Thuisnetwerk: synchronisatie en back-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 18:46

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Graag jullie advies over het volgende:

Heb hier thuis een server (WHS 2011) en 2 pc's (Win7Pro). Tussen de 2 pc's moeten een aantal mappen gemeenschappelijk zijn (denk aan foto's, films, muziek, gezamenlijke documenten). Daarnaast hoeft de "persoonlijke" map van gebruiker1 (die zo goed als altijd op pc1 werkt) niet op pc2 beschikbaar te zijn (en vice versa). Ik heb graag dat de bestanden (quasi) onmiddellijk gesynchroniseerd worden. Liever geen off-site oplossing (omwille van trager verkeer naar buitenaf en tussen 20 à 30 GB aan data).

Ik gebruikte voorheen mijn WD MyBook Live voor de gegevens i.c.m. Windows Offline Files, maar deze combinatie leverde meer problemen op dan wat anders... niet ok dus.

Het idee is als volgt:
  1. de gemeenschappelijke mappen moeten gesynchroniseerd worden met de server (zodat ze dus op SRV + PC1 + PC2 staan)
  2. de map van gebruiker1 moet zowel op PC1 als op SRV staan
  3. de map van gebruiker2 moet zowel op PC1 als op SRV staan
  4. van de server wordt om de zoveel tijd een back-up genomen naar een NAS (WD MyBook Live)
    Nota aan mezelf: NIET VERGETEN DIT NOG TE DOEN :X
Op deze manier wil ik dus een "back-up" hebben van alles op de server en een "echte" back-up op de NAS (extra: op PC2 draaien 3 schijven in RAID 5).

Ik zocht voor de synchronisatie een Dropbox-variant die offline werkt en ben zo uitgekomen bij AeroFS... spijtig genoeg krijg ik dat niet goed aan de praat op PC2.

Ik dacht met het lezen van dit topic dat Yadis! misschien een oplossing kon zijn, maar dan las ik in een van de reacties dat dat enkel files correct synchroniseert en geen mappen.

Heeft er iemand een killer-tip? Of lijkt het jullie een optie om gewoon shares op de WHS te maken en die te combineren met Windows Offline Files (maar wordt dan alles on-the-fly gesynchroniseerd)?

Deze post staat ook in het Backup thematopic, maar ik vrees dat ze daar wat verloren kan gaan, vandaar...
offtopic:
Hopelijk staat dit in het juiste forum... vond t nogal moeilijk kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329694

CobianBackup gebruik ik voor synchronisatie :)

edit:
alleen is cobianbackup niet on the fly |:(

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 329694 op 16-10-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Bedankt voor de reacties al!
Anoniem: 329694 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:20:
CobianBackup gebruik ik voor synchronisatie :)

edit:
alleen is cobianbackup niet on the fly |:(
Spijtig genoeg valt hij dus voor mij af...
Hier eigenlijk hetzelfde verhaal: on the fly-synchronisatie is slechts min of meer mogelijk en zeker niet met het gemak van een Dropbox, AeroFS (als het goed werkt ;( ), etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
robocopy met de /mir switch gebruik ik hier thuis om "mijn documenten" van stuk of 4 pc's te kopieren naar m'n server.

Als je een beetje kunt scripten heb je hier alvast een goed voorbeeld: http://hazymat.co.uk/2011/08/amazing-robocopy/

Is ook niet on the fly, maar je zou het om de minuut kunnen laten lopen op de achtergrond bijvoorbeeld.... Als je alle bestanden eenmaal hebt overgezet dan doet robocopy daarna alleen nog maar incremental copy (alleen gewijzigde files dus).

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Geweldig! Dat wordt weer lezen geblazen (dacht ik net ff een handige oplossing met weinig werk gevonden te hebben, en kan ik gelijk weer een berg beginnen uitzoeken 8)7 . Voor alle duidelijkheid: ik apprecieer je hulp wel degelijk (ben alleen het inlezen intussen nogal beu)!
ThinkPadd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:33:
robocopy met de /mir switch gebruik ik hier thuis om "mijn documenten" van stuk of 4 pc's te kopieren naar m'n server.

