Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478221

Topicstarter
Allereerst wil ik mezelf voorstellen:
Mijn naam is B Hunting en ben al een jaartje of actief op de site. Sinds vandaag heb ik een account aangemaakt om te reageren op het forum en threads te openen.

Mijn vraag:
Ik heb een Toshiba Qosmio f750-118 en wil deze overclocken.
Processor: Processor Intel(R) Core(TM) i7-2630QM CPU @ 2.00GHz, 2001 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s)

Aangezien ik een mega n00b ben in de technische kant qua technische aspecten vraag ik het aan de experts ;) Ik ben niet van plan om eraan te sleutelen o.i.d. maar wil het doen via software.

Dus:
Hoe kan ik dit het beste aanpakken qua software en welke stappen moet ik ondernemen?

Info: http://www.laptopshop.nl/...hiba-qosmio-f750-118.html

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 478221 op 16-10-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 14:37

Singular1ty

EV Evangelist

Zucht... Als je eventjes zelf Google geraadpleegd had voordat je een topic opende, was je erachter gekomen dat je 2630QM een locked multiplier heeft en dus niet kan worden overgeklokt. Sowieso zijn hier vrij weinig mensen die zin hebben om een compleet epistel te tikken over wat de basis van overklokken is, als hier al legio informatie over te vinden is, dus, zonder je af te vallen: toon eens wat meer eigen inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 12:17

D4NG3R

kiwi

:)

En stel hij was wel overklokbaar, dan is het de vraag of je dit wilt.. Het is al een zeer krachtige processor, en aannemelijk wil je spellen sneller draaien. De GPU bottlenecked toch in dat systeem (Ja die kan je wel overklokken, ja dit kan je net als je huidige probleem uitstekend op google vinden). Of je in een laptop dingen WILT overklokken is heel wat anders. Een laptop is er veelal niet voor gebouwd om extra warmte af te voeren.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 16-10-2012 12:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom wil je hem überhaupt overclocken?

En verder met hierboven, wat eigen inzet mag hier best.

Welkom op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is het raadzaam om CPU's in laptops over te klokken? AFAIK hebben ALLE laptops op zijn best een matige koeling (load temperaturen van 80+ zijn eerder regel dan uitzondering). Dit is toch funest voor je laptop?? Ik kan me nog een Amilo X2528 herinneren met zo'n 'heerlijke' 8600m. 2 jaar op dat ding liggen gamen en dat beestje was op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

eL_Jay schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:13:
Is het raadzaam om CPU's in laptops over te klokken? AFAIK hebben ALLE laptops op zijn best een matige koeling (load temperaturen van 80+ zijn eerder regel dan uitzondering). Dit is toch funest voor je laptop?? Ik kan me nog een Amilo X2528 herinneren met zo'n 'heerlijke' 8600m. 2 jaar op dat ding liggen gamen en dat beestje was op :(
Thinkpads, elitebooks, Alienware hebben allemaal vrij degelijke koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478221

Topicstarter
Singular1ty schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:07:
Zucht... Als je eventjes zelf Google geraadpleegd had voordat je een topic opende, was je erachter gekomen dat je 2630QM een locked multiplier heeft en dus niet kan worden overgeklokt. Sowieso zijn hier vrij weinig mensen die zin hebben om een compleet epistel te tikken over wat de basis van overklokken is, als hier al legio informatie over te vinden is, dus, zonder je af te vallen: toon eens wat meer eigen inzet.
Ben nogal lui aangelegd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
eL_Jay schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:13:
Thinkpads, elitebooks, Alienware hebben allemaal vrij degelijke koeling

Zou je me kunnen vertellen wat daar de load temps van de CPU/GPU zijn, want het lijkt me dat die niet (ver) onder 80 zullen liggen. (waar ze bij een beetje fatsoenlijk desktop, buiten furmark/burnin NOOIT boven de 70 uitkomen, ik snap appels & peren maar toch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

eL_Jay schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:52:
ik snap appels & peren maar toch.
Inderdaad Appels en Peren. Een laptop CPU mag een stuk warmer worden dan de desktop CPU's omdat de kloksnelheden veel lager liggen en hierdoor minder snel extra voltage/koeling vereist is (Draai jij maar eens een i5 2500K oid op 1Ghz. Kan je gerust op 100C doen (Als de beveiliging dan nog niet ingegrepen heeft :P).

