Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-03-2024
Ik ben in het bezit van een Sapphire Radeon HD7850 OC 2GB. Een model met dubbele koeler.

Het geval wil dat deze videokaart vrij willekeurig opspint naar 4500 rpm, zelfs wanneer de pc idle is. Doorgaans is er geen touw aan vast te knopen. Er zijn momenten bij dat de videokaart mooi stil blijft, totdat ie echt nodig is, maar op andere momenten (zoals nu) blijft ie constant op load staan ondanks dat dit totaal niet nodig is.

Mijn systeem is prima gekoeld, dus dat kan het issue niet zijn. Ik heb de nieuwste drivers geïnstalleerd en ook net mijn BIOS geupdate. Ook in het andere PCI-E slot heb ik dit issue.

Wat ik weet is dat één van de twee fans het lawaai produceert. Als ik deze met mijn vinger stop, is het geluid weg. Ook hoogst apart is dat alle meetsoftware (zoals MSI Afterburner, Catalyst, SpeedFan) allemaal aangeven dat de fanspeed op 20% draait. Dit blijft zelfs op 20% staan wanneer de fan opspint van 1500 naar 4500 rpm. Bijna alsof dit niet goed aangestuurd of gemeten wordt.

Ook de fanspeed handmatig aanpassen helpt niet. Ik krijg 'm sowieso niet beneden de 20% en dat heeft verder geen effect op de snelheid. Ik kan 'm alleen maar nóg sneller laten draaien.

Enig idee wat ik nog kan doen?

[ Voor 8% gewijzigd door R0nn op 14-10-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 22:44
Even met MSI afterburner de logger detachen en die groot maken. Vervolgens laat je de PC een tijdje idlen en kijk je of je nog verschillen ziet (kloksnelheid, dat soort dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Dat vind ik prima. Ik heb er echter vaker naar gekeken en er treden eigenlijk geen verschillen op. Ook nu niet. De core clock is en was 300 Mhz en de geheugen clock is en was 150 Mhz. Het GPU gebruik is nog niet boven de 19% geweest en het geheugengebruik hangt tussen de 115 en 143 MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Heb je al gekeken in CCC hoe de settings daar staan bij je videokaart?
Misschien dat die daar op een andere setting staan en daarom misschien conflicten geeft.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/9/99/994e7edc_MyOverclockedGraphicCard5550.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Klopt helemaal.

Het vreemde is vooral dat de RPM omhoog gaat terwijl het percentage gelijk blijft...

Heb net in Afterburner met de handmatige curve lopen spelen. Nu breekt m'n klomp. Ik zie het ventilatorpercentage namelijk wel dalen (ingesteld op 10% bij 20 graden), maar de RPM blijft gewoon op 4100 staan en dat is ook duidelijk te horen.

Het is alsof slechts één van de twee fans goed wordt aangestuurd...

[ Voor 60% gewijzigd door R0nn op 15-10-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-07 15:26
probeer je driver eens te verwijderen en dan weer de nieuwste erop zetten.
clean instal van de driver zeg maar niet eroverheen installeren.
mischien helpt het en je sluit alle software instellingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Goeie suggestie. Ga ik nog eens proberen.

Even een willekeurige zijstraat: het kan niet zo zijn dat beide fans een aparte kabel nodig hebben en ik nog wat vergeten ben aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
R0nn schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:34:

Het is alsof slechts één van de twee fans goed wordt aangestuurd...
Nou dit kun je gemakkelijk zien met je ogen en als dit zo is heeft het niks met software nodig. Dan kun je je videokaart RMA sturen omdat die niet helemaal goed werkt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Met m'n ogen heb ik het nog niet bekeken, maar ik weet wel zeker dat ze allebei draaien. Het is alleen net alsof ze beide een andere snelheid aanhouden.
Pagina: 1