Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 13:13
Beste Tweakers,

Dit is een hardware en een softwareprobleem en de situatie is als volgt.
Ik heb een pc waarmee dmv Windows Media Encoder 9 gestreamed wordt naar een streaminghost.
De pc waarmee gestreamed wordt is een HP pc en er zit een Pinnacle Dazzle DVC90 als video capture apparaat. Hier werkt alles prima, maar ik wil het streamen op een stand alone pc doen die alleen voor het streamen dient.
Specs van de HP pc:
-C2D E6300
-2 gb ram
-250 gb hdd
-Windows Vista X86

Ik zit met een aantal beperkingen:
-Bijna al het video capture hardware werkt op x86 bit OS met max 2 gb ram geheugen
-Video capture hardware moet ondersteund worden door windows media encoder
-9 van de 10 apparaten werken niet optimaal op 64 bit dus moet ik x86 gebruiken.

Nou heb ik een oude Asus T2p Barebone met windows XP waarmee ik wil streamen alleen het probleem is dat het beeld constant bevriest. Zeg maar om de 3 seconden een halve seconden vast.

De barebone heeft de volgende specs:
-Pentium 4 ht 3.0 ghz 1mb cache s478
-2x 1 gb ddr400 ram
-80gb WD IDE harde schijf
-Ati radeon 9600 128mb
-Windows XP met SP3
-Voor de rest geen ander software.

Nou dacht ik dat hij het misschien niet zou trekken omdat de cpu oud is maar de CPU komt uit dezelfde tijd als windows media encoder 9. Ik stream alleen maar sla niets op op de harde schijf.
Het streamen gaat met 384 bit maar zelfs dan blijft het haperen doorgaan. Ik heb het idee dat ik een of andere codec mis. Tijdens het streamen blijft het ram verbruik rond de 400/500 mb en cpu belasting rond de 20%.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Trekt de Pentium 4 dit gewoon niet of moet ik ergens anders naar kijken? Kan het ook door windows XP komen? Vanaf windows vista werd uit mijn hoofd het een en ander veranderd aan het video en geluid encoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-07 00:47
Dit komt hoogst waarschijnlijk door de Pentium 4 processor. Zelfs nieuwe processors hebben veel moeite met windows media encoder als het om streamen gaat. andere mogelijkheid is dat het de videokaart is. Ik geloof dat media encoder hardware acceleratie ondersteund dus een VGA kaart die dat ondersteund zou kunnen helpen. Nogmaals ik bijt me er niet op vast. maar dit zijn mijn 2 cent

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
blamauci schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:47:
Dit komt hoogst waarschijnlijk door de Pentium 4 processor. Zelfs nieuwe processors hebben veel moeite met windows media encoder als het om streamen gaat. andere mogelijkheid is dat het de videokaart is. Ik geloof dat media encoder hardware acceleratie ondersteund dus een VGA kaart die dat ondersteund zou kunnen helpen. Nogmaals ik bijt me er niet op vast. maar dit zijn mijn 2 cent
Maar zou dan de CPU niet belast moeten worden? Of kan het komen doordat de pentium 4 bepaalde flags niet ondersteund?

In de HP pc zit een geforce 7300 en dat is ongeveer vergelijkbaar als die 9600 neem ik aan. Ik denk ook niet dat hij gebruik maakt van de videokaart.

Het rare is dat het streamen altijd hapert, maakt niet uit welke kwaliteit ik instel in windows media encoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
nou als het goed is word cuda cores(Nvidia) of ''streaming proccesors'' zoals ati ze noemt pas ondersteund bij de 8 series(nvidia) en vanaf de HD2xxx series(ati) dus daar heb je dan al niks aan.

Tevens is die pentium 4 gewoon veels te zwak voor streaming in zijn eentje. De Gpu's die je hebt zouden allebei niet meewerken om het werk te verlichten.

nogmaals ik bijt me hier niet op vast dit is even waar ik zo opkom: Processor veels te zwak + videokaarten ook veels te zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 15:23
je zou met een programma'tje zoals Virtualdub (of een ander alternatieve capture tool) op z'n minst even kunnen kijken of je wel kan capturen. Je hoeft het niet op te slaan in goede kwaliteit, of gelijk te streamen... maar kijken even of daar geen haperingen in zitten.

