3FM Serious Request 2012 - Let's hear it for the babies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:36

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/80450116/tweakers/Serious-Request-header.png

3FM Serious Request 2012

Let's hear it for the babies

Met 3FM Serious Request zet 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voorafgaand aan de kerstdagen sluiten drie DJ’s van 3FM zich zes dagen lang op in een glazen studio. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie en zijn online te volgen. Het publiek kan tegen betaling verzoeknummers aanvragen.

Van dinsdag 18 tot en met maandag 24 december 2012 staat het Glazen Huis van 3FM Serious Request op de Oude Markt in Enschede. Dit jaar wordt aandacht gevraagd voor de allerkleinsten: ruim 5,5 miljoen baby’s die ieder jaar sterven door gebrek aan medische zorg, voorlichting en begeleiding. Een stille ramp die elke 6 seconden ergens ter wereld plaatsvindt voor, tijdens of vlak na de geboorte. Met eenvoudige hulp en begeleiding kan een groot deel van deze babysterfte worden voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/80450116/tweakers/Serious-Request-header.png

3FM Serious Request op GoT

Ik, SandaX, zet me als vrijwilliger in voor het Rode Kruis Enschede voor 3FM Serious Request 2012. Ik zit voor dit doel in de werkgroep communicatie en mobilisatie. Als taak heb ik om (lokale) initiatieven te inventariseren en waar nodig ondersteuning te bieden. Ik houd hiervoor bijvoorbeeld de kominactie website bij en monitor de sociale media. Vervolgens geef ik als lid van een team van vrijwilligers onder meer presentaties bij scholen, bedrijven en instellingen.

Er zijn in de voorgaande jaren op GoT een aantal initiatieven geweest die vrij snel gestrand zijn. Het leek mij, en dit staat volledig los van mijn taak als vrijwilliger, een goed initiatief om vroegtijdig een topic te starten om dit jaar wellicht tot een leuke GoT-actie te komen.

Ik zou dit topic in eerste instantie willen gebruiken om te brainstormen. Misschien, als er (een) goed(e) idee(en) dat hij in een latere fase omgezet kan worden in een actietopic.

Zijn er interessante acties te bedenken die uitgevoerd kunnen worden door gezamenlijke GoT'ters, of heb je wellicht al ideeën voor een eigen actie waar je steun voor zoekt? Doordat ik redelijk dicht bij de organisatie sta, kan ik je wellicht ook verder helpen met je actie.

Deze TS is nog volledig onder constructie en zal bij een goedlopend topic regelmatig worden voorzien van updates. Heb je opmerkingen, aanvullingen of wil je meehelpen met het onderhoud? Stuur me dan een DM.

Actie's

Hier zal meer informatie komen zodra er een actie bedacht is. Daarnaast worden hier acties geplaatst van individuele GoT'ters.
InitiatorBeschrijvingactieKIA
SandaXOmdat ik momenteel zonder baan zit, de actie een warm hart toedraag en snel weer aan de slag wil, doneer ik mijn eerste maandsalaris aan 3FM Serious Request 2012.Afbeeldingslocatie: http://seriousrequestforajob.nl/wp-content/themes/sahveskin/images/bullet.pngAfbeeldingslocatie: http://seriousrequestforajob.nl/wp-content/themes/sahveskin/images/bullet.png
jbdeimanGaat op kantoor geld bij elkaar 'harken' om gezamenlijk een plaatje te kunnen aanvragen.Afbeeldingslocatie: http://seriousrequestforajob.nl/wp-content/themes/sahveskin/images/bullet.png
L1ntGaat meedoen aan een sponsorloop / hardloopwedstrijdAfbeeldingslocatie: http://seriousrequestforajob.nl/wp-content/themes/sahveskin/images/bullet.png
ArethusaEen week lang radio maken in navolging van 3FM. 18 december 12:00 uur tot en met 24 december 18:00 uur 2012 in Oerkroeg Schiller in AaltenAfbeeldingslocatie: http://seriousrequestforajob.nl/wp-content/themes/sahveskin/images/bullet.png

[ Voor 10% gewijzigd door SandaX op 29-10-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Ik ben een actie gestart om weer aan het werk te komen. Zo'n vier maanden geleden werd mijn contract niet verlengd. Ik ben, om niet werkloos thuis te zitten, als vrijwilliger aan de slag gegaan bij het Rode Kruis in Enschede voor de organisatie rondom 3FM Serious Request.

Ik dacht het goede doel en mezelf nog meer te kunnen helpen door een actie te starten waarmee ik mijn eerste nettosalaris overmaak aan 3FM Serious Request. Meer informatie is te vinden op de website seriousrequestforajob.nl

Zijn er GoT'ters die van plan zijn ook een actie te starten, of zin hebben gezamenlijk iets op te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 17:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Naar ik me kan herinneren zijn GoT'ters niet zo gecharmeerd van het Glazen Huis. Hoewel ze best wat over hebben voor goede doelen en ze zich vaak niet alleen met geld hiervoor inzetten, is de teneur hier toch dat het Glazen Huis niet het middel is om het doel te bereiken.

Zo ook dit "goede doel". Wat is het nu van het in leven houden van die baby's als ze vervolgens omkomen van de honger, alsnog ziek worden of wanneer er geen opleiding, geen werk en geen toekomstperspectief is. Persoonlijk vind ik zo'n actie alleen maar goed als ze bijv. ook gecombineerd worden met vertrekking van middelen voor geboortebeperking (graag iets meer dan enkel condooms) én investering op de lange termijn.

Daarnaast is een eenmalige actie toch vaak bedoeld om jezelf zo net even voor kerst een goed gevoel te geven, en niet om daadwerkelijk te helpen: geef een man een vis, en hij eet voor 'n dag. Leer de man te vissen en hij kan 'n eigen bedrijfje beginnen. Zolang vrouwen in probleemlanden als waar deze actie zich op richt nog massaal ongewenst cq ongepland zwanger worden, en er een bevolkingsoverschot is, is het uiteraard vreselijk zielig voor de baby's en hun ouders, maar verplaats je het probleem alleen maar: goed ze zullen straks die eerste jaren overleven, maar dan? Dan is er nog niks. Heb je ze daarmee geholpen? Imho niet.

Maar goed, het is een loffelijk streven, en ieder gered kind is er 1...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:35

Player1S

Probably out in the dark

In het verleden waren de acties die het Rode Kruis ondernamen wel wat meer dan "geef iemand eten" of "hier heb je een doek tegen de muggen". Er zat ook voorlichting e.d. bij

Daarnaast doet het Rode Kruis al voldoende voor de dingen die jij opnoemt. Bij Serious Request pikken ze een ondergesneeuwd item eruit om dat extra onder de aandacht te brengen.
Het is niet "we halen nu paar miljoen op en zien wel waar het schip strand".

anyways, ik vind het toch 1 van de leukste evenementen van het jaar. En ja mag mezelf best een goed gevoel geven door te doneren.
Er schijnt dit jaar een hardloopwedstrijd te zijn van 5km. Zou op donderdag 20 december zijn. Kan er nog zo 123 niks over vinden maar als het met werk lukt, wou ik hier wel aan mee doen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476843

Het Glazen Huis is niet meer dan schaamteloze zelfpromotie van 3FM en geallieerde artiesten onder het mom van het goede doel in het zonnetje zetten. Vervolgens marathonuitzendingen waar "Artiesten" zoals Lange Frans ed langskomen om even te melden hoe erg het wel niet is en ondertussen hun nieuwe plaat grofweg te pluggen.

Net zoals dat "niet eten" van die DJ's ook zo nietszeggend is aangezien ze alle voedingsstoffen vloeibaar binnenkrijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 476843 op 16-10-2012 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:44

Bergie

Lekker belangrijk...

Daar gaan we weer :')

Tuurlijk wordt 3FM er beter van; iig in PR opzicht; en voor de artiesten is het ook een mooi stukje reclame. En ik vind het zelf ook leuk om een paar dagen radio/tv te kijken. Het is gewoon een leuk evenement en er gaat een boel geld naar het goede doel.

Ik snap niet goed waarom mensen daar zoveel problemen mee hebben. Je hoeft het toch niet compleet belangeloos te doen? Je brengt geld binnen voor een goed doel, zorgt voor een boel vermaak bij mensen en ja, je wordt er zelf ook beter van. Win, win, win situatie toch?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 12:57
Ik wilde ook nooit iets geven omdat ik niet geloof dat het volledige bedrag besteed wordt aan het daadwerkelijke doel. En ik geloof nog steeds dat er een hoop geld naar de directeurtjes gaat die zo graag in een mooie 7serie willen rijden. Maar toen ik vorig jaar een kind van 8 zijn spaarpotje zag leeggooien konik het niet over mijn hart verkrijgen om niets te geven.

Tuurlijk wordt 3fm hier ook beter van, kijk maar naar de luistercijfers, maar waarom gun je ze dat niet? Het is wat Bergie al zegt; win, win, win. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Natuurlijk zou dat in principe niet uitmaken maar de balans zit promotie 3FM-promotie goede doel ligt naar mijn mening nogal scheef. Daarnaast zoals ik al eerder zei vind ik het nogal wrang dat ze elke keer zeggen dat ze mee gaan leven door 3 dagen niet te eten terwijl ze dan vervolgens drie dagen al hun voedingsstoffen vloeibaar binnen krijgen. Dat noem ik huichelig gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Uh-oh, daar gaan we weer. Ik snap niet dat zoveel mensen nog in dit gelul trappen. Dit soort praktijken grenzen aan emotionele chantage, waarbij er gewoon niet helder is hoe het geld besteed wordt, door wie het geld besteed wordt en hoe achteraf is gebleken hoe het geld terecht is gekomen. Overigens weten we inmiddels dat veel goede doelen waar veel geld naar toe gaat voornamelijk goed voor hun directie zorgen en niet noodzakelijkerwijs veel aan ontwikkelingshulp doen.

"Wie niet mee doet, is een zure rechtse aso"-reacties in 3, 2, 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 20:03
Zelf heb ik er niet zoveel mee. Ik vind het allemaal maar opgeklopte zooi wat iedereen als zoete koek wegslikt. Ieder zijn ding, maar ik geef mijn goede doelen geld wel aan iets anders. Vroeger kon ik het nachtprogramma overigens wel waarderen. Toen was er tenminste nog iets op TV vlak voordat je begon met werken in de vroege ochtend.

Overigens SandaX, misschien een idee om je teksten van deze pagina een beetje aan te passen van je website? Je begint op de startpagina met elke alinea met "Ik".

[ Voor 25% gewijzigd door Robkazoe op 17-10-2012 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 11:31
Anoniem: 111703 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:26:
Uh-oh, daar gaan we weer. Ik snap niet dat zoveel mensen nog in dit gelul trappen. Dit soort praktijken grenzen aan emotionele chantage, waarbij er gewoon niet helder is hoe het geld besteed wordt, door wie het geld besteed wordt en hoe achteraf is gebleken hoe het geld terecht is gekomen. Overigens weten we inmiddels dat veel goede doelen waar veel geld naar toe gaat voornamelijk goed voor hun directie zorgen en niet noodzakelijkerwijs veel aan ontwikkelingshulp doen.

