Toon posts:

[vista] upgrade van hdd naar ssd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel tevreden met mijn pc (Intel Core 2 E8400 3Ghz, 4GB Ram, Windows Vista 32bit) met daarin een tweetal hdd's. In de loop der tijd heb ik een boel programma's geïnstalleerd die naar wens draaien. Nu lees ik al geruime tijd veel positieve verhalen over het upgraden van hdd naar ssd. Vaak wordt hier Windows 7 bij gehaald vanwege een betere ondersteuning van de ssd. Ik overweeg om deze stap nu ook te gaan nemen met mijn pc, maar ben er niet zeker of het voor mij interessant is met de randvoorwaarden die ik in mijn hoofd heb: ik wil graag mijn huidige OS (Windows Vista dus) behouden en van de hdd naar de ssd klonen. Ik wil eerst een compleet plan maken voordat ik ga rommelen. Heb al een tijdje lopen zoeken, maar mijn plan is nog niet compleet. Hieronder staan een aantal punten (punt 1 t/m 4 zijn duidelijk), maar er zitten nog een aantal open punten in (punt 4 t/m 7).
  1. zorg dat je geen automatische defragmentatie onder windows hebt lopen
  2. schakel je swap file op de ssd uit en zet hem op de hdd
  3. schakel superfetch uit
  4. schrijf een enkel OS image in een keer naar de SSD om defragmentatie te minimlaiseren
  5. TRIM gebruiken; dit is niet native in windows vista, dus apart downloaden en instaleren. Hoe en waar je dit kunt vinden is nog onduidelijk voor mij. Blijkbaar moet je dan handmatig het TRIM commando zelf regelmatig uitvoeren
  6. partitie alignen; Kun je een gekloonde partitie alignen, bestaat daar een programmaatje voor
  7. de Master Boot Record (MBR) staat nu op een HDD. Deze moet worden verplaatst naar de ssd en aangepast, vermoed ik. Hoe pak ik dat aan?
Als ik alles zo op een rijtje zet, dan loop ik er nog niet echt warm voor. Daarom mijn vraag: Is deze upgrade met mijn randvoorwaarden goed uit te voeren of niet?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Wil je een SSD en daar het optimale uithalen: clean OS install. Zorgen dat Vista SP2 erop staat, die heeft TRIM-ondersteuning voor zover ik me kan herinneren. Tevens de Intel chipset en RST drivers installeren vanaf Intel downloadcenter. Voor de zekerheid kun je de partitie iets kleiner maken (bv. 4 of 8gb) voor het geval TRIM niet zou werken.

Als je dit doet, hoef je verder nergens rekening mee te houden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
2. schakel je swap file op de ssd uit en zet hem op de hdd
Dat is de omgekeerde wereld, juist een swapfile heeft extra baat bij een snel medium. Om slijtage hoef je je echt niet druk te maken, zijn voornamelijk lees acties.

Verwijderd

Nielson schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 10:54:
[...]
Dat is de omgekeerde wereld, juist een swapfile heeft extra baat bij een snel medium.
Een swapfile die niet gebruikt wordt, kan ook geen invloed hebben op performance. Het vrijmaken van tientallen gigabytes op je kostbare SSD die gebruikt kan worden voor 3 extra games lijkt mij veel overtuigender.

Wat ook nog altijd kan is de pagefile heel klein maken en laten groeien als hij nodig is. Maar al die discussies over pagefile vind ik niet interessant meer. Tenzij je Adobe producten gebruikt kun je pagefile gewoon uitschakelen met voldoende RAM; zo draai ik al sinds Windows NT4. Als mensen het eng vinden, dan offeren ze gewoon 20GB op. Ik weet niet precies wat de standaard waarde is van de pagefile voor 16GiB of 32GiB RAM; maar ik weet wel dat ik die ruimte liever gebruik voor andere dingen op mijn kostbare SSD. :)

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 20:39
Vista heeft toch geen TRIM.
Ik heb al overal rondgeneusd op het internet, maar dat is een no-go.
Pas bij Win7 wordt TRIM standaard.
Je moet dan upgraden naar Win7 of gebruik maken van een tool die de SSD fabrikant beschikbaar stelt.

