niet geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353543

Topicstarter
Hoihoi,

Ik ga morgen mijn eigen pc in elkaar zetten maar zie nu dat het stopcontact (woonkamer) niet geaard is. Nu had ik op diverse forums gelezen dat het slecht voor je pc kan zijn om je pc op een niet geaard stopcontact aan te sluiten.

Nu zou ik graag willen weten of er een oplossing voor dit bestaat. Ik ben niet van plan om met verlengsnoeren vanuit de keuken te werken omdat ik dit te rommelig vind en mijn moeder woont hier ook nog haha.

Is het misschien een mogelijkheid om een geaard stopcontactdoos te kopen en deze dan aan te sluiten op het niet geaarde stopcontact? Of schiet ik hier niks mee op..

Ik zag ook nog deze beveiligde stekkerdoos, pricewatch: APC Essential SurgeArrest (1x). Heb ik hier iets aan?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als jij bij een geaard stopcontact de aarde niet aansluit werkt hij natuurlijk ook niet. Je kan natuurlijk even kijken waar centraaldoos van die contactdoos zit en dan even kijken of daar een aardedraad in zit. Als die er zit is het weinig moeite om even nieuw draad te trekken naar de contactdoos bij de computer en er dan een geaard stopcontact van te maken.
Voor beveiliging tegen piekspanning kan je die APC wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
Voor zo'n SurgeArrest heb je volgens mij wel een rand aarde nodig. Die piekspanning lijdt hij volgens mij weg via de randaarde. Staat ook in de handleiding:

1. Plug the surge protector into a grounded outlet only

Zie: http://www.apcmedia.com/salestools/ASTE-6Z7V74_R0_EN.pdf

[ Voor 37% gewijzigd door wkleunen op 14-10-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 13:41
Koperdraadje van je pc case naar de verwarming kan ook uitkomst bieden als het goed is.

Al ben ik geen elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
NIET NAAR DE VERWARMING!!! Dat zijn de grootste fouten die je kunt maken!
Als je verwarmingsketel een piekje uitgeeft ligt je pc stil of nog erger, er is hardware kapot!

Als je geen aarde hebt, hoeft het geen ramp te zijn, maar natuurlijk wordt het wel aangeraden om een geaard stopcontact te gebruiken. De enige oplossingen zijn al aangegeven: een verlengsnoer gebruiken naar een geaard stopcontact of een aardedraad trekken vanuit je centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 18:40
Daarnaast zijn de buizen steeds vaker van kunststof, dus een metalen verwarming wil totaal niet zeggen dat er ook een aardconnectie is. Zelfs metalen buizen bij je verwarming wil nog niet zeggen dat er verderop in het circuit niet nog ergens een bult kunststof zit.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 13:41
Niet naar de verwarming dus, dat is echt superslecht!

*KnoxNL gaat terug naar bed..... ;w

Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, volgens mij draaien er miljoenen PC's prima zonder randaarde. Ik heb nog nooit problemen gehad. Menig laptop heeft ook geen randaarde en die vertonen ook geen kuren.
KnoxNL schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:01:
Niet naar de verwarming dus, dat is echt superslecht!

*KnoxNL gaat terug naar bed..... ;w

Excuus.
Sterker nog, je loopt dan de kans dat je een loodgieter (of jezelf) elektrocuteert wanneer er aan de CV gewerkt wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 14-10-2012 11:06 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:34
Zit er in je centraaldoos geen aarde in de kamer? Dan zou je hem door kunnen trekken naar het stopcontact.

Een centraaldoos zit meestal in het midden van je kamer aan het plafond.

Afbeeldingslocatie: http://www.pseiko.net/verbouwing/images/4/29122007566.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Standeman schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:04:
Tja, volgens mij draaien er miljoenen PC's prima zonder randaarde. Ik heb nog nooit problemen gehad. Menig laptop heeft ook geen randaarde en die vertonen ook geen kuren.

[...]

Sterker nog, je loopt dan de kans dat je een loodgieter (of jezelf) elektrocuteert wanneer er aan de CV gewerkt wordt.
Dat is waar, maar officieel gezien is het verplicht om een stopcontact met randaarde te gebruiken. Natuurlijk werkt het gros van de pc's vlekkeloos op een stopcontact zonder aarde, maar het is het uitzonderlijke geval waarin er spanning op de kast komt te staan, waarin dan de aardlek niet uitvalt en vervolgens de gebruiker levend wordt geroosterd bij het aanraken van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb jaren geleden zelf een aarde draad getrokken vanaf de betreffende wandcontactdoos naar de meterkast toe. Wel meteen in elke tussenliggende centraaldoos de aardedraad wat lengte gelaten zodat daar later opnieuw een aftakking kan worden gemaakt om een ander wandcontactdoos te kunnen aarden, mocht dat nodig zijn.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:00

Aganim

I have a cunning plan..

maar officieel gezien is het verplicht om een stopcontact met randaarde te gebruiken.
Welk wetsartikel is dat? Ik ken hem niet in ieder geval, dus graag een bron. Je wilt hiermee zeggen dat half Nederland in overtreding is, tot ze hun stopcontacten laten aarden?

Het geval wat je beschrijft is wel extreem uitzonderlijk, net als dat je auto spontaan in brand kan vliegen en de inzittenden levend geroosterd worden, de bliksem inslaat op de waterleiding als je net onder de douche staat, etc etc.. Je kan allerlei horrorverhalen in de rondte gaan strooien, maar daar schiet niemand iets mee op imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353543

Topicstarter
Bedankt voor de vele snelle reacties!

