Homeserver of NAS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 00:13
Hallo,

Ik wil voor thuis een apparaat kopen waar ik vanaf mijn desktop op kan inloggen en om:
- Via newsserver bestanden te downloaden en deze af te kunnen spelen.
- Van buitenaf inloggen om bestanden te benaderen
Daarnaast wil ik op een laptop XBMC installeren en daar bestanden mee af spelen die op het apparaat staan.

Nu zie ik verschillende apparaten, zoals bijvoorbeeld een NAS van Synology. Ook zie ik home servers(zelf samengesteld). Nu is mijn vraag wat ik het beste kan pakken.

Ik bezit nog niet over harddisks en heb ook geen server software zoals bijvoorbeeld MS Server 2008.
Budget is zo' n 300 euro.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wat betreft een homeserver zou ik je niet zoveel kunnen adviseren, maar een Synology NAS zit al snel aan €300...

De single disk stations kunnen ook echt maar één disk hebben, wat op zich voor downloads niet zo'n issue is, en je kunt daar prima vanaf media serveren. Alleen het stand alone binnenhalen is je winst dan... En daar moet je geen haast mee hebben want uitpakken zijn ze niet heel snel mee...

(een 38GB backup restoren duurt op een 210j al snel 5 uur!)

De DS2xx modellen zijn al wat sneller en breder inzetbaar, daarnaast kan er gewoon meer storage in, maar ook dan zijn de "j" modellen, welke wel binnen je budget passen niet bijzonder snel kwa ram / cpu. Of anders, een oude conroe-L zoals de cheap 5300 van Intel is een factor 3 sneller en dat was alweer een paar jaar terug.

pricewatch: Synology Disk Station DS212J
pricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB (2 maal natuurlijk)

En je zit al op ~330 euro. Nu ben je ook wel klaar en heb je 2x2TB opslag! De opslag neemt simpelweg het grootste deel van je budget in, maar dat zal bij een server niet heel anders zijn.

Natuurlijk kan met minder toe, in dezelfde NAS kan je ook 2x1TB zetten:

pricewatch: Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB

en dan zit je inderdaad onder de €300.

Ben je overdag weg en laat je de NAS zichzelf vullen, dan is er niets mis met deze setup. Heb je de NAS meerdere uren per dag nodig, dan zou ik het anders organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Homeservers zijn goedkoper en hebben meer rekenkracht+upgradabillaty , maar vereisen wel wat meer werk.
Voor 180 euro heb al een mobo+cpu+ram+kast met voeding.
Ex harddisks dus.
De Intel g530 plus MSI h61 moederbord is een goede basis.
Als je niet aan Windows kan komen is freenas misschien ook een optie

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
WHS2011 is 40 euro. Raadt je aan om deze te nemen. Hier zit de mogelijkheid om er van buitenaf bij te kunnen al bij. Ikzelf heb WHSv1, maar ga wellicht upgraden naar 2011.

Heb vroeger een pc gedraaid met Freenas, maar ben zoveel blijer met WHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL
mrc4nl schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 11:58:
Homeservers zijn goedkoper en hebben meer rekenkracht+upgradabillaty , maar vereisen wel wat meer werk.
Voor 180 euro heb al een mobo+cpu+ram+kast met voeding.
Ex harddisks dus.
De Intel g530 plus MSI h61 moederbord is een goede basis.
Als je niet aan Windows kan komen is freenas misschien ook een optie
Ik heb wel een legale code van Windows server 2003 R2 maar heb de install discs niet meer. Ik heb al eens gezocht op internet maar deze zijn nergens legaal te vinden. Om nou illegaal een ISO te downloaden zie ik ook niet helemaal zitten. Wie weet wat iemand nog daarmee heeft gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

UntamedNL schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:04:
[...]

Ik heb wel een legale code van Windows server 2003 R2 maar heb de install discs niet meer. Ik heb al eens gezocht op internet maar deze zijn nergens legaal te vinden. Om nou illegaal een ISO te downloaden zie ik ook niet helemaal zitten. Wie weet wat iemand nog daarmee heeft gedaan...
Ik snap best dat je niet op minder legale wijze wil downloaden.
Maar zolang je de originele productcode invoert , is er toch niets mis mee?
En verder lijkt ws2003 me nogal verouderd. Ik heb zelf wd2012 gedownload via dreamspark.com

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, een g530 is als ik zo snel even wat benches bekijk wel echt behoorlijk veel sneller dan wat je in de goedkopere NASsen kunt verwachten. Ondanks dat de chip een beetje on par zit met oude Core2's. (een oude 6300 of 7x00 is sneller!)

Het enige nadeel aan zelf iets bouwen lijkt mij inderdaad de hoeveelheid werk, eventueel stroomverbruik en de grootte van het geheel. Zelfs ITX is natuurlijk altijd nog groter dan een kastje van 24x14x8cm.

Het hangt trouwens ook helemaal maar af van wat je wilt doen verder. Voor muziek / video streamen is een NAS snel genoeg, maar als je een site erop wilt hosten en een beetje mysql database wilt draaien én op afstand deze wilt beheren over een beveiligde verbinding, is dat op een server setup veel prettiger.

OEM Windows licenties zijn voor €40 inderdaad niet verkeerd. Nou ben ik niet zo'n expert, maar lever je nou werkelijk zoveel in tussen WS en WHS?

Edit: @ Hieronder, inderdaad wel een leuk compact en zuinig systeem. Hoewel zo'n Turion Neo II ook weer niet heel wild is als CPU, hoewel niet verkeerd, wat het ding is zuinig + beter dan wat er in menig NAS zit.

Persoonlijk zou ik als ik zo'n servertje zou kopen er ook meteen 3-4 schijven in willen hebben natuurlijk. Maar goed, ik ben misschien een beetje hebberig.

[ Voor 17% gewijzigd door djunicron op 15-10-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

djunicron schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:17:
Mja, een g530 is als ik zo snel even wat benches bekijk wel echt behoorlijk veel sneller dan wat je in de goedkopere NASsen kunt verwachten. Ondanks dat de chip een beetje on par zit met oude Core2's. (een oude 6300 of 7x00 is sneller!)

Het enige nadeel aan zelf iets bouwen lijkt mij inderdaad de hoeveelheid werk, eventueel stroomverbruik en de grootte van het geheel. Zelfs ITX is natuurlijk altijd nog groter dan een kastje van 24x14x8cm.
De Intel 530 is wel zuinig. Ik verbruik ong 25 watt idle met 2 schijven

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL
mrc4nl schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:16:
[...]

Ik snap best dat je niet op minder legale wijze wil downloaden.
Maar zolang je de originele productcode invoert , is er toch niets mis mee?
En verder lijkt ws2003 me nogal verouderd. Ik heb zelf wd2012 gedownload via dreamspark.com
Helaas heb ik geen toegang meer tot dreamspark. Op de hogeschool waar ik zit geld dat alleen voor de ICT opleidingen.... WHS is natuurlijk wel een optie, deze kost maar 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

UntamedNL schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:31:
[...]

Helaas heb ik geen toegang meer tot dreamspark. Op de hogeschool waar ik zit geld dat alleen voor de ICT opleidingen.... WHS is natuurlijk wel een optie, deze kost maar 40 euro.
Ik heb bij slim.nl gewoon een code aangevraagd toen ik nog om middelbare school zat.
Mijn opleiding(wtb) geeft ook geen toegang tot msaa dus alleen het standaard studenten pakket, bij dreamspark en kon server gewoon downloaden. Windows 7 lukt idd niet

ora et labora

Pagina: 1