Complete Assemblage van een Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kultigin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,

Ik wil, een eigen laptop, vanaf moederbord niveau, helemaal zelf bouwen. Ik wil een zo goedkoop mogelijke laptop bouwen die helemaal compleet is.

Ik heb gezien dat een tweedehandse "DELL Latitude D600" moederbord goedkoop is. Ik heb geprobeerd een lijst te maken met alle hardware onderdelen die nodig zijn voor het bouwen van een compleet systeem hiervoor. De lijst onderaan dit bericht te vinden.

Welke onderdelen in mijn lijst zijn niet nodig voor een compleet werkende DELL Latitude D600 systeem? En welke onderdelen die niet in de lijst zijn vermeld, moeten hierbij toegevoegd worden?

Welke winkels adviseren jullie om betrouwbare hardware onderdelen van een DELL Latitude D600 te kopen. En kennen jullie een goede tutorial site welke me kan helpen in het bouwen van deze laptop systeem?

Dit is de lijst:

-Moederbord
-Processor
-Processor Koeler(Koelfan/Heatsink)
-RAM
-Hardeschijf
-Hardeschijf Caddy/Behuizing(een soort pcb-board)
-DVD Speler

-Accu
-Adapter

-Audioboard
-Toetsenbord

-Wifi-card(wireless-network-interface-card)
-Videokaart

-Flatcable(verbinding tussen moederbord en powerbuttonboard OF verbinding tussen moederbord en audioboard)
-Beeldschermkabel(verbinding tussen moederbord en beeldscherm)
-Kleppen voor hardeschijf, ram, wifi-card(wireless-network-interface-card)

-LCD Beeldscherm
-LCD Beeldscherm Scharnier
-Touchpad

-Inverter(kleine circuit board, voor adjust the brightness of its display)
-Powerbuttonboard
-Switchboard(bevat Powerbutton en inverter)

-Extra cooling fans nodig?

Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom koop je niet gewoon een D600 als je die graag wilt hebben?
CPU, RAM, Storage en Wifi gaat je nog wel lukken om los te krijgen (waar het niet specifiek voor een D600 is), videokaart misschien ook nog wel als dit een MXM is, maar de andere onderdelen zijn vrij specifiek (denk aan de vorm, aansluiting, lengte van kabels) etc.

Goedkoper zul je in elk geval niet uit zijn als dat je gewoon zo'n ding koopt, laat staan de hoeveelheid ellende die het je kost om een notebook in elkaar te gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:07

Quad

Doof

Koop gewoon een laptop voor rond de 150 - 200 euro en strip hem helemaal uit elkaar en bouw hem opnieuw in elkaar. Goedkoper als dit en geen geneuzel mbt kabeltjes etc ellende die waarschijnljik nergens te vinden zijn.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:14
vergeet de behuizing niet, die is toch wel handig denk ik, en bij tweedehands onderdelen krijg je geen schroefjes en andere bevestigingsmaterialen, thermal pads, en ander klein spul.

[ Voor 52% gewijzigd door Teddy op 16-10-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kultigin
Het assembleren van deze laptop wil ik puur voor de training/ervaring hiermee doen. Mijn doel hiermee is niet het gebruiken van de laptop, maar vooral om de onderdelen van een laptop nog beter te leren kennen, wat later handig kan zijn bij reparaties etc. Ik heb urenlang gezocht voor een cursus/training in Nederland over het assembleren van een laptop(geen computer), maar heb helaas niks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zoek gewoon wat disassembly guides op. Iedere notebook is toch weer net even wat anders.
Als je iets wilt hebben dat makkelijk uit elkaar kan, moet je eens kijken of je een MSI S260 kan vinden. Die dingen zijn veel verkocht als barebooks, en daardoor dus verdomd makkelijk om zelf in elkaar te zetten (heb ik destijds met de mijne ook gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48

Rmg

kultigin schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:55:
Het assembleren van deze laptop wil ik puur voor de training/ervaring hiermee doen. Mijn doel hiermee is niet het gebruiken van de laptop, maar vooral om de onderdelen van een laptop nog beter te leren kennen, wat later handig kan zijn bij reparaties etc. Ik heb urenlang gezocht voor een cursus/training in Nederland over het assembleren van een laptop(geen computer), maar heb helaas niks gevonden.
Omdat laptops niet op locatie/plaatselijke pc winkel worden in elkaar gezet maar in de fabriek.

