Awesome WM vs Xmonad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-07 18:57
Hoi allen,

Gezien ik nog een tijdje heb om wat aan te rommelen maar niet genoeg om ze allebei te proberen, vroeg ik me af of er mensen al ervaring hadden met 1 v/d 2?

Op de betreffende IRC kanalen is natuurlijk wel wat info te vinden maar op dit moment is tweakers.net betrouwbaarder als een willekeurig persoon op IRC.

Van wat ik begrijp is Awesome wel nieuwer (maar nieuwer is niet altijd beter) en doen ze verder ongeveer hetzelfde.

Ik ga het overigens draaien op Arch of Debian. Daar ben ik nog niet helemaal uit. (.deb package management is inmiddels wel bekend na 2 jaar ubuntu/debian draaien, maar arch is een nieuwe uitdaging, daar ben ik wel voor te porren)

Dus;
- Ervaringen
- Waarom is a beter als b?
- Fundamentele verschillen
- Leercurve (Awesome WM lijkt iets ingewikkelder, van het half uurtje wat ik er mee heb gespeeld)
- Suggesties?

Ik hoor 't graag.

[edit] Ja, urls zoals deze; klik kom ik natuurlijk wel tegen maar ik probeer het uit iets lokalere hoek te laten komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ijstheefles op 15-10-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is het niet beter om te kijken naar de feature set en adhv je wensen te beslissen welke je gaat gebruiken? Wat maakt GoT anders dan een 'random persoon op IRC'? Beide gevallen ken je de persoon niet en is het een persoonlijke mening met bijbehorende voorkeur.

offtopic:
Als of dan? Lees eens goed hoe je een vergelijking opstelt ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Hero Of Time schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:17:
Is het niet beter om te kijken naar de feature set en adhv je wensen te beslissen welke je gaat gebruiken? Wat maakt GoT anders dan een 'random persoon op IRC'? Beide gevallen ken je de persoon niet en is het een persoonlijke mening met bijbehorende voorkeur.

offtopic:
Als of dan? Lees eens goed hoe je een vergelijking opstelt ;)
GoT is uit een wat Nederlandsere(/Benelux) hoek. Ben eigenlijk benieuwd of er nog verschillen zijn tussen Nederland en de 'bevolking' van de betreffende WM's.

Zie ook mijn laatste edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die edit had ik al gezien, maar dat maakt het niet anders dan te kijken naar de features en op basis daarvan met je wensen een keus te maken. Wat trekt je naar Awesome WM en wat trekt je naar Xmonad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Hero Of Time schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:45:
Die edit had ik al gezien, maar dat maakt het niet anders dan te kijken naar de features en op basis daarvan met je wensen een keus te maken. Wat trekt je naar Awesome WM en wat trekt je naar Xmonad?
Awesome WM -> nieuwer en dus waarschijnlijk meer opties. Nadeel is dat de API nog wat kan veranderen wat weer voor minder stabiliteit zorgt.
Xmonad -> lijkt een vriendelijkere community en haskell lijkt ' professioneler' als lua.

Denk at ik Xmonad maar is een draai moet gaan geven. Nadeel is dat dit topic dan dus zo weinig zin had.. mijn orginele doel is dan ogenschijnlijk bereikt =p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Awesome WM -> nieuwer en dus waarschijnlijk meer opties. Nadeel is dat de API nog wat kan veranderen wat weer voor minder stabiliteit zorgt.
Waarom 'nieuwer dus meer opties'? Lijkt mij dat het aantal 'opties' juist afhangt van leeftijd en aantal ontwikkelaars. Een twee weken oude wm gaat echt niet meer 'opties' hebben dan xmonad dat al ruim 5 jaar bestaat.

Nieuwe API lijkt mij niet gerelateerd aan stabiliteit meer aan compatibiliteit.

Volgens wiki komt xmonad uit maart 07 en awesome uit sept 07 dus dat scheelt 6 maanden. Dat is niet significant nieuwer.

Ik heb een tijdje Xmonad gebruikt, was even wennen maar opzich prima te gebruiken. Ook voor iemand zonder haskell kennis. Alleen kon ik niet aan de key combinaties wennen, de 'ctrl+a ..' ligt mij beter. Maar misschien dat het inmiddels wel mogelijk is om die combinatie te gebruiken.

Ik zou ze gewoon allebei installeren en dan met beide een week of 2 spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ijstheefles schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 19:42:
[...]

Xmonad -> lijkt een vriendelijkere community en haskell lijkt ' professioneler' als lua.
Tja, dat zijn nou niet echt redenen om de een of de ander te gebruiken. Beetje de vergelijking maken met "de Aygo is nieuwer dan de Yaris, dus beter?" vs "In de Yaris past meer". Het heeft allebei 4 wielen, een motor en brengt je van A naar B door te spelen met een paar pedaaltjes, een pook en het stuur.
Denk at ik Xmonad maar is een draai moet gaan geven. Nadeel is dat dit topic dan dus zo weinig zin had.. mijn originele doel is dan ogenschijnlijk bereikt =p
Je begin was al niets om mee te discussiëren. Een degelijk discussie is niet vragen waarom de één beter is dan de ander, maar waarom iemand heeft gekozen voor de één of de ander en waarom die keuze is gemaakt.

Voor iets als een WM is er geen 'betere', het is een smaak. Persoonlijk vind ik Xfce heel prettig werken, terwijl een ander zweert bij Gnome en de derde doet alles met KDE. Nummer vier en vijf willen liever OpenBox en WindowMaker. Ieder z'n ding.

Resteert je alleen nog maar te doen wat bassie aangaf: beide proberen.

Pagina: 1