Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-10 15:32
Situatie: grensarbeider en in dienst bij 2 verschillende werkgevers:
  • Nederlandse nationaliteit en beide werkgevers in Nederland
  • Ik woon in België en ben ook gehuwd met een Belgische
  • Werkgever #1, fulltime á 40 uur/week, contract
  • Werkgever #2, parttime á 12 uur/week, contract (Dit omdat ik totaal niet kan stilzitten en graag in de avond en weekend uren (als de vrouw werken is) iets om handen heb. De werkzaamheden van #2 kan ik zelf inplannen en van thuis uit uitvoeren (ICT, marketing en administratief werk).)
Nu heb ik van #1 te horen gekregen dat de zaak over ca. 6 maanden gaat sluiten omdat alles verhuisd naar het buitenland.

Aangezien de arbeidsmarkt nogal verzadigd is, en dus moeilijk om een baan te vinden, ben in me aan het bezinnen op allerlei mogelijke scenario’s.

Ik heb al met het UWV gebeld wat de financiële consequenties voor mij zijn met mijn huidige werk situatie.
Volgens de beste mevrouw zou het betekenen dat:
  • Aangezien ik gedeeltelijk werkeloos wordt, een uitkering kan aanvragen in NL en niet in België.
  • Ik over de baan die ik verlies (#1) een uitkering krijgen en de inkomsten van #2 daar bovenop behouden blijven.
Dus dan zou ik bruto per maand ongeveer hetzelfde verdienen als alleen met #1.

Dit zou natuurlijk als overbrugging tot een nieuwe fulltime baan meer dan perfect zijn O+

Klopt deze redenatie wel? Want ik heb eerlijk gezegd niet echt vertrouwen in de statements van het UWV.

Ik kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat het inkomen van #2 wordt gekort op de uitkering waardoor ik dus feitelijk terugval naar het uitkeringsniveau van alleen #1.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als beide werkgevers in Nederland zijn gesitueerd is dat goed mogelijk.

www.rijksoverheid.nl/onde...-op-een-ww-uitkering.html

Een tijdje terug was er de discussie wie de ww moest betalen als een europeaan werkloos werd, daarbij werd afgesproken dat je werkverleden dat je hebt opgebouwd in een ander europees land gewoon mag meenemen naar je woonland. Vervolgens worden de geldende regels van het woonland toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
http://www.uwv.nl/Interna..._werkloos_word/index.aspx

Daaruit blijkt idd dat ik uitkering mag/moet aanvragen in NL bij gedeeltelijke werkeloosheid (en dat is alleen maar gunstig omdat de uitkeringen in België lager liggen).

Dan blijft de grote vraag openstaan hoe het zit met de combinatie van de 2 banen en de invloed op de uitkering.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:02
Volgens mij heeft deeltijd werken bijna altijd invloed op de hoogte van je uitkering. Je bent immers niet volledig werkloos. Je moet even zoeken op urencriterium op de site van het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:16
Ik zou verwachten dat je 70% van een volledige uitkering krijgt. Je hebt tenslotte al werk voor 30%.
Dat je nu zelf een gecombineerd tot 130% van een voltijddienstverband werkt, daar heb je zelf voor gekozen.
Maar daar houdt een uitkering geen rekening mee. Die rekend met maximaal 100%.

Ook vraag ik me af of dat wel strookt met de arbowet. Lees het volgende er maar eens op na.
http://www.mkbservicedesk...n-parttime-medewerker.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
PROnline schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:17:
Ook vraag ik me af of dat wel strookt met de arbowet. Lees het volgende er maar eens op na.
http://www.mkbservicedesk...n-parttime-medewerker.htm
Dat is inderdaad een goeie. Was me daar helemaal niet bewust van. Dit betekend concreet dat ik mijn contract bij #2 moet verlagen naar structureel 8 uur per week. Toch jammer dat de wetgever zich daar mee bemoeit. Vraag me overigens wel af wie/hoe ze dat willen handhaven.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
Een update, om dit terugzoektoppic waardig te maken;

[url="http://www.mkbservicedesk...n-parttime-medewerker.htm"]De door PROnline genoemde tekst[/url] is van toepassing voor wergevers. Zij kunnen een maximum stellen aan het aantal werkuren voor het personeel. Dit heeft niets met een wettelijk maximum te maken. Het is dus zonder probleem mogelijk om 2 banen te hebben en in totaal 60 uur per week te werken.

Ik heb bevestiging van het UWV gekregen dat de situatie die ik in de OP schets inderdaad correct is, met één voorwaarde, zijnde dat de 2 contracten al minstens 6 maanden lopen op het moment van verliezen van 1 van de 2 banen.

Dus concreet betekend dit dat mocht ik werkeloos worden, ik terugval naar 70% van #1 en loon #2 er bovenop kan houden. Dus een paar uur per week werken en ongeveer hetzelfde verdienen als met alleen #1. :X

Goed om te weten mocht je ooit een situatie als dit gaan verwachten :*)

...

Pagina: 1