De enige training die je dan krijgt is schroefjes aandraai training voor jouw plek op de lopende band.

De meeste laptops zijn ook een mobo met integrated sound/nic/video enige wat vervangbaar is zijn vaak het geheugen en soms de wireless nic (minipc) en meestal de HDD. Waarvoor je wat paneeltjes kan openen.

Alle behuizingen zijn zowat verschillend per model dus daar is niet echt een cursus voor te maken.

Per type dissasembly guide zoeken, en als je geluk hebt een service manual vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 16-10-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 14:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dan kan je toch alsnog gewoon een complete laptop kopen en die een keer uit en weer in elkaar schroeven?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Of ga in V&A op zoek naar wat (semi)defecte laptops en probeer defect er uit te vissen en aan te pakken.
Je leert niet van manuals maar van het doe werk. Ga er mee aan de slag ipv eentje met niets iets maken want dat gaat je toch niet lukken.

Heb zelf ook tijdlang het proberen van laptops te repareren afgewezen maar naar verloop van tijd ontkom je er niet aan en is het leuk werk.

Sommige kan je simpel een CPU vervangen, andere moet je echt een hele laptop (HP DV7) uit elkaar schroeven, en dat is dus ook echt helemaal.

Je zal dus ergens moeten beginnen, maar doehet met een oudere defecte of wat dan ook laptop en ga alsjeblieft niet proberen om overal ergens wat vandaan te toveren om zo een laptop in elkaar te schroeven.

Hoeveel kost die Dell tweedehands ongeveer? €150 euro zo iets?
Voor dat geld kan je ook een paar defecte op de kop tikken waarschijnlijk en heb je veel meer aan.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kultigin
Orion84 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:04:
[...]

Dan kan je toch alsnog gewoon een complete laptop kopen en die een keer uit en weer in elkaar schroeven?
Ja, jullie hebben gelijk, maar ik dacht dat als ik alle onderdelen apart koop, dat ik ten eerste al die individuele onderdelen beter zal leren kennen, en dat het moeilijker gaat worden om het systeem te assembleren en dat ik hiermee een sterkere basis kennis zal hebben. Maar het kan natuurlijk door een complete laptop te kopen en deze uit elkaar te schroeven, en dan weer te bouwen. Maar heeft iedere laptop dan wel een disassembling guide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Daar zijn geen trainingen voor. Dat is gewoon on-the-job training en bovendien is de manier van assembleren altijd specifiek voor een bepaald type.
Rmg schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:02:
De enige training die je dan krijgt is schroefjes aandraai training voor jouw plek op de lopende band.
In een uurtje heb je wel geleerd wat er te leren valt. Ik heb zelf een tijdje uitzendwerk gedaan bij een bedrijf waar laptops geassembleerd werden. Da's een kwestie van even meekijken en dan nadoen.
De meeste van mijn collega's waren huisvrouwen waarvan de meeste nog nooit een computer gebruikt hadden. Het assembleren hadden ze zo onder de knie maar het koste veel meer tijd om ze te leren dat dat kleine blokje een processor heet en het grotere blokje een harddisk.
De meeste laptops zijn ook een mobo met integrated sound/nic/video enige wat vervangbaar is zijn vaak het geheugen en soms de wireless nic (minipc) en meestal de HDD. Waarvoor je wat paneeltjes kan openen.
Dit dus. Wij kregen kant en klare frames uit Taiwan aangeleverd (behuizing, display en moederbord) waarin dan alleen nog de componenten geprikt werden die niet uit Taiwan kwamen. Indertijd was dat CPU, harddisk, CDROM, geheugen, keyboard en daarnaast nog wat schroefjes en stickertjes. Ik weet geen precieze aantallen meer maar ik meen dat een snelle werker bij ons >100 laptops per dag assembleerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kultigin
Quad schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:09:
Of ga in V&A op zoek naar wat (semi)defecte laptops en probeer defect er uit te vissen en aan te pakken.
Je leert niet van manuals maar van het doe werk. Ga er mee aan de slag ipv eentje met niets iets maken want dat gaat je toch niet lukken.