Als je een beetje kunt scripten heb je hier alvast een goed voorbeeld: http://hazymat.co.uk/2011/08/amazing-robocopy/

Is ook niet on the fly, maar je zou het om de minuut kunnen laten lopen op de achtergrond bijvoorbeeld.... Als je alle bestanden eenmaal hebt overgezet dan doet robocopy daarna alleen nog maar incremental copy (alleen gewijzigde files dus).
Ok, thx, ik houd het in mijn achterhoofd (al wil ik in eerste instantie liever werken met oplossing die out-of-the-box on-the-fly syncen (kwestie dat ik geen foutje maak waardoor 10 GB aan foto's weg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In die lijst kun je toch prachtig zien welke software de functies heeft die jij wilt. Op grond daarvan zou ik denk ik eerst eens naar Free File Sync kijken, of DirSync Pro.

[ Voor 11% gewijzigd door CaptJackSparrow op 16-10-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:07:
In die lijst kun je toch prachtig zien welke software de functies heeft die jij wilt.
Was daar intussen al mee bezig... het valt inderdaad nog redelijk mee
Op grond daarvan zou ik denk ik eerst eens naar Free File Sync kijken,
Had deze al bekeken op basis van je link, maar real time sync ontbreekt.
Dit programma leek me ook wel behoorlijk ok op basis van de lijst en had de website al bezocht, maar ondersteunt geen on-the-fly synchronisatie.

BestSync geïnstalleerd en weer verwijderd (leek alles goed te kunnen, maar ik doe graag moeilijk en zoek een gratis oplossing... BestSync kan dan niet synchroniseren naar netwerk map).

Misschien moet ik toch maar eens herbekijken of real-time synching wel nodig is... dit blijkt hét absolute struikelblok (of als AeroFS nu toch maar eens goed zou willen werken op al mijn pc's |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:24
edeboeck schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:43:
Knippety

Ok, thx, ik houd het in mijn achterhoofd (al wil ik in eerste instantie liever werken met oplossing die out-of-the-box on-the-fly syncen (kwestie dat ik geen foutje maak waardoor 10 GB aan foto's weg is).
edeboeck schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:35:
Misschien moet ik toch maar eens herbekijken of real-time synching wel nodig is... dit blijkt hét absolute struikelblok (of als AeroFS nu toch maar eens goed zou willen werken op al mijn pc's |:( )
Ik heb hier een tijd geleden ook mee in mijn hoofd gezeten. Maar ik heb toen opzettelijk niet voor on the fly sync gekozen. Als ik aan het werk ben op mijn pc dan wil ik juist niet dat alles on the fly gesynct word. Als je een foutje maakt word dat dan namelijk direct ook weer mee gesyncd.Iets wat niet echt in het concept "backup" past.
Nu heb jij nog wel een tweede backup locatie op je NAS. Maar ik zou er dan juist voor kiezen om die nas op een externe locatie weg te zetten. Heb je in het geval van diefstal/ brand e.d. ook nog je data.

Mocht je on the fly backup laten vallen is robocopy een perfecte kandidaat. Een über simpel scriptje wat je kan schedulen bij logon/ logoff of handmatig kan draaien via een snelkoppeling o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ehhhh...

Afbeeldingslocatie: http://sourceforge.net/projects/freefilesync/screenshots/330585

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Dat ziet er niet anders uit dan een scheduled task met batch job die om de 5 secs draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En hoeveel meer Real-Time wil je het hebben? En kun je het misschien ook nog verkorten naar 1 seconde? De OP zegt zelf het "(quasi) onmiddellijk" gesynchroniseerd te willen hebben. En hoeveel seconden duurt het om van PC 1 naar PC 2 te lopen om die bestanden daar ook te kunnen gebruiken?

Bestaat écht real-time wel als het synchronisatie betreft? Het kost altijd tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door CaptJackSparrow op 16-10-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:57:
En hoeveel meer Real-Time wil je het hebben? En kun je het misschien ook nog verkorten naar 1 seconde? De OP zegt zelf het "(quasi) onmiddellijk" gesynchroniseerd te willen hebben. En hoeveel seconden duurt het om van PC 1 naar PC 2 te lopen om die bestanden daar ook te kunnen gebruiken?

Bestaat écht real-time wel als het synchronisatie betreft? Het kost altijd tijd.
De functionaliteit is prima. Ik wilde er alleen op wijzen dat deze software alleen speelt voor de windows task scheduler. En als ik zou moeten kiezen wat ik meer vertrouw is dat toch echt de task scheduler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Wat ikzelf bedoelde met "realtime" synch is het systeem zoals bij b.v. Dropbox: dat er synchronisatie plaatsvindt van zodra er naar de disk wordt weggeschreven.

Bedankt Craven en CaptJackSparrow voor de extra tips weer!
Pagina: 1