• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:41
M'n zus heeft me gevraagd om een goede familie-camera voor haar en haar gezin uit te zoeken. Zelf heeft ze een voorkeur voor een bridge-camera (Canon Powershot SX40 - Nikon Coolpix P510 - Panasonic Lumix DMC-FZ48) vanwege de prijs tov een spiegelreflex. Ze zou graag zo'n bridge-camera omdat die (zoals ze zegt) "goed kan zoomen en wat groter is dan een compact-camera".

Nu lijkt dat voor mij niet de juiste manier om een camera uit te zoeken, maar ik kan niet echt een goed alternatief vinden. Haar eisen zijn eigenlijk:
- Snel genoeg voor opnames van kinderen: dus snel scherpstellen en snel afdrukken na elkaar.
- Goede zoomlens: Een zoomlens van 600mm (vergelijkbaar op 35mm) zoals een bridge camera lijkt me wat veel, maar circa 200-300mm vergelijkbaar lijkt me beter.
- Makkelijk te gebruiken: handmatig instellen is totaal niet nodig.

Ik wilde een instap spiegelreflex met een superzoomlens (bijv canon eos 1100 met een 18-200 zoom) aanraden maar die vinden ze te duur. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een goed alternatief, maar kan niets vinden welke ik ook zelf zou aanschaffen.

Wat vinden jullie van zo'n bridge camera als familie-camera of wat zouden jullie aanraden als een goede alternatief? (maximaal 350-400 euro)

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Alternatief voor een bridge is de Nikon 1 dubbele lens kit.

Komt met gewone zoom, en een telezoom tot 300mm equivalent.
pricewatch: Nikon 1 J2 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Zilver

Is lekker snel en 'slim' in gebruik zonder te hoeven instellen, en zonder twijfel beter beeldkwaliteit dan bridge.

De lensjes die erbij zitten, zelfs de tele lens passen in een heren broekzak, misschien wel tegelijkertijd.

http://imaging.nikon.com/lineup/acil/bodies/j2/
http://imaging.nikon.com/..._10-30mm_f35-56/index.htm
http://imaging.nikon.com/...ikkor_vr_30-110mm_f38-56/

[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 15-10-2012 16:58 ]

• janvanmil
jesper86 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:52:
Alternatief voor een bridge is de Nikon 1 dubbele lens kit.

Komt met gewone zoom, en een telezoom tot 300mm equivalent.
pricewatch: Nikon 1 J2 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Zilver

Is lekker snel en 'slim' in gebruik zonder te hoeven instellen, en zonder twijfel beter beeldkwaliteit dan bridge.

De lensjes die erbij zitten, zelfs de tele lens passen in een heren broekzak, misschien wel tegelijkertijd.

http://imaging.nikon.com/lineup/acil/bodies/j2/
http://imaging.nikon.com/..._10-30mm_f35-56/index.htm
http://imaging.nikon.com/...ikkor_vr_30-110mm_f38-56/
Bedankt! Daar had ik ook al naar zitten kijken, alleen is deze combi te duur en zonder de zoomlens heeft het niet het gewenste bereik.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Wat is 'te duur'?

Definieer eerst maar eens de parameters waaraan deze camera aan kan voldoen.

• jesper86
  • Niet online
Dit is hartstikke goedkoop hoor voor wat je krijgt. Als je onder de 400 euro gaat blijven is het meestal precies andersom, geef je al dat geld uit en heb je nog niks jofels.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Die Canon Powershot SX40 is anders bijna even duur als een 1100D body. Uiteraard moet daar dan wel weer glas bij maar zoveel scheelt het niet als je bedenkt dat er op die bridge-camera niet zo heel veel euro aan glas zal zitten ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Compizfox op 15-10-2012 17:17 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• jesper86
  • Niet online
Het moet natuurlijk wel handbaar blijven. Een spiegelreflex, vooral met het formaat van tele-lenzen blijft dan uiteindelijk thuis liggen. Ook het Micro Four Thirds systeem wat al een stuk kleinere lenzen heeft is een 300mm equivalent tele-lens nèt te groot om makkelijk mee te nemen. Ik kan eigenlijk alleen de Nikon 1 of een Bridge bedenken wat een tele-eind heeft en toch compact genoeg blijft. En een Bridge zou ik persoonlijk niemand aan doen.