Heb zelf ook tijdlang het proberen van laptops te repareren afgewezen maar naar verloop van tijd ontkom je er niet aan en is het leuk werk.

Sommige kan je simpel een CPU vervangen, andere moet je echt een hele laptop (HP DV7) uit elkaar schroeven, en dat is dus ook echt helemaal.

Je zal dus ergens moeten beginnen, maar doehet met een oudere defecte of wat dan ook laptop en ga alsjeblieft niet proberen om overal ergens wat vandaan te toveren om zo een laptop in elkaar te schroeven.

Hoeveel kost die Dell tweedehands ongeveer? €150 euro zo iets?
Voor dat geld kan je ook een paar defecte op de kop tikken waarschijnlijk en heb je veel meer aan.
Een half defecte complete laptop die goedkoper is, is ook een goed idee, misschien dat ik bijvoorbeeld het defecte onderdeel hiervan dan ergens anders koop en het systeem zo proberen uit elkaar te schroeven en dan weer assembleren, met misschien een upgrade van de videokaart en ram erbij ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kultigin schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:09:
[...]
Maar heeft iedere laptop dan wel een disassembling guide?
Ja, de vraag is alleen of je die kunt vinden of niet. Maar als je het type notebook intikt in youtube krijg je vaak al een stap voor stap uitleg met beeld en geluid. Veel duidelijker kan niet.
kultigin schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:09:
[...]

Ja, jullie hebben gelijk, maar ik dacht dat als ik alle onderdelen apart koop, dat ik ten eerste al die individuele onderdelen beter zal leren kennen,
Wat wil je aan de onderdelen leren kennen? Hooguit is de formfactor wat anders dan bij een desktop systeem, maar de architectuur, chipsets ed zijn grotendeels hetzelfde. Hooguit kom je in notebooks mobiele varianten tegen, en zijn de onderdelen wat kleiner (SODIMMs ipv DIMMs, 2.5" HDDs ipv 3.5" HDDs), maar echt spannend is dit nou ook weer niet te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 19:18

Sick Nick

Drop the top!

Meest lastige bij laptops demonteren is de juiste plek van alle schroefjes en clipjes vinden, maar die zitten toch voor elk model weer ergens anders. Het mobo is een kwestie van een paar schroefjes los en wat kabeltjes uit ZIF connectoren halen, stelt eigenlijk niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kultigin
TERW_DAN schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:23:
[...]

Ja, de vraag is alleen of je die kunt vinden of niet. Maar als je het type notebook intikt in youtube krijg je vaak al een stap voor stap uitleg met beeld en geluid. Veel duidelijker kan niet.

[...]

Wat wil je aan de onderdelen leren kennen? Hooguit is de formfactor wat anders dan bij een desktop systeem, maar de architectuur, chipsets ed zijn grotendeels hetzelfde. Hooguit kom je in notebooks mobiele varianten tegen, en zijn de onderdelen wat kleiner (SODIMMs ipv DIMMs, 2.5" HDDs ipv 3.5" HDDs), maar echt spannend is dit nou ook weer niet te noemen.
Je hebt bijvoorbeeld een ander soort processor koeler bij een laptop. Of andere soorten connectoren op de moederbord en andere soorten kabels die hiervoor gebruikt worden. En ook andere soorten externe borden(zoals de Powerbuttonboard en Switchboard) die je moet plaatsen, net als een bord die wordt gebruikt in een externe hardeschijf welke voor de conversie van sata naar usb zorgt. En wat is trouwens het verschil tussen een Inverter, Powerbuttonboard, Switchboard en Audioboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Google! :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kultigin schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:30:
[...]