Dat heeft dan niet zoveel nut om te kopen, aangezien het niet geaard is.
En de 2 opties zie ik niet zo zitten dus dan sluit ik hem gewoon zo aan.
Hebben we in het verleden ook gedaan met pc's en eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar ik dacht misschien is er nu een oplossing voor.

Bedankt!

Weten jullie dit dan ook misschien??
Ik ben bezig om mijn pc in elkaar aan het zetten maar wil nu het moederbord in de kast plaatsen, en daar komt mijn probleem.

In de behuizing (In Win Dragon Slayer) heb ik van die 'heuveltjes' zitten, daar was ik inmiddels nu achter dat je het moederbord daar gewoon op kon leggen.
Maar rechtboven in de hoek van de kast zit een stukje rubber wat net zo hoog is als die heuveltjes, maar je kan hier uiteraard niet bij schroeven.

Moet ik het moederbord dan gewoon erop leggen, en hoeft er dus rechtsboven geen schroef te zitten? Het is de eerste keer dat ik zelf de pc in elkaar zet vandaar dat ik het nog even check voordat ik iets kapot maak.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 353543 op 14-10-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je nu vraagt is off-topic, dit topic gaat over al dan niet geaard stopcontact. Graag één vraag per topic :o

Mbt aarding: waar je vooral op moet letten bij niet-geaarde systemen is wat er gebeurt als je andere apparaten aansluit. Als je een apparaat (bijv een computer) hebt wat geaard aangesloten zou moeten worden maar dat niet is, komt er een lekspanning van 1/2 netspanning, dus 115VAC in NL, op de behuizing te staan. Dat is niet gevaarlijk voor een mens omdaat er zo goed als geen stroom over kan lopen, maar het kan electronica grondig om zeep helpen.

Vrijwel alle kabels (netwerk, HDMI, audio - eigenlijk alles waar metaal in zit) werken met een of meerdere signaalpinnen en een 'ground' oftewel aardelijn/mantel. Aanname is dat alle apparaten geaard of dubbelgeisoleerd zijn en dus dat de spanning op al die 'ground'lijnen 0V is ten opzichte van elkaar. Als dat niet zo is, bijvoorbeeld omdat een PC die geaard had moeten zijn ongeaard is aangesloten, gaat er over die aardelijn een stroom lopen, en is er risico op vonkjes bij het aansluiten van een kabel.

Nu zijn netspanningen en voedingen van apparaten meer dan in staat om dat soort piekjes op te vangen, maar kabels die signalen voeren (netwerk, HDMI, audio etc) zijn dat niet, waardoor een vonkje mogelijk de electronica in een apparaat kan beschadigen of in ieder geval een zekering kan doorbranden. Hoe groot de risico is verschilt nogal, maar ik heb recent meermaals op deze manier HDMI-poorten uitgeblazen zien worden - ik heb de indruk dat ze gevoeliger zijn dan VGA of DVI :o

Ander risico is de netwerkaansluiting. Modems voor kabel of DSL zijn per definitie geaard via de coax/koperpaar. Als je PC bedraad aangesloten is op de modem zal er een 115VAC spanningsverschil zijn. Nu zijn modems vrij robuust en de meeste NICs trekken het ook wel, maar het kan leiden tot problemen met je internetverbinding, waarbij in extreme gevallen de modem uit lijkt te vallen zo lang de PC aangesloten is erop.

Let wel, dit zijn uitzonderingssituaties, maar bottom line is dat zodra je dingen aansluit op een andere manier dan de bedoeling is, kunnen dingen mis gaan of zelfs kapot. Hou daar rekening mee, als dingen mis gaan altijd in het achterhoofd houden dat dat er iets mee te maken zou kunnen hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25
Gewoon de handen uit de mouwen steken en het netjes aarden. Aangezien het in de woonkamer is ben je heel waarschijnlijk er met het trekken van 2 sets installatiedraad al (van meterkast naar centraaldoos in woonkamer en van centraaldoos naar wandcontactdoos).

Soms heb je mazzel en loopt er al een aardedraad (geel/groen) door de centraaldoos.

Overigens altijd netjes alle draden opnieuw aanleggen. Vooral niet erbij proberen te trekken want de kans is aanzienlijk dat je bestaande draden beschadigd en of dat je klem komt te zitten. Als de boel niet al te vast zit kan het zelfs zonder trekveer door gewoon de 3 nieuwe draden aan de 2 oude te bevestigen en met beleid te trekken en duwen tegelijk..

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 15-10-2012 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Aganim schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:34:
[...]

Welk wetsartikel is dat? Ik ken hem niet in ieder geval, dus graag een bron. Je wilt hiermee zeggen dat half Nederland in overtreding is, tot ze hun stopcontacten laten aarden?

Het geval wat je beschrijft is wel extreem uitzonderlijk, net als dat je auto spontaan in brand kan vliegen en de inzittenden levend geroosterd worden, de bliksem inslaat op de waterleiding als je net onder de douche staat, etc etc.. Je kan allerlei horrorverhalen in de rondte gaan strooien, maar daar schiet niemand iets mee op imho.
Er is geen wetsartikel dat daarover gaat, maar de NEN normen. Daar staat in dat je een apparaat mét randaarde, (wasmachine, droger, ketel, pc, dus een metalen behuizing en niet dubbel geïsoleerd), op een stopcontact mét randaarde moet aansluiten, anders wordt de hele werking van de aarding teniet gedaan.

Het geval dat beschreven wordt is ook uitzonderlijk, maar uitzonderlijk is niet onmogelijk!
Pagina: 1