Ik ben momenteel tevreden met mijn pc (Intel Core 2 E8400 3Ghz, 4GB Ram, Windows Vista 32bit) met daarin een tweetal hdd's. In de loop der tijd heb ik een boel programma's geïnstalleerd die naar wens draaien. Nu lees ik al geruime tijd veel positieve verhalen over het upgraden van hdd naar ssd. Vaak wordt hier Windows 7 bij gehaald vanwege een betere ondersteuning van de ssd. Ik overweeg om deze stap nu ook te gaan nemen met mijn pc, maar ben er niet zeker of het voor mij interessant is met de randvoorwaarden die ik in mijn hoofd heb: ik wil graag mijn huidige OS (Windows Vista dus) behouden en van de hdd naar de ssd klonen. Ik wil eerst een compleet plan maken voordat ik ga rommelen. Heb al een tijdje lopen zoeken, maar mijn plan is nog niet compleet. Hieronder staan een aantal punten (punt 1 t/m 4 zijn duidelijk), maar er zitten nog een aantal open punten in (punt 4 t/m 7).
- zorg dat je geen automatische defragmentatie onder windows hebt lopen
- schakel je swap file op de ssd uit en zet hem op de hdd
- schakel superfetch uit
- schrijf een enkel OS image in een keer naar de SSD om defragmentatie te minimlaiseren
- TRIM gebruiken; dit is niet native in windows vista, dus apart downloaden en instaleren. Hoe en waar je dit kunt vinden is nog onduidelijk voor mij. Blijkbaar moet je dan handmatig het TRIM commando zelf regelmatig uitvoeren
- partitie alignen; Kun je een gekloonde partitie alignen, bestaat daar een programmaatje voor
- de Master Boot Record (MBR) staat nu op een HDD. Deze moet worden verplaatst naar de ssd en aangepast, vermoed ik. Hoe pak ik dat aan?