Maargoed, bij een laptop houd ik zelf aan dat ik de CPU/GPU liever niet boven de 90C zie (Wanneer ze beiden tegelijk 100% stressed worden!) Mijn eigen laptop (pricewatch: Asus N53SV-S1827V) heeft bijv dezelfde hardware maar dan een ietsje snellere CPU. Mijn GPU is lichtelijk overgeklokt (5-10% meer prestaties liggend aan welke spellen en/of welke resolutie ik speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Nooit geweten dat bij een lage frequentie de belasting in temp hoger mag zijn. Weer wat geleerd.
Even theoretische recap dus stel de 2600k en 2630qm zijn op precies dezelfde chip gebasseerd. De 2600k tikt standaard op 5 ghz, de 2630 op 2ghz. De 2600k gaat schade(versnelde degradatie) aan de cpu ondervinden bij load temps van 85C. De 2630 pas bij temps van 105C.
Is mijn theoretische veronderstelling correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
D4NG3R schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:49:
[...]

Inderdaad Appels en Peren. Een laptop CPU mag een stuk warmer worden dan de desktop CPU's omdat de kloksnelheden veel lager liggen en hierdoor minder snel extra voltage/koeling vereist is (Draai jij maar eens een i5 2500K oid op 1Ghz. Kan je gerust op 100C doen (Als de beveiliging dan nog niet ingegrepen heeft :P).
Hier ben ik het toch wel gruwelijk met je oneens. is ook zeker niet waar. de max temperatuur is alles behalve afhankelijk van de kloksnelheid, dit zou betekenen dat ofwel hoe hoger de kloksnelheid van een SB cpu hoe lager de max temp, ofwel, hoe lager de snelheid hoe hoger max temp.

Alle SB cpu's hebben dezelfde TJmax....

de kloksnelheid is niet de veroorzaker van de degradatie, dit is gewoon puur de elektromigratie veroorzaakt door de hoge temperatuur, dat op hogere snelheid er door het wegvallen van de signalen sneller storing optreed is wel een feit, maar dat betekent niet dat je je trage cpu dus op kooktemperatuur kunt gebruiken zonder dat hij stuk gaat

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

nedernakker schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:55:
[...]

Hier ben ik het toch wel gruwelijk met je oneens. is ook zeker niet waar. de max temperatuur is alles behalve afhankelijk van de kloksnelheid,
Correct, maar wel afhankelijk van de gebruikte spanning.
dit zou betekenen dat ofwel hoe hoger de kloksnelheid van een SB cpu hoe lager de max temp, ofwel, hoe lager de snelheid hoe hoger max temp.
Ja en nee. Laat ik even een voorbeeld nemen. Je hebt 2 identieke CPU's de ene tikt @ 2Ghz met 1 volt. De ander tikt op 2Ghz met 1.25 volt. De 2e zal een stuk warmer kunnen worden voordat er echt problemen optreden. Ik zeg echter niet dat dit goed is voor de levensduur van het product. Gelukkig praat je dan over enkele maanden op een levensduur van zeker 8 jaar.. Tegen die tijd is je CPU toch te traag om nog mee te komen met andere CPU's, en is deze waarschijnlijk allang vervangen door een andere.

De Tj Max is berekend op een temperatuur waarop halfgeleiders te veel thermische weerstand bieden. Door de spanning op het circuit te verhogen treed dit probleem pas bij hogere temperaturen op.

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 17-10-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 21:15

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

D4NG3R schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:01: Laat ik even een voorbeeld nemen. Je hebt 2 identieke CPU's de ene tikt @ 2Ghz met 1 volt. De ander tikt op 2Ghz met 1.25 volt. De 2e zal een stuk warmer kunnen worden voordat er echt problemen optreden.
Maar de tweede zal ook meteen een stuk warmer worden bij gelijke belasting. Wattage schaalt met voltage-in-het-kwadraat, en meestal gaat de temperatuur ongeveer lineair met je opgenomen vermogen. Aldus gaat het sowieso een warme boel worden.
[/quote]
quote: StraighBars
Ben nogal lui aangelegd :X
Wij ook, dus we gaan je huiswerk lekker niet doen O-)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1