"Wie niet mee doet, is een zure rechtse aso"-reacties in 3, 2, 1...
Wat een lekker kortzichtige opmerking weer.

Er is zeker wel duidelijk wat er mee gebeurd is: Klik
Bijvoorbeeld 2010, 13.250 weeskinderen door aids ontvingen hulp in 13 landen, 8.664 kinderen gingen weer naar school. Het Rode Kruis betaalde hun pennen, schriften, uniformen en lesgeld voor een jaar, en meer.

Dus het is wel degelijk transparant wat er met je geld gebeurt + het is enorm komisch om naar te luisteren + alles er om heen (zoals de klusjesmannen) is geweldig.

Dus "who cares" dat 3FM en sommige artiesten er beter van worden. Uiteindelijk worden er ook mensen die het echt nodig hebben er beter van.

Als je je ogen daarvoor wilt sluiten omdat je te gierig bent of jezelf te belangrijk bent, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Anoniem: 476843 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:00:
Natuurlijk zou dat in principe niet uitmaken maar de balans zit promotie 3FM-promotie goede doel ligt naar mijn mening nogal scheef. Daarnaast zoals ik al eerder zei vind ik het nogal wrang dat ze elke keer zeggen dat ze mee gaan leven door 3 dagen niet te eten terwijl ze dan vervolgens drie dagen al hun voedingsstoffen vloeibaar binnen krijgen. Dat noem ik huichelig gedrag.
Als je nou commentaar wilt leveren, weet dan wel waar je over praat....ze zitten wel iets langer dan 3 dagen. Ze zitten er ruim 6 dagen.

En die shakes met alle "voedingsstoffen" kun je ook niet vergelijken met volwaardige maaltijden. Het is niet voor niets dat die DJ's met kerst niet zomaar mogen gaan schransen zoals de rest van Nederland wel kan doen.

Natuurlijk wordt een 3FM en alle deelnemende artiesten en bedrijven er beter van maar het Rode Kruis kan ook weer wat meer doen dan alleen hun directeuren betalen. En buiten dat heb ik gewoon alle respect voor de DJ's die wel "eventjes" 6 dagen lang als aapjes in zo'n kooi zitten.

Het is gewoon jammer dat sommigen alleen maar het negatieve willen belichten.

Enige negatieve aan dit jaar is dat Gerard Ekdom er niet in mag (3x achter elkaar geweest) en we zeer waarschijnlijk met Giel Beelen opgescheept zitten.
Had graag Michiel en Gerard gehad. 6 dagen lang Ekstra Weekend.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WimPliers schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:13:
[...]

Wat een lekker kortzichtige opmerking weer.

Als je je ogen daarvoor wilt sluiten omdat je te gierig bent of jezelf te belangrijk bent, so be it.
De ironie. Als je het niet eens bent met de opzet van een aktie als deze ben je te gierig of vind je jezelf te belangrijk.
L1nt schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:23:
[...]

Als je nou commentaar wilt leveren, weet dan wel waar je over praat....ze zitten wel iets langer dan 3 dagen. Ze zitten er ruim 6 dagen.

En die shakes met alle "voedingsstoffen" kun je ook niet vergelijken met volwaardige maaltijden. Het is niet voor niets dat die DJ's met kerst niet zomaar mogen gaan schransen zoals de rest van Nederland wel kan doen.
Dan zijn het zes dagen, mijn fout, maar de insteek blijft hetzelfde. Als je daarnaast solidair wil zijn met de mensen die geen eten hebben doe het dan of goed of helemaal niet. Deze schijnvertoning (we drinken alleen) is halfbakken.

Verder, als de focus echt op de goede doelen zouden liggen dan merkte je wel een verschil in toon naar donateurs toe. Zie bijvoorbeeld het bedrijf Griffioen Precious Presents die maar liefst bijna 800.000 euro(!) inzamelde en afgeserveerd werd. Als het echt om zoveel mogelijk inzamelen ging werd hier wel meer mee gedaan dan een simpele afwimpeling. Denk aan het organiseren van een soort wapenwedloop tussen bedrijven. Tijdens verkiezingen krijgen Politici vaak de kans om 30 seconden reclametijd te winnen om daarmee hun partij te pluggen. Wanneer ze dit ook voor bedrijven zouden doen zou de opbrengst enorm stijgen.
“Hoofdpijn”, anwoordt Claas Griffioen op de vraag wat zijn bijdrage aan de Glazen Huis-actie van radiozender 3FM afgelopen december opleverde. Zijn bedrijf in relatiegeschenken was volop betrokken bij de actie voor het Rode Kruis, maar Griffioen was zwaar teleurgesteld door de manier waarop sommige bijdrages werden “afgeserveerd”. Hij noemt een vereniging die een race hield met sloopauto’s. Opbrengst: 780.000 euro. “De manier waarop zo’n bedrag werd ontvangen was belabberd.” Wilbert Mutsears, de zendermanager van 3FM, benadrukt dat het goede doel centraal staat. “Wij zijn geen reclamefolder voor bedrijven die iets goed willen doen.” Opbrengst in totaal: 8,6 miljoen euro.
Geen reclamebedrijf voor bedrijven nee maar vergeet vervolgens niet om artiest A zoveel uur in de studio te laten pluggen en vaak genoeg te benadrukken hoe goed 3FM wel niet is gedurende die 6 dagen:r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WimPliers schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:13:
Het Rode Kruis betaalde hun pennen, schriften, uniformen en lesgeld voor een jaar, en meer.
Leuk. En dat jaar daarop? Wordt er ook maar iets gedaan ten einde die mensen niet afhankelijk te maken van ontwikkelingshulp? We doen al decennia aan ontwikkelingshulp en er gaan miljarden euro's (belasting-)geld in om. Er is geen reet veranderd, naast de incidentele korte-termijn oplossingen.[/]
Dus "who cares" dat 3FM en sommige artiesten er beter van worden. Uiteindelijk worden er ook mensen die het echt nodig hebben er beter van.
Over kortzichtig gesproken. :o
Typische opmerking, met als klap op de vuurpijl een pseudo ad-hominem. Naast het slechte Nederlands demonstreer je een bijzonder onvermogen om anderen te overtuigen van een "goed doel" door ze in feite uit te maken voor gierig of arrogant als ze het niet met je eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Laatst online: 04-02 11:31
Anoniem: 111703 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:48:
[...]

Leuk. En dat jaar daarop? Wordt er ook maar iets gedaan ten einde die mensen niet afhankelijk te maken van ontwikkelingshulp? We doen al decennia aan ontwikkelingshulp en er gaan miljarden euro's (belasting-)geld in om. Er is geen reet veranderd, naast de incidentele korte-termijn oplossingen.
Het lijkt me niet dat zo op school uit hun neus zitten te eten, maar daadwerkelijk wat (willen) leren. Als je iets verder leest: 1.817 kinderen en verzorgers zijn een vakopleiding of eigen bedrijfje gestart met behulp van het Rode Kruis. Zo hebben zij weer geld om in hun levensonderhoud te voorzien.

Toch goed op de toekomst gericht?
Is kortzichtig het nieuwe onderwerp geworden? Ik bedoelde dat je kortzichtig bent/was door niet even te zoeken, omdat het juist heel transparant is wat er met je geld gebeurt / welke acties het Rode Kruis onderneemt.
Anoniem: 111703 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:48:

[...]

Typische opmerking, met als klap op de vuurpijl een pseudo ad-hominem. Naast het slechte Nederlands demonstreer je een bijzonder onvermogen om anderen te overtuigen van een "goed doel" door ze in feite uit te maken voor gierig of arrogant als ze het niet met je eens zijn.
Is pseudo ad-hominem wel mogelijk? Als we er vanuit gaan dat mijn opmerking ad-hominem is, is deze dus waar (het zei in mijn ogen), waarbij pseudo (niet waar / vals) dus niet mogelijk is.

Wat is er fout Nederlands aan?

En ik wil je best overtuigen maar om dat op een openbaar forum te doen en daarbij anderen misschien te storen, nee. Ik wil graag een keer een drankje met je doen en het je uitleggen.
Eventueel op mijn kosten mocht het te veel voor je zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WimPliers schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:19:
[...]

Het lijkt me niet dat zo op school uit hun neus zitten te eten, maar daadwerkelijk wat (willen) leren. Als je iets verder leest: 1.817 kinderen en verzorgers zijn een vakopleiding of eigen bedrijfje gestart met behulp van het Rode Kruis. Zo hebben zij weer geld om in hun levensonderhoud te voorzien.

Toch goed op de toekomst gericht?
Toekomst gericht, of druppel op een gloeiende plaat? We betalen jaarlijks 0,8%- 0,7% van het BNP (dat is ruim 4 mld euro, oftewel €650,- per hoofd van de beroepsbevolking; hoezo "geeft u ook aan het goede doel?"), en dat dan de afgelopen jaren. We hebben afhankelijkheden gecreëerd bij de hulpbehoevenden, directies gespekt en corrupte regimes gefinancieerd.

Ik kan mij nog een actie voor de geest halen op de middelbare school waarop ik zat, voor een actie voor Uganda. Want die mensen hadden het zo zwaar, en iedereen moest geld inzamelen. Waar dat geld naar toe ging en hoe dat verdeeld werd is tot op de dag van vandaag nog steeds niet duidelijk. Uganda is een van de meest corrupte, een van de meest debiele landen die er bestaat (homoseksualiteit is daar bijvoorbeeld niet aan te raden, om het maar zo te zeggen). Maar o, o, o, wat was je een vuile gierigaard als je uit principe weigerde mee te doen met het hele gedoe. En dat allemaal uit een verdraaid gevoel van morele verhevenheid en gevoelsmatige vormen van hulp bieden. Bah.
Is kortzichtig het nieuwe onderwerp geworden? Ik bedoelde dat je kortzichtig bent/was door niet even te zoeken, omdat het juist heel transparant is wat er met je geld gebeurt / welke acties het Rode Kruis onderneemt.
Kortzichtig als in:
Dus het doel heiligt de middelen, right.. Daarbij is de laatste zin geen feit, maar een discutabel vraagstuk. Voor zover ik weet is 3FM een publiek gefinancieerde instelling met een (zeer) duidelijke politieke kleur. Goede doelen werven prima, maar ik betaal al dubbel en dwars mee met de jaarlijkse ontwikkelingssamenwerking rondes à €4.000.000.000,-. Ik las vandaag verhalen over nog een BTW verhoging naar mogelijkerwijs 23% en dat de loonheffing weer eens omhoog gaat vanwege een zekere premie waarvan het percentage meer dan verdrievoudigd. Moet ik en de rest van werkend Nederland nu financieel dwars aan liggen om dit soort hobbies te kunnen bekostigen, alleen maar omdat het zo'n "mooi" en "warm" gebeuren is ten goede van de mens?

