Setup oude Yamaha RX-V550

Pagina: 1
Acties:

• premmen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:04
Ik heb dit weekend een oude Yamaha RX-V550 + 5.1 speakers Yamaha NX-34P gekregen en ben aan het sukkelen met de setup.

Momenteel ben ik erin geslaagd om het geluid te doen werken op 2 front + 1 center + subwoofer via volgende opstelling:
- Digicorder -> TV (HDMI)
- HDX-1000 -> TV (HDMI)
- DVD speler -> TV (composiet)
- TV -> Receiver (audio-uit)

Ik vermoed dat mijn opstelling verre van ideaal is? Op verschillende fora wordt aangeraden om alle inputs rechtstreeks te verbinden met de receiver en vandaar naar de tv te gaan. Jammerlijk genoeg ondersteunt de receiver geen HDMI. Heeft het dan zin om nieuwe kabels te gaan kopen en mijn opstelling aan te passen?

Welke kabels kan ik dan best gebruiken en via welke setup? Op termijn zou ik de andere speakers ook aansluiten maar voorlopig wil ik mijn 'basic' opstelling nog wat testen.

Alvast bedankt voor de hulp!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:21
Ik heb dezelfde versterker en ongeveer de zelfde opstelling.

Alle apparaten ( PC, Apple Tv en Ps3 ) op de TV aangesloten en de TV het geluid naar de versterker laten sturen d.m.v. een optische kabel.

Als je TV het ondersteunt stuurt deze gewoon de volledige 5.1 signalen uit naar de receiver. Oudere TV's willen nog wel eens maximaal 2.0 uitsturen!

Zucht...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

premmen schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:01:
Ik vermoed dat mijn opstelling verre van ideaal is? Op verschillende fora wordt aangeraden om alle inputs rechtstreeks te verbinden met de receiver en vandaar naar de tv te gaan. Jammerlijk genoeg ondersteunt de receiver geen HDMI. Heeft het dan zin om nieuwe kabels te gaan kopen en mijn opstelling aan te passen?
Grootste nadeel van de Audio Out van de TV is dat de kans groot is dat de TV de audio eerst terug zet naar 2.0 en geen 5.1 uitstuurt. Dat heeft verder niets met de leeftijd van de TV te maken wat hierboven wordt gesteld, maar meer of de fabrikant dit ondersteunt en met diverse beveiligingen. Dolby Digital wil wel eens in 5.1 de TV uitkomen, maar DTS 5.1 is echt een zeldzaamheid. Zeker als het via een externe bron de TV in gaat, in interne CI-module is weer wat anders. Maar grootste deel van de TV's stuurt alleen 2.0 Stereo uit.

Om zeker te zijn van 5.1 geluid - mits het apparaat dat ondersteunt - is gescheiden aansluiten. Dus met HDMI naar de TV voor de beste beeldkwaliteit en met optisch of digitale coax naar de receiver. De Yamaha heeft drie optische ingangen en één digitale coax, dus keuze genoeg. Nadeel is wel dat beeld en geluid apart worden gestuurd waardoor het geluid voor kan lopen op het beeld. Het geluid wordt immers meteen ten gehore gebracht waar de TV eerst het beeld nog bewerkt alvorens het te tonen. Deze delay kan storend zijn als deze maar hoog genoeg is. Audio delay in de receiver instellen - mits mogelijk - kan dit verhelpen, anders de TV op Game-mode zetten of handmatig vertragende beeldverbeterende software uitzetten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.