Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:25
Ik ga een NAS kopen, een DS412+ op precies te zijn.
Mijn huidige router wil ik vervangen omdat deze geen gbit heeft.

Ik zit te denken om er 1 te nemen welke jumbo frames ondersteund (Dlink DIR-655 ofzo). Alleen weet niet wat de nadelen van de jumbo frames zijn en of het allemaal gaat werken.

Mijn TV (LG) heeft een 100mbit poort, welke dus geen jumboframes ondersteund. Wat als ik data van mijn mijn PC, in jumbo frame formaat, doorstuur naar de TV? Gaat de router dit omzetten? Of de PC? Of constateert de PC dat de TV geen jumbo frames ondersteund en stapt over naar normale frames?

En het internet verkeer? Mijn PC verstuurd jumbo frames de router moet deze dan wel omzetten of niet?

Optie 2: De DS412+ heeft 2 poorten. Stel ik stel de ene in op jumbo frames en de andere niet. Beide gaan in de router in. Het apparaat wordt gezien als 2 NASsen. Dan gebruik ik met de PC de variant met jumbo frames en de andere zouden jumbo frames. Zou dat zinvol zijn?

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Laagste MTU wordt gebruikt. Dus als jouw PC een MTU van 9100 heeft (Jumbo Frames) en je TV heeft een MTU van 1500 (net zoals je internetlijn 1492 / 1500 heeft) dan wordt gewoon 1500 gebruikt tussen PC en TV. Stel je de NAS in op een MTU van 9100 dan is verkeer tussen je PC en NAS dus ook 9100.
elgringo schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:28:
Optie 2: De DS412+ heeft 2 poorten. Stel ik stel de ene in op jumbo frames en de andere niet. Beide gaan in de router in. Het apparaat wordt gezien als 2 NASsen. Dan gebruik ik met de PC de variant met jumbo frames en de andere zouden jumbo frames. Zou dat zinvol zijn?
Nee, dat kan niet werken. Je wil eigenlijk beide poorten instellen als LAG (LACP) maar dat kan je switch waarschijnlijk niet aan. Je gebruikt dus één UTP poort van de NAS en die stel je in op een MTU van =>9100 (Jumbo Frames)

[ Voor 51% gewijzigd door Dysmael op 16-10-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Das duidelijk.
En wat als het via internet gaat. De WAN kant zal wrs geen jumbo frames hebben? Doet de router de translatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
elgringo schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:45:
Das duidelijk.
En wat als het via internet gaat. De WAN kant zal wrs geen jumbo frames hebben? Doet de router de translatie?
Nee, de switch doet dat. In jouw geval is dat dus wel hetzelfde kastje (Dlink DIR-655).
In plaats van een andere router/modem kan je ook een losse switch aanschaffen en die op je huidige router/modem aansluiten. Vervolgens sluit je alle apparatuur aan op die switch.

Edit: ik maak zelf ook een kleine denkfout. Je PC doet het namelijk zelf. Die verlaagt de MTU wanneer hij praat met een endpoint die geen Jumbo Frames aankan.

[ Voor 13% gewijzigd door Dysmael op 16-10-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:45
Zover als ik me herinner kun je niet zomaar een mixed environment opzetten, ofwel 1 switch met zowel apparaten met Jumbo frames enabled en apparaten waar Jumbo frames niet op werkt of disabled is.

Volgens mij is het zo dat alle apparaten dan met Jumbo frames moeten kunnen werken, anders werkt het niet.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
tcviper schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 17:45:
Zover als ik me herinner kun je niet zomaar een mixed environment opzetten, ofwel 1 switch met zowel apparaten met Jumbo frames enabled en apparaten waar Jumbo frames niet op werkt of disabled is.

Volgens mij is het zo dat alle apparaten dan met Jumbo frames moeten kunnen werken, anders werkt het niet.
De MTU wordt bepaald door de zwakste schakel. Heb je op de PC en router Jumbo Frames aan staan dan zal de pakketgrootte bij gebruik van internet alsnog gewoon 1500 bytes zijn.

Je kan zonder problemen verschillende MTU's combineren.

Zie ook: Wikipedia: Maximum transmission unit
Pagina: 1