijn en blijven voor printtoegang. Theoretisch gezien kan je een USB-printer aansluiten op een cliënt, en deze 24/7 (of in ieder geval tijdens kantoortijd) ingeschakeld laten. De printer is dan bereikbaar. Pushen is er dan niet bij.

Resumerend. Office 365 is geen "servers de deur uit en lang leven de lol". Zeker bij het toenemen van werkstations is met name voor het beheersaspect en centrale beheeromgeving welkom. Printserver, AD, group policy, uitrollen van updates en software, etc. In kleinschalige omgevingen is daar op zich ook nog wel wat voor te vinden. Immers: wanneer je 1 dichtgetimmerd account gebruikt met browsertoegang en dit systeem helemaal "af" configureert, kun je met wat simpele scripting en centraal aangebode files al een hoop regelen. Je hebt geen group policies, maar lokale policies toepassen d.m.v. scripting is zeker mogelijk. Of een opstartscript dat een printerscript aanroept en je printerscript schrijven in het geval van wijzigingen. Het is wellicht iets meer werk maar dat zal je moeten afwegen tegen de kosten.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ndonkersloot
Ik wil toch echt nog een keer melden dat knip SPAM een totaaloplossing is die perfect aan je eisen voldoet. Geen enkele server meer inpandig en een complete werkomgeving. Enig nadeel zou de prijs kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 27-10-2012 10:28 ]

• ndonkersloot
[knip]
Modbreak:Als je tot twee keer toe gewaarschuwd wordt omdat je je eigen werkgever/bedrijf uitdrukkelijk noemt als 'oplossingspartner' vatten wij dat op als werving en daar doen we niet aan mee.

Zie ook de forum voorwaarden.
Navraag/uitleg kun je in Oneens met de actie van een moderator? Post het hier kwijt, niet in dit topic.

Einde verhaal, een volgende poging betekent andere maatregelen.

[ Voor 94% gewijzigd door alt-92 op 28-10-2012 18:07 ]

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Hier een bericht uit ervaring:

Ook wij hebben een klant die zich helemaal rijk rekende met Office 365. In 'te cloud" werken is het "ding" van nu. Wat we hebben gedaan is drie voorstellen gemaakt voor de klant met bijbehorende kostencalculaties:

1. Alles in eigen huis
2. 50/50 (lees: office 365 icm SBS 2011 essentials)
3. 100% cloud

Zaken als beheersbaarheid, betrouwbaarheid, redundante internetverbinding, gebruikersgemak dienen allemaal meegenomen te worden.

Gezien de aanschafprijs van SBS 2011 essentials is dit imho een nette oplossing voor het MKB. Daarbij komt dat op een industrieterrein waar geen glas of Coax ligt, gebruikers +- 2 min moeten wachten tot een 4mb .PDF opgeslagen is, aardig gaan lopen *&#$ na verloop van tijd.

[generaliseer mode]
Conclusie: Klanten denken door slimme marketing dat ze volledig in de cloud willen werken, wanneer je het volledige plaatje weergeeft kan dit anders uitpakken. Laat een besparing op investering niet de voornaamste motivatie zijn.
[/generaliseer mode]
Pagina: 1