GTX 670 MSI of Gigabyte of ...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-07 12:31
Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van mijn eerste PC, en heb moeite met het kiezen van het definitieve model GTX 670.

De afgelopen dagen heb ik tig topics en reviews bestudeerd, en ben tot de volgende conclusie gekomen:
-Ik wil voor mijn setup beginnen met 1 grafische kaart, maar moet tzt wel goed uitbreidbaar zijn...
-Deze moet wel zijn mannetje staan...
-Ik speel voornamelijk veel verschillende FPS en deze wil ik zo veel mogelijk Ultra spelen...
(al heb ik begrepen dat dat bij Metro 2033 sowieso al een probleem wordt ;)
-Ik ga niet voor hogere resolutie dan HD

Ben bang dat de GTX660ti net wat te krap zal zijn, en dat ik dan al heel snel ook een tweede nodig heb, en als ik het goed heb begrepen wordt dan juist de kleinere geheugenbus wel een probleem!
Ook viel het mij op dat de eerste reviews (bij lancering) over de 660ti veel positiever lijken dan de reacties van forum gebruikers...

Nu weten we allemaal inmiddels wel dat de 'Asus GTX 670 Top' niet meer te verkrijgen is, en nu is mijn volgende vraag:
'Welke dan?'

Ik heb gekeken naar
-Gigabyte Nvidia GeForce GTX670 2GB DDR5 Ultra Durable (PCI-e) (windforce)
Deze zou echter volgens bepaalde forum gebruikers minder geschikt zijn voor 'sli' ivm warmte.
Ik heb wel een redelijk kleine kast... passen er wel twee in, maar erg ruim is het niet...

-MSI Nvidia GeForce GTX670 2GB DDR5 Power Edition OC (PCI-e)
-Asus Nvidia GeForce GTX670 2GB DDR5 DirectCU II (PCI-e)
Ik heb helaas op geen enkel forum duidelijk kunnen krijgen wat het verschil tussen 'top' en 'niet top'.
Ik neem aan dat het wel een 'top' product is :P

Met welke kaart zou ik vergelijkbare resultaten kunnen halen als met de 'Asus top'?
-Of adviseren jullie mij een andere kaart?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 13:16
De Top kaart heeft vanuit de fabriek een hogere kloksnelheid meegekregen, en draait misschien op een iets hoger voltage (weet ik niet zeker). Met een beetje tweaken kan je de non-top kaart prima op top snelheden laten draaien. De Top heeft alleen de garantie dat deze altijd op die kloksnelheden werkt, iets wat de reguliere versie niet heeft.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik kan je zeggen dat de gigabyte een top kaart is!
Bij mij clocked die zichzelf naar 1162mhz bij het gamen (= 100+ mhz meer dan de turbofrequentie op papier) en volgens reviews is die maar nipt minder qua geluid/koeling tov de Asus ;) (uit eigen ervaring: ik hoor hem niet & koelt goed)

Hoe goed deze presteert in een SLI setup tov de MSI enzo kan ik niet zeggen

[ Voor 7% gewijzigd door SmokingCrop op 15-10-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
THANX
@Nixy
Dus met andere woorden exact de zelfde kaart alleen is ie in de fabriek al overgeclocked, en is dit dus gegarandeerd. En kan je dus grofweg concluderen dat deze exact (als dat bij grafische kaarten mogelijk was) de zelfde prestaties moet kunnen halen als de top versie.

@SmokingCrop
Ik had dat over SLI ergens in een forum gelezen, maar helemaal duidelijk werd mij dat niet...
Maar wel een prima kaart dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
...mhh
Lees net weer op een ander forum dat de Gigabyte juist wel heel goed koelt en daardoor juist wel geschikt is voor SLI...

