RAID0 Schijf grotendeels onherstelbaar na MOBO kill

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478021

Topicstarter
Beste gebruikers van Tweakers.net,

Bij deze stel ik mij graag eerst even voor.
Mijn naam is Danny, 23 jaar oud en woonachtig op Flakkee.

Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom, en op het forum kan ik ook zo gauw geen vergelijkbare situatie vinden waar een oplossing bij is gevonden. Mocht ik fout zitten, please correct me.

Mijn probleem is als volgt, ik had een systeem draaien met een 2x1TB WD RAID0 setup, waar het moederbord toendertijd van overleden is. Helaas kon ik geenzelfde moederbord of een dergelijk moederbord met deze raid controller vinden. Ik heb via een ander systeem geprobeerd de schijven non-raid te maken wat bij beide sschijven gelukt is, maar echter 1 schijf geeft aan nog maar over 120gb aan schijfruimte te beschikken.

Tot mijn grote geluk had ik geen waardevolle data in deze array staan, maar het is wel zonde dat deze schijf nu niet volledig compleet meer beschikt over zijn volledige opslagcapaciteit.

Ik heb in diskpart geprobeerd om mijn schijf te repairen, maar dit schijnt via diskpart alleen te werken op ex-raid5 members...??

Graag zou ik de expertise van iemand anders raadplegen welke mij hopelijk kan helpen met mijn probleem. Ik heb al 2 weken aan het zoeken naar een oplossing, maar kom er maar niet uit.

Hopend dat iemand mij kan helpen met mijn probleem.

Met vriendelijke groet,

Danny

P.S. Bij het vermelde product staat dat het om een WD1200 FALS gaat, maar dit is niet het geval, deze schijf lag voor mijn neus en ik heb domweg deze code overgenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 478021 op 14-10-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Dus ze zitten nu niet meer in een RAID set?

Schijf opnieuw partitioneren is wat het eerste in me opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Je wilt gewoon de disks weer normaal kunnen gebruiken zonder dat het je boeit of data bewaard blijft?

Klinkt misschien stom, maar heb je ze al eens geformateerd in windows schijfbeheer of via een ander partitionerings tool?

Edit:
Of geeft de schijf in schijfbeheer aan dat hij nog maar 120GB is?

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 14-10-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@fridgeman: nee ze staan niet meer in raid, en opnieuw partitioneren heeft geen zin aangezien hij maar 120gb ziet. De overige ruimte wordt niet gezien, in feite is het nu gewoon alsof de schijf maar 120gb aan opslag heeft. De rest is spoorloos.

@swordlord: Ja, de data kan me weinig schelen. Ik heb alles al geprobeerd, partitioneren, formatteren, en in linux kan ik er ook niets mee. Hij herkent alleen 120gb. Ik snap er zelf helemaal niets meer van, de andere disk is overigens wel gewoon intact. Ik ben ten einde raad... In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:49
Maak eens een screenshot van schijfbeheer in windows. Lijkt mij dat je gewoon nog een niet gepatitioneerd deel op je schijf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Schijf volledig wissen met Western Digital Data Lifeguard Diagnostics; (dus full erease)
http://support.wdc.com/pr...groupid=608&sid=3&lang=en

dus dit;
Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/windlg_diag_10.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 14-10-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Polster, nee. In schijfbeheer herkent hij alleen 120gb, ook als ik alle partities verwijder. Er blijft 120gb aan niet gepartitioneerde ruimte over.

@fridgeman, ik ben nu een Full erase aan het doen. Ik hoop dat de lifeguard de ruimte kan herstellen, Ik wil je danken voor het meezoeken, ik heb nooit aan een dergelijke tool gedacht. Nogmaals dank, en ik hou dit topic op de hoogte met eventuele verdere ontwikkelingen.

Nogmaals dank iedereen voor het reageren en meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Doe eens in diskpart:

list disk
select disk n
clean

Hiermee veeg je de partitietabel van de geselecteerde schijf schoon. Via list disk kan je het nummer van de betreffende schijf opzoeken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Spone, bedankt voor je response.

Het probleem is al opgelost. Ik moest net even weg en was vergeten mijn laptop op netvoeding aan te sluiten waardoor mijn laptop in slaapstand ging. Na teruggekomen te zijn gaf LifeGuard een error vanwege een onderbreking. Ik voor de simpelheid even schijfbeheer checken, nog voordat ik in in schijfbeheer terechtkwam gaf mijn systeem aan een nieuw volume te hebben gevonden welke geformatteerd moest worden. Na een quickformat heb ik al mijn ruimte weer terug en daarvoor hartelijk dank.

Dit topic kan wat mij betreft dicht, ik wil iedereen nogmaals hartelijk danken.

Met vriendelijke groet,

Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Mijn probleem is als volgt, ik had een systeem draaien met een 2x1TB WD RAID0 setup, waar het moederbord toendertijd van overleden is. Helaas kon ik geenzelfde moederbord of een dergelijk moederbord met deze raid controller vinden.
Wellicht handig voor de toekomst: je data is dan niet weg ofzo. Je hebt ook geen zelfde moederbord of controller nodig. Enige wat je nodig hebt is software, zoals Ubuntu Linux die vrijwel alle RAID formaten ondersteunt. Je moet het alleen even op gang zien te krijgen wat niet automatisch gaat als je metasectors overschreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Cipher: Ik gebruik zelf OpenSUSE, en in partitiebeheer vond ook Suse slechts een schijf van 120gb.
Ik heb vanalles geprobeerd maar ook vanuit linux kon ik er niet uitkomen. Gelukkig is het met de LifeGuard tool van WD wel gelukt. Toch nog bedankt voor je response.

Mvg.
Pagina: 1