• janvanmil
init6 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:08:
Wat is 'te duur'?

Definieer eerst maar eens de parameters waaraan deze camera aan kan voldoen.
Kijk eens in de startpost 8)
janvanmil schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:48:
Haar eisen zijn eigenlijk:
- Snel genoeg voor opnames van kinderen: dus snel scherpstellen en snel afdrukken na elkaar.
- Goede zoomlens: Een zoomlens van 600mm (vergelijkbaar op 35mm) zoals een bridge camera lijkt me wat veel, maar circa 200-300mm vergelijkbaar lijkt me beter.
- Makkelijk te gebruiken: handmatig instellen is totaal niet nodig.

Ik wilde een instap spiegelreflex met een superzoomlens (bijv canon eos 1100 met een 18-200 zoom) aanraden maar die vinden ze te duur. (maximaal 350-400 euro)
jesper86 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:09:
Dit is hartstikke goedkoop hoor voor wat je krijgt. Als je onder de 400 euro gaat blijven is het meestal precies andersom, geef je al dat geld uit en heb je nog niks jofels.
Compizfox schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:17:
Die Canon Powershot SX40 is anders bijna even duur als een 1100D body. Uiteraard moet daar dan wel weer glas bij maar zoveel scheelt het niet als je bedenkt dat er op die bridge-camera niet zo heel veel euro aan glas zal zitten ;)
jesper86 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:28:
Het moet natuurlijk wel handbaar blijven. Een spiegelreflex, vooral met het formaat van tele-lenzen blijft dan uiteindelijk thuis liggen. Ook Micro Four Thirds die al een stuk kleinere lenzen heeft is een 300mm equivalent tele-lens nèt te groot om makkelijk mee te nemen. Ik kan eigenlijk alleen de Nikon 1 of een Bridge bedenken wat een tele-eind heeft en toch compact genoeg blijft. En een Bridge zou ik persoonlijk niemand aan doen.
Klopt en dat weet ik. Ze heeft alleen niet meer te besteden, dus helaas vallen de nikon 1 en de goedkoopste spiegelreflexen af. Ik kan alleen geen goed alternatief verzinnen. Een bridge vind ik persoonlijk ook niks namelijk en al helemaal geen goede camera als gezinscamera.

• Milo.
  • Laatst online: 23-01 23:28

Milo.

klik

Waarom gelijk een dslr aanraden?

Als je normaliter gewoon fotos maakt van je/een gezin en huis tuin en keuken dingen wilt vastleggen boeit de echte pixel kwaliteit vast niet zo super veel en kan scherptediepte alleen maar vervelend zijn als je niet goed focust of kan/wil focussen. Ik neem maar even aan dat ze voor een bridge kiest qua grote omdat de point en shoot compacts niet erg ergonomisch zijn. Zoek gewoon een degelijke bridge uit, kan je mooie foto's mee maken en ze zijn stukken compacter dan dslr's of mirrorless dingen met superzoom lenzen + goedkoper.
Dan zit je alleen met het feit dat kinderen snel en bewegelijk zijn en je dus een camera moet zoeken die redelijk snel kan scherpstellen en afdrukken.

Zelf heb ik voor mn dslr een bridge gehad, de powershot s5 toentertijd en was er dik tevreden over. Een beetje een "alles kunner" en daarom lijkt me dat een goede keuze voor algemeen/familie gebruik.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• jesper86
  • Niet online
Ik zou dan eerder iets als pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart aanraden. (zie prijsverloop)

De zoom is echt al meer dan genoeg, de AF is lekker rap, de IS (stabilisatie) zeer goed, en de sensor is net zo groot als een bridge camera dus kwaliteit ga je ook niet op achteruit.