Wordt het straks dan gewoon dobbelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 22:21
Dat ligt aan je moederbord, bij mijn p6x58d-e hebben kaarten in sli 1mm ruimte. Als je pci express sloten verder uit elkaar liggen dan heb je genoeg ruimte voor degelijke koeling. Een kaart zoals die van gigabyte ( heb ik zelf ook) koelt en overklokt erg goed! Mijne loopt tijdens de turbo frequency op 1300mhz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
ZwartR schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:03:
Dat ligt aan je moederbord, bij mijn p6x58d-e hebben kaarten in sli 1mm ruimte. Als je pci express sloten verder uit elkaar liggen dan heb je genoeg ruimte voor degelijke koeling. Een kaart zoals die van gigabyte ( heb ik zelf ook) koelt en overklokt erg goed! Mijne loopt tijdens de turbo frequency op 1300mhz!
Heb je die zelf overclocked? :o anders voel ik me een beetje unlucky, heh :9
nu ja, bij games zoals dishonered loopt hij gewoon op 550mhz en doet hij 60 fps :+

[ Voor 11% gewijzigd door SmokingCrop op 15-10-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
P.C_N00B schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:51:

Dus met andere woorden exact de zelfde kaart alleen is ie in de fabriek al overgeclocked, en is dit dus gegarandeerd. En kan je dus grofweg concluderen dat deze exact (als dat bij grafische kaarten mogelijk was) de zelfde prestaties moet kunnen halen als de top versie.
Sja, je kan altijd een rotte appel treffen die niet lekker wil overclocken, dus 100% garantie heb je niet. Maar in het algemeen moet het geen enkel probleem zijn.

Daarnaast zijn alle modellen met een eigen koeler meestal wel stil en koel genoeg. Zie hier bijvoorbeeld een vergelijking tussen een aantal 670's.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 22:21
SmokingCrop schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:03:
[...]

Heb je die zelf overclocked? :o anders voel ik me een beetje unlucky, heh :9
nu ja, bij games zoals dishonered loopt hij gewoon op 550mhz en doet hij 60 fps :+
Ja uiteraard! Denk dat ik een goed overklokbare chip heb. Heb hiervoor de GTX460 gehad van Gigabyte, die Windforce koelers bevallen me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
ZwartR schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:10:
Ja uiteraard! Denk dat ik een goed overklokbare chip heb. Heb hiervoor de GTX460 gehad van Gigabyte, die Windforce koelers bevallen me wel.
ah, gelukkig :+ Ik bedoel zonder zelf te overklokken dat hij +100mhz doet dan op papier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Ik las zojuist dat er een verschil zit tussen de kwaliteit van de chips bij de 'Top' en 'niet Top' versies van Asus...
waardoor de hoogte van het overclocken (tot zekere hoogte) gegarandeerd wordt.

Zit er tussen de MSI en Gigabyte misschien ook duidelijk verschil of zijn het gewoon beide prima kaarten en is het zoals Nixy ook aangeeft ook vooral een beetje geluk hebben met de individuele kwaliteit van de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Asus "cherry-pickt" inderdaad de kaarten en bedeelt ze dan aan "top" of DC2 of OC nogwat etc etc toe.

Dit in het verleden in contrast met MSI / Gigabyte, maar toen XFX, eVGA en Asus dat jaren lang deden, zijn ze meegegaan. (en nu komen er vast mensen met verhalen hoe het ook ooit toevallig andersom was, maar goed)

In de 500 series, heeft Asus duidelijk gesteld, en dat is ook gebleken, dat de TOP versies met de Direct CU (1 en 2) coolers in het geval van de TOP verder konden overclocken om 3 redenen:

- amper temperatuur toename bij hogere snelheden
- beter contact met de DCU II koeler.
- betere response bij verhoogde voltages

Ze checken dus zelf dat de TOP versie goed tegen overvolten kan en niet (veel) warmer wordt bij de hogere standaard clock. (en daar vallen dus voordelen 1 en 2 in samen waarschijnlijk, of misschien is het gewoon marketing gezever, wie weet)

Nu heb ik zelf wat Asus 560Ti DC2's gehad / getest. De kaart die ik mijn systeem heb zitten, de DC II non-TOP, haalt de snelheid van 930mhz niet met stock-voltage. Nu is de TOP versie ook een heel klein beetje overvolted. Als ik dat ook met mijn kaart doe om deze van 830mhz naar 900mhz te komen, dan is die in dezelfde behuizing 80 graden, waar de top (in hetzelfde systeem) 76 graden wordt. Zonder de overclock blijft mijn DC II non-TOP op 72-74 graden.
Andermans DC II non-TOP haalde 910mhz op stock voltage, 79-80graden en liet het daarbij.
Toen heb ik eens in een CM Cosmos een 560TI TOP SLI set overclocked, dat ging van 935mh (nieuwe bios?) naar 989mhz met een minieme boost in voltage (1.0875 oid - 1.1 ingesteld, ipv 1.0625 stock, 1.05 op non-TOP). Deze setup werd 78 en 82 graden warm, wat ik te erg zou vinden, maar deze figuur prima. Later een 120mm fan op de kaarten erbij gezet voor 77 en 79 graden.

