Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 16:27
Oke, ik heb sinds 2 weken een nieuw moederbord en cpu: Gigabyte GA-Z77X-UD3H en een Core I7 3770.

Vandaag de Gskill modules (F3-2133C9D-8GAB) binnen gekregen en in het moederbord geplaatst. Je zou zeggen als ze op XMP profiel zet, dat het eigenlijk geen probleem zou moeten opleveren. Maar na het saven op XMP profile #1 komt hij met de melding dat er hardware configuratie niet goed zou zijn waardoor hij niet boot naar windows.

Zowel XMP profiel #1 & #2 doen het niet. Op standaard snelheid doen ze het gewoon.
Mijn oude modules, Corsair XMS3-1600Mhz deed het perfect op het XMP profiel. (standaard was 1333Mhz)

Alles staat op auto, en niets is is overclocked. Ik zie dat als ik XMP profile gebruik, het geheugen naar de vereiste 1.65 volt gaat. Voordat de modules definitief teruggaan naar de winkel wil ik toch niet jullie hulp vragen, zodat dat misschien niet hoeft.

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-07 18:08

djfrankel

It's a trap!

CMOS reset gedaan, kan zijn dat er toch nog "oude" settings blijven staan. Daarnaast XMP is niet gegarandeerd te werken. Het is alleen om het mensen "makkelijk" te maken zodat ze niet alle settings zelf in hoeven te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 10:26
Je weet dat je cpu geen 2133Mhz geheugen ondersteund?
1600Mhz is max. voor de i7-3770.
Je geheugen staat ook niet in de QVL lijst en dan kan het weleens fout gaan.
Gewoon je 1600Mhz geheugen er weer in, die paar Mhzen meer is niet zo boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
Het geheugen loopt standaard op 1600 Mhz, dat is geen probleem. Hij staat idd niet in de QVL lijst van Gigabtye, maar andersom wel. Bedoel je te zeggen dat het met een 3770K wel gaat? Ik zie nl bij de product review dat iemand met een 2500K CPU het XPM profiel out of the box werkend heeft.

De bios clear kan ik eens proberen, maar ik denk dat Hell-Slave een punt heeft...

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 10:26
Het punt is dat het ergens anders wel werkt niks zegt over jou situatie, er zijn vele dingen waar je rekening moet houden zoals een andere cpu, moederbord (bios/uefi versie).
Als je je geheugen buiten spec van de cpu gaat draaien, kunnen er rare dingen gebeuren omdat geheugencontroller overgeclockt wordt.
Denk je dat je heel veel winst/snelheid gaat halen met die paar Mhzen meer?
Ik kan je helaas niet verder helpen, ik ben nooit een liefhebber geweest van overclocken.
Ik ga meer voor stabiliteit en betrouwbaarheid. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-07 21:21
Ik heb hetzelfde geheugen, maar dan wel op een Asus moederbord in combinatie met een 3770K en daar werkt XMP prima en zelfs veel hogere snelheden. Heb je al eens geprobeerd het ramgeheugen handmatig in te stellen op dezelfde settings als het XMP-profiel?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
Nee ik heb alleen het XMP profiel geprobeerd. Maar volgens mij ligt het aan de CPU, dat is geen K versie. Ik dacht dat de geheugencontroller onafhankelijk werkte van de Baseclock, tot aan de 1600 Mhz is dat zo, maar daarboven gaat ie volgens mij mee omhoog, ik moet nog maar eens ff verder lezen

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
Ik heb inmiddels ook het geheugen getest met de handmatige settings, en het blijft het zelfde helaas...

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oftewel incompatibility. Volgende keer moederbord QVL aanhouden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
Maar op de site van G.Skill staat het moederbord wel in de lijst. Ik zal eens kijken of ik dan dat geheugen kan krijgen.

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dynax schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:33:
Maar op de site van G.Skill staat het moederbord wel in de lijst. Ik zal eens kijken of ik dan geheugen kan krijgen.
Wij van WC-Eend :z

Ik twijfel sterk of de DIMM-fabrikanten daadwerkelijk iets testen, als je ziet hoe klein die bedrijfjes vaak zijn (de meesten kopen OEM DIMMs op van de echte fabrikanten als Samsung, Elpida, Hynix enzo, plakken er een heatsink op en klaar is kees). De grotere (Kingston enzo) zouden allicht nogal eens iets kunnen testen, maar als je al ziet dat ze doodleuk totaal verschillende chips onder dezelfde naam DIMM verkopen is het ook daar geen sinecure.

* dion_b zou graag willen dat je DIMMs van de chipbakkers kon kopen in NL, maar de schreeuwerige snelle jongens met meer heatsink en marketing dan iets anders hebben ze weggedrukt :'(

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1