Noem mij maar zuur, maar ik ben het nogal zat aan het worden om steeds meer belastingen te betalen, en elke week te lezen over graaiende bankiers (gefinancieerd met staatssteun), speculerende wooncorporaties (gefinancieerd met overheidssubsidies), sjoemelende gemeenteraadsleden, frauderende zorginstellingen en goede doelen waarvan het geld in een of ander zwart gat verdwijnt. Maar o wee als ik weiger mijn geld in mijn zak houd in plaats van dat ik dat ook nog eens weggeef aan een "goed doel".
Is pseudo ad-hominem wel mogelijk? Als we er vanuit gaan dat mijn opmerking ad-hominem is, is deze dus waar (het zei in mijn ogen), waarbij pseudo (niet waar / vals) dus niet mogelijk is.
Je punt proberen te maken door te suggereren dat de andere partij "gierig" of "zich te belangrijk voelt" bij gebrek aan solide argumenten. Stiekem een beetje op de man spelen; echt netjes is dat niet. ;)
En ik wil je best overtuigen maar om dat op een openbaar forum te doen en daarbij anderen misschien te storen, nee. Ik wil graag een keer een drankje met je doen en het je uitleggen.
Eventueel op mijn kosten mocht het te veel voor je zijn ;)
Ik denk dat er meer sprake zou zijn van uitleg in bilaterale context in ons geval, daar we het duidelijk niet eens gaan worden op dit punt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 07:44

NvM

Ik denk dat een lesje basisethiek voor jou goed zou zijn. Er is zoveel fundamenteel mis met jouw (zelfgerichte) denkwijze dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Het mijn inziens veel te gemakzuchtig om niet meer (financieel) te helpen omdat het volgens jou zo vaak verkeerd gaat of niet goed terechtkomt. Er is genoeg literatuur die, door iets dieper in te gaan op de ethische en morele materie, het tegendeel bewijst. Maar dat gaat verder dan de oppervlakkige informatie die voor het oprapen ligt en schreeuwt dat ontwikkelingshulp geen zin heeft.

Elke persoon die ik kan helpen met mijn gift of mijn daden is er weer een. Lekker het geld in je zak houden en wijze naar de abstracte, onbekende massa die zo corrupt is en wat al niet meer, is een zwak excuus.

Dat jij van de welzijn en welvaart mag genieten die de samenleving heeft waarin wij ons verkeren, is puur geluk. Onder andere vanuit dat besef vind ik het belangrijk om mensen die dat geluk niet hebben, bij te staan. Dat de middelen niet altijd even zuiver zijn of dat het weleens mis kan gaan, is voor mij geen reden om dan helemaal niet meer te helpen. Onverschilligheid of apathie is intellectuele luiheid en je motieven lijken slechts een nobele smoes voor dit gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dus jij werkt in de zorg, of de maatschappelijke hulpverlening, en doet daarnaast nog vrijwilligerswerk, bijv bij het bejaardenhuis in 't dorp? Je koopt alleen maar biologische en Fair Trade producten, en weigert spullen uit het buitenland, je pc is in ieder geval al 4e hands, want eigenlijk is dat 'n onnodige belasting van het milieu en het wordt geproduceerd in hongerloon-landen. Want anders heb je echt 'n lesje basisethiek nodig: wel schermen met basisethiek, en vervolgens iemand veroordelen zonder grond, waardoor je jezelf weer lekker 'n stukje beter kan voelen dan een ander, nee dat is iets positiefs.

Ja, het is puur geluk in welk bedje je wordt geboren, en wat mij betreft is het aan een ieder om te bepalen hoe ze daar mee om gaan. Je hebt geen morele plicht om iets "terug" te doen: die hongerlijder in Afrika heeft er geen hand in gehad dat jij toevallig meer geluk had dan hij.
Jij vindt het belangrijk anderen bij te staan. Prima, maar het is nog steeds jouw mening, geen feit.
Get off your high horse, je hebt geen alleenrecht op moral ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Ardana schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:56:
Dus jij werkt in de zorg, of de maatschappelijke hulpverlening, en doet daarnaast nog vrijwilligerswerk, bijv bij het bejaardenhuis in 't dorp? Je koopt alleen maar biologische en Fair Trade producten, en weigert spullen uit het buitenland, je pc is in ieder geval al 4e hands, want eigenlijk is dat 'n onnodige belasting van het milieu en het wordt geproduceerd in hongerloon-landen. Want anders heb je echt 'n lesje basisethiek nodig: wel schermen met basisethiek, en vervolgens iemand veroordelen zonder grond, waardoor je jezelf weer lekker 'n stukje beter kan voelen dan een ander, nee dat is iets positiefs.

Ja, het is puur geluk in welk bedje je wordt geboren, en wat mij betreft is het aan een ieder om te bepalen hoe ze daar mee om gaan. Je hebt geen morele plicht om iets "terug" te doen: die hongerlijder in Afrika heeft er geen hand in gehad dat jij toevallig meer geluk had dan hij.
Jij vindt het belangrijk anderen bij te staan. Prima, maar het is nog steeds jouw mening, geen feit.
Get off your high horse, je hebt geen alleenrecht op moral ground.
Allereerst: als ik je het gevoel geef dat ik je vooroordeel, weet dan dat dit niet mijn bedoeling is. Wel geef ik kritiek op jouw waarden die vooral gericht zijn op jezelf en volstrekt individualistisch, zonder enig greintje wetenschap of besef van de contingente omstandigheden waarin je leeft. Of waarin je maar enigzins laat blijken dat het wellicht een intrinsiek en moreel goed is om anderen te kunnen en mogen helpen. De gronden waarop je dat afwijst zijn weinig indrukwekkend en zéker niet steekhoudend.

Daarnaast probeer je mij in een simpele zwart-wit redenering weg te zetten als een fundamentele idealist. Het is blijkbaar bij jou alles of niets. Mag je proberen, maar het lijkt mij een vrij instabiele redenering. Ook begrijp ik niet helemaal waar je het vandaan haalt dat ik mij, vanuit mijn ethische en morele waarden, beter zou moeten voelen dan een ander. Het zijn oppervlakkige aannames die afleiden van de kritiek die ik heb op jouw zelfgerichte zienswijze.

En relativeer het lekker dood met: het is slechts jouw mening. Ethiek kun je zodanig op een universele manier toepassen dat je er gerust inhoudelijk over kunt discussiëren zonder gelijk in feiten of jijbakken te verzanden. Als laatste verwijt je mij wederom een bepaald superioriteitsgevoel, waar het mij weer niet duidelijk is waarom je dat mij verwijt en dat vandaan haalt.

Staat het je niet aan wat ik zeg? Dat is je goed recht, al vind ik het weinig indrukwekkend. Probeer wat inhoudelijker te reageren in plaats van op de man te spelen met oppervlakkige redeneringen en argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wilde zelf een reactie schrijven, maar ardana heeft het wel erg mooi verwoord dacht ik zo.

Dat gezegd: waar haal je in godsnaam dingen vandaan als basisethiek en verwijten als:
Er is zoveel fundamenteel mis met jouw (zelfgerichte) denkwijze dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Je hebt het over een inhoudelijke discussie, maar met de tweede zin van je betoog speel je toch echt op de man, waarbij je ook nog eens insinueert dat ik zoek naar redenen om geen geld te geven aan goede doelen (oh, had ik al vermeld dat we jaarlijks ruim €4 mld aan belastinggeld afdragen aan ontwikkelingssamenwerking?) puur uit gemakzucht en een vorm van luiheid (??).

Maar zoals je zelf al zegt: het is ook slechts jouw mening. En gelukkig mogen we die allemaal gewoon uiten zonder uit te worden gemaakt voor individualisten, luie mensen of andere ongestoelde beledigingen. :)

Overigens weer zo'n rare opmerking. Ik wil niet aan goede doelen geven, ergo ik ben iemand die niemand anders bijstaat en alleen maar aan zichzelf denkt. Wat een lef heb je, om iemand op basis daarvan zo'n label op te plakken. :X

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 17-10-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Anoniem: 111703 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 20:05:
Ik wilde zelf een reactie schrijven, maar ardana heeft het wel erg mooi verwoord dacht ik zo.

Dat gezegd: waar haal je in godsnaam dingen vandaan als basisethiek en verwijten als:

[...]

Je hebt het over een inhoudelijke discussie, maar met de tweede zin van je betoog speel je toch echt op de man, waarbij je ook nog eens insinueert dat ik zoek naar redenen om geen geld te geven aan goede doelen (oh, had ik al vermeld dat we jaarlijks ruim €4 mld aan belastinggeld afdragen aan ontwikkelingssamenwerking?) puur uit gemakzucht en een vorm van luiheid (??).

Maar zoals je zelf al zegt: het is ook slechts jouw mening. En gelukkig mogen we die allemaal gewoon uiten zonder uit te worden gemaakt voor individualisten, luie mensen of andere ongestoelde beledigingen. :)

Overigens weer zo'n rare opmerking. Ik wil niet aan goede doelen geven, ergo ik ben iemand die niemand anders bijstaat en alleen maar aan zichzelf denkt. Wat een lef heb je, om iemand op basis daarvan zo'n label op te plakken. :X
Je snijdt goede punten aan, ik ben er te scherp ingegaan. Dit staat inderdaad een stukje inhoudelijkheid in de weg. In ieder geval: ik ben nieuwsgierig waarom je niet aan goede doelen wil geven. De argumenten die je aandraagt zijn namelijk aan de oppervlakte indrukwekkend, maar als je er iets dieper op ingaat zie je al dat het veel complexer is dan jij probeert te stellen.

Belasting betalen en dus meebetalen aan de steun van de overheid is overigens verplicht, en nergens autonoom of een bewuste beslissing van jouw kant. Je kunt niet anders, dus ik vind het gek dat je het als argument aanvoert dat je wél geeft.

Jouw visie is individualistisch, of je nou wil of niet. Het is in geen enkele zin gericht op gemeenschapsdenken of een collectief samen denken en handelen in het belang van een samenleving. Daar is geen lef voor nodig, om dat te vinden. Je verschuilt je mijns inziens te makkelijk achter 'het gaat niet goed, corrupt, etc.' daarom geef ik maar niets. Ik vind het nogal kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

NvM schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:18:
Allereerst: als ik je het gevoel geef dat ik je vooroordeel, weet dan dat dit niet mijn bedoeling is. Wel geef ik kritiek op jouw waarden die vooral gericht zijn op jezelf en volstrekt individualistisch, zonder enig greintje wetenschap of besef van de contingente omstandigheden waarin je leeft. Of waarin je maar enigzins laat blijken dat het wellicht een intrinsiek en moreel goed is om anderen te kunnen en mogen helpen. De gronden waarop je dat afwijst zijn weinig indrukwekkend en zéker niet steekhoudend.
Defuque? Je hebt geeeeeen idee waar je het over hebt. Je kent me niet, en ja, ik ben wel degene die vrijwel al die dingen doet die ik schreef: ik werk in de hulpverlening, ik koop biologisch en fair trade, zie zelfs af van bepaalde aankopen in z'n geheel omdat ik de bron verkeerd vind, koop dure energie, investeer mega in energiebesparingen, ik doneer behoorlijk wat aan goede doelen, ik doe veel vrijwilligerswerk naast m'n full-time baan. Hoezo op mezelf gericht? Je weet echt niet waar je over praat, maar baseert je mening over mij op een paar regels in een topic. Hoezo vooroordelen? Hoezo niet verder kijken dan je neus lang is?
Daarnaast probeer je mij in een simpele zwart-wit redenering weg te zetten als een fundamentele idealist. Het is blijkbaar bij jou alles of niets. Mag je proberen, maar het lijkt mij een vrij instabiele redenering. Ook begrijp ik niet helemaal waar je het vandaan haalt dat ik mij, vanuit mijn ethische en morele waarden, beter zou moeten voelen dan een ander. Het zijn oppervlakkige aannames die afleiden van de kritiek die ik heb op jouw zelfgerichte zienswijze.
Nogmaals, je weet niet waar je het over hebt. "Mijn zelfgerichte zienswijze" is niets anders dan dat ik respect heb voor mensen die anders denken dan ik, daar mag je me prima voor veroordelen als volstrekt individualistisch, of zijnde zonder enig besef van de contingente omstandigheden waarin ik zit, maar dat zegt meer over jouw beperkte begrip en inlevingsvermogen, dan over mij. Wat je schrijft, reflecteert alleen maar je eigen beperkte visie. As quoted.
Overigens heb je ook geen enkel besef van de (contingente) omstandigheden (waarmee je, naar ik vermoed, probeert te zeggen "bevoorrechte omstandigheden") waarin ik zit, of zat, maar goed, gezien je oordeel eerder, durf ik een voorzichtige conclusie te trekken dat je je ook die niet kunt indenken. Voel je vrij om te bevestigen dat je je beseft dat er ook hier in Nederland mensen zijn die het zeer slecht getroffen hebben.

