Electronica van een (foto)flitser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 11:06

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Voor een klein modprojectje heb ik een filter gekocht, de Sunpak auto124 om precies te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.photographyattic.com/img/flash/sunpak-auto-124.jpg

Het doel is om een flitslamp te hebben die flitst wanneer je op een knopje duwt. De ruimte waar ik het in wil bouwen is nogal beperkt, en daarom zit ik te kijken of alle electronica die erbij zit wel nodig is:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/25a28h3.jpg

Ik heb niet veel ervaring met electronica (ooit een gelijkrichter voor een 12V voedinkje in elkaar gesoldeerd, maar dat is het ook wel).

Is het mogelijk om hier iets van weg te laten, of andersom, om met een paar simpele componenten hetzelfde te bereiken?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Onderop de flitser zitten toch contactjes die op de camera aangesloten worden voor de flits? Maak daar een schakelaar tussen en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Wat denk je zelf, dat als je die zwarte bom daar wegknipt dat die het dan nog doet ?
Dit is allemaal op elkaar afgestemd natuurlijk en dan kan je niet ineens een printje gaan verwijderen.
Wat je wel zou kunnen doen is een heel nieuw diy-ontwerpje gaan zoeken die kleiner uitvalt.
Of zoals Bartjezz zei een uitwendige schakelaar aanbrengen.

ps, google eens op 'flitslamp zelfbouw' dan kom je wel leuke dingen tegen hoewel die op het eerste gezicht niet al te makkelijk zijn. Het hangt ervan af hoever je bereid bent hiermee door te gaan denk ik.
succes ermee :)

[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 14-10-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Volgensmij hebben die oude flitsers altijd een testknopje zoals je ook op de foto ziet. Flitser aan, wachten tot oranje neonlampje brandt, drukken = flits.

Dat ding lijkt een AC (wisselspanning) aansluiting te hebben waarmee de flitser gevoed kan worden, ik kan helaas even niet vinden welke spanning dat is.

Je kan ook gewoon een gelijkspanningsvoeding van 6V aan de batterijcontacten hangen. Voedingen voor gelijkspanning zijn makkelijk te vinden.

Kijk trouwens uit met flitsers, onderdelen van de schakeling staan onder hoogspanning. Vooral alles direct aangesloten op de condensator, het grote zwarte onderdeel wil je niet aanraken, je kan er een gevaarlijke opdonder van krijgen. Bij werken aan de schakeling moet je controleren met een multimeter of er nog spanning op de condensator staat. Als het goed is zit er wel een veiligheidsweerstand over de condensator gesoldeerd om ervoor te zorgen dat ie leegloopt als de flitser niet in gebruik is.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Op het moment is dit een werkend geheel (wanneer ik 6V gelijk oftewel vier penlites aan de +/- die naar het batterijencompartiment gaan hang). Er zit een draad op welke waarschijnlijk voor een afstandsbediening was. Als ik deze polen verbindt flitst hij ook. De testknop werkt ook, dus qua werkend maken geen probleem.

Het probleem is dus niet dat hij niet werkt, maar het formaat van het geheel. Dat de condensator nodig is snap ik, maar de prints nemen veel ruimte in beslag, iets teveel voor mijn projectje.

Bedankt voor de tips tot zo verre, zal eens googelen op zelfbouw flitser, kijken of dat soelaas biedt :)

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 14-10-2012 18:29 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Die print heb je gewoon nodig, die zitten er niet voor niets in. Je flitser moet eerst automatisch geladen worden, aan het einde van die cyclus moet er een lampje gaan branden en als je dan op de knop drukt moet de batterij afgekoppeld worden en tegelijk de condensator ontladen worden via de lamp. Nogal ingewikkelde schakeling om zelf te bouwen lijkt me, maargoed.
Waar wil je dat ding inbouwen dan, dat het zo klein moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Misschien dat je naar een anders soort flitser kunt kijken, bv een flitser met leds? Hoef je al een stuk minder grote componenten te gebruiken. Hoeveel lichtopbrengst heb je nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Dit is wel de meest ranzige spaghetti bende die ik ooit gezien heb zeg.

Gezien jouw doel minder functionaliteit heeft dan deze portie mozzarella, is het antwoord op de vraag: "Kan het wat minder?"
Ja, dat kan.

Ik kan alleen niet zeggen wat, want ik zie niks door al die draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:12
Grote kans dat het rechter printje alleen te controle is e.d. Dan zou hij weg kunnen, maar ga nou niet meteen alles loshalen. Zonder schema o.i.d. is er helemaal niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik zou een wat zwakkere en dus kleinere flitser kopen (die van jou heeft richtgetal 24, dat is al een flinke flits in je gezicht), en vooral eentje zonder auto-functie. Die meten het licht niet en hebben dus veel minder electronica aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Heb de complexiteit van de flitser toch wat onderschat denk ik. Ik ga de electronica maar gewoon in stand houden en hem zo er in modden. De tip van kleinere flitser had ik zeker ter harte genomen als ik niet te laat begonnen was ;)

Het projectje is een Nerf Maverick schuimpjespistool, waar de flitser voorop komt te zitten, zoiets zeg maar:
Afbeeldingslocatie: http://img0.etsystatic.com/000/0/5599602/il_fullxfull.220273140.jpg
Maar dan dus iets anders geschilderd en met wat ledjes en een flitser voorop.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Steampunk! Vet!

Ik heb jaren geleden ooit een bouwpakketje van Velleman gehad met een flitsbuis. Voordeel daarvan is dat je weet dat het een schakeling is die goed in elkaar steekt (daar staat Velleman om bekend) en dat het schema er ook bij zit, waardoor het mogelijk is om aanpassingen te doen (zoals weglaten van functies die je niet wilt gebruiken).

Bouwpakket wat ik ooit gebruikt heb is http://www.velleman.eu/products/view/?id=9023 (is wel ontworpen voor 220V voedingsspanning herinner ik me net :()
Alternatief met LEDs http://www.velleman.eu/products/view/?id=348583 (9V)
Of bijvoorbeeld wel met flitsbuis en op laagspanning http://www.velleman.eu/products/view/?id=340329 (12V)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kun je niet beter een wegwerpcamera pakken en daar de flitser uitslopen?
Die izjn fel genoeg en stukke kleiner :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:30:
Kun je niet beter een wegwerpcamera pakken en daar de flitser uitslopen?
Die izjn fel genoeg en stukke kleiner :)
Goed plan.
De flitser van wegwerpcamera's wordt ook heel gebruikt door hobbyisten voor het bouwen van een coilgun dus er is voldoende informatie over te vinden
Pagina: 1