YouTube: Canon PowerShot SX230 HS Optical and Digital Zoom Test 4

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 15-10-2012 17:42 ]

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 14:29
Die Nikon 1 dubbele lens kit is er ook onder de € 500 in de vorm van de uitlopende J1:
pricewatch: Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Zwart

Als je hem dan bij Camera.nl of Foto Klein ophaalt zou voor € 459 klaar kunnen zijn (als je alle verkooppraatjes en accessoires kunt afhouden ;) ). Nog steeds boven het budget overigens.

Voordeel is de goede AF, nadeel is natuurlijk de twee lenzen: als je het telebereik wilt gebruiken moet je eerst lenzen wisselen, dat is niet handig en je moet de telezoom dan ook wel meenemen.

Anders wordt het toch een bridge camera. Of misschien nog even goed navragen hoe groot die behoefte aan tele-bereik daadwerkelijk is, want die enorme zoombereiken op die travelzoom point & shoots leveren meestal niet echt fijne foto's op. Dat zoombereik zit er dan meer voor marketing-doeleinden op (de nieuwe megapixel mythe?).

Als ze met wat minder zoombereik toe zouden kunnen zou je ook een compact camera met wat grotere sensor kunnen overwegen, bv. :

pricewatch: Fujifilm FinePix X10 Zwart
pricewatch: Olympus XZ-1 Zwart
pricewatch: Canon Powershot S95 Zwart
pricewatch: Canon Powershot S100 Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX5 Zwart

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• janvanmil
Bedankt allemaal!

Gister heb ik ze even met mijn camerasysteem laten spelen. Daaruit blijkt dat de behoeft voor het telebereik wel mee valt. Meer dan 250 a 300mm (35mm equivalent) is echt niet nodig. Het belangrijkste is dat ze altijd een camera mee kan nemen en paraat hebben zonder dat ze veel in hoeft te stellen, zich zorgen hoeft te maken over scherptediepte of lenzen hoeft te wisselen etc. M'n zus wilde vooral een 'grote - camera' omdat (blijkbaar) iedereen die heeft :F. (altijd een goede reden toch :+)

Ik krijg ze helaas niet aan de camera's die Wesco voorstel. Ik heb naast mn micro-four-thirds-systeem namelijk een canon s95 en dat is juist de camera die altijd meegaat en ik altijd paraat heb.

In het kort zou dus een compact-camera met redelijk zoombereik voldoende moeten zijn. Nu lijkt me voor mn zus de canon sx240 wel owke, maar die heeft ook een overdreven zoombereik. Wel heeft deze dezelfde sensor en vergelijkbare functies als de sx40 bridge camera. Zijn er nog alternatieven met een beperkter zoombereik? Bij Canon kan ik alleen de sx160 vinden, maar daar vind ik weinig positieve reviews over.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 10:30
tot 600mm met f2.8 over het hele bereik, wel duur :)

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart

Instagram

• janvanmil
Leuke camera, maar ik probeer juist een bridge af te raden!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Vertel eens waarom je een bridge wil afraden?

Voor dit geld ga je gewoon geen nieuwe DSLR vinden en een bridge is dan een leuk alternatief. Bij een compactcamera zal de zoom en/of lenskwaliteit al snel minder zijn dan bij een bridge.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-01 07:52

jdwrist

En het antwoord is koekje

Dan zou dit ook nog wel een leuke kunnen zijn als zoom geen zware vereiste is.

En hij is nog waterdicht ook tot 12m :-)

http://tweakers.net/price...tg-1-zilver.html#tab:info

Live youre Life and Enjoy every Day

• janvanmil
Wolfboy schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:58:
Vertel eens waarom je een bridge wil afraden?

