Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dataverbruik reduceren bij tethering (op roaming)

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Ik heb mijn grootmoeder een Xperia U gekocht en haar het basis gebruik aangeleerd (in de hoop dat ze 't onthoudt, maar dat is een andere zaak :P).

Zij zal haar smartphone ook gebruiken voor internet toegang als ze op weekend/vakantie is. Echter is het voor haar eenvoudiger om via USB tethering op haar laptop te surfen. Tethering op zichzelf is immers eenvoudig.

Ze heeft een prepaid simkaart met een betaalbaar tarief (€0,10 en €0,30 per MB in respectievelijk binnen- en buitenland). Desondanks maak ik me wel zorgen over het dataverbruik wanneer zij zal tetheren in het buitenland.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat Avast, Firefox, Flash, Java etc eventjes fijntjes gaan auto-updaten, iets wat ik anders wel waardeer. Niet alleen gaat de rekening daardoor onnodig oplopen, ook de verbinding zal dichtslibben. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Ik heb tijdens m'n zoektocht hier op GoT en Google wel een aantal keer dezelfde vraag / probleemstelling gezien, maar nergens een oplossing.

Is er een gebruiksvriendelijkere oplossing dan met een firewall alles af te knijpen of in elk programma te kijken hoe auto-updating uitgeschakeld kan worden?

Ik zoek dus eigenlijk iets zoals de presentatiemodus in Win 7 waarbij alle tooltips onderdrukt worden, maar dan een 'low bandwith' modus waarbij alle netwerkverbindingen op de achtergrond afgeknepen worden.

Ideeën zijn welkom! :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

NetLimiter kan dat prima.

De verbinding kan dus per applicatie ingesteld worden, maar ook globaal op de netwerk interface. Overigens is het niet gratis.

Edit:
Maar doe voor de grap eens een pagina openen waar je oma regelmatig te vinden is op internet. Sla de pagina op, met alle files (die dan netjes in een map staan), en doe eens rechtermuisknop op die map, en dan eigenschappen.

Zou zo maar eens kunnen dat een pagina 2 tot 3MB aan data bevat. Dan kost elke pageclick het 90 cent in het buitenland, en 30 cent hier. Denk dat ze binnen 1 dag wel erg snel al door d'r tegoed heen is eerlijk gezegd. de frontpage van het AD bijvoorbeeld laadt wel "even" 3,5MB aan data in. Zal ook deels gecached worden hoor, maar ik denk zelf dat een abo goedkoper is dan prepaid.

[ Voor 62% gewijzigd door RaZ op 14-10-2012 17:00 ]

Ey!! Macarena \o/

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
RaZ schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 16:55:
NetLimiter kan dat prima.
De verbinding kan dus per applicatie ingesteld worden, maar ook globaal op de netwerk interface. Overigens is het niet gratis.
Dankje, dat ga ik alvast even bekijken.
Het is beter om 1x geld te besteden dan elke keer er getethered wordt kosten te hebben, lijkt me, dus dat zie ik niet als een onoverkomelijk probleem.

Ik ben er mij van bewust dat mobiele websites / applicaties (indien beschikbaar) beter zijn op het gebied van dataverbruik. Echter begrijp je wel dat surfen op een laptop voor m'n grootmoeder wel eenvoudiger is. Zo is er weinig verschil met wat ze thuis doet (dan wel op een breedband verbinding).

[ Voor 23% gewijzigd door Tweaker36 op 14-10-2012 17:03 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja, tuurlijk is surfen op een laptop met tetheren makkelijker. Maar juist de mobiele sites zijn datavriendelijk, en normale sites verre van. Men gaat er immers gemakshalve van uit dat je tegenwoordig geen dial-up meer hebt maar minimaal toch een 4mbit lijn onbeperkt.

Met knijpen van de verbinding laden de sites trager, maar het data verkeer vermindert dan totaal niet. Alle updates komen dus sowieso binnen, en zit ze straks 5 minuten te wachten op een site die normaal gesproken binnen een paar seconden gewoon op d'r scherm staat.

Je kan bij NetLimiter een gratis Monitor downloaden, dan zou je eens voor de grap dat zo'n 2 weekjes kunnen laten meelopen, en zorgen dat je weet hoeveel data zij heen en weer stuurt.

Doe het aantal MB's x 0,3, en je weet wat 2 weekjes buitenland aan data-tegoed nodig is.

1GB = 1024MB * 0,3 = 300 euro aan tegoed wat je nodig hebt. En 1GB aan data is voor breedband in 2 weken echt peanuts.

Mijn advies: Ga eerst eens meten wat haar data-verbruik is. Dan kan je een beslissing nemen. Wil ze vakantiefoto's mailen met haar 6megapixel camera, gaat dat echt een duur grapje worden.

Ey!! Macarena \o/