Dan weet je dat het mainboard het goed dit in combinatie met de Pinnacle in dit geval. Kan je dat tenminste uitsluiten.

Het zou me niks verbazen als de P4 _stukken_ zwakker is dan de core2duo, maar dan had ik wel verwacht dat het cpu gebruik vol zou zitten (of op z'n minst 50% dat 1 core gewoon vol belast is). Je P4 is een single core met hyperthreading toch? Dus als de cpu volop staat de stampen verwacht je op z'n minst 50% usage te zien in de taskmanager.

Als de cpu er geen moeite mee heeft ligt het dus aan de hardware combo (of een ander stukje software moet roet in het eten gooien, maar het systeem goed opschonen zou je al wel gedaan hebben denk ik). Driver problemen, wie weet zelfs ouderwetse IRQ conflicten of zoiets met de Pinnacle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Je zegt dat je 384 bit streamed. Ik neem aan dat je over kilobit praat, en dat je dan streamed in niet meer dan 320x240 of zoiets? Alhoewel de P4 veel zwakker is dan je core2duo, zou ik toch denken dat +/- 384x288 of zoiets nog wel te doen moet zijn 'live'.

Je kan in Windows Media Encoder wel een hele boel opties instellen die de kwaliteit beïnvloeden (of ging dat met een hidden cmdline tool in de registry?!) en dus ook de encoder-snelheid kunnen doen kelderen, maar als je een van de default presets pakt zou het goed moeten zijn.

edit: en het lijkt me stug als media encoder 9 iets doet met de mogelijkheden van videokaarten tegenwoordig. Sowieso zijn de kaart(en) die je hebt er te oud voor gok ik (je 9600 zeker weten :P) maar encoder9 komt ook uit een tijd dat dat er nog allemaal niet was en alleen maar marketing praat. Tegenwoordig kan een moderne movie-maker geloof ik wel transcoding-acceleration gebruiken van videokaarten, maar encoder9 heb ik er nog nooit mee zien werken.

[ Voor 30% gewijzigd door dipje2 op 15-10-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
maar dipje2 pas wel op media encoder 9 is gewoon heel slecht geschreven qua recources benutten. als zijn proccessor 50% word benut is dat zon beetje het max wat media encoder 9 aankan met zijn processor zoals ik boven ook al aangaf moderne processors hebben zelfs nog moeite met media encoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Vandaar dat ik zeg: Als de cpu de bottleneck zou zijn verwacht ik dat ie (op z'n minst) op 50% usage zou zitten, maar dat zit ie niet. Wat het raar maakt.

En het hangt van de settings af. Maar ik heb op m'n studie nog lopen streamen met een laptop die in m'n rugtas zit terwijl je met een camera op je schouder rondloopt. Dat is toch al snel 8 jaar geleden zo niet langer. Ja, ja moet de resolutie niet te hoog zetten maar dan kan ie het wel live. Als je denkt 720p te gaan streamen kom je er achter dat encoder9 gewoon heel langzaam is, maar <= 384x288 met een default presetje van encoder9 moet een p4 nog wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

com2,1ghz schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:57:
Beste Tweakers,

Dit is een hardware en een softwareprobleem en de situatie is als volgt.
Ik heb een pc waarmee dmv Windows Media Encoder 9 gestreamed wordt naar een streaminghost.
De pc waarmee gestreamed wordt is een HP pc en er zit een Pinnacle Dazzle DVC90 als video capture apparaat. Hier werkt alles prima, maar ik wil het streamen op een stand alone pc doen die alleen voor het streamen dient.
Specs van de HP pc:
-C2D E6300
-2 gb ram
-250 gb hdd
-Windows Vista X86

Ik zit met een aantal beperkingen:
-Bijna al het video capture hardware werkt op x86 bit OS met max 2 gb ram geheugen
-Video capture hardware moet ondersteund worden door windows media encoder
-9 van de 10 apparaten werken niet optimaal op 64 bit dus moet ik x86 gebruiken.

Nou heb ik een oude Asus T2p Barebone met windows XP waarmee ik wil streamen alleen het probleem is dat het beeld constant bevriest. Zeg maar om de 3 seconden een halve seconden vast.