Voor dit geld ga je gewoon geen nieuwe DSLR vinden en een bridge is dan een leuk alternatief. Bij een compactcamera zal de zoom en/of lenskwaliteit al snel minder zijn dan bij een bridge.
Een bridge heeft te veel zoom capaciteit en daarmee een te grote vorm voor wat ze er mee wil doen. Zeker als de enige reden waarom een bridge in eerste instantie uitgezocht is dat die lijkt op een DSLR.

Maar ik ook geen DSLR aanraden, die is voor wat zij er mee wil doen te lastig in het gebruik en vooral te duur. Ik ben dus opzoek naar een camera die makkelijk in het gebruik is, een zoom capaciteit van max 300mm maar die wel snel genoeg opstart, scherp stelt en afdruk voor spelende kinderen bijvoorbeeld. (zie startpost).

Een Panasonic LX5, Canon S100 of Olympus XZ1 met een grotere zoom zouden ideaal zijn, maar volgens mij niet beschikbaar. Ga je dan een stap naar beneden kom je uit bij camera's zoals de Canon SX240, Panasonic TZ30 of TZ20. Of vergeet ik dan een stap?
jokapo schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:06:
Dan zou dit ook nog wel een leuke kunnen zijn als zoom geen zware vereiste is.

En hij is nog waterdicht ook tot 12m :-)

http://tweakers.net/price...tg-1-zilver.html#tab:info
Helaas is zoom wel een vereiste (alleen niet te overdreven; zie startpost).

[ Voor 18% gewijzigd door janvanmil op 16-10-2012 15:50 ]

• jesper86
  • Niet online
Canon Ixus 510 HS Wit is pas echt makkelijk, alleen een ontspanner, aan/uit knop en voor de rest touchscreen. 12x zoom, precies goed, en ook 'maar' 10MP is een goed teken. De witte is erg stijlvol imo.
Helaas is de kwaliteit bagger slecht.

Maar inderdaad zoals ik zelf ook al eerder zei, de PowerShot SX210, 220, 230, 240, 250, 260 zijn goede keus. Daar zit dan wel een dikkere lens op dus moeilijk in de broekzak, en een nadeel is misschien die PASM dial, en dus meer dat mis kan gaan en verwarren. Er zit dan gelukkig wel een easy mode op die dial waar je helemaal word buitengesloten van alles dat fout kan gaan.

Techradar (kom ik anders nooit) noemt de SX260 'best in class'. Maar die hele 200 serie zit weinig tot geen noemenswaardig verschil tussen bij normaal gebruik. Zelfs het verschil tussen 14 of 20x zoom zou ik nou niet wakker van liggen want dat is zooo verweg, dat gaat echt geen poster worden. ( zoiezo niet natuurlijk met een compact ;) )

[ Voor 74% gewijzigd door jesper86 op 16-10-2012 16:24 ]

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-01 07:52

jdwrist

En het antwoord is koekje

janvanmil schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:43:
[...]

Helaas is zoom wel een vereiste (alleen niet te overdreven; zie startpost).
De olympus heeft een 25 - 100 lens dus had ik aan het niet te overdreven gedacht ;-)

Live youre Life and Enjoy every Day

• janvanmil
jokapo schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:34:
[...]
De olympus heeft een 25 - 100 lens dus had ik aan het niet te overdreven gedacht ;-)
Ja ok :) maar in die zoomrange zijn er betere camera's te krijgen (lx5 etc)
jesper86 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:52:
Canon Ixus 510 HS Wit is pas echt makkelijk, alleen een ontspanner, aan/uit knop en voor de rest touchscreen. 12x zoom, precies goed, en ook 'maar' 10MP is een goed teken. De witte is erg stijlvol imo.
Helaas is de kwaliteit bagger slecht.