Dat ik graag goed wil doen voor anderen, op zoveel mogelijk manieren als ik zinvol acht, betekent niet dat ik mij een mening mag toeëigenen over mensen die daar anders over denken. Het zijn de "goed-doeners" vanuit imho verkeerde motieven die zich een mening toeëigenen over mensen die anders denken, en anders doen, en die mening is meestal veroordelend.
Dat ik niet achter grootscheepse acties als Het Glazen Huis sta, betekent niet dat ik een lesje basisethiek (hoe denigrerend wil je 't eigenlijk hebben?) nodig heb. Het betekent dat ik een andere mening heb dan jij, en het zou je sieren als je niet op basis van een paar regels direct een moreel vonnis zou voltrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 17-10-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Ardana schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:32:
[...]
Defuque? Je hebt geeeeeen idee waar je het over hebt. Je kent me niet, en ja, ik ben wel degene die vrijwel al die dingen doet die ik schreef: ik werk in de hulpverlening, ik koop biologisch en fair trade, zie zelfs af van bepaalde aankopen in z'n geheel omdat ik de bron verkeerd vind, koop dure energie, investeer mega in energiebesparingen, ik doneer behoorlijk wat aan goede doelen, ik doe veel vrijwilligerswerk naast m'n full-time baan. Hoezo op mezelf gericht? Je weet echt niet waar je over praat, maar baseert je mening over mij op een paar regels in een topic. Hoezo vooroordelen? Hoezo niet verder kijken dan je neus lang is?

[...]

Nogmaals, je weet niet waar je het over hebt. "Mijn zelfgerichte zienswijze" is niets anders dan dat ik respect heb voor mensen die anders denken dan ik, daar mag je me prima voor veroordelen als volstrekt individualistisch, of zijnde zonder enig besef van de contingente omstandigheden waarin ik zit, maar dat zegt meer over jouw beperkte begrip en inlevingsvermogen, dan over mij. Wat je schrijft, reflecteert alleen maar je eigen beperkte visie. As quoted.

Dat ik graag goed wil doen voor anderen, op zoveel mogelijk manieren als ik zinvol acht, betekent niet dat ik mij een mening mag toeëigenen over mensen die daar anders over denken. Het zijn de "goed-doeners" vanuit imho verkeerde motieven die zich een mening toeëigenen over mensen die anders denken, en anders doen, en die mening is meestal veroordelend.
Dat ik niet achter grootscheepse acties als Het Glazen Huis sta, betekent niet dat ik een basislesje ethiek nodig heb. Het betekent dat ik een andere mening heb dan jij, en het zou je sieren als je niet op basis van een paar regels direct een moreel vonnis zou voltrekken.
Ik doel op de wijze die je hier tentoonspreidt, deze visie is volstrekt individualistisch. Je kunt niet toch niet ontkennen dat ondanks alle goede dingen die je doet (en deze dingen legitimeren blijkbaar opeens de mening die je hebt?) het in geen enkel belang van de samenleving is. En je blijft maar concluderen dat ik je op een bepaalde manier probeert weg te zetten, terwijl je in feit hetzelfde doet. Eigenlijk blijven we dat over en weer doen. Laat ik dan voor mij zeggen: wellicht formuleer ik scherp en probeer je daardoor te prikkelen. Ik wil je op geen enkele manier veroordelen of je vanuit mijn motieven 'onderwijzen' of uit de hoogte doen. Ik beweer geen enkel moment dat ik de waarheid in pacht heb, en dat zul je mij ook niet horen zeggen. Waar ik kritiek op heb is dat jouw zienswijze in geen enkel opzicht in het belang is van de samenleving of een sociale omgeving. De actie van 3FM mag dan zijn zwakke punten kennen, ontwikkelingshulp in het algemeen ook, maar het staat constant in verhouding met een poging tot egalisering, van belangen en wensen die wij allang hebben, maar door andere mensen niet bereikt kan worden zonder hulp. Ik ben nieuwsgierig naar jouw kijk hier op.

Ik zal nogmaals herhalen: voel je je door mij op een bepaalde manier weggezet, dan bied ik hier in alle oprechtheid mijn excuses voor aan. Dit zit namelijk de inhoud in de weg, en dat is niet mijn bedoeling. Als ik trouwens werkelijk een beperkte visie en inlevingsvermogen had, zou ik deze discussie niet aangegaan zijn volgens mij. Ik ben juist erg geïnteresseerd in de mening en visie van anderen en om het daar over te hebben. Het kan me niet verschillend genoeg zijn. Wel met de nodige scherpte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 20:19
Tijd voor een nieuw topic of om bijna alle reacties te trashen. Dit topic gaat over de acties die de mensen die dit leuk vinden kunnen opzetten. Discussiëren over het nut kan prima in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:o
Hennie-M schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:34:
Tijd voor een nieuw topic of om bijna alle reacties te trashen. Dit topic gaat over de acties die de mensen die dit leuk vinden kunnen opzetten. Discussiëren over het nut kan prima in een ander topic.
Dus je mag hier alleen posten als je het eens bent met een actie als deze? Dat is gek, ik dacht dat fora juist voor discussie waren dus als er mensen kritisch zijn op een actie als deze kan dat prima in dit topic,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Anoniem: 476843 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 07:06:
[...]

Dus je mag hier alleen posten als je het eens bent met een actie als deze? Dat is gek, ik dacht dat fora juist voor discussie waren dus als er mensen kritisch zijn op een actie als deze kan dat prima in dit topic,
Als een topic over A gaat maar men praat over B is dat offtopic en wordt op vele fora niet getolereerd.
Dit Topic gaat over A (acties die men onderneemt hiervoor) dus als mensen willen praten over B (het nut van deze actie) stel ik voor dat die een 2e topic openen om hier lekker te discussiëren.
In de Tweakers huiskamer hebben ze dat ook met de grappige plaatjes topic gedaan. 1 voor plaatjes, 1 voor discussiëren over de plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Samenvatting ( ;) ) van dit topic: YouTube: Friends - A Selfless Good Deed.wmv

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 05:13

Sargan

Filmfreak...

L1nt schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 08:06:
[...]

Als een topic over A gaat maar men praat over B is dat offtopic en wordt op vele fora niet getolereerd.
Dit Topic gaat over A (acties die men onderneemt hiervoor) dus als mensen willen praten over B (het nut van deze actie) stel ik voor dat die een 2e topic openen om hier lekker te discussiëren.
In de Tweakers huiskamer hebben ze dat ook met de grappige plaatjes topic gedaan. 1 voor plaatjes, 1 voor discussiëren over de plaatjes.
Dit dus.

Ikzelf vind het een heerlijke actie en ja 3FM promoot zichzelf hier geweldig mee en ja het is triest dat er alleen met dit soort acties grote bedragen worden opgehaald.
Maar het blijven 6 heerlijke dagen televisie zo vlak voor de kerst.

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-07 16:52
Anoniem: 476843 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:00:
Dat noem ik rekening houden met je gezondheid... Ze krijgen wel voedingsstoffen binnen, maar een vol gevoel krijg je niet. Voedingsstoffen != Eten (om maar in tweakerstaal te praten ;) )
Het hele idee is ook dat ze wel een honger gevoel hebben maar er niet dusdanig door verzwakken dat ze hun werk niet meer kunnen doen.

Al die reacties over de scheve verhoudingen:
Wie weet hoe die verhoudingen precies liggen dan? Volgens mij is het nog altijd zo dat het geld wat ze binnen krijgen keurig wordt bijgehouden en dat het binnengehaalde bedrag ook naar het goede doel gaat (hoezo dus scheve verhouding? Wat er binnenkomt gaat er ook weer uit!). Dat zij er vervolgens niet precies mee doen wat de bedoeling is van de actie kan 3FM niets aan doen. Ik ken eerlijk gezegd geen goed doel waarbij ik niet het gevoel heb dat er naast het doel ook heel veel geld in randzaken voor de onderneming gaat zitten.

Lijkt mij ook niet de taak voor degenen die geld ophalen voor een doel, maar er zou meer controle op de besteding van die doelen moeten komen. Besteding van geschonken geld voor een bonus voor de directie of nieuwe materialen voor de organisatie zou goed gedocumenteerd en extra belast moeten worden. Ook mag daar best een flinke beperking op zitten, je werkt niet voor het goede doel om zelf je zakken te vullen, of om een luxe auto / luxe kantoorpand te gaan rijden, dan wel als werkplek te hebben.

De actie
We harken op kantoor de gelden bij elkaar om gezamenlijk in de grote ruimte ons aangevraagde plaatje te luisteren. Verder nog geen plannen, mogelijk komt dat nog.

[ Voor 4% gewijzigd door jbdeiman op 18-10-2012 08:31 . Reden: Nog even over een actie: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 21:55

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik vind het ook altijd leuke TV zo vlak voor kerst. Vaak dan druk bezig met voorbereidingen voor Kerst en dan heerlijke achtergrond TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden: 8 november is de verantwoording van het Rode Kruis over wat er tot op dit moment met het geld van de voorgaande editie is gebeurd.

Op dit moment is Eric Corton in Malawi om de verhalen achter de stille ramp in beeld te brengen. Hij houdt hier ook een blog over bij.

Qua acties loopt het voortvarend. Voetbalvereniging Achilles in Enschede is deze week bijvoorbeeld bezig het wereldrecord langste voetbalwedstrijd te breken. En er staat nog een wereldrecordpoging op stapel: dat van het grootste kussengevecht. Hier vind je een overzicht van alle tot nu toe bekende acties van bedrijven, scholen en particulieren.

Kritisch zijn op 3FM Serious Request vind ik prima, al was het doel van dit topic om acties te inventariseren. Onderbouw je mening wel met feiten en ga elkaar niet persoonlijk aanvallen op welke normen of waarden iemand aanhangt. Niemand heeft de absolute waarheid in pacht hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 07:54

MaDLiVe

.-Observer-.

