Computer start niet op - komt niet eens in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 473244

Topicstarter
Mijn PC start niet meer op. De ventilatoren gaan draaien en ook de DVD-schijf wordt gestart maar er komt vervolgens geen beeld of piep. De computer komt niet verder en ik kan ook niet in de BIOS komen. De volgende zaken heb ik al geprobeerd:

1: Computer alleen gestart met CPU en 1 geheugenbrug, maar geen piep.
2: Computer gestart met alleen CPU, geen piep.
3: Speaker getest met los batterijtje, maar deze functioneert nog.

Ik ga er van uit dat mijn moederbord defect is, maar heb de voeding nog niet uitgesloten. Heb namelijk geen andere voeding liggen. Is het belangrijk om dit op één of andere manier nog te testen, of is het zeker dat mijn moederbord defect is?

Systeem:
ASUS P5N32-e SLI
Intel Core 2 Duo E6600
NVIDIA Geforce GTX280
Antec 550W
Kingston 2x 2GB intern geheugen
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 13:01
al geprobeerd CMOS memory te resetten volgens handleiding pagina 2-21?
en misschien (na 5 jaar zou dat best kunnen) de CMOS batterij vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

BartNL schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 17:33:

en misschien (na 5 jaar zou dat best kunnen) de CMOS batterij vervangen?
Dan zou het systeem alsnog moeten booten, ik zou toch op zoek gaan naar een andere voeding.
De processor sluit ik ook niet uit, dat heb jij ook niet gedaan zo te lezen?
Helaas zul je dus op zoek moeten naar onderdelen, of het systeem afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem deed zich opeens voor, verwacht daarom geen problemen in de CMOS memory. Bovendien moet het systeem dan nog wel booten zoals E65 beschrijft. Ik ga morgen op zoek naar een andere voeding om dat ook uit te sluiten. Is de voeding ook niet het probleem, dan zit er inderdaad niets anders op dan het systeem af te schrijven en wat nieuws aan te schaffen. Nieuwe moederbord + processor, huidige videokaart, SSD erin en 8GB intern geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Toevallig heb ik van de week nog een systeem van +- 6 jaar oud binnen gekregen, die ook niet wou booten. Cmos batterij door gemeten (was leeg). Ik heb er een nieuwe ingezet. En dat ding draait weer.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 15:23
enige manier om dit uit te sluiten is andere onderdelen proberen. Als je die niet hebt of je kan ze niet ergens even lenen of iets dergelijks, is het lastig.

Enige, wat ik kan zeggen: Ik had een paar weken geleden hetzelfde met eens systeem van me. Van de een op de andere dag geen beeld / POST / whatever. Fans gingen wel draaien.
Het viel mij op dat de fan van de PSU op volle toeren draaide (heb ik nog nooit zo'n herrie horen maken). Daar moet bij worden gezegd dat het een SFX voeding was van een mini-ITX systeem (heel klein systeempje), dus daar zit een hele kleine herrie-schopper van een fan in de voeding... dus het valt op :).

Dus ik twijfelde ook tussen 'mainboard of psu' (want processor of ram gaat niet zomaar stuk meestal). Andere voeding gekocht, en bingo, alles werkt in 1x weer.

Is natuurlijk geen garantie dat jij hetzelfde hebt, maar ik geloof dat het eerder een PSU is die 'zomaar' stuk gaat dan een mainboard.

En er hoeft geen probleem te zijn met je CMOS battery, maar wie weet kan opeens de bios settings zo danig verkloot zijn dat het niet meer POST. Cmos _clearen_ wil nog wel eens helpen met dit soort dingen. Was ook het eerste wat Asrock support wou dat ik deed toen ik mijn probleem aan ze beschreef. Maar goed, uiteindelijk was het de voeding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 09:03
Heb ook wel eens een computer gehad met een vergelijkbaar probleem, de computer sloot zichzelf echter wel af na een minuutje ofzo. De computer zat in een soort van restart loop. Bleek uiteindelijk aan het geheugen te liggen. Ik had het geheugen overclocked van 1066 naar 1333 maar de processor kon alleen maar op 1066 draaien. Heb de CMOS batterij uit het moederbord gehaald en de computer een uur van het stroom gelaten. Dit zorgt voor een reset van alle settings en ik kon vervolgens opstarten.

Soms wil het ook nog wel eens voorkomen dat de computer is ingesteld op een hoge resolutie terwijl het scherm waar het op is aangesloten deze resolutie niet aankan. Dan blijft je pc vrolijk lopen maar zul je nooit wat op het scherm ziet verschijnen.

Mocht het geen van deze 2 zijn dan is het waarschijnlijk een hardware issue en zou ik je weer doorverwijzen naar alle anders voorgestelde fixes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Voeding kun je enigszins testen met de paperclip truc.
Bouw de voeding uit, zet deze vervolgens aan. Maak met een paperclip contact tussen de groene ader en de zwarte ader van de 20pins stekker. Blijft de fan draaien, dan doet de voeding het. DIt zegt echter niets over stabiliteit onder hogere belasting. Mocht de fan van de voeding niets doen, dan weet je zeker dat het de voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de voeding omgedraaid met een voeding uit een ander systeem. Hetzelfde probleem treed op: de computer start niet op en er komt geen pieptoon. Het andere systeem (met mijn 'misschien defecte' voeding) startte wel gewoon op. Hieruit concludeer ik dat de voeding niet defect is.

