Toon posts:

welke socket is meer future proof

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een nieuw moederbord gaan halen voornamelijk voor gaming etc.
maar nou zit ik naar 2 soorten moederborden te kijken de socket 1155 en de 2011.
wie kan mij hier meer over vertellen dankjewel!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:26
zoeken op google?

socket 1055 vs 2011

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Beiden niet.
1155 komt niet zo heel veel nieuws meer voor, en voor zover ik weet voor 2011 ook niet (in ieder geval niet betaalbaar).
Kijk naar wat er nu beschikbaar is voor beide sockets, veel beter zal het niet worden.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Voor 1155 komt wellicht nog één refresh. Het is nog maar helemaal de vraag welke modellen dat gaan worden. Bij de vorige twee consumenten series waren het de modellen die simpelweg "opverkocht" waren.
Ik zou daarbij denken aan opvolgers voor de 3225, 3450, 3570 en 3770. Hexa-cores komen er niet, Octo-cores ook niet. Refreshes zijn daarnaast leuke mini-boosts, maar niets wat je niet met een OC zelf kan doen.

Voor 2011 komen nog een lading nieuwe 6 en 8 cores meen ik. Sterfens duur alleen, de snelste versie die ze nog gaan uitbrengen naast het huidige aanbod zal dan het stokje overnemen van de 3960X en een $1000 kosten. (veelal €930) Die zal dan wel op 3970X uitkomen en 3.4Ghz draaien. Deze 3960X is simpelweg een geweldige snelle CPU, maar goed het is maar net waar je em voor nodig hebt. Enkel de Xeon E-26xx's zijn sneller, nahjah niet in ghz, maar in het feit dat ze 8-cores hebben. En nooit onder de €1000 mogen komen. Ik geloof dat je de middenmoter op 2.7~2.8Ghz voor €1600 kunt kopen.

Absoluut onzinnig voor games! Pak lekker voor een niet te gekke prijs een Z77 bord, stop er een 3570K of 3770K in, overclock deze netjes, 8GB ram ernaast (1600 / 1866mhz) tune je ram netjes (of XMP als je lui bent) en stop er een zware videokaart in. Dat laatste is voor het overgrote deel van de games veel belangrijker.
Alleen voor 2x een GTX 690 is een LGA2011 systeem aan te raden, omdat de 690's (die niet eens altijd in SLI kunnen, ik geloof dat alleen Asus die maakte) tegen de limiet van PCI-Ex 3.0 8x mode aan zitten.
Ook voor 8x of 16x PCI-Ex RAID kaarten / on-card SSD's kan je eigenlijk alleen met de X79 aan de gang. Maar wederom, niet nuttig voor games.

Volgend jaar komt Intel met Haswell, nieuwe socket, nieuwe CPU's en het is nog maar de vraag of gamers er iets aan gaan hebben.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
LGA 1150 is meer futureproof -> Haswell & Broadwell maar die zijn nog niet uitgekomen, maar als je niet om de 1-3 jaar van cpu verandert dan doet dit er eigenlijk niet echt toe..

[ Voor 35% gewijzigd door SmokingCrop op 17-10-2012 09:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan net zo goed wachten tot begin 2013 (wat ze zeggen) op de haswell en broadwell chips. kan ik dus altijd nog kijken wat ik neem bedankt mensen:)
ik heb namelijk nu zelf een socket 1366 x58

intel i7 920 op een dfi lanparty ut x58-t3eh8 moederbord
(waar) ik bar weinig van af weet)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 13:34 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
die intel i7 920 is zeker als je hem overklokt nog snel zat voor games.
heb een vergelijkbare cpu een i7 860 @3.5ghz en er is geen game waar de cpu de beperkende factor is.
de gpu gtx570 is de zwakste schakel in het systeem met gamen op hd res.
in bf3 ultra settings kan mn cpu 85 fps gemiddeld leveren maar de gpu kan er maar 45 laten zien op hd res.
als ik alleen mn cpu zou upgraden zou ik er dus in games niks mee opschieten, de meeste winst is te halen om voor sli te gaan of een gtx680 of vergelijkbaars te kopen.
maar ik ben ook wel eens verlekkerd aant kijken naar die nieuwe cpus lol

een makkelijke manier om te testen of je cpu of je gpu de beperkende factor is:
alles op ultra zo hoog mogelijke res en fps meten
alles op ultra met een lage resolutie 1024x720 ofzo en fps meten

heb je dezelfde fps is de cpu de beperkende factor
heb je meer fps met lage res is de gpu de beperkende factor

