Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eengebruiker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 17:08
Beste mensen,

Ik kom er niet uit. Wat is Multiseat nu precies. Ik lees mij een ongeluk op internet, maar ik vind niet het antwoord wat ik zoek.

Wij gebruiken nu (in bibliotheken) terminal servers (Windows) met thin clients (Linux). De gebruikers ervaren problemen met streaming media. Traag, schokkerig enz. Ik heb inmiddels begrepen dat dit komt door het RDP protocol dat windows op de server gebruikt.

In een zoektocht naar een oplossing, kwam multiseat naar voeren. Wij denken dan aan MS gebaseerd op Windows, maar nu kan ik er niet achter komen welk protocol er dan wordt gebruikt. Is dit ook 'gewoon' RDP, is het iets anders, of . . . denk ik helemaal verkeerd.

Wie kan dit mij wat beter uitleggen? Bij voorbaat dank.

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waar precies kwam multiseat naar voren? ;) Wat kwam je tegen toen je ging zoeken naar multiseat [Windows 7 / Vista / Linux] en welk deel begreep je niet?

[ Voor 55% gewijzigd door BtM909 op 15-10-2012 15:57 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

eengebruiker schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:55:
Ik kom er niet uit. Wat is Multiseat nu precies.
Heel eenvoudig:
Wij gebruiken nu terminal servers met thin clients.
Dit.

extra leesvoer: Wikipedia: Multiseat configuration

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 399 op 15-10-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 09:42
Een multiseat is dat je meerdere beeldschermen, toetsenborden en muizen aan één enkele computer (de server) hangt. Dit moet je zo zien: (Bron: wikipedia.org)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Tetrahead1.jpg

Dus aan één computer hangen meerdere sets aan randapparatuur die elk een aparte sessie hebben. Deze ontwikkeling is ontstaan doordat computers steeds sterker worden en meerdere dingen door elkaar kunnen doen.

Edit: Dit is wat ik ervan begrepen heb.

[ Voor 18% gewijzigd door naarden 4ever op 15-10-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 17:36
Of zoals het in mediaportal gebruikt wordt:

Je hebt een tvserver/client (geschikt voor tv kijken/opnemen).

Je hebt meerdere clients, die gebruik maken van de tvserver, om tv op te kunnen kijken.

De clients kunnen dan bijvoorbeeld onder linux/osx/windows draaien en de server draait op windows.

[ Voor 20% gewijzigd door DJvL op 15-10-2012 16:45 ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eengebruiker
Oké, bedankt tot zover.

Ik begrijp wel dat de Terminal Server + Thin Clients situatie die ik beschrijf, een mulitseat omgeving is. Dat daarvan ook een Linux (bijv. Ubuntu) variant bestaat, is mij duidelijk.

Multiseat kwam naar voren toen ik ergens bij HP zocht op thinclient. Bijv. Hier: http://blog.naver.com/Pos...=Dlog&widgetTypeCall=true
-------------
Overigens is het oorspronkelijke probleem dat gebruikers in de door ons gebruikte omgeving slecht uit de voeten kunnen met streaming media. Weet iemand hoe je dat oplost? Is een omgeving onder Linux beter?

Dan nog een vraag. Als je de afbeeldingen bekijkt in bovenstaand linkje dan zie je dat de verbinding gemaakt wordt met USB kabels. Wij werken over UTP/Ethernet. Hebben we het met Multipoint Server echt over het zelfde als voorheen Terminal Server?

Alvast weer bedankt voor de informatie,

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De eerste vraag is wat voor soort desktop je nodig hebt, moeten de eindgebruikers Windows zien?

Sinds de eerste Terminal Servers is er heel wat gebeurd. Misschien wil je jezelf even inlezen in begrippen als VDI (beginnetje: Wikipedia: Desktop virtualization), en applicaties als Citrix XenApp, etc. Dat kan (moet) inderdaad prima via IP. Tegenwoordig ook incl zwaardere grafische toepassingen, mits de (server- en client)infrastructuur er op is voorbereid.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

eengebruiker schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:55:
Hebben we het met Multipoint Server echt over het zelfde als voorheen Terminal Server?
http://blogs.technet.com/...ver-2011-from-teched.aspx
Bovenste vraag in de FAQ. Niet dat je daar heel wijs van gaat worden, gezien het in Marketingese geschreven lijkt te zijn en Google Translate dat niet snapt... :/

Ik denk dat je die vraag het beste kunt laten beantwoorden door een MS boer die ervaring met beide systemen heeft... laat een offertetje maken voor die twee, dan kost het geen consulting uurtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eengebruiker
Oké, ik ga op internet nu eerst maar weer verder lezen.

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 14:13
Je moet eens zoeken op remote fx of Citrix mbv. HDX. Multipoint server is volgens mij iets voor het onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eengebruiker
Goed, Remote FX. Ik vond het zojuist op Youtube. Inderdaad is dit wat ik bedoel. Het lijkt er ook sterk op dat dit ons probleem kan oplossen.
Ben nog benieuwd of dit voor bijv. 5 à 6 gebruikers kan draaien op betaalbare hardware.

André
Pagina: 1