Ik ben momenteel mijn eigen systeem aan het bouwen en ik wil graag dat dit systeem zo stil mogelijk wordt. Nu heb ik bijna alle componenten bij elkaar die allemaal op geluidsreductie zijn geselecteerd behalve de CPU koeler. Aangezien ik voor een Fractal Design R4 kast ga kan ik niet alle koelers hierin kwijt (170mm). Ik zal het syteem niet gaan overclocken en mijn processor is een i5 3570k, welke koeler kan ik het beste nemen? Of moet ik gewoon de stockkoeler installeren? Ik wil graag niet meer dan 80 a 100 euro uitgeven.
Ik begreep dat de Mugen 3 er gewoon in paste op 1155.
Een losse stille fan (noiseblocker, scythe gentle thypoon, Corsair) erop en gaan maar.
Vergeet niet, zeker gezien je de 3570K hebt, deze even netjes te undervolten. Dat kan namelijk al snel 5-12 graden schelen!!! Dusdanig veel dat je wellicht met een 1000rpm fan al weg komt, gezien je het met Mugens toch van de massa moet hebben en niet van power-fans.
Alternatief zou je de Tranquillo van gelid kunnen pakken, welke ook bijzonder populair is (zelf geen ervaring mee) of de ThermalRight HR02. (welke ze ook zonder fan verkopen, of met, dat is de Macho versie - de fan is wel ok, maar er is stiller te krijgen)
Een losse stille fan (noiseblocker, scythe gentle thypoon, Corsair) erop en gaan maar.
Vergeet niet, zeker gezien je de 3570K hebt, deze even netjes te undervolten. Dat kan namelijk al snel 5-12 graden schelen!!! Dusdanig veel dat je wellicht met een 1000rpm fan al weg komt, gezien je het met Mugens toch van de massa moet hebben en niet van power-fans.
Alternatief zou je de Tranquillo van gelid kunnen pakken, welke ook bijzonder populair is (zelf geen ervaring mee) of de ThermalRight HR02. (welke ze ook zonder fan verkopen, of met, dat is de Macho versie - de fan is wel ok, maar er is stiller te krijgen)
Waterkoeling wordt em niet aangezien ik liever geen vloeistoffen bij mijn electronica heb
Ik zat ook naar de Mugen 3 te kijken alleen heeft ie niet zulke lovende reviews als de 2. Is de Noctua NH-C12P SE14 ook het overwegen waard? Deze krijgt behoorlijke hoge ratings in reviews alleen betaal je bij Noctua vaak wel teveel...
Ik zat ook naar de Mugen 3 te kijken alleen heeft ie niet zulke lovende reviews als de 2. Is de Noctua NH-C12P SE14 ook het overwegen waard? Deze krijgt behoorlijke hoge ratings in reviews alleen betaal je bij Noctua vaak wel teveel...
Als je een stil systeem wilt - de fan van de Mugen gaat naar 300 RPM in idle via PWM, wat volkomen onhoorbaar is. De DeepCool 300 naar 900 (zeer goed hoorbaar op 12CM, zeker als die tegen een heatsink aanblaast) en de tranquilo naar minimaal 750, wat misschien ook nog wel hoorbaar bijdraagt. Noctua's doen niet aan PWM, dus dan moet je in de specs van je moederbord kijken of die zachter te krijgen is via een lager voltage.
Als stilte alleen onder lichte load belangrijk is, zou je het ook nog stil kunnen krijgen door er een Freezer 7 Pro op te zetten van €18, omdat de chip tijdens internetten waarschijnlijk toch niet meer dan 10W gebruikt.
Als stilte alleen onder lichte load belangrijk is, zou je het ook nog stil kunnen krijgen door er een Freezer 7 Pro op te zetten van €18, omdat de chip tijdens internetten waarschijnlijk toch niet meer dan 10W gebruikt.
Zelf heb ik in een Define R3, die volgens mij een paar mm krapper is, met daarin een Cooler Master Hyper 612S. De heatsink is best lomp, maar met het meegeleverde weerstandje draait de fan op volgens mij 600 rpm en ik hoor er niets van. Misschien is dat wat?
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Ondanks bovengenoemde aftermarketkoelers kan ik er maar 1 aanraden namelijk de Noctua NH-D14 die qua koeling als een van de besten uit de bus komt en het belangrijkste dat ie heel stil is. Enigste misschien nadeeltje kan de grote zijn maar ik had al nagekeken dat ie max 16 cm hoog is met fans erop.
http://www.noctua.at/main...oducts_id=34&lng=en&set=1
http://www.noctua.at/main...oducts_id=34&lng=en&set=1
Volgens mij is die noctua in idle helemaal niet zo overdreven stil, zoals gezegd zou ik op zoek gaan naar koelers die onder de 600rpm blijven tijdens lage cpu load.
Ik gebruik hem zelf waarbij ik de fans op rond de 800 rpm heb staan idle en je ze dan nagenoeg niet kan horen. Sowieso zitten er standaard een 1 x 14 cm Noctua fan en een 1 x 12 cm Noctuafan op die bekend erom staan heel geruisloos te zijn met een goede airflow.mitsumark schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:50:
Volgens mij is die noctua in idle helemaal niet zo overdreven stil, zoals gezegd zou ik op zoek gaan naar koelers die onder de 600rpm blijven tijdens lage cpu load.
Nadeel van goedkopere fans op 600 rpm is vaak dat dan de airflow erg laag is en niet zo gunstig bij een cpu koeler, en dat is juist de goede combinatie bij de NH-D14. Goede tot zeer goede koelprestaties en daarentegen laag rpm met weinig tot geen geluid.
Je kunt misschien ook nog even wachten op deze: nieuws: Silverstone introduceert passieve Heligon-koeler
Die zou jouw processor (zonder OC) zelfs geluidloos kunnen koelen.
Die zou jouw processor (zonder OC) zelfs geluidloos kunnen koelen.
[ Voor 194% gewijzigd door mitsumark op 15-10-2012 00:25 ]
Pagina: 1