Yikes wat een zure reacties hier. Doe zelf overigens niets met de actie, werk in Kenia een aantal maanden per jaar. Iets met malaria en mortaliteit. Draag mijn steentje bij. Leuk dat andere mensen het ook op deze manier doen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10

Arethusa

Niet die server

Om even terug te komen op de originele vraag: Ik zit in de organisatie van Schillers Request http://www.schillersrequest.nl/.

Vorig jaar zijn we begonnen met een actie genaamd Schillers Request. We hebben onder andere een week lang radio gemaakt, met als doel zo veel mogelijk geld in te zamelen voor de landelijke goede doelen actie van 3FM.

Ook dit jaar willen wij een steentje bijdragen door als een lokale Serious Request te functioneren. Dit gaat gebeuren van 18 december 12:00 uur tot en met 24 december 18:00 uur 2012 in Oerkroeg Schiller te Aalten.

Wat houdt de Schillers Request actie precies in?

We functioneren als een lokale Serious Request (3FM), waarbij radio maken de basis is. Deze radio streamen wij via het internet. Er wordt net als bij de officiële actie een ‘glazen’ huis gebouwd, waar non-stop radio gemaakt wordt. Tijdens deze week worden er verschillende activiteiten opgezet om zoveel mogelijk geld in te zamelen.

Vorig jaar is de eerste editie in enkele weken opgezet en heeft ruim 11.000 Euro opgeleverd.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Is deze actie al aangemeld op de "kom in actie" website? Extra aandacht voor een actie kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10

Arethusa

Niet die server

Volgens mij is "onze" actie nog niet aangemeld. Maar net als vorig jaar zullen we dat dit jaar wel weer gaan doen. Overigens is onze actie vorig jaar bij Domien in de uitzending geweest, dat was wel weer mooi.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Het Rode Kruis heeft begin deze week de verantwoording van Serious Request 2011 gepubliceerd.
Met het geld van 3FM Serious Request 2011 is in 2012 het volgende bereikt:
  • 159.990 vrouwen en kinderen die slachtoffer zijn van geweld en conflict ontvingen hulp van het Rode Kruis in 18 landen: Ivoorkust, Colombia, Syrië, Libanon, Liberia, Israël en de bezette gebieden, Mali, Niger, Ghana, Burkina Faso, Togo, Senegal, Gambia, Guinea-Bissau, Irak, Democratische Republiek Congo, Centraal Afrikaanse Republiek en Somalië.
  • 28.609 vrouwen en kinderen ontvingen voor gemiddeld twee maanden voedsel om met hun gezin te overleven.
  • Door huishoudelijke materialen, zoals een emmer, pannen, borden, een kookmes en bekers te verstrekken, konden 12.341 vrouwen en kinderen hun huishouden weer enigszins opstarten.
  • 27.218 vrouwen en kinderen in conflictgebieden ontvingen trainingen en gereedschap, zoals een naaimachine of zaden om te verbouwen, om hiermee weer een eigen inkomen te genereren.
  • Door de bouw of het herstellen van waterputten en wc’s hebben 60.843 vrouwen en kinderen weer toegang gekregen tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. Ook zijn verwoeste huizen in Ivoorkust hersteld of opnieuw opgebouwd om alleenstaande moeders met hun gezin een dak boven het hoofd te geven.
  • 18 klinieken zijn hersteld of hebben medische voorraden ontvangen, waaronder mobiele klinieken die medische zorg leveren in zeer afgelegen gebieden.
  • 30.947 vrouwen en kinderen in conflictgebieden hebben medische zorg en advies in (mobiele) klinieken of ziekenhuizen ontvangen
  • 50 vrouwen die slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld in Colombia en DR Congo hebben psychosociale bijstand en medische zorg ontvangen.
  • 29 kinderen zijn herenigd met hun familie die ze als gevolg van oorlog en conflict waren kwijtgeraakt.
  • In totaal zijn 1370 Rode Kruis berichten verzameld en 1316 Rode Kruis berichten verspreid om het contact tussen familieleden die elkaar door oorlog en conflict uit het oog waren verloren weer te herstellen.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan

Sargan

Filmfreak...

Giel Beelen, Michiel Veenstra en Gerard Ekdom gaan het glazen huis in dit jaar.
Gerard en Michiel...dat wordt lachen!

[ Voor 19% gewijzigd door Sargan op 13-11-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ekdom & Veenstra gaat mooie radio opleveren. Dat maakt de toevoeging van 3fm kwal Beelen weer een beetje goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan

Sargan

Filmfreak...

Giel is the best....imo
Deze 3 zijn, wat mij betreft, de ideale 3.

[ Voor 48% gewijzigd door Sargan op 13-11-2012 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 17:10
Giel samen met Gerard of Michiel is een hele andere Giel dan de Giel in het ochtendprogramma gelukkig ;) Luister maar eens naar wat stukjes Freaknacht, is hele andere radio.

50% Freaknacht, 50% Ekstra weekend. Dit worden lange dagen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Giel weer |:(

by far the slechtste DJ op 3fm.

Hopelijk ligt ie de gehele week ziek zwak en misselijk in bed en hebben we lekker de gehele tijd Ekstra weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Ekstra Freaknacht, maar dan een week lang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ekdom en Veenstra. Een week lang overal kazoo's doorheen...neeeeeeeeeeeeeeeeeee :+

Al ben ik wel sterk voor als het gaat om "uit het raam". Zou mooi zijn als je daar voor zeg 50 euro een oude TV kunt dumpen die dan ergens het raam uit getieft wordt. Aangezien SandaX toch in de organisatie zit: ideetje? :P

Overigens vind ik die video van een van de eerste jaren, waarbij een luisteraar iets van 100 euro betaalt om het gezicht van Ekdom te zien bij het draaien van Berry van den Bebber nog steeds epic. Kan hem zo even niet opzoeken @work (jouwbuis geblockt :( ) maar met name de gezichtsuitdrukkingen van Stenders (die ff langskwam en het nummer al kende) en Ekdom ('fuck!") zijn echt hilarisch :D

[ Voor 38% gewijzigd door The Eagle op 13-11-2012 17:45 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 17:42:
Ekdom en Veenstra. Een week lang overal kazoo's doorheen...neeeeeeeeeeeeeeeeeee :+

Al ben ik wel sterk voor als het gaat om "uit het raam". Zou mooi zijn als je daar voor zeg 50 euro een oude TV kunt dumpen die dan ergens het raam uit getieft wordt. Aangezien SandaX toch in de organisatie zit: ideetje? :P

Overigens vind ik die video van een van de eerste jaren, waarbij een luisteraar iets van 100 euro betaalt om het gezicht van Ekdom te zien bij het draaien van Berry van den Bebber nog steeds epic. Kan hem zo even niet opzoeken @work (jouwbuis geblockt :( ) maar met name de gezichtsuitdrukkingen van Stenders (die ff langskwam en het nummer al kende) en Ekdom ('fuck!") zijn echt hilarisch :D

In en om het huis is het vrij strikt qua regels, maar suggesties kunnen natuurlijk altijd worden ingediend. Al weet ik niet of ze er in Enschede heel blij mee zijn qua rotzooi als er om de haverklap oude meuk op straat wordt gedonderd.

Mijn actie gaat trouwens ook goed qua media-aandacht, wat betreft aanbiedingen valt het me nog wat tegen. Vanochtend op radio 1 mijn verhaal kunnen doen. Ik zat in het nieuws van 11 uur op 3FM en het filmpje dat gemaakt is tijdens een sollicitatiegesprek dat ik gister had is online geplaatst.
[YouTube: http://youtu.be/2KcEqMV0DNU]
Nu nog hopen dat er ook een baan uit voortkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

^^^ Dat filmpje idd ja. Blijft hilarisch. Jammer dat dat maar 1x kon.

Vwb dat uit het raam: stellage bouwen en er een container onderzetten heeft het zelfde effect. Scheelt een hoop rotzooi op straat ook. En als het meteen wordt opgeruimd zullen de bewoners het vast niet zo erg vinden denk ik. Je moet het alleen geen 4x per uur doen natuurlijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mensen die ook het volgen op 101TV? (Ziggo - kanaal 14 13)

Ik vind het een goede actie. Het is vaak krom om te zien dat je voor het bedrag dat ze uiteindelijk bij elkaar krijgen, vaak nog niet een goede spits voor kan komen. Maar dat is weer een andere discussie. ;)

Je kan doneren via 3fm.nl, je hoeft niet perse een plaat aan te vragen, je kan ook direct doneren via iDeal bijvoorbeeld. :)

Morgenmiddag m'n eerste donatie plaatsen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door HollowGamer op 21-12-2012 13:30 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

14? 13, eventkanaal :P (en 20 voor KPN dacht ik)
En vergeet de live stream niet ;)

Ik zit er niet 24/7 voor, maar af en toe kijk ik wel even.

[ Voor 77% gewijzigd door Raven op 20-12-2012 22:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik kijk en luister elk jaar enthousiast ook al heb ik niks met goede doelen, deze is altijd wel cool net voor de kerst.
En als tukker moet ik natuurlijk wel meedoen nu ze in Enschede staan, dit weekend maar eens ff een paar keer langsgaan.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

schandalige (positieve) tussenstand zeg! 1.7 miljoen. Dat is 1.1 miljoen meer dan vorig jaar op dit moment.

In dit tempo halen ze eenvoudig de 10 miljoen. Record van vorig jaar gaat dan zelfs verpulverd worden.

Ga zaterdag zelf even er naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Ik ben de afgelopen drie avonden als Rode Kruis vrijwilliger mee geweest met Miranda van Holland en Tomas Delsing (beide 3FM) om (live)reportages te maken bij verschillende acties. De studenten die 24 uur in een zelfgebouwde hottub hebben gezeten voor 260 euro waren echt legendarisch en zeker tweakerwaardig. Een grondwaterpomp gekoppeld aan een radiator op een winkelwagen waar een kampvuur in werd gestookt zorgde voor het warme water in het bad dat ze zelf gebouwd hadden van glasvezelmateriaal.

Vanavond/gister een dienst in het callcenter gezeten in de kerk. Erg bijzonder, een vrouw aan de lijn gehad die vier miskramen heeft gehad en het dus een geweldige actie vond. Naast me een telefoontje meegekregen van een kerel die Elvis Presley zo graag wilde horen dat hij er €2000,- voor over had.

Zaterdag en zondag weer een avonddienst en maandag de hele dag aanwezig om onder meer te helpen met de opbouw van het podium op het van Heek plein.

De sfeer is echt top in Enschede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Anoniem: 476843 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 07:06:
[...]

Blijkbaar. Ik doe niet mee aan dit soortbullshit omdat het geld toch 'verdwijnt' in de zakken van anderen die er geen recht op hebben.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:47:
14? 13, eventkanaal :P (en 20 voor KPN dacht ik)
En vergeet de live stream niet ;)

Ik zit er niet 24/7 voor, maar af en toe kijk ik wel even.
Helemaal gelijk, kanaal is 14 is CC. (Daar switch ik de hele tijd tussen :P)
SandaX schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 02:09:
Ik ben de afgelopen drie avonden als Rode Kruis vrijwilliger mee geweest met Miranda van Holland en Tomas Delsing (beide 3FM) om (live)reportages te maken bij verschillende acties. De studenten die 24 uur in een zelfgebouwde hottub hebben gezeten voor 260 euro waren echt legendarisch en zeker tweakerwaardig. Een grondwaterpomp gekoppeld aan een radiator op een winkelwagen waar een kampvuur in werd gestookt zorgde voor het warme water in het bad dat ze zelf gebouwd hadden van glasvezelmateriaal.