Je hebt bijvoorbeeld een ander soort processor koeler bij een laptop. Of andere soorten connectoren op de moederbord en andere soorten kabels die hiervoor gebruikt worden. En ook andere soorten externe borden(zoals de Powerbuttonboard en Switchboard) die je moet plaatsen, net als een bord die wordt gebruikt in een externe hardeschijf welke voor de conversie van sata naar usb zorgt.
Mjah, dat zijn imho gewoon stukjes PCB. De logica zit in de chipjes, maar die zijn toch allemaal zwart, dus dat zegt weinig.

Tenzij je vormen van connectortjes heel erg spannend vindt lijkt me het niet echt de moeite waard je hier specifiek op te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48

Rmg

kultigin schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:30:
[...]

Je hebt bijvoorbeeld een ander soort processor koeler bij een laptop. Of andere soorten connectoren op de moederbord en andere soorten kabels die hiervoor gebruikt worden. En ook andere soorten externe borden(zoals de Powerbuttonboard en Switchboard) die je moet plaatsen, net als een bord die wordt gebruikt in een externe hardeschijf welke voor de conversie van sata naar usb zorgt. En wat is trouwens het verschil tussen een Inverter, Powerbuttonboard, Switchboard en Audioboard?
inverter geneereert de hoge spanning die je CCFL nodig heeft
Powerbuttonboard, de naam zegt het al daar zitten je powerbuttons.
Switchboard, switches.. wifi bijv.....
Audioboard, lijkt me ook wiedes. de speakers en de mic..

Wat stuk voor stuk per fabrikant weer net anders is......

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 16-10-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kultigin
Rmg schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:57:
[...]

inverter geneereert de hoge spanning die je CCFL nodig heeft
Powerbuttonboard, de naam zegt het al daar zitten je powerbuttons.
Switchboard, switches.. wifi bijv.....
Audioboard, lijkt me ook wiedes. de speakers en de mic..

Wat stuk voor stuk per fabrikant weer net anders is......
Bedankt voor de informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-07 10:35
Sick Nick schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:29:
Meest lastige bij laptops demonteren is de juiste plek van alle schroefjes en clipjes vinden, maar die zitten toch voor elk model weer ergens anders. Het mobo is een kwestie van een paar schroefjes los en wat kabeltjes uit ZIF connectoren halen, stelt eigenlijk niks voor.
Helemaal mee eens. Zelf heb ik een aantal laptops open geschroefd, en HDD's en geheugen zijn vaak erg simpel te vervangen. Het wordt pas lastig als je de casing wil verwijderen, en dan vooral het zoeken naar de juiste volgorde. Helemaal bizar is dat assembleren vervolgens wel weer erg snel gaat! Volgens mij drukken ze bij Foxconn erg snel een laptop in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 19:52

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

De keuze voor Dell in de OP kan ik eigenlijk alleen maar aanmoedigen.
Dell heeft voor alle Latitude's (vindbaar met hun unieke service-tag) mooie handleidingen online staan.
Mocht je ooit echt er werk van willen maken, dan doet Getronics momenteel de servicecalls van Dell. Wellicht dat die iets met stages doen?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

merauder schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 20:52:
Helemaal bizar is dat assembleren vervolgens wel weer erg snel gaat! Volgens mij drukken ze bij Foxconn erg snel een laptop in elkaar.
Dat is niet zo bizar. Daar wordt (ook) rekening mee gehouden bij het ontwerp. Als je zoals Foxconn miljoenen laptops per jaar bouwt, en je weet op elke laptop een paar seconden van de assemblagetijd af te snoepen, dan levert dat op termijn veel geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-07 10:35
Ik zou ervoor kiezen om tijdens het ontwerpen om snel onderdelen te kunnen vervangen. Ik heb ooit als hardware engineer gewerkt, en zakelijke desktops kon je door een paar schroeven los te halen in enkele minuten uit elkaar trekken. Ze waren er op gebouwd om binnen een dag weer up and runnend te zijn. Aan de andere kant is het wat betreft notebooks ook de prosumertak wat de klok slaat.
Pagina: 1