Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-05-2017
Ik probeer XP op mijn Asus E35M1-M te installeren, maar of ik de installatie nou vanaf USB of DVD start, de installatie blijft hangen op hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd...
Na een tijdje houd de dvd-drive op met draaien en slaat de installatie vast. Ook kan ik dan niet meer met crtl-alt-del rebooten.

Windows 7 installatie gaat totaal zonder problemen! Heb verschillende hdd geprobeerd, ze worden beide in de bios zonder problemen aangegeven.

Ik heb geen oplossing kunnen vinden op google..

Gr,
Wijnand

Edit: Misschien had ik dit onder windows clients moeten posten, maar ik denk dat het een probleem is gekoppeld aan mijn mobo. :+

*Update
Ik zag dat de betreffende installatie zonder service-packs was. Download het er op het moment een van msdn met service-pack 3. Hoop dat het hiermee beter gaat.

*Update
De installatie komt nu voorbij de hardwareconfiguratie controlle, maar geeft nu aan dat mijn hdd beschadigd is. Heb het nog even met de win7 setup geprobeerd en deze vind geen problemen.. Ik ben best wel ten einde raad o_0

[ Voor 34% gewijzigd door Com. Hunter op 14-10-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Het kan ook zijn, dat dit mobo geen XP meer ondersteund. Heb eenzelfde soort gevalletje gehad met een Asus A8V-Deluxe. Hier wilde ik Win 98 op installeren, maar dat lukte met geen mogelijkheid. Later kwam ik ergens tegen dat ik Win 2000 of XP moest installeren en dat ging ook perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:01

Eagle Creek

Breathing security

Sowieso altijd een XP SP 3 gebruiken bij installaties anno 2012.
De installatie komt nu voorbij de hardwareconfiguratie controlle, maar geeft nu aan dat mijn hdd beschadigd is. Heb het nog even met de win7 setup geprobeerd en deze vind geen problemen.. Ik ben best wel ten einde raad
Al gewoon een checkdisk op je HDD uitgevoerd dan? :)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
Eagle Creek schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:57:
Sowieso altijd een XP SP 3 gebruiken bij installaties anno 2012.

[...]

Al gewoon een checkdisk op je HDD uitgevoerd dan? :)
Ja, geeft geen problemen, hdd is gloed nieuw :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
Anoniem: 292340 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:52:
Het kan ook zijn, dat dit mobo geen XP meer ondersteund. Heb eenzelfde soort gevalletje gehad met een Asus A8V-Deluxe. Hier wilde ik Win 98 op installeren, maar dat lukte met geen mogelijkheid. Later kwam ik ergens tegen dat ik Win 2000 of XP moest installeren en dat ging ook perfect.
Er staan drivers voor XP op de site van Asus, dus ik neem aan dat XP wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:34
Probeer eerst vanaf de XP-cd het MBR te repairen/rebuilden?
W7 heeft eigenzinnig MBR, dacht ik.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Ik denk dat de oorzaak is... dat XP geen drivers aan boord heeft voor een SATA harddisk controller, die in deze PC aanwezig zijn.

Methode 1:
In het BIOS eerst de SATA controller op de IDE modus zetten ( = van native afhalen, of van AHCI afhalen). De controller gaat zich dan gedragen alsof er een PATA (= IDE) harde schijf in zit.
Dan pas zal XP de harde schijf kunnen vinden.

Methode 2:
Je kan ook via een z.g. F6 floppy (als je een diskettestation hebt...) de driver voor de SATA controller plaatsen, en op F6 drukken tijdens Setup wanneer daar om gevraagd wordt onder in het scherm. (Press F6 to load 3th party drivers" o.i.d.).
Soms lukt dat ook als die driver op een USB stick staat welke bij opstarten al in een USB poort zit.
Driver zal te vinden zijn op de site van de moederbord fabrikant.

Methode 3:
De SATA driver integreren met de installatie CD van XP met een programma als Nlite.

Ik zou ook eerst maar goed zoeken of de fabrikant alle drivers voor XP levert. Anders haal je jezelf misschien te veel problemen op de hals.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
@beascob De installatie blijft hangen voordat er iets gebeurd. Kan de MBR effect hebben op de installatie? Die staat er nu namelijk helemaal niet op, HDD is leeg.

@Just me ! Dat van de IDE modus had ik al verwacht, daar staat hij al op. diskettestation heb ik helaas al jaren niet meer gezien :/ Ik zal wel even de bios flashen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
Bios naar laatste versie wilt ook niet uithalen. Ik blijf dit in beeld krijgen:

Setup heeft vastgesteld dat station D: is beschadigd en niet kan worden hersteld.

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 om Setup af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:34
Ik begrijp dat je al W7 installeerde zonder problemen op de HDD.
Deze zorgt imho voor een ander mbr dan XP doet. Vandaar dat XP de disk beschadigd vind.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Station D klinkt niet als je primaire HDD. Klinkt inderdaad alsof met het beschadigde station wat anders bedoelt wordt dan je primaire vaste schijf en het probleem het bekende probleem is, namelijk dat XP niet de juiste drivers aan boord heeft.