Maar inderdaad zoals ik zelf ook al eerder zei, de PowerShot SX210, 220, 230, 240, 250, 260 zijn goede keus. Daar zit dan wel een dikkere lens op dus moeilijk in de broekzak, en een nadeel is misschien die PASM dial, en dus meer dat mis kan gaan en verwarren. Er zit dan gelukkig wel een easy mode op die dial waar je helemaal word buitengesloten van alles dat fout kan gaan.

Techradar (kom ik anders nooit) noemt de SX260 'best in class'. Maar die hele 200 serie zit weinig tot geen noemenswaardig verschil tussen bij normaal gebruik. Zelfs het verschil tussen 14 of 20x zoom zou ik nou niet wakker van liggen want dat is zooo verweg, dat gaat echt geen poster worden. ( zoiezo niet natuurlijk met een compact ;) )
Dat is wat ik ze heb aangeraden. Ik ga ze iig nog even met mn s95 laten spelen om te zien wat ze daar van vind qua zoombereik. En dan is de beslissing natuurlijk aan haar.

[ Voor 5% gewijzigd door janvanmil op 16-10-2012 16:43 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 11:19
Ik heb onlangs mijn dSLR verkocht, en ben nu naar wat nieuws op zoek. Als compactcamera hebben wij een Canon S90, en ik kan je zeggen dat deze ongeschikt is voor het fotograferen van kinderen, met name als de lichtomstandigheden wat moeilijker worden. De camera is simpelweg te traag.

Vanwege de snelheid denk ik dat elke bridge-camera ongeschikt is, vanwege de motorzoom. Snel even dichterbij-zoomen, oeps te dichtbij, even uitzoomen, weg moment!! Daar komt bij dat elke bridge ook een kleine sensor heeft, dus bij moeilijker licht is de camera ook te traag. Frustratie gegarandeerd.

Het blijkt dat zoom wat minder van belang is. Daarom zou ik toch kijken naar een ILC of instap dSLR.

Een pen EP-M1 is al vanaf 229 euro te krijgen. Ik zou deze altijd verkiezen boven een S95 / S100.
Eventueel een jonge tweedehands dSLR, eventueel bij een fotovakzaak te halen voor het zekere gevoel!

succes.

• jesper86
  • Niet online
Ik ook, en hij eigenlijk ook. Maar voor zijn zus kennelijk toch te lastig, niet genoeg zoom met de kit lens en wisselen geen optie. Wel is AF met de Nikon1 nog beter bij actie, en een tele-lens heel stuk kleiner, maarja prijs he.

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Geen idee hoe de beeldkwaliteit is, maar de Nikon Coolpix P510 ligt in ieder geval lekker in de hand. 42x-zoom, maar 1/2,3"-sensor is niets bijzonders. DPReview heeft er een review van.

• jesper86
  • Niet online
Beeldkwaliteit is zo, aldus de samples van dpreview.

Best netjes, vooral gezien de prijs. En staat inderdaad een stuk stoerder in de hand dan een 'compact'. :9

[ Voor 51% gewijzigd door jesper86 op 16-10-2012 18:24 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Moah, er lijkt een waas over de foto's te liggen, en ik vind ze ook niet zo scherp.
Maar ik ben dan ook een DSLR gewend :P

Vergelijk het eens met een 1100d en die Olympus XZ-1 bijvoorbeeld (zomaar eentje gepakt die in dit topic genoemd werd):
http://www.dpreview.com/r...04&y=0.024921334172435493

Tussen de 1100d en de Olympus zie ik niet eens zoveel verschil op iso 100. Maar die P510 presteert toch een heel stuk slechter.

[ Voor 77% gewijzigd door Compizfox op 16-10-2012 21:01 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Je kan nooit teveel zoom hebben ;) :+.

Zij wilt een bridge maar jij niet omdat je zelf geen wilt :s. De SX40 lijkt me een goede keuze. Misschien eens naar de winkel gaan en kijken of een bridge echt wat voor haar is. Anders is de SX240 een goede keuze voor haar eisen.