Vanavond/gister een dienst in het callcenter gezeten in de kerk. Erg bijzonder, een vrouw aan de lijn gehad die vier miskramen heeft gehad en het dus een geweldige actie vond. Naast me een telefoontje meegekregen van een kerel die Elvis Presley zo graag wilde horen dat hij er €2000,- voor over had.

Zaterdag en zondag weer een avonddienst en maandag de hele dag aanwezig om onder meer te helpen met de opbouw van het podium op het van Heek plein.

De sfeer is echt top in Enschede.
Goede actie, ik vind het knap hoe mensen allemaal acties opzetten voor het goede doel. :)

Zelf vind ik het af-en-toe moeilijk om die tussen verhalen de horen (rapportages)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Echt respect dat Eric corton die reportages nog kan maken.
Voor Patrick lodiers werd over mijn lijk al te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Mandrake466 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:25:
Blijkbaar. Ik doe niet mee aan dit soortbullshit omdat het geld toch 'verdwijnt' in de zakken van anderen die er geen recht op hebben.
Dit soort reacties is dus precies de reden dat een topic (of actie) hier niet van de grond komt; ieder poging daartoe wordt direct vakkundig de grond in geboord door mensen die het niet kunnen laten andermans 'plezier' de grond in te trappen.

Ik ben dus ook zeker voor 2 verschillende topics, want al dat gedram over zakkenvullen etc is offtopic. Ja het is een discussieforum, maar de topicstarter bepaalt in grote mate waar het topic over zou moeten gaan. Maak je eigen topic over hoe verschrikkelijk slecht Serious Request wel niet is en laat ons ook in onze waarde.

Ik heb gedoneerd aan #SR12 en ik ben er trots op. Of jullie doneren of niet moeten jullie weten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb er dit jaar ook gemengde gevoelens bij moet ik zeggen.

Vind Serious Request steeds meer bij kerst passen. Vooral de nachten dat ik half zat door de kou heen thuis kwam, staan me erg bij van de vorige edities. Zonder SR geen kerstgevoel :)
En gezien de verantwoording die jaarlijks wordt gegeven heb ik er nog een goed gevoel bij het besteden van geld aan deze acties.

Alleen; ik vraag mij wel af hoeveel zin de doelstelling van dit jaar heeft in algemene zin. Zal wel een gevoelloze kloot zijn, maar ik vraag me erg af of het helpen van het beperken van de kindersterfte op lange termijn een positief effect heeft. Ik doel dan vooral op de al heersende voetseltekorten in Afrika.
Is de kindersterfte geen natuurlijk proces, juist door de beperkte ontwikkeling van de voedselproductie?

Let wel; ik stel vooral het effect op macroschaal ter discussie. Op microniveau snap ik natuurlijk het hele issue wel.

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik weet niet hoe selectief de mensen die in beeld komen gekozen worden maar de meesten hebben een vast beeld bij hoeveel kinderen ze willen. Als ze 4 kinderen willen en gaat een deel dood dan proberen ze het gewoon net zo lang totdat ze toch 4 kinderen hebben.

In die zin zal een lagere kindersterfte mijns inziens niet bijdragen aan de hongersnood; die kinderen komen er toch wel, lukt het de eerste keer niet dan de 2e of 3e keer wel (mits de moeder het overleeft dus).

In die zin vergroot het terugdringen van de kindersterfte dus kwaliteit van leven van de moeders en (omdat die moeders dus meer thuis zijn / niet de helft van de tijd in zo'n kliniek 120km verderop liggen) de rest van het gezin, nog afgezien van de emotionele pijn die het verliezen van je kind met zich meebrengt.

Daarnaast zou het best wel eens kunnen dat die 4 kinderen die ze nu willen er in de toekomst 3 worden omdat die 4 het tegen de verwachting in wel allemaal redden.

Maar goed, ik ben geen antropoloog :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Toch even een duit in het zakje doen in de discussie hier.
Begrijp me goed: ik gun niemand dat zijn kind sterft om wat voor reden dan ook :)
Vorig jaar helaas van heel dichtbij mee mogen maken en een vader zijn pasgeboren kind zien begraven. Mijn maag krijgt nog een knoop als ik daar aan terugdenk :/

Echter: Daar in Afrika is men vrij gelovig, en over het algemeen Christelijk. Nou gun ik ook ieder zijn geloof...maar ipv kindersterfte terug te dringen is het misschien ook een idee om de Paus eens te dwingen het gebruik van condooms te stimuleren ipv af te keuren. Nogal wiedes dat als je het vaak zonder doet, er meer baby's komen en er dus ook meer kunnen sterven. Heel eerlijk: ik vind het een goed initiatief, maar de huidige SR actie is imho meer symptoombestrijding dan het aanpakken van het probleem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:46:
Echter: Daar in Afrika is men vrij gelovig, en over het algemeen Christelijk. Nou gun ik ook ieder zijn geloof...maar ipv kindersterfte terug te dringen is het misschien ook een idee om de Paus eens te dwingen het gebruik van condooms te stimuleren ipv af te keuren. Nogal wiedes dat als je het vaak zonder doet, er meer baby's komen en er dus ook meer kunnen sterven. Heel eerlijk: ik vind het een goed initiatief, maar de huidige SR actie is imho meer symptoombestrijding dan het aanpakken van het probleem zelf.
Ik wil dit toch even tegenspreken. Ja, toegegeven, de 'geefvoorbeelden' zijn heel concreet en zoals jij het noemt ter symptoombestrijding. €1,50 voor een vaccinatie en bijvoorbeeld €15,- voor een 'mamapakket'.

Een significant deel van het geld dat opgehaald wordt zal echter ook besteed worden aan voorlichting. Lokale Rode Kruis medewerkers zullen vrouwen voorlichting kunnen gaan geven over anticonceptie, medicijngebruik (er leven mythes dat je nooit meer dan 1 medicijn tegelijk kunt gebruiken), verzorging van zichzelf en de baby etc. Hier is echter lastiger een concreet bedrag op te zetten, maar je zult het in de verantwoording wel weer terug gaan zien. Hiermee wordt het probleem toch dieper bij de wortels aangepakt dan het in eerste instantie lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SandaX schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 16:54:
[...]

Ik wil dit toch even tegenspreken. Ja, toegegeven, de 'geefvoorbeelden' zijn heel concreet en zoals jij het noemt ter symptoombestrijding. €1,50 voor een vaccinatie en bijvoorbeeld €15,- voor een 'mamapakket'.

Een significant deel van het geld dat opgehaald wordt zal echter ook besteed worden aan voorlichting. Lokale Rode Kruis medewerkers zullen vrouwen voorlichting kunnen gaan geven over anticonceptie, medicijngebruik (er leven mythes dat je nooit meer dan 1 medicijn tegelijk kunt gebruiken), verzorging van zichzelf en de baby etc. Hier is echter lastiger een concreet bedrag op te zetten, maar je zult het in de verantwoording wel weer terug gaan zien. Hiermee wordt het probleem toch dieper bij de wortels aangepakt dan het in eerste instantie lijkt.
De kindersterfte an sich wel, maar wat gaan die kinderen eten als ze de eerste paar jaar hebben overleef?
Wat voor werk gaan ze doen? etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-05-2024
Ze zijn wel goed in het laten lijken alsof de menigte 10 x groter is dan hij daadwerkelijk is voor het huis. Ik kan vanuit mijn woonkamer de menigte zien. Overigens wel gezellig!

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik vind het lovenswaardig dat mensen zich zo solidair opstellen en hoe dit mensen in beweging brengt is hartverwarmend.

Niet om te trollen, maar helaas ben ik het niet eens met het goede doel van deze actie want ik ben van mening dat overbevolking een groter probleem is en dat staat haaks op het babysterfte.

Je kunt mijns inziens beter energie stoppen om de aanwezige mensen een hoogwaardigere/gelijkwaardigere levensstandaard te geven dan om rücksichtslos mensen op de aarde in kansloze situaties te wereld te laten komen. Immers als je de constant schaarse middelen over een nog grotere populatie moet verdelen, dan wordt uiteindelijk niemand daar beter van.

Ik snap dat baby's schattig zijn en dat babysterfte lokaal voor verschrikkelijk veel leed zorgt, maar als je het grote plaatje probeert te bekijken begrijp je hopelijk dat wanneer wij ons vermenigvuldigen als konijnen dat er een onhoudbare situatie onstaat.

(bevolkingsprognoses: http://www.un.org/esa/pop...ge2/WorldPop2300final.pdf http://www.geohive.com/earth/pop_continent.aspx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SandaX schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 16:54:
[...]

Die voorlichting is ook een prima begin. Maar als jij strenggelovig bent (en dat zijn er dankzij de zendelingen een hoop daar, al was het alleen maar omdat ze in de 3e wereld op het platteland niet zo wereldwijs zijn als wij) dan helpt voorlichting geen zier. Want de paus of 1 of ander boek zegt iets anders, en dat is leidend. Logisch in hun optiek, relatief krankzinnig in de onze.
En zoals iemand ooit eens zei over de paus (ik meen dat het Freek de Jonge was): "Als je zelf het spelletje niet speelt, moet je je niet met de spelregels bemoeien". Kon niet anders dan met hem eens zijn :)

Nogmaals, ik gun ieder zijn geloof - maar piep dan ook niet als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45
eL_Jay schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:22:
Ik vind het lovenswaardig dat mensen zich zo solidair opstellen en hoe dit mensen in beweging brengt is hartverwarmend.

Niet om te trollen, maar helaas ben ik het niet eens met het goede doel van deze actie want ik ben van mening dat overbevolking een groter probleem is en dat staat haaks op het babysterfte.

Je kunt mijns inziens beter energie stoppen om de aanwezige mensen een hoogwaardigere/gelijkwaardigere levensstandaard te geven dan om rücksichtslos mensen op de aarde in kansloze situaties te wereld te laten komen. Immers als je de constant schaarse middelen over een nog grotere populatie moet verdelen, dan wordt uiteindelijk niemand daar beter van.

Ik snap dat baby's schattig zijn en dat babysterfte lokaal voor verschrikkelijk veel leed zorgt, maar als je het grote plaatje probeert te bekijken begrijp je hopelijk dat wanneer wij ons vermenigvuldigen als konijnen dat er een onhoudbare situatie onstaat.

(bevolkingsprognoses: http://www.un.org/esa/pop...ge2/WorldPop2300final.pdf http://www.geohive.com/earth/pop_continent.aspx)
Overbevolking is een probleem ja, maar om dan niks te doen aan de babysterfte vind ik dan weer een ander uiterste. Als ik de verhalen hoor deze week dat er vrouwen met hun baby al half geboren in een ziekenhuis aan komen, of dat ze nog op 't land aan het werken zijn na 9 maanden zwangerschap, dan vind ik wel dat daar écht iets aan gedaan moet worden, overbevolking of niet.

