Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Vermoed dat weinig mensen in FV zich hiermee bezig houden, dus dit lijkt me de meest geschikte plaats voor dit topic. :)

Ik werk nu aan deze composite:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/5493141/walter/untitled%20folder/51.jpg

Auto is fotografisch, achtergrond is CGI. Er moet nog veel gewerkt worden aan het realisme van o.a. de achtergrond, maar dat komt wel goed.

De belangrijkste uitdaging is het tekenen van de schaduw, met name de vorm. Er is één lichtbron, de zon, die links van het frame - uit het zicht - staat. Er komt dus een ietwat langwerpige schaduw naar de rechterkant van het frame. Wat is de beste en eenvoudigste manier om deze schaduw correct te tekenen?

De schaduw die nu onder de auto zit (ambient occlusion?) is gereproduceerd van de originele foto en zal wellicht wat aangepast/verbeterd moeten worden. De foto is gemaakt op een bewolkte dag, dus er was simpelweg geen slagschaduw die ik als referentie kan gebruiken.

Heb geprobeerd om een slagschaduw in perspectief te tekenen maar het is nogal een complexe vorm en voor iemand met weinig ervaring op het gebied van illustratie, is dat iets te hoog gegrepen. Heb ook geprobeerd om het silhouet van de auto te gebruiken als schaduw, maar dat geeft geen realistisch resultaat. Ook nog een foto gemaakt van een vergelijkbaar schaalmodel met een soortgelijke belichting, maar de nauwkeurigheid liet veel te wensen over.

Tegenlicht vind ik persoonlijk interessanter, maar dit zal de uiteindelijke uitsnede worden. Als we er vanuit gaan dat de auto z'n 'ogen' (koplampen) aan de voorkant heeft zitten, heeft 'ie dan genoeg ruimte om naar voren te 'kijken'. Ook zal de negatieve ruimte dan mooi opgevuld worden waardoor er een balans ontstaat. Er wordt overigens beweging toegevoegd, zodat het lijkt alsof de auto rijdt. Deze uitsnede zou plaats kunnen bieden aan de slagschaduw van tegenlicht, maar dat is misschien een wat ongemakkelijke compositie. 't Is wel iets aparts, aan de andere kant. Geef gerust je mening, alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:39
hier zou je een voorbeeld aan kunnen hebben: shadow perspective

Als je de bak en de cabine als een blok vorm neemt, en de imperial als in het voorbeeld dan moet het wel lukken.