De barebone heeft de volgende specs:
-Pentium 4 ht 3.0 ghz 1mb cache s478
-2x 1 gb ddr400 ram
-80gb WD IDE harde schijf
-Ati radeon 9600 128mb
-Windows XP met SP3
-Voor de rest geen ander software.

Nou dacht ik dat hij het misschien niet zou trekken omdat de cpu oud is maar de CPU komt uit dezelfde tijd als windows media encoder 9. Ik stream alleen maar sla niets op op de harde schijf.
Het streamen gaat met 384 bit maar zelfs dan blijft het haperen doorgaan. Ik heb het idee dat ik een of andere codec mis. Tijdens het streamen blijft het ram verbruik rond de 400/500 mb en cpu belasting rond de 20%.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Trekt de Pentium 4 dit gewoon niet of moet ik ergens anders naar kijken? Kan het ook door windows XP komen? Vanaf windows vista werd uit mijn hoofd het een en ander veranderd aan het video en geluid encoding.
Ik ga het "advies" tot dusver even negeren omdat ik er geen waarde aan hecht... met vage omschrijvingen van nóg vagere half technisch half religieuze problemen.

Een batterij dingetjes die je kunt doen danwel testen om het probleem op te sporen.
- als je proc maar 20% belast wordt is het ding dus niet te zwak: als ie te zwak was zou hij tegen de 100% aanduwen. (50% als je hyperthreading aan laat staan... dat ligt dus niet aan media encoder 9.)
- heb je Hyperthreading uitgezet in de bios? probeer dat sowieso eens - het helpt je sowieso weinig met video encoding.
- kijk met perfmon (Performance Monitor, geen idee hoe dat in de NL versie van Windows heet) eens wat er zoal druk belast wordt tijdens het coderen: netwerk, schijf en processor zijn hoofdverdachten. Als je hier ziet dat één van die onderdelen die je verwacht aan het werk te zien telkens even stilvalt, dan is dat een indicatie dat het onderdeel op iets anders aan het wachten is.
- Als er verder niets op die PC draait is het doodknuppelen van de swapfile ook een goed idee: Properties van My Computer openen, Advanced dingen zoeken en Virtueel Geheugen uitzetten.
- Het is goed mogelijk dat het streamen helemaal nie thangt op je proc - die dingen waren wel traag, maar die media center bakken werden met P4s geleverd en dat was niet omdat ze het niet aan zouden kunnen om in eenvoudige TV kwaliteit te streamen (DVD weet ik niet, HD gaat zeker niet lukken, maar VHS? dat mág geen probleem zijn)
- stream je over kabel of via WLAN? dat laatste kun je eventueel troubleshooten door met een kabel te streamen, kijken of het over gaat.
- stream eens naar een andere client... met 20% CPU belasting sluit ik niet uit dat je encodende machine het probleem niet is.
- ik gok dat dit zelfs voor zo'n oude bak allang overbodig is, maar check het even: kijk bij apparaatbeheer eens of die Pinnacle kaart z'n IRQ toevallig deelt met iets anders... niet dat die telkens braaf staat te wachten op zijn timeslot. Zou niet moeten dat dit het probleem is, maar mijn ervaring met Pinnacle is dat de die drivers ook niet altijd 100% okselfris zijn... effe checken kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Anoniem: 399 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:24:
[...]

Ik ga het "advies" tot dusver even negeren omdat ik er geen waarde aan hecht... met vage omschrijvingen van nóg vagere half technisch half religieuze problemen.