Zo dat was weer een leuke anekdote (of niet?) maar echt bewijs geeft het niet. Wil je zelf je kaart lekker ver overclocken, zou ik een TOP versie aanschaffen, de DCU II's non-TOP zijn een gok.

Persoonlijk vind ik de Direct-CU II coolers niet echt stil. Mijn systeem is momenteel redelijk stil, maar de GTX560TI fan op z'n 40% laten draaien maakt mij toch wel wat veel herrie. Het is dat ik er tijdens gamen niet heel erg veel last van heb, omdat er ander geluid wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Ik kan niets zeggen over de kwaliteit van de 2slots DC2 cooler, omdat ik alleen ervaring heb met de 3slots variant. Deze is echter op 40% nauwelijks hoorbaar, maar komt bij normaal gamen niet eens hoger dan 35% (en dat is onhoorbaar hier, al helemaal tijdens gamen met luid volume). De kaart wordt niet warmer dan 55 graden.

En dat kaarten gecherry-picked worden voor de TOP versies, dat is allicht zo. Daarom is het ook mogelijk om met die kaarten hoger te overclocken. Als dit je doel niet is, en je wilt gewoon lekker een spelletje spelen volstaat de non-top ook zeker.

p.s. mijn 680 non-top draait sneller dan de stock TOP, zonder voltage verhoging.. het is maar of je de extra centjes er aan wilt spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nixy schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 18:40:
p.s. mijn 680 non-top draait sneller dan de stock TOP, zonder voltage verhoging.. het is maar of je de extra centjes er aan wilt spenderen.
Aha, goed om te weten, dan is het dus niét te generaliseren. Hoewel Nvidia (neem ik aan voor die prijs) ook wat meer kwaliteitscontrole uitvoert op wat ze afleveren bij een top-of-the-line GPU.

Wat betreft geluid, ik zit hier in de ~30.2dB. Puur en alleen door de videokaart, zit ik op 30cm met de fans aan op 36.4dB. Op 40%, schiet dat naar 49.8dB, wat toch wel "hard" is.

De DCU II 3-slots variant is inderdaad iets stiller als ik benchmarks bekijk. Goed nieuws. Dan is het tenminste niet helemaal voor niets dat ze er een slot extra bij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Ik krijg zojuist de 'nVidia EVGA GTX680 2GB GDDR5' voor ongeveer de zelfde prijs aangeboden, als de 670 waarmee ik dit topic begon, dan is dat neem ik aan een stuk betere deal?
Doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 12:04
Voor dezelfde prijs? Lijkt me een makkelijke keus dan....

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Ik neem toch aan dat ook een referentiemodel GTX 680 gehakt maakt van de wat latere GTX 670?
Ja toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 00:13

UntamedNL

Drumming

P.C_N00B schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:29:
Ik neem toch aan dat ook een referentiemodel GTX 680 gehakt maakt van de wat latere GTX 670?
Ja toch?
Als je een stille PC wilt zou ik even de reviews nagaan wat de stock cooler doet qua geluid en warmte. Ik heb zelf een Gigabyte GTX670 Windforce3, topkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Dat is waar ook... heb inderdaad een review gelezen waarbij ze bang waren dat er het één en ander kapot zou trillen door de resonantie!
... misschien niet zo'n goed idee dan :)
Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
P.C_N00B schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:29:
Ja toch?
Nee, de zotac gtx 670 is zelf even goed als de reference 680 ;)

en de gigabyte gtx 670 is wel degelijk goed geschikt voor SLI omdat hij zo 'dun' is ;)
Gigabyte's solution almost begs to be run in SLI mode, as it's the slimmest two-slot card we're testing today.
Bron: http://www.tomshardware.c...0-test-review,3217-7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Mensen bedankt!

Ben overtuigd!
Gigabyte, MSI & Asus zijn alle drie prima kaarten...

Ik ga voor de Gigabyte! :)
Spreekt mij het meest aan!
Pagina: 1