Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:43
Hallo,

wij hebben bij een klant van ons zopas een nieuwe file server (w2k8 storage) geïmplementeerd.

De vorige oplossing een NAS met achterliggen een linux systeem, nu hadden wij graag deze nas ingezet voor replicatie, maar graag had ik hiervoor de beste manier even getoetst met jullie.

de nas kan aangesproken worden als ISCSI target en kan (los van de ISCSI mogelijkheid) overweg met AD.

opties zijn:

- op storage server dmv ISCSI een 2de schijf creëren en hierop repliceren, met DFS ?
- de nas stand alone laten draaien en de data hierop repliceren

Vragen zijn:

we willen natuurlijk de AD rechten behouden (ik vermoed niet dat de schijf NTFS zal geformatteerd zijn) en ook mocht de storage server uitvallen moeten de gebruikers (mits een kleine aanpassing) toch nog aan alle data kunnen (er is een backup DC v authenticatie).

Wat zijn de opties hier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat heb je zelf al onderzocht voor dit commerciele vraagstuk? Waar gaan je eigen voorkeuren naar uit? Wat heb je al getest? Hoe ziet de rest van de infra er uit?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
commercieel vraagstuk ?

eigen voorkeur gaat uit naar replicatie met DFS omdat hierbij hardware onafhankelijk wordt gewerkt, maar doe ik dit best met de nas als ISCSI target, of beter net niet ?

zelf getest: Ik heb enkele klanten lopen met DFS maar allen met meerdere servers, geen enkele wordt naar een NAS gerepliceerd.

rest infra: 2x DC, 1x exchange allen met lokale storage, geen centrale storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Commercieel vraagstuk als in dat je dit voor een betalende opdrachtgever doet (toch?).

Heb je al gekeken wat de beste optie is wat betreft snelheid? Sommige NASsen halen bv over iSCSI geen denderende performance. Hoe veel data wil je repliceren? Een ander ding om naar te kijken is welke opties de NAS levert om de AD integratie in te stellen. De ene NAS leest bv DNS uit om domain controllers te vinden en bij de andere moet je echt een enkele DC manueel opgeven (waarna het bij uitval van die dc niet meer werkt). Heb je de mogelijkheid om een proeflabje op te zetten om enkele scenario's te testen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
klopt, dan is het een commercieel vraagstuk :)

snelheid kan ik niet weten gezien de nas momenteel nog bezet is, eens de storage volledig is overgedragen kan dit uiteraard wel, alsook kunnen testen gebeuren om toch zeker te zijn.

De AD integratie is inderdaad met een DC die je manueel moet opgeven, ik vermoed zeker niet dat hij de DC zal uitlezen.

Testen zou ik in ieder gevan doen, maar misschien hebben jullie ervaringen waar ik reeds mee aan de slag kan, mocht iscsi de voor de hand liggende optie zijn zou ik geen moeite doen om de AD integratie van de NAS zelf te testen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 16:35
Mijn persoonlijke voorkeur zou het hebben om de NAS een iSCSI target voor een andere server dan de fileserver te maken en vervolgens DFS gebruiken om te repliceren. Als de fileserver uitvalt, is de data alsnog via de andere server te bereiken. Ik ga er dan voor het gemak wel van uit dat de fileserver niet ook nog domain controller is en je nog een andere server ter beschikking hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Linke Loe op 14-10-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mathiasc schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:22:
De vorige oplossing een NAS met achterliggen een linux systeem, nu hadden wij graag deze nas ingezet voor replicatie
Wat wil je bereiken met dit cq. welk probleem los je hiermee op?

Als je dat eerst eens kunt verduidelijken, kan er ook wat gerichter tips gegeven worden...
mathiasc schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:22:
ik vermoed niet dat de schijf NTFS zal geformatteerd zijn
mathiasc schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:57:
ik vermoed zeker niet dat hij de DC zal uitlezen.
Al dit soort vermoedens heb je niets aan, dat moeten zekerheden worden. Wat dat betreft heb je nog wel een stukje huiswerk te doen ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Question Mark op 14-10-2012 18:33 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En waarom is het geen optie om de NAS om te bouwen tot een tweede Windows file server zodat je native DFS kan draaien met beide machines, zodat je zonder extra configuratie fail-over hebt? DFS is niet alleen replicatie, het heeft ook namespaces zodat shares met een eenvoudige naam te bereiken zijn, zonder dat die bij een specifieke server hangt en opgegeven moet worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

DFS Replicatie naar een NAS share kan je vergeten als het geen Windows Based Storage server is (op level 2008). Dit omdat het iets meer is dan SMB/CIFS alleen.

De enige echt makkelijke optie is volume mounten als iSCSI, deze te mounten als drive en via de server als Shares beschikbaar te stellen en te repliceren via DFS replicatie en dan maar hopen dat het niet je primaire DFS mountpoint wordt.... (Dus DFS goed tunen).

Overigens is het een brakke oplossing om een NAS daarvoor te gebruiken want het kost je heel veel performance (met name netwerk of je moet extra netwerkkaarten in je server stoppen). Enige nuttige wat ik voor NAS kan bedenken deze te gebuiken voor "scratch" en "hobby".

Een andere oplossing is, NAS op andere locatie neerzetten en met RSync voor Windows een replica te trekken als een soort on-line backup (geen vervanging van backup).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
DFS is Windows only, dus zomaar een willekeurige NAS voor DFS replicatie gaat 'm niet worden.
De vraag is echter: wat wil je precies?

Je hebt opties als:

Server1 (DFS) <----> Server2 (DFS)

Nu heb je in het begin van dit topic dit voorgesteld:

Server1 (Fileserver, SMB?) <-----> Server2 (iSCSI)

Dat heeft dus niet zo heel veel met DFS te maken ;) Je hebt ook ergens geschreven dat je graag wil dat de rechten behouden worden, en gebruikers moeten bij de backup server kunnen voor hun data.

Dit schetst het volgende:

- Je wil de NAS hergebruiken, maar deze kan geen DFS host zijn

Dat is natuurlijk een situatie zonder oplossing ;-)

Wat je wel kan doen:

Server1 (Windows file server) Backup/sync/rsync/xcopy/robocopy/ntbackup naar iSCSI volume, gehost op Server2 (NAS)

Dit geeft je het volgende:

- Data op twee fysieke plekken
- NAS wordt hergebruikt

Wat je niet kan verwachten, is dat je NAS de taken van de 1e server (je windows based file server) kan overnemen.

Dit is allemaal vrij redundant, maar gezien je vraagstelling (methode en specificatie), lijkt het me wel op z'n plaats om het nog even extra duidelijk uit te leggen.
Pagina: 1