UI patterns

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Normaal gesproken bouw ik voornamelijk stateless web-apps voor persoonlijk gebruik, maar ik wil een applicatie in C#/Java maken. Nu ken ik Java en C# wel redelijk goed maar bouw ik daar voornamelijk libraries in voor simulaties en berekeningen die ik gewoon als console app data uit laat spugen.

Uiteraard heb ik wel eens UI's gemaakt en dat is geen enkel probleem, maar ik wil het eens netjes doen. Net als voor bijvoorbeeld web-apps waar ik MVC of HMVC patterns gebruik, of Dependency Injection wanneer het nodig is kan ik me voorstellen dat er voor UI-interaction en workflow ook design patterns zijn. Ik heb echter moeite die te vinden en voel er weinig voor om het wiel opnieuw uit te vinden met alle nadelen van dien.

Ik kan me voorstellen dat voor wizard-achtige interfaces een ander design pattern gehanteerd wordt als voor een uitgebreide applicatie met veel interacties. Maar hoe hou je bijvoorbeeld onderdelen netjes gescheiden zonder dat je een of andere god-class krijgt die alles aanstuurt maar er wel interactie is?

Nu verschillen smaken wat betreft design patterns natuurlijk heel erg, maar zijn er design patterns die de voorkeur genieten in bepaalde situaties?

EDIT:
Voor Java ben ik nu achter het Netbeans Design Platform gekomen. Dat is al interessant leesvoer.

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 13-10-2012 21:33 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Zoek eens op MVVM voor WPF, dat is aardig populair tegenwoordig.

[ Voor 1% gewijzigd door Megamind op 13-10-2012 23:25 . Reden: M ipv C dus :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 14:56

GateKeaper

#1 Procastinator

Megamind schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 23:05:
Zoek eens op MVVC voor WPF, dat is aardig populair tegenwoordig.
MVVM bedoel je denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
MVC werkt toch ook gewoon voor desktop applicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-07 16:55
Hoewel WPF echt geweldig is, is een deel hiervan al weer op zijn rentree (mogelijk). In Windows 8 is WinRT geintroduceerd, wat toch net weer even anders is, hoewel het wel dezelfde idiologie als WPF heeft en XAML e.d. gebruikt wordt.
WinRT is a replacement for the Winapi. The api is native, very unlike WPF that runs as a layer on top of the CLR. It certainly resembles WPF, part of what causes confusion. It adopted the metadata format of managed code, replacing type libraries of old. And uses XAML for UI designs, much like WPF, Silverlight and Windows Phone. You can still write WPF apps for Windows 8 but your app can't be published through the store, won't integrate with the Metro desktop nor will it run on tablets that are based on the ARM core. Whether that's a real problem depends a great deal on how well Metro will do in the market place.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

voor web apps je kan makkelijk MVC (microsoft implementatie) en MVVM (knockout) combineren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Bedankt voor jullie reacties. Voor een desktop app ben ik ook bijvoorbeeld het Observer pattern tegen gekomen, wat volgens mij binnen MVC valt. Is dat correct en zijn er voordelen/nadelen aan te noemen en eventuele alternatieven?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Pagina: 1