Een dslr zou ik met haar eisen niet nemen...

[ Voor 8% gewijzigd door witeken op 16-10-2012 21:10 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 11:19
witeken schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:09:
Een dslr zou ik met haar eisen niet nemen...
kijk jij naar iemands eisen dan? jij raadt namelijk iedereen een SX 40 aan!

[ Voor 7% gewijzigd door 107mb op 16-10-2012 21:47 ]

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

107mb schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:47:
kijk jij naar iemands eisen dan? jij raadt namelijk iedereen een SX 40 aan!
Ken jij een bridge met een betere prijs/kwaliteit? De Pana FZ200 kost 200 euro meer. De SX50 staat ook nog op 470 euro.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Toevallig ben ik voor school aan het kijken naar een dergelijke camera en de Panasonic FZ150 is een zeer goede concurrent en vind ik persoonlijk nog net wat beter qua specs en plaatjes.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

janvanmil schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:43:
[...]

Een bridge heeft te veel zoom capaciteit en daarmee een te grote vorm voor wat ze er mee wil doen. Zeker als de enige reden waarom een bridge in eerste instantie uitgezocht is dat die lijkt op een DSLR.
Duidelijk, al ben ik dat niet per definitie met je eens.

Een flinke (niet gigantische) zoom is wel _erg_ prettig en ontbreekt vaak nogal bij compact camera's.

Ik ben het met je eens dat ~300mm meestal wel voldoende moet zijn maar veel compacts komen daar niet in de buurt. Zelf ben ik dan ook wel een fan van de Panasonic TZ* series aangezien deze een kleine body hebben maar toch een fatsoenlijke zoom.

Naar mijn ervaring is de zoom in de gemiddelde Canon Ixus toch wat te beperkt voor de standaard families (YMMV natuurlijk).

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• janvanmil
Bedankt iedereen!
107mb schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:13:
Ik heb onlangs mijn dSLR verkocht, en ben nu naar wat nieuws op zoek. Als compactcamera hebben wij een Canon S90, en ik kan je zeggen dat deze ongeschikt is voor het fotograferen van kinderen, met name als de lichtomstandigheden wat moeilijker worden. De camera is simpelweg te traag.

Vanwege de snelheid denk ik dat elke bridge-camera ongeschikt is, vanwege de motorzoom. Snel even dichterbij-zoomen, oeps te dichtbij, even uitzoomen, weg moment!! Daar komt bij dat elke bridge ook een kleine sensor heeft, dus bij moeilijker licht is de camera ook te traag. Frustratie gegarandeerd.

Het blijkt dat zoom wat minder van belang is. Daarom zou ik toch kijken naar een ILC of instap dSLR.

Een pen EP-M1 is al vanaf 229 euro te krijgen. Ik zou deze altijd verkiezen boven een S95 / S100.
Eventueel een jonge tweedehands dSLR, eventueel bij een fotovakzaak te halen voor het zekere gevoel!

succes.
Een Pen EP-M1 (geen flits) of EP-L# had ik ze eerder al aangeraden, maar die is afgeschoten op de prijs (in combinatie met de 14-150mm lens.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb zelf de Canon Powershot SX260 hs. Ik heb voor deze gekozen in plaats van voor de 240, omdat deze ISO 3200 had. Hoewel de kwaliteit hiervan niet echt bijzonder goed is, vond ik het toch leuk om te hebben. Ook scheelde de prijs maar iets van 30 euro (al had ik de 240 nog goedkoper bij Pixmania kunnen bestellen, maar dat durfde ik niet aan).

Enkele foto's met de SX260 HS kan je hier vinden: http://www.flickr.com/photos/sj44k13/.

Ik heb ook een video gemaakt met de SX260 HS. Als je gaat zoomen is het erg lastig om de camera een beetje rustig te houden. YouTube: Eendjes in het park in Zoetermeer
Pagina: 1