hoe voltage naar beneden brengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-07 20:49
het betreft dus een wisselspanning welke oorspronkelijk rond de 12V. moet liggen.
het probleem is dat deze dus te hoog is (schommelt tussen 18 en 30 volt, heb nog geen lange meting gedaan, dat kan ik pas morgen weer doen)

kan ik dit met een (of meerdere) weerstand(en) verhelpen ?

de verlichting blijft nu dus telkens doorbranden na xx aantal uur (ik gok ongeveer 20a 30 branduren)

lamp is 12v 35watt
de andere lamp is eenzelfde als die in auto's te vinden is bij de gewone achterlichten (heb deze zo niet bij de hand)

(overigens is het niet in mijn/een pc hoor, maar een scooter welke in 2000km al 6 lampen heeft versleten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met wat voor meter heb je die spanning gemeten? Het kan zijn dat die 18v of meer niet geheel nauwkeurig is vanwege de wisselspanning. Maar hoe dan ook, je zou er inderdaad een weerstand, of een aantal diodes voor kunnen zetten. Maar een spanning die oploopt tot 30 volt zou eerder wijzen op een defecte spanningsregelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 14-10-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
heb met mijn multimeter deze afgelezen,
hebben inderdaad ook gedacht aan de spanningsregelaar van de scoot zelf, echter is het een chinees merk en kan er niet altijd even makkelijk aan deze onderdelen gekomen worden :(. (gelukkig zijn de onderdelen dan ook niet belachelijk van prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-07 05:31
Heb je hier al gekeken ?
Laatst kwam ik daar ook een goed stuk tegen over elektra en weten ze je misschien ook meteen aan onderdelen te helpen.
http://www.scooter-freaks...64040deaf007dab05853&f=94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:59
Ik denk dat je spanningsregelaar stuk is, die doet namelijk precies wat je wilt en hoort standaard op je scooter te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Antwoord op de titel:
Pak accu op.
Loop trap af.
Zet accu neer.

En nu serieus: Wat komt er uit je gelijkrichter? Je dynamo levert tussen de 15 en 30, dat kan onbelast prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als er een accu in die scoot zit mag je er vanuit gaan dat die de boel stabiliseerd, als de accu slecht is kan dat de oorzaak ook zijn. Als de accu goed is moet je denk ik de bekabeling doorlopen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07 08:30
Spanningsregelaar is niet goed meer.
http://www.scootparts.nl/Spanningregelaar/nl/page/621/

Even kijken of er eentje bij staat welke er op lijkt, of dat diegene er tussen staat.
Vaak ik bij een spanningsregelaar alleen de stekker anders.

Hoe hoger in de toeren hoe meer een spanningsregelaar zijn best moet doen om het 12v te houden, bij snelle scooters gaan deze dus ook snel stuk.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
SgtElPotato schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 23:26:
Spanningsregelaar is niet goed meer.
http://www.scootparts.nl/Spanningregelaar/nl/page/621/

Even kijken of er eentje bij staat welke er op lijkt, of dat diegene er tussen staat.
Vaak ik bij een spanningsregelaar alleen de stekker anders.

Hoe hoger in de toeren hoe meer een spanningsregelaar zijn best moet doen om het 12v te houden, bij snelle scooters gaan deze dus ook snel stuk.
bedankt,
ga er eens kijken.
is een 4takt scooter en is nee is niet bijzonder snel ;) (snor welke 45 loopt dus hoort nie zomaar stuk te gaan, gezien het standaard snelheid is, tussen de snor en gewone uitvoering is op CDI na alles hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 10:33
Spanningsregelaar hoeft niet eens iets te doen bij sommige brommer/scooters. Sommige hebben de verlichting rechtstreeks aan de lichtspoel hangen en werkt dus alleen als de brommer loopt. Dus, TS, Branden je lampen ook al als de brommer niet loopt? Dan is er een probleem met de gelijkrichter/regelaar of accu. Branden ze pas als de brommer loopt dan heb je de verlichting rechtstreeks op de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07 08:30
heggico schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:07:
Spanningsregelaar hoeft niet eens iets te doen bij sommige brommer/scooters. Sommige hebben de verlichting rechtstreeks aan de lichtspoel hangen en werkt dus alleen als de brommer loopt. Dus, TS, Branden je lampen ook al als de brommer niet loopt? Dan is er een probleem met de gelijkrichter/regelaar of accu. Branden ze pas als de brommer loopt dan heb je de verlichting rechtstreeks op de spoel.
Klopt, maar tegenwoordig hebben vrijwel alle ( sowieso 4takt ) scooters een accu, ze hebben namelijk ook een elektrische start.
Ook als je geen accu hebt ( mijn ervaring ) krijgt je lamp pas stroom na de spanningsregelaar.
Op mijn ex derbi heb ik zelf een kabelboom gemaakt: Onsteking - Bobine - Spanningsregelaar - lampen.

Dat is echter 3 jaar geleden, maar ik geloof niet dat het nu anders is.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
Infant schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 19:57:
Antwoord op de titel:
Pak accu op.
Loop trap af.
Zet accu neer.

En nu serieus: Wat komt er uit je gelijkrichter? Je dynamo levert tussen de 15 en 30, dat kan onbelast prima.
hahaha lol leuk zo'n gevoel voor humor er tussen door ;)
zie overige posts voor info over volts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
heb wel groot licht en knipper + rem als de brommer uit staat. (heeft een accu, deze is nog goed en de laadspanning is ook nog goed circa 14v).

gelijkrichter/regelaar lijkt het probleem te zijn, deze vandaag doorgemeten, blijft teveel (boven de 18V met pieken op 32V) aangeven. (verklaard wel waarom zowel voor als achterlicht er na 800km mee op houden, lang durig/vaak teveel spanning).

gaan eens kijken of ze in de buurt op vooraad zijn ;)
bedankt :)
Pagina: 1