VDSL router/brige voor Routed Subnet

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb op dit moment een ADSL verbinding van 12/1mbit met een Routed Subnet (meerder publieke ip adressen) en dit werkt al een jaar of 6 goed door middel van een Speedtouch 546

Nu krijg ik binnenkort van mijn provider een 2e verbinding maar dan VDSL 40/4mbit en zoek daarvoor dus een geschikt modem. Nu kan ik wel vinden welke modems VDSL ondersteunen echter is het routed subnet onduidelijk

De modems voor dit moment lijken te zijn

- Fritzbox 3370
- Fritzbox 7360/7390
- Draytek Vigor 2850 VDSL2
- Thomson TG789vn WL
- Cisco 887VA-SEC-K9 (te duur)

P.S. Achter de Speedtouch 546 gebruik ik een Linux router dus een media converter van VDSL naar Ethernet is eventueel ook een oplossing.

[ Voor 19% gewijzigd door raymonvdm op 15-10-2012 12:45 ]

• raymonvdm
Helaas ging het mis bij de implementatie vandaag en is mijn ADSL lijn nu geupgrade naar een VDSL verbinding en is daarnaast is er een 2e VDSL verbinding geleverd

Ik heb nu dus twee VDSL verbindingen maar helaas geen router voor mijn Routed Subnet

De prioriteit voor het nieuwe modem is dus aanzienlijk gestegen :*)

• raymonvdm
Ik ben vanavond begonnen met het aanpassen van de TG789 V3 in de hoop om deze zover te krijgen dat hij Routed Subnet ondersteund maar het lijkt er helaas nog niet op.

Er zijn teveel verschillen in de user.ini uit een 546v6 en de TG789v3

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Hoe krijg je het subnet opgeleverd? Gewoon een complete /29 (oid) via dhcp?

Of moet je via PPPoE connecten en krijg je over dit ip een subnet heengerouteerd? Of dhcp aan de wan en hieroverheen je subnet? (dat is de meest voorkomende setup die ik tegenkom)

Ik zou persoonlijk eens kijken naar Draytek, heb daar goede ervaringen mee. Volgens mij kun je een routed subnet daarin ook wel activeren, bij PPPoE / subnet-over-dhcp-interconnect de wan configureren, aan de lan zijde je gateway-IP (fixed) opgeven en NAT uitzetten. Eventueel DHCP aan op je lanzijde voor de 5 beschikbare IP's (even uitgaand van een /29)

Ik zie hier een documentje voor (a)dsl modems, mogelijk is dat ook toepasbaar op een vdsl modem. Ik meen alleen dat je hetzelfde ook kan bereiken door 'm te laten routeren en nat te disablen.

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 17-10-2012 22:11 ]

• raymonvdm
Mijn oude modem (speedtouch546) maakte een PPPOA connectie en kreeg op die manier een verbinding met internet. (route via pppoa) en had hij het xx.xx.xx.1 ip adres uit mijn /29 lokaal geconfigureerd.

De router er achter had meerdere adressen xx.xx.xx.2 .3 .4 .5 .6 met een gw naar de .1

Draytek had vroeger de Vigor 120 (ADSL naar PPPOE converter) maar die doet geen VDSL. Ik kwam toevallig deze link tegen en daarmee doe ik nu ongeveer hetzelfde. http://www.cyberhq.nl/art...ridging-a-thomson-tg789vn

Nu moet ik alleen nog zorgen dat mijn PPPOE tunnel niet de .0/24 krijgt maar de .0/29 en dat ik een vlan interface in mijn router kan bridgen met de PPPOE interface (mikrotik) want op deze vlan interface heb ik een aantal vmware vms met een eigen public ip.

[ Voor 40% gewijzigd door raymonvdm op 18-10-2012 00:34 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oeh. Is 't gelukt met mijn schrijfsel om je tg789vn te bridgen? Mij uiteraard wel maar ik was nooit 100% zeker van of ik niks had overgeslagen ofzo :P

Anyway. Als je router de pppoe-verbinding opzet moet 'ie via IPCP de juiste informatie doorkrijgen. Als 'ie dat niet ondersteunt zou je 't handmatig in moeten kunnen stellen. Je hoeft de tunnel zelf niet te bridgen in de router, je moet 't ding laten routen. Het subnet wordt namelijk naar jouw router gerouteerd.

KPN geeft je alleen wel slechts alleen dat subnet, niet nog een IP om 't heen te routen. Maar je kunt op je PPPoE-interface gewoon hetzelfde IP gebruiken als aan de andere kant. (Als je router dat ondersteunt -- doen ze niet allemaal want soms gaan ze dan blaten om dubbele ip's. In dat geval kun je proberen er een prive-adres aan te geven-- in principe maakt het daadwerkelijke adres namelijk niet uit.)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 18-10-2012 02:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• raymonvdm
Er is denk ik ook verwarring over router en router

De setup is nu als volgt

VDSL aansluiting --> TG789vn V3 (pppoe bridge) --> Mikrotik RB450G (pppoe client)

Ik maak nu dus de tunnel met de RB450G en daar ben ik aan het rommelen met het ip adres van de interface (dit kan ik forceren met een ppp profile) Verder heb ik de ip adressen uit mijn range gewoon opgegeven als static ip adressen op interface PPPOE_VDSL.