De tijd waarop ik het systeem laat draaien maakt niet uit. De computer start gewoon niet op en sluit zichzelf ook niet af.

Ik ga nu even naar de computershop hier om de hoek om een nieuw CMOS batterijtje aan te schaffen. Mocht dat niet helpen dan zit er volgens mij niets anders meer op dan het systeem af te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Waar komt TS vandaan? Als het toevallig eindhoven is, wil ik wel een keer langskomen met een andere voeding en ram (ddr3 toch?) om die 2 dingen in ieder geval uit te kunnen sluiten.
heb je trouwens een visuele controle gedaan? Bolle/lekkende condesators, gesmolten weerstandjes of afgebroken transistors bevestigen namelijk een kapot moederbord, gpu of ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het wordt een nieuw systeem. Ik zat hier aan te denken:

- ASRock 970 Extreme3
- AMD FX 6100
- Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
- OCZ Vertex 4 Series 128GB
- Huidige videokaart - Nvidia GeForce GTX280
- XFX Core Edition PRO550W (Huidige voeding functioneert nog perfect, maar door het heen en weer installeren is er denk ik stof op onderdelen gekomen die heet worden. Als de voeding aanstaat stinkt het naar brand...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 09:03
Anoniem: 473244 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:28:
Huidige voeding functioneert nog perfect [...] Als de voeding aanstaat stinkt het naar brand...
Dat is niet de bedoeling hoor! Denk dat het probleem groter is dan alleen wat stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 15:23
Dat is niet de bedoeling hoor! Denk dat het probleem groter is dan alleen wat stof.
Klopt, maar de voeding deed het wel op een andere PC, dus het is vrijwel zeker z'n huidige mainboard. Sinds dat al een oud platform is, is upgraden naar een nieuwe set eigenlijk een goede optie. En hij heeft al een nieuwe voeding in z'n nieuwe build staan. (want brandlucht zou ik niet vertrouwen van je oude Antec voeding, ook al lijkt hij het nog goed te doen).

Mijn eerste instinct toen ik een AMD FX 6100 voorbij zag komen was 'is een simpele core i3 niet sneller in games', maar na even snel googlen en een paar benches bekijken bij nl.hardware.info valt dat wel mee. Soms sneller, soms langzamer.. maar in alle gevallen verwaarloosbaar. En de prijs is erg netjes.

Ook een SSD kan geen kwaad als je het geld er voor over hebt :).

Ik weet het niet zo 123 uit m'n hoofd, maar was een Samsung 830 niet gewoon de meest favo SSD? Hij kost 1,- minder dan de Vertex4, dus voor de prijs hoef je het niet te doen. Ik heb zelf meegemaakt hoe onbetrouwbaar oude OCZ drives waren, maar de Vertex4 gebruikt geen Sandforce controller meer. Jouw keus :).

Je voeding lijkt me netjes. XFX Pro series (ook de 450 en de 550) zijn gebaseerd op de voedingen van Seasonic (De s12II-550 geloof ik). Misschien iets meer noise uit de fan onder belasting en 'maar' bronze, maar bijzonder weinig ripple en stabiele voltages. De 550w had iets geks dat de 12v voltage juist omhoog gaat onder load (meestal naar beneden) maar bleef wel netjes binnen de limit.

M'n enige puntje zit met het ram. Zover ik kan zien zit het niet op de 'compatible' list van je mainboard. Zelf heb ik net afgelopen week slechte ervaring met Corsair gehad dat een 2e setje van m'n RAM opeens errors geeft (Die niet in memtest86+ voorbij kwamen maar HEEL duidelijk zijn als ik het setje solo draaide). Blijkt dat het type nummer wel op de compatible list staat van m'n mainboard, maar dat Corsair na een tijdje het exacte type nummer (met exact dezelfde specs) wel een nieuwe 'versie' van heeft gemaakt met andere geheugen chips, die het blijkbaar niet goed doen in mijn mainboard. Tweaker 'bitshape' had hetzelfde probleem met zijn Corsair setje. Aangezien de prijzen allemaal niet zoveel verschillen (paar euro min of minder of zo) zou ik voor de zekerheid altijd kiezen uit iets wat nu op de compatible-lijst van je mainboard staat. You never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt dipje2! De volgende bestelling is geplaatst:

- ASRock 970 Extreme3 - Moederbord - ATX - Socket AM3+ - AMD 970 - USB 3.0
- AMD Black Edition - AMD FX 6100 - 3.3 GHz - 6-kern - Socket AM3+ - Box
- OCZ Vertex 4 Series - Solid state drive - 128 GB - intern - 2.5'' - SATA-600
- Kingston HyperX - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800
- XFX Core Edition PRO550W

Bij deze kan het topic worden gesloten
Pagina: 1