Wifi op recreatieterrein

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 23:58
Goedemiddag,

Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden voor wifi op een recreatieterrein. Het zal in eerste instantie gaan om een vakantiepark, met recreatiewoningen.
Maar eventueel zou het ook toegepast kunnen worden op een camping terrein.

De vereisten van zo'n systeem zijn uiteraard goede dekking, hoge bedrijfszekerheid en lage kosten. Maar dit is niet altijd te combineren helaas.

Verder moet er de mogelijkheid zijn om een ticketsysteem te koppelen, zodat mensen voor een bepaalde tijd een internet ticket kunnen kopen. Verkopen zal centraal bij de receptie plaatsvinden, of eventueel via paypal / ideal.
Ook moet het mogelijk zijn om te kijken hoeveel mensen online zijn, en eventueel wat zij doen. Ook het bekijken van de status van elke AP zal een mooie optie zijn.
Per gebruiker zal er een bepaalde maximale bandbreedte moeten worden toegewezen.

Nu hebben we de mogelijkheid om kabels te trekken, maar ik vroeg mij af of een mesh netwerk ook een optie is?

Heeft er iemand ervaring met mesh netwerken van Cloudtrax( Engenius, Open Mesh?) of Ubiquiti (Unifii)?
Of zijn er nog andere merken/projecten waar ik naar moet kijken?

Daarnaast kunnen we kabels trekken, of gebruik maken van het bestaande coax netwerk.
Met welke tools kunnen we dan het netwerk monitoren?

Hebben jullie verder nog tips, of punten waar we zeker op moeten letten?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Er zijn over dit onderwerp al talloze topics geopend. Wat ik je aanraad: laat dit door een professioneel bedrijf uitrekenen, anders lukt het je (bijna) nooit.

Over coax kun je max 10mbit verzenden, dus dat is niet echt denderend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Precies, dit is geen kattepis, en je wilt niet dat je eerst 3000 euro uitgeeft, en dat dan niet goed of helemaal niet werkt.

Vergeet niet, dat hier meer dan alleen het technische aspect er is. Ook het juridische aspect (logging) komt om de hoek kijken. Als er een "gast" op de camping "rare" dingen doet, staat de high tech crime unit van de KLPD bij JOUW woning, en NIET bij die "gast".....

Als jij dat "ik weet van niets..." antwoord, dan heb je echt een probleem.

Haik.

P.S. Die kabels zullen ZEER handig zijn. Trek ze maar alvast, dat scheelt in installatie kosten enorm. Liefst naar iedere huisje / bungalow 1 UTP kabel. Maar misschien is het beter om een "ring" van glasvezel te leggen, en in iedere huisje een optical - UTP converter plaatsen in de meterkast (achter slot en grendel natuurlijk)....

Heb je geen problemen met "lange" afstanden (UTP gaat goed tot +/- 100-200meter), en geen problemen met inductie spanningen, bliksem gedoe etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik gebruik al jaren Mikrotik voor mijn routers en gebruik ook de hotspot functie maar dan met een extern AP.

Het is goedkoop en werkt goed http://www.mikrotik.com/ (software) en de hardware welke daarbij hoort http://routerboard.com/

Ik gebruik op dit moment de RB450G als WAN routers voor mijn internet verbindingen maar ik heb ook de RB192 gebruikt deze ondersteunen allemaal hotspot (inloggen op een vang pagina om te kunnen internetten)

Daarnaast gebruikte ik access points van Cisco of Linksys met een buiten omni antenne. Op het moment dat ik nu weer een opzet ga maken kies ik denk ik voor een

http://routerboard.com/RBGrooveA2Hn (met een omni antenne) en plaats die in een mast op het terein. Vanaf daar een utp kabel naar de internet verbinding (dsl/fiber) en daar plaats ik dan een http://routerboard.com/RBPOE + powerbrick als voeding.

Voor de prijs kun je denk ik best een gok wagen 8)

P.S. De hotspot functie is te gebruiken voor WLAN en voor LAN dus je kan ook alle vaste vakantie huisjes via glasvezel aan een mikrotik router koppelen en op die manier daar ook internet verkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door raymonvdm op 15-10-2012 12:20 ]