Een batterij dingetjes die je kunt doen danwel testen om het probleem op te sporen.
- als je proc maar 20% belast wordt is het ding dus niet te zwak: als ie te zwak was zou hij tegen de 100% aanduwen. (50% als je hyperthreading aan laat staan... dat ligt dus niet aan media encoder 9.)
Met HT aan of uit, hetzelfde probleem en het cpu verbruik schommelt tussen de 15% en 30%. Bij de C2D verschilt het verbruik niet veel.
- heb je Hyperthreading uitgezet in de bios? probeer dat sowieso eens - het helpt je sowieso weinig met video encoding.
Ik zal dat nogmaals proberen. Het viel me toen in de bios op dat de USB controller op FullSpeed stond ipv HighSpeed. Dat hielp ook niet.
- kijk met perfmon (Performance Monitor, geen idee hoe dat in de NL versie van Windows heet) eens wat er zoal druk belast wordt tijdens het coderen: netwerk, schijf en processor zijn hoofdverdachten. Als je hier ziet dat één van die onderdelen die je verwacht aan het werk te zien telkens even stilvalt, dan is dat een indicatie dat het onderdeel op iets anders aan het wachten is.
Dit zal ik proberen.
- Als er verder niets op die PC draait is het doodknuppelen van de swapfile ook een goed idee: Properties van My Computer openen, Advanced dingen zoeken en Virtueel Geheugen uitzetten.
Windows XP en 2 gb ram is geinstalleerd. Deze komt niet boven de 500 mb ram. Het gaat om een schone installatie.
- Het is goed mogelijk dat het streamen helemaal nie thangt op je proc - die dingen waren wel traag, maar die media center bakken werden met P4s geleverd en dat was niet omdat ze het niet aan zouden kunnen om in eenvoudige TV kwaliteit te streamen (DVD weet ik niet, HD gaat zeker niet lukken, maar VHS? dat mág geen probleem zijn)
Dat dacht ik dus ook. Het is wel een oud ding, maar tv kijken en video capturen konden ze wel. Zoals je zegt, VHS kwaliteit zou geen probleem moeten zijn.
- stream je over kabel of via WLAN? dat laatste kun je eventueel troubleshooten door met een kabel te streamen, kijken of het over gaat.
Ik heb het geprobeerd om het lokaal te draaien, dus zenden dmv poort 8080, zelfs dat loste het niet op. Dit heb ik bij meerdere computers in hetzelfde netwerk(100mbit) geprobeerd.
- stream eens naar een andere client... met 20% CPU belasting sluit ik niet uit dat je encodende machine het probleem niet is.
In WME kan je aangeven waar je heen wilt streamen. Als ik het streamen naar het internet uitschakel en alleen lokaal stream via poort 8080 dan is het probleem er nog steeds.
- ik gok dat dit zelfs voor zo'n oude bak allang overbodig is, maar check het even: kijk bij apparaatbeheer eens of die Pinnacle kaart z'n IRQ toevallig deelt met iets anders... niet dat die telkens braaf staat te wachten op zijn timeslot. Zou niet moeten dat dit het probleem is, maar mijn ervaring met Pinnacle is dat de die drivers ook niet altijd 100% okselfris zijn... effe checken kan geen kwaad.
Ja het klopt wat je zegt, de drivers van Pinnacle zijn dramatisch en vandaar de reden om windows XP te installeren op die P4 pc. Ik zal de IRQ controleren. Nu je over IRQ begint, ik had wel 2 keer meegemaakt dat ik een BSOD had gekregen.

Is er ook een linux alternatief om WMV te streamen naar de streaminghost? Ik heb hiernaar gezocht maar kon er niets over vinden. Denk ook niet dat die er zal zijn omdat WMV iets van Microsoft is.

Jullie zullen wel denken ja gooi die ouwe rommel weg maar als ik toch vhs wil streamen dan denk ik toch echt dat die P4 het zou trekken. We hebben op de streamlocatie alleen de mogelijkheid om internet over adsl te nemen met een max kpn lijntje van 16/0,8 mbit. Meer/sneller is niet leverbaar. Dus streamen we max vhs vanwege de trage uploadsnelheid.

Als het echt niet kan dan moet ik dus toch een snellere machine hiervoor regelen.

Denken jullie dat het zou uitmaken als ik windows vista/ of windows 7 erop ga installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-04 07:39
ik gebruik zelf Adobe Flash Media Server,, en als encoder Adobe Flash Media Encoder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

com2,1ghz schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:48:
Is er ook een linux alternatief om WMV te streamen naar de streaminghost? Ik heb hiernaar gezocht maar kon er niets over vinden. Denk ook niet dat die er zal zijn omdat WMV iets van Microsoft is.
In theorie... VLC
Ik weet niet in hoeverre je met dat ding wat kan m.b.t. die Pinnacle kaart, maar als je dat deel werkend kunt krijgen zou de rest een peulenschilletje moeten zijn.
streaming features

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 399 op 15-10-2012 22:54 ]

Pagina: 1