• mitsumark
  • Nu online
Mee eens, de i7 920 kan je alle huidige games nog op ultra mee spelen mits overclocked.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Intel is eigenlijk nooit future-proof. Nieuwe CPU's op hetzelfde socket zijn vaak slechts een relatief kleine verbetering die het upgraden niet waard zijn (ja, ook bij een die-shrink of zo). Een upgrade betekent dus gewoon een nieuw moederbord, dus daar zou ik vooral geen rekening mee houden.

Sockets uit de prehistorie misschien niet meegerekend, dat weet ik niet want dat was voor mijn tijd.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• mitsumark
  • Nu online
Tenzij je bij een nieuw socket met een low-end cpu begint (bv een pentium Gxxx).

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02 21:45

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Je hebt het hier over futeproofing. Met het huidige Ivy bridge hebben we eigenlijk alles eruit geperst bij 1155. Wat betreft 2011 is er nog genoeg mogelijk kwa proccesoren. Denk aan meer cores enz.
Future proofing is naar mijn mening nooit mogelijk in de onderdelen industrie. Maar als je bijvoorbeeld over 3 jaar of minder al weer een hele nieuwe computer wilt gaan maken zou ik 1155 doen omdat wat de prijs betreft het beste is. Wel moet je er rekening mee houden dat wat je nu krijgt het altijd zou worden en dat er niet opeens nog een betere proccesor op de markt gaat komen voor 1155. Wat 2011 betreft verwacht ik nog genoeg proccesoren. Vooral als AMD een beetje tegenstand gaat leveren.

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02 21:45

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Helemaal mee eens!
djunicron schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 01:43:
Voor 1155 komt wellicht nog één refresh. Het is nog maar helemaal de vraag welke modellen dat gaan worden. Bij de vorige twee consumenten series waren het de modellen die simpelweg "opverkocht" waren.
Ik zou daarbij denken aan opvolgers voor de 3225, 3450, 3570 en 3770. Hexa-cores komen er niet, Octo-cores ook niet. Refreshes zijn daarnaast leuke mini-boosts, maar niets wat je niet met een OC zelf kan doen.

Voor 2011 komen nog een lading nieuwe 6 en 8 cores meen ik. Sterfens duur alleen, de snelste versie die ze nog gaan uitbrengen naast het huidige aanbod zal dan het stokje overnemen van de 3960X en een $1000 kosten. (veelal €930) Die zal dan wel op 3970X uitkomen en 3.4Ghz draaien. Deze 3960X is simpelweg een geweldige snelle CPU, maar goed het is maar net waar je em voor nodig hebt. Enkel de Xeon E-26xx's zijn sneller, nahjah niet in ghz, maar in het feit dat ze 8-cores hebben. En nooit onder de €1000 mogen komen. Ik geloof dat je de middenmoter op 2.7~2.8Ghz voor €1600 kunt kopen.

Absoluut onzinnig voor games! Pak lekker voor een niet te gekke prijs een Z77 bord, stop er een 3570K of 3770K in, overclock deze netjes, 8GB ram ernaast (1600 / 1866mhz) tune je ram netjes (of XMP als je lui bent) en stop er een zware videokaart in. Dat laatste is voor het overgrote deel van de games veel belangrijker.
Alleen voor 2x een GTX 690 is een LGA2011 systeem aan te raden, omdat de 690's (die niet eens altijd in SLI kunnen, ik geloof dat alleen Asus die maakte) tegen de limiet van PCI-Ex 3.0 8x mode aan zitten.
Ook voor 8x of 16x PCI-Ex RAID kaarten / on-card SSD's kan je eigenlijk alleen met de X79 aan de gang. Maar wederom, niet nuttig voor games.

Volgend jaar komt Intel met Haswell, nieuwe socket, nieuwe CPU's en het is nog maar de vraag of gamers er iets aan gaan hebben.
Pagina: 1