Om het dan maar z'n beloop te laten daar omdat we het al druk genoeg hebben op onze planeet, en we in het westen wel door willen gaan met het bevuilen van de planeet. Nee dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:22:
Waarom staat dat haaks op babysterfte? Of dacht je niet dat die moeders na een dode baby een half jaar later weer zwanger zijn? ;)

Die kinderen komen er toch wel, of er nou baby's sterven of niet.
Maar het bestrijden van babysterfte voorkomt veel pijn en leed.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-07 19:19
Ik heb 2 platen aangevraagd, beiden voor 25,-
Ilse DeLange - All The Answers (Live) vraag ik elk jaar aan omdat het een schitterend nummer is, en zo gevoelig en emotioneel gezongen door mijn favoriete zangeres.
Laura Jansen & Tom Chaplin - Same Heart heb ik ook aangevraagd, omdat ik het een geweldig mooi nummer vind, en Laura heeft soieso een prachtige stem. Dat 't het officiele thema nr is, is een leuke bijkomstigheid.

ik heb nu al zin in zondag avond... Michiel een uur lang in plat Almelo's.
had echt niet verwacht dat ze de 10.000 zouden halen, laat staan de 17.000 die het geworden is binnen een paar dagen :o
Het verbaasde Michiel zelf blijkbaar ook, gezien zijn reactie "ik dacht dat 10.000 wel redelijk veilig was".
Die avond is Ilse er ook, dus ik denk dat ik een uur lang in een deuk lig van die 2 samen :)
Begreep vanavond dat Gerard daarna Living Doll weer gaat doen. Geinig, maar spontaan is toch echt leuker. Bovendien heeft hij meer nummers die hij zo belachelijk goed kan playbacken, o.a. Useless Man.
Het bedrag van vorig jaar gaan ze verpletteren, zoals het nu gaat. Geweldig natuurlijk.
Kan ook niet anders, met dit DreamTeam van DJ's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:54

The Legend

*Plop*

Vandaag ff in enschede geweest, viel me op dat als je niet op rij 1-5 staat je bijna niks hoort van de muziek, laat staan wat er gezegd wordt. Op die manier krijg je nooit een heel plein echt mee. Zou dat geluidsvoorschrifttechnische redenen hebben? Vond het wat lafjes.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het is ook geen concert natuurlijk :) Het is niet het plein dat 'mee' moet :P

Er staat wel een podium op datzelfde plein, dat zullen ze (op de momenten dat er iemand speelt die wel een lawaaivergunning heeft) ook niet willen overschreeuwen :)

Mijn vriendin had een plaatje aangevraagd en het is gedraaid. Michiel heeft zelfs ons verhaaltje verteld _/-\o_

Alleen jammer dat het om 5 voor 6 was en wij nog lagen te slapen -O- Iemand enig idee of / waar je Serious Request nog terug kunt luisteren? 3fm.nl/gemist doet het in ieder geval niet voor #SR12 ;(

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07 16:07
Hoe weet je dat je aanvraag is gedraaid?
Ik heb ook een nummer aangevraagd maar heb geen idee of hij al gedraaid is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
In ons geval omdat een kennis ons daarover een berichtje stuurde, hij herkende het verhaal en de namen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Paul op 24-12-2012 00:46 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 05:20

TommyGun

Stik er maar in!

Mandrake466 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:25:
[...]

En al komt het wel op de juiste plaats terecht; wat is het nut? Beter pakken 'ze' / we de primaire problemen aan aldaar i.p.v. die problemen alleen maar groter te maken door de overbevolking te blijven stimuleren. Maar het is taboe om zoiets te zeggen, dat begrijp ik wel...

Ow, en dat deze nog niet gepost was zeg :P

Afbeeldingslocatie: http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/32357425.jpg

Als reactie op: "Al dik 6 miljoen euro voor Serious Request".

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 24-12-2012 00:49 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
TommyGun schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:48:
problemen alleen maar groter te maken door de overbevolking te blijven stimuleren
... want een moeder wiens kind doodgeboren is probeert het vast niet opnieuw ... oh, wacht...

of euhm, ... oh, dan hoeven we oorlogslachtoffers ook niet te helpen. Moordenaars moeten we bedanken, en met ingang van nu mag je op alle wegen 200 km/uur ...

Ja, die voorbeelden zijn absurd, maar dat is stellen dat kindersterfte tegengaan overbevolking stimuleert is ook enigszins kort door de bocht. Men wil toch een bepaald aantal kinderen. Zorgen dat je N kinderen met N keer zwangerschap hebt in plaats van met 2N, 3N of N^2 zwangerschappen zorgt niet voor méér kinderen, maar wel voor veel gelukkiger mensen. Als je nu gaat promoten dat men 2N kinderen moet gaan nemen, DAN stimuleer je de overbevolking.

Ik ben het in zoverre met je eens dat de voedseltekorten ook aangepakt moeten worden, maar daar gaat al zoveel aandacht en geld naartoe, 3FM neemt juist iets dat ook een groot probleem vormt maar niet of slechts weinig aandacht krijgt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

TommyGun schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:48:

Ow, en dat deze nog niet gepost was zeg :P

[afbeelding]

Als reactie op: "Al dik 6 miljoen euro voor Serious Request".
En je weet dat juist in tijd van crisis mensen guller worden voor dit soort acties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Durft iemand nog een voorspelling te doen van de eindstand??

Ik zeg 12.5 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:27
L1nt schreef op maandag 24 december 2012 @ 14:27:
Durft iemand nog een voorspelling te doen van de eindstand??

Ik zeg 12.5 miljoen.
Ik denk ook wel iets in die richting. Heb SR maar amper gevolgd dit jaar, omdat ik de vorige edities vooral 's nachts volgde, want dan werd er echt de geniale radio/tv gemaakt. En bij deze editie ging de wekker gewoon weer elke dag om 7 uur. Ik heb nog wel overdag even een paar keer geluisterd, maar al die updates kwamen me al me neus uit. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Laatst online: 09-07 21:52
Gaat in ieder geval wel over de 10 miljoen heen denk ik. Als je ziet wat er vandaag allemaal langskwam... Cheques van xx.xxx en xxx.xxx. Dat telt wel lekker op ja

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Tussenstand.. Boven de 8,6 miljoen.. :)

Nog 3 uur te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07 20:50
12 Miljoen eindstand... Wat een helden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:06
Helden, en wat een geweldige combo van DJ's.:D

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Laatst online: 06-04-2024
Erg knap, ga dr maar aan staan

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Paul schreef op maandag 24 december 2012 @ 01:00:
[...]
... want een moeder wiens kind doodgeboren is probeert het vast niet opnieuw ... oh, wacht...

of euhm, ... oh, dan hoeven we oorlogslachtoffers ook niet te helpen. Moordenaars moeten we bedanken, en met ingang van nu mag je op alle wegen 200 km/uur ...

Ja, die voorbeelden zijn absurd, maar dat is stellen dat kindersterfte tegengaan overbevolking stimuleert is ook enigszins kort door de bocht. Men wil toch een bepaald aantal kinderen. Zorgen dat je N kinderen met N keer zwangerschap hebt in plaats van met 2N, 3N of N^2 zwangerschappen zorgt niet voor méér kinderen, maar wel voor veel gelukkiger mensen. Als je nu gaat promoten dat men 2N kinderen moet gaan nemen, DAN stimuleer je de overbevolking.

Ik ben het in zoverre met je eens dat de voedseltekorten ook aangepakt moeten worden, maar daar gaat al zoveel aandacht en geld naartoe, 3FM neemt juist iets dat ook een groot probleem vormt maar niet of slechts weinig aandacht krijgt.
Onzin, het lijkt me toch wel algemeen bekend dat "birth control" nou niet echt een hot item is in Afrika en verschillende arme landen. Je kan wel heel graag kinderen willen, maar dan moeten er wel aan een aantal randvoorwaarden voldaan zijn. Dat geldt daar, maar ook hier in NL. Als je al geen geld hebt om voor jezelf zorg te dragen, hoe moet dat dan met een kind erbij?

Wat dat betreft heeft de RK kerk een grote bijdrage in de ellende in de wereld, in willekeurige volgorde: kindermisbruik, AIDS, honger/armoede (doordat anti-conceptie verboden is)..
Hoeveel moeite kost het om de condoom aan de man te brengen? Veel, en de uitleg liet soms ook te wensen over: condoomgebruik, doe het condoom over een banaan en heb sex... :X

Om er wat statistiek tegenaan te gooien, Mali als voorbeeld: Wikipedia: Demographics of Mali
In 2007,
Birth rate: 49.6 per 1000, tegen 20.3 gemiddeld wereldwijd (Wikipedia: Birth rate)
Fertility rate: 7.4 per vrouw, tegen 2.52 gemiddeld wereldwijd (Wikipedia: Total fertility rate)

Sowieso zegt die laatste link best veel: willen vrouwen in Afrika echt zo graag veel meer kinderen dan in andere werelddelen? Of ligt er een andere reden aan ten grondslag? (Gebrek aan zorg, anti-conceptie, kennis, etc.)

Er is een heel mooi bedrag opgehaald en bij SR is verantwoording altijd belangrijk (althans, het werd altijd belangrijk gevonden en meestal komt er nog wel een rapport over wat er met het geld is gedaan).
Maar als er niets aan de basis wordt gedaan (birth control dus door anti-conceptie, kennis, e.d.), is dit dweilen met de kraan open. Elk ziekenhuis die je upgrade toevoegt, ligt binnen no-time weer vol. En dat zou jammer zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door MrSleeves op 24-12-2012 22:03 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 00:18
Waar is het crisis?! Hier is het crisis!

Oh nee, wacht...

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor de mensen die niet gegeven hebben of gaan geven in de toekomst omdat ze niet weten hoe en waar het geld wordt besteed: trek je stoute schoenen aan, wordt vrijwilliger voor het betreffende goede doel en ga zelf op pad. Kom eens uit je comfortzone, ga eens AFK en zie wat er óók in de wereld gebeurt. Het is écht niet allemaal zo mooi of zo slecht als wat je op het nieuws ziet.

Ik heb dit jaar zelf niet gegeven, daar ben ik eerlijk in. Er is eigenlijk geen goede reden voor geweest. Ik ben hartstikke vóór dit soort acties. Dat er geld aan de strijkstok blijf hangen dat weet je. Maar als het betreffende goede doel een CBF keurmerk heeft dan weet je ook dat dit gegarandeerd niet meer dan 25% van jouw geld is. Kortom van iedere euro komt er minimaal €0,75 op z'n plaats. Dat is toch netjes?

Uiteraard is het emo-tv en radio. Ik heb ook een paar keer met tranen in mijn ogen zitten kijken. Ook bij de uitslag van €12,2 miljoen. Pas dan besef je hoe mensen hier mee bezig zijn. Dat er bedrijven bij zitten die met een cheque van meer dan €100.000 aan komen is leuk, maar daarvoor doe je het niet. Je doet het voor de kleine acties waar mensen hard voor gewerkt hebben op hun manier. Dat je daarmee geen €12 miljoen van bij elkaar harkt dat weten we allemaal, de grote cheques heb je dus ook hard nodig.