Het probleem wat nu nog blijft is dat ik PPPOE_VDSL niet kan bridgen met VLAN4 (dit is op de RB450G) welke naar mijn VMware VM gaat zodat deze twee publieke ip adressen kan hebben.

IPv6 heb ik in deze opzet nog niet eens naar gekeken want ik krijg van m`n provider ook een /56

P.S. Kun je niet een routed subnet setup maken voor :p

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

raymonvdm schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:48:
Er is denk ik ook verwarring over router en router
Neehoor :)
Ik maak nu dus de tunnel met de RB450G en daar ben ik aan het rommelen met het ip adres van de interface (dit kan ik forceren met een ppp profile) Verder heb ik de ip adressen uit mijn range gewoon opgegeven als static ip adressen op interface PPPOE_VDSL.

Het probleem wat nu nog blijft is dat ik PPPOE_VDSL niet kan bridgen met VLAN4 (dit is op de RB450G) welke naar mijn VMware VM gaat zodat deze twee publieke ip adressen kan hebben.
Je moet ook niet bridgen.

KPN routeert een subnet over wat er zich bevindt aan de andere kant van de PPPoE-tunnel. Dat is een router. Het IP wat dat ding gebruikt maakt in theorie niet uit (PPPoE is point-to-point tenslotte). Mischien kan 'ie zelfs wel unnumbered zijn. Vervolgens neem jij de .1 (of de .5 als je dat leuker vindt) en zet je die op je interne interface. Daarna kun je op je andere hosts de andere ip's gebruiken.
P.S. Kun je niet een routed subnet setup maken voor :p
Als je me van een routed-subnet VDSLverbinding voorziet :P Ik heb op VDSL alleen een gewone verbinding.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• raymonvdm
Je mag wel een van mn VDSL verbindingen lenen. Ik heb er nu toch twee :-)

Ik heb nu een verbinding die is opgeleverd alsof ik een normale klant zou zijn. IPv4 / IPv6 / Voip / Wlan en gaat zo maar door. Dit werkt ook netjes zoals je zou verwachten

De andere verbinding moet m`n "eigen" verbinding worden met het routed IPv4 subnet. Ik heb dus wel wat experimenteer ruimte. Gaat het echt mis met VDSL dan kan ik altijd nog verder gaan met m`n Ziggo verbinding.

Je verhaal heeft me aan het denken gezet en toen viel het kwartje... Wanneer ik een Cisco configureerd met een routed subnet dan staat het publieke ip adres altijd op de "LAN" interface

En daarom heb ik heb inmiddels:

code:
1
2
3
4
- De default gateway op mn mikrotik router aangepast van xx.xx.xx.1 naar PPPOE_VDSL 
- Het xx.xx.xx.1 adres gekoppeld op mn vlan4 interface
- Het xx.xx.xx.3 adres gekoppeld op mn vlan4 interface (nat voor 192.168.x.x)
- Het xx.xx.xx.5 en 6 adres gekoppeld op mn VM

Ik kan nu vanaf de VM via het .1 adres (Default GW) op de vlan4 interface het internet op

UPDATE:

Vanavond nog maar een nieuwe poging gemaakt. Omdat ik allerlei vreemde problemen had heb ik het volgende gedaan

code:
1
2
3
4
5
6
- Mikrotik weer terug gezet naar de configuratie zoals deze was toen ik nog ADSL had
- Op de Mikrotik een MetaRouter aangemaakt
- Twee ethernet interface van de fysieke Router doorgegeven aan de MetaRouter
- Het speedtouch modem gekoppeld aan eth1 van de MetaRouter
- Een loopback kabel geplaatst tussen de LAN van de MetaRouter en de WAN1 van de fysieke router
- Standaard config op de MetaRouter gezet

Ik heb nu dus eigenlijk twee routers ahter elkaar en voor het opbouwen van de pppoe met het routed sunet en daarachter mn standaard VPN/NAT router

code:
1
VDSL - (Technicolor modem) - PPPOE - (Mikrotik MetaRouter) - LAN (publiek subnet) - WAN (Mikrotik router) -

Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/got/MetaRouter.jpg

Ik heb nu werkende publieke ip adressen op mijn Server en ik kan ook normaal internetten met alle pc`s via NAT

Het probleem wat ik nu nog heb is dat de snelheid niet gehaald wordt. Ik heb perfect snelheid als ik de PPPOE tunnel maak vanaf een Windows7 machine(40mbit). Maar zodra er een Mikrotik tussen zit dan is het nog maar 10mbit/20mbit

Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met mssclamping / tcp mss adjust / mtu size maar daar ben ik nog niet uit

De MTU die ik gevonden heb onder windows staat op 1480

[ Voor 157% gewijzigd door raymonvdm op 19-10-2012 22:57 ]

Pagina: 1