Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BartBlackMagic
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 11:15
We hebben een dedicated ESXi 4.1 (free edition) machine (2x Xeon, 32GB ram) met een 30-tal virtual machines gaande van buildservers tot support machines, .. Sinds kort hebben we een Synology DS3612xs NAS waarop de VM's staan. Er is geen dedicated SCSi LUN target gemaakt maar gewoon een NFS map waarop de ESXi toegang heeft (NFS zou beter presteren).
Officieel wordt het backupen van LUN targets ondersteund.
We hebben op een andere fysieke locatie namelijk nog eens dezelfde NAS staan waarop de VM's gebackuped zouden moeten worden

Wat is de beste manier om een backup te maken van de VM's? Ik kan heel makkelijk een scheduled backup van de NFS folder maken naar de andere NAS toe. De vraag is, hoe zit dat met online backups (corruptie van de VM's), ik kan moeilijk telkens al mijn VM's afsluiten.
Een andere optie is het gebruik van ghettoVCB en ESXi zelf de backups naar de 2e NAS laten maken. Zijn er misschien nog andere, betere oplossingen?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
De enige manier om een consistente backup te maken van een VM is door het filesystem stil te zetten en alle database tabellen die in het geheugen staan naar schijf te schrijven. Dit kan door de VM uit te zetten of door een snapshot te maken met de juiste opties.

In het geval van Windows zijn dat de Volume Shadowcopy Writers icm de VMware Tools. Integratie van je database product met VSS is hiervoor noodzakelijk.
In het geval van Linux/Unix kan dit door dump scripts te maken en te zorgen dat alles op het filesystem staat voordat het snapshot wordt gemaakt.

Op het moment dat het snapshot is gemaakt, kun je de bestanden handmatig kopieren. De backup is dan gelijk aan het snapshot. Deze kun je terugplaatsen in geval van nood of inzetten op een andere plek als test VM of blah inzetten.

GhettoVCB is een script dat snapshots maakt en de juiste bestanden kopieert, helemaal handig dus.

[ Voor 5% gewijzigd door hans_lenze op 15-10-2012 23:47 ]

while (! ( succeed = try ()));

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zou upgraden naar vSphere 5.1 en dan vSphere Data Protection gaan gebruiken.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:59

ResuCigam

BOFH

Je zou gebruik kunnen maken van een backup tool zoals bijvoorbeeld van Veeam. Deze kan backups van je draaiende machines maken.

We do what we must because we can.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

shadowman12 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 07:23:
Ik zou upgraden naar vSphere 5.1 en dan vSphere Data Protection gaan gebruiken.
Vind ik nogal een zware oplossing als zijn free-edition voldoet. Er zijn een aantal backup oplossingen te vinden die esxi free ondersteunen.
Lijkt me dan niet nodig om zijn hypervisor te gaan upgraden.