Ieder mag er het zijne van vinden, dat is gelukkig de vrijheid die we hier hebben.

P.S.:Eric Corton heeft zelf gezegd dat er na deze actie meer terugkoppeling komt over de resultaten en het bestede geld. Tot nu toe is dat redelijk achterwege gebleven. Er komt dus verandering in de afwikkeling van dit soort projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:54

The Legend

*Plop*

Volgens mij geeft het Rode Kruis ieder jaar een overzicht (verantwoording) van de besteding van het middels SR opgehaalde geld. Corton bedoelde dat 3FM die verantwoording nu beter zichtbaar gaat maken door een-jaar-later-reportages te gaan maken.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Erg leuk dat het rode kruis een overzicht gaat maken van hun bestedingen. Beter zou het zijn om een onafhankelijk onderzoek in te stellen. Wij van WC eend.....

Verder:
Ik kan dit hele gedoe niet uitstaan. Geven aan goede doelen moet een keuze zijn. Zeker als je ziet wat sommige directeuren durven te verdienen als hoofd van een goed doel. Ik haat het dat de overheid doodleuk het bedrag verdubbelt van ONS geld. Helaas is de gemiddelde luisteraar te dom om dat te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zero_cool89 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:03:
Erg leuk dat het rode kruis een overzicht gaat maken van hun bestedingen. Beter zou het zijn om een onafhankelijk onderzoek in te stellen. Wij van WC eend.....

Verder:
Ik kan dit hele gedoe niet uitstaan. Geven aan goede doelen moet een keuze zijn. Zeker als je ziet wat sommige directeuren durven te verdienen als hoofd van een goed doel. Ik haat het dat de overheid doodleuk het bedrag verdubbelt van ONS geld. Helaas is de gemiddelde luisteraar te dom om dat te snappen.
Verdubbelen hebben ze sowieso nooit gedaan, en een bijdrage leveren ze ook al een tijdje niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
zero_cool89 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:03:

Verder:
Voordat je begint te klagen zou ik me de volgende keer eerst verdiepen in het onderwerp.

#1 Het rapport is voor zover ik weet gecontroleerd door accountants.
#2 Het is je eigen keuze om iets te geven bij SR of naar 3FM / 101TV te luisteren en kijken.
#3 De overheid geeft sinds 2009 geen bijdrage meer aan SR.
#4 De meeste directeuren zitten "doodgewoon" op de Balkenendenorm. Ja dat is veel, maar ze hebben ook de verantwoording over 1000'en mensen. De discussie of dit vervolgens een goed of fout salaris is kan denk ik het beste in een apart topic over salaris in WI.
#5 Helaas is de gemiddelde tweaker te lui om zichzelf eerst goed te informeren voor deze onzin gaat lopen spuien op het forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:27

Wildfire

Joy to the world!

MikeyMan schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:40:

[...]

Verdubbelen hebben ze sowieso nooit gedaan
Jawel, in 2007.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

My bad; had ik gemist.
Had alleen de 1 en 3 miljoen donaties gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
MrSleeves schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:47:
Je kan wel heel graag kinderen willen, maar dan moeten er wel aan een aantal randvoorwaarden voldaan zijn. Dat geldt daar, maar ook hier in NL. Als je al geen geld hebt om voor jezelf zorg te dragen, hoe moet dat dan met een kind erbij?
Gewoon, door een kind te nemen. Dat kan dan gaan werken, waardoor er meer geld (of eten) is. Zonder kinderen geen / veel minder arbeid en dus geen inkomsten of eten...
Sowieso zegt die laatste link best veel: willen vrouwen in Afrika echt zo graag veel meer kinderen dan in andere werelddelen? Of ligt er een andere reden aan ten grondslag? (Gebrek aan zorg, anti-conceptie, kennis, etc.)
Nee, die willen echt zoveel kinderen; dat is hun pensioen. Sowieso zie ik in ieder geval in die fertility rate niet terug of al die concepties ook volbracht worden en hoe oud die kinderen worden.

Wat je keer op keer terug zag komen in de filmpjes (en ik geef grif toe dat ik verder niet zo veel andere bronnen heb) is dat al die vrouwen na de dood van hun baby van plan zijn het nog een keer te proberen. Ga je ze vragen hoeveel ze er willen dan hebben ze daar ook een antwoord op. Ik mag dan aannemen dat ze ook weten hoe ze dat moeten bewerkstelligen... Je zag in die filmpjes ook moeders die zeiden ervoor te zorgen dat ze minstens X maanden niet meer zwanger gingen worden.

En uiteraard hebben daar ook zendelingen rondgelopen waardoor het aantal dat men wil / denkt nodig te hebben misschien wat hoger ligt dan in niet-Christelijke delen van de wereld, maar moeten die mensen daarom dan maar geconfronteerd worden met haast ondraaglijke moeten verliezen van je kind? Je vindt het serieus een goed idee om mensen te laten lijden omdat er zendelingen hebben rondgelopen? Het zijn gewoon 2 compleet verschillende vraagstukken.

'Hoe zorgen we dat we minder uitgeven' is ook een hele andere vraag dan 'Hoe maken we de begroting kloppend'. Er zit overlap in, zeker, maar het zijn wel 2 verschillende vraagstukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 25-12-2012 12:58 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je gaat hier even voorbij aan het feit dat er wel werk / mogelijkheden tot het vergaren van inkomsten moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Laatst online: 00:53
@MikeyMan: En die zijn er niet zo gek veel in Afrika, daarom gaat het momenteel in Mali ook zo lekker met het noorden dat in handen is van de rebellen, en het zuiden waar de regering en het leger (nog) de controle houden...

Dus eigenlijk de vraag: is het hebben van vele kinderen (welke ook gevoed moeten KUNNEN worden) eigenlijk wel ethisch verantwoord met deze actie?
Klinkt misschien heel hard, maar ik vindt dat je best basisvoorwaarden mag stellen voordat je aan een kind begint, of het nou bedoeld is voor je pensioen of niet.
Dus al met al: opbouw van Afrika en daarbij banen creëren is in mijn ogen nog belangrijker, en zodra de boel daar draait komen de voorzieningen als het goed is ook wel op gang, zodat vrouwen een vroedvrouw thuis kunnen betalen, of in een ziekenhuis kunnen bevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:08:
Je gaat hier even voorbij aan het feit dat er wel werk / mogelijkheden tot het vergaren van inkomsten moeten zijn.
Als je de keuze hebt tussen:
1. Minder kinderen en zeker weten dat je familie in de toekomst minder inkomsten heeft of
2. Meer kinderen en de kans dat in de toekomst een (of meerdere) ervan werk vinden dus meer inkomsten voor de (extended) familie genereert
dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

Er zijn in principe twee randvoorwaarden om ervoor te zorgen dat er minder kinderen komen. Dat is ten eerste meer welvaart, zodat de noodzaak tot meer kinderen krijgen minder is, en ten tweede de educatie van vrouwen.
Jorn1986 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:32:
Dus al met al: opbouw van Afrika en daarbij banen creëren is in mijn ogen nog belangrijker
Uiteraard. Maar het is geen of-of-situatie.
en zodra de boel daar draait komen de voorzieningen als het goed is ook wel op gang, zodat vrouwen een vroedvrouw thuis kunnen betalen, of in een ziekenhuis kunnen bevallen...
Uiteraard, en in de tussentijd? Die vrouwen blijven wel baren, natuurlijk, of er een Glazen Huis is of niet.

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 25-12-2012 13:36 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Laatst online: 00:53
@anandus: en dat zijn dan gecreëerde levens die genoeg te eten hebben zeker?
Mogelijk sterft de helft later alsnog aan de hongerdood, dan heeft die familie alsnog niks aan geboren kinderen op de lange termijn, voor het familieinkomen.

Dweilen met de kraan open... een verloren continent.

Wijzelf gaan het ook nog niet makkelijk krijgen in de toekomst: eerst nog 10 jaar een kwakkelende economie, en ik voorspel je: over 10 jaar begint de energiecrisis en blijkt dat er veel te weinig aanbod aan échte groene stroom is.... Olie wordt schaarser, de economie komt helemaal tot een stilstand... en dan hangen we waarschijnlijk met z'n allen, de groene auto's en energieopwekkers nog niet genoeg draaiende.

[ Voor 51% gewijzigd door Jorn1986 op 25-12-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 10:55

Cthulhu

Carpe Noctem

nielsgaastra schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:33:
Hoe weet je dat je aanvraag is gedraaid?
Ik heb ook een nummer aangevraagd maar heb geen idee of hij al gedraaid is...
Je kon/kan per uur kijken welk nummer is gedraaid ;)
http://www.3fm.nl/welkliedjewasdat

See you in the Galaxies Far, Far Away ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Jorn1986 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:32:
@MikeyMan: En die zijn er niet zo gek veel in Afrika, daarom gaat het momenteel in Mali ook zo lekker met het noorden dat in handen is van de rebellen, en het zuiden waar de regering en het leger (nog) de controle houden...

Dus eigenlijk de vraag: is het hebben van vele kinderen (welke ook gevoed moeten KUNNEN worden) eigenlijk wel ethisch verantwoord met deze actie?
Klinkt misschien heel hard, maar ik vindt dat je best basisvoorwaarden mag stellen voordat je aan een kind begint, of het nou bedoeld is voor je pensioen of niet.
Dus al met al: opbouw van Afrika en daarbij banen creëren is in mijn ogen nog belangrijker, en zodra de boel daar draait komen de voorzieningen als het goed is ook wel op gang, zodat vrouwen een vroedvrouw thuis kunnen betalen, of in een ziekenhuis kunnen bevallen...
Je verwoord precies wat ik denk. De actie zou verstandiger zijn als geboortebeperking gestimuleerd werd, maar daarbij wel de mensen meer ondersteund worden. Nu baren ze daar veel kinderen om er voor te zorgen dat deze kinderen voor hun kunnen gaan zorgen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Afvragen waar het geld blijft heb je met alle goede doelen. Ik denk dat van alle doelen het Rode Kruis nog een van de betrouwbare is.

Maar het blijft een lastig doel. Veel mensen zeggen dat wanneer je de kindersterfte probeert te beperken, het probleem in Afrika alleen maar groter wordt omdat er nog meer overbevolking komt.

Maar als je logisch nadenkt, ben je moraal verplicht om onze kennis met andere wereldbewoners te delen. Als er minder mensen onnodig sterven als baby of aan eenvoudig te bestrijden/voorkomen ziekten (--> minder dramatische gebeurtenissen) zal het voor de Afrikaan ook eenvoudiger worden om beter na te denken over andere zaken. Wij hebben er ook eeuwen over gedaan om op dit "niveau" te komen en dit is voornamelijk te denken aan onze geologische ligging. In minder vruchtbare en warmere werelddelen, gaat de ontwikkeling gewoon veel minder snel.

Daarbij, wie bepaalt dat Afrikanen zielig zijn? Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde Afrikaan gelukkiger is dan wij in onze volvreetmaatschappij.

[ Voor 5% gewijzigd door Mooody op 25-12-2012 15:22 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Pagina: 1