Anders MBR moet imo niet uitmaken. Je ziet in de installatie de vaste schijf, formatteert alle hierop aanwezige partities en XP maakt een nieuwe indeling aan met het juiste MBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
Ik heb 2 HHDs geprobeerd(beide helemaal leeg), maar ze geven beide hetzelfde probleem. Ik zal morgen de hdd eens even in mijn eigen pc gooien en eens kijken of ik dan de installatie kan starten.

Waarom station D wordt aangegeven weet ik niet precies, misschien omdat mijn dvd-drive op sata1 zit.. Zal wel even omwisselen en nog één laatste poging doen voor vanavond!

Bedankt voor de moeite vanavond heren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat over opslagmedia & I/O controllers (ook al zitten ze geintegreerd op het moederbord).

Move PMG -> OM

Overigens verklaar ik iemand die een 11-jaar oud nauweljiks meer ondersteund OS wil installeren op een nieuw systeem voor erg onverstandig en inderdaad vragen om problemen mbt drivers. Als je apps hebt die echt niet onder een recent OS draaien, gebruik dan een virtual machine (evt Windows 7's XP mode) voor die oude apps.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Ik zou even beginnen bij het begin:

- Memtest86+ om te controleren of je RAM goed is
- SMART (HDtune, CrystalDiskInfo) om te kijken of je hardeschijven wel goed zijn

Ik zou graag willen dat je de SMART informatie hier als screenshot post, dan kunnen wij kijken of er bijvoorbeeld kabelfouten zijn of andere problemen die voor de hand liggen.

XP zou op alle ATA controllers moeten werken in 'IDE' mode; daar zijn geen drivers voor nodig. Daarom heb je ook generieke Microsoft 'pciide.sys' en 'msahci.sys' drivers die op vrijwel alle non-buggy ATA hardware hoort te werken. Als ik de startpost lees denk ik gewoon aan hardwareproblemen en niet een specifiek probleem met XP. Kan er naast zitten natuurlijk, meer weten we nadat TS bovenstaande suggesties heeft kunnen behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hardwareprobleem lijkt me sterk gezien een ander OS wel probleemloos installeert. Windows 7 is minimaal even kieskeurig over werking van hardware als XP.

Het zou wel kunnen dat de IDE mode buggy is, bijv met alleen ATAPI-support voor optical drives. Dat zou met evt BIOS-update opgelost kunnen worden.

Toch blijf ik erbij dat je dit gewoon niet moet willen. Anno 2012 Windows XP installeren is als anno 2001 (toen XP uitkwam) Windows 3.0 uit 1990 installeren. Ja, het kon met veel gekloot vaak wel, maar waarom zou je?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 12:40
Com. Hunter schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 23:00:
[...]
Ja, geeft geen problemen, hdd is gloed nieuw :/
Nieuw is geen enkele garantie dat iets niet defect is. Gezien het aantal DOA's wat ik meegemaakt heb mag je wat mij betreft overal aan twijfelen, en bij twijfel altijd controleren.

[ Voor 3% gewijzigd door VorCha op 15-10-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
Ik ga de hdd even overzetten naar mijn pc, eens even CrystalDiskInfo draaien.

Maar ik denk dat het inderdaad gewoon komt omdat het een 11 jaar oud OS is. De pc is voor mijn opa en het lukt hem niet om met windows 7 om te gaan, vandaar dat ik hier om een helpende hand vraag. :)

Bios is laatste versie.
Mem86+ geeft geen failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Misschien geen leuke insteek van je vraag hoor maar: waarom wil je per se XP gebruiken :)?

(dit is niet om je een bepaalde richting in te duwen maar wellicht kunnen we je helpen een oplossing te vinden voor je eigenlijke probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Com. Hunter schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 11:59:
[...]

Maar ik denk dat het inderdaad gewoon komt omdat het een 11 jaar oud OS is. De pc is voor mijn opa en het lukt hem niet om met windows 7 om te gaan, vandaar dat ik hier om een helpende hand vraag. :)
Tip: je kunt shells voor Windows 7 downloaden waarmee het helemaal de look & feel van Windows XP krijgt.

IMHO ook niet bepaald oplossing (bij de volgende computer zal het dan weer raak zijn namelijk), maar beter dan XP op nieuwe hardware draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
dion_b schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:14:

Tip: je kunt shells voor Windows 7 downloaden waarmee het helemaal de look & feel van Windows XP krijgt.

IMHO ook niet bepaald oplossing (bij de volgende computer zal het dan weer raak zijn namelijk), maar beter dan XP op nieuwe hardware draaien.
Ja ik denk dat het dit maar gaat worden. Even nog mijn office 2007 zoeken voor Outlook, win7 en een goede shell zoeken. Mijn opa is niet meer helemaal bij de dag en ik hoop dat dit voldoende zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Com. Hunter
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de snelle hulp, ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen dat het me niet gaat lukken om hier Windows XP op te zetten.

Als mijn opa niet met de bovenstaande oplossing kan leven haal ik een Windows XP machientje van €80 bij de dichtstbijzijnde computerzaak op, of hier bij de V&A.

Nogmaals bedankt, heb in ieder geval wat dingen bijgeleerd betreft troubleshooting, mocht er nog een keer iets dergelijks voorkomen.
Pagina: 1