Ik zit in een vergelijkbare situatie als TS.
Mijn HTPC heeft een upgrade gekregen met een SSD van Sandisk.
En ik heb ook gekozen voor een systeem migratie.
Op zich allemaal prima gelukt, op een ontbrekende TRIM feature na.
Helaas is er geen TRIM tool beschikbaar van Sandisk, dus ik mag de SSD niet te vol maken.
Hij is nu ongeveer half vol (64GB) en meer zal dat ook niet worden.
De HTPC wordt uitsluitend voor zijn specifieke taak gebruikt.
Dus ik ga ervan uit dat het meevalt met de achteruitgang van de performance.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Je hebt gelijk zo te lezen via enkele MS Support posts. Dus met Windows Vista (SP2) toch clean install doen voor optimale werking óf even wachten op de release van Windows 8 en dan voor €30,- een Windows 8 Pro upgrade license te kopen en gelijk met Windows 8 beginnen. Windows 8 draait uit zichzelf al stukken beter!!

Ach ja...doe wat je wilt, bevalt het niet dan kun je altijd nog de adviezen opvolgen :)

• cornfed99111
Upgraden is altijd nog een mogelijkheid.
Helaas dwingt Microsoft je daartoe, want voor hun zou TRIM ondersteuning in Vista bouwen een makkie zijn.

Wat ik niet snap is, waarom er geen universeel tool is om alle SSD te laten trimmen.
Voor zover ik het begrepen heb, is het maar een ATA commando naar de harde schijf solid state drive.

[ Voor 3% gewijzigd door cornfed99111 op 17-10-2012 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie snelle reacties. Het lijkt erop dat mijn initiële plan niet haalbaar is. Ik wou snel even een mooie ssd in mijn pc hangen en mijn Windows Vista partitie kopieren. Kortom: met weinig moeite (maar wel goed voorbereid) de prestaties van mijn complete systeem flink opwaarderen. Ik was al bang dat dit niet zo eenvoudig zou zijn, maar wou het niet meteen opgeven.

De suggestie van rookie no.1 speelde ook door mijn hoofd, om Windows 8 aan te schaffen voor de bijzonder zachte prijs. Maar het is wat cornfed99111 al aanhaalt, ik laat mij verleiden om over te stappen naar weer een nieuwe Windows versie omdat ze het vertikken om TRIM op te nemen in Windows Vista. Dat voelt niet helemaal lekker. Bovendien moet ik nog eens kijken of ik wel happy wordt van Windows 8 met zijn nieuwe interface die tot voor kort Metro heette, als ik het goed heb. Maar dat is een andere discussie.

Daar komt bij dat ik een multi-boot systeem heb. Op de andere hdd heb ik nog eenmaal Windows Vista staan als rommel/experminteer OS met daarnaast een Linux Ubuntu OS. Bij mijn weten staat de MBR op de eerste hdd. Als ik een sdd in mijn pc zet, wil ik natuurlijk ook booten van deze ssd. En zoals het spreekwoord zegt - je moet je oude schoenen niet weggooien voordat je je nieuwe hebt ingelopen - zou ik graag nog steeds kunnen booten naar mijn oude Windows Vista OS op mijn hdd. Wellicht dat ik deze entries naar de oude reeds bestaande OS-en op de hdd's in het bootmenu op de ssd kan aanmaken met een hulpmiddel als easyBCD, wat ik zelf vaker heb gebruikt.

Kortom, toch nog een boel gedoe voor de beoogde prestatiewinst van de ssd.

• cornfed99111
Ik heb voor zolang de oude C: partitie behouden op de harde schijf.
Bij de meeste moderne BIOS versies kan je de bootvolgorde van de harde schijven indelen.
Samen met de bootselector van het BIOS [F8], kan je gemakkelijk een bootschijf uitkiezen.

Dus ik kan kiezen waarop mijn systeem moet starten. SSD of harde schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp je oplossing. Misschien is dat ook wel iets voor mij. Ik zou op de manier die jij aanhaalt ook eerst eens met een Linux distributie - die WEL het TRIM commando ondersteunt - aan de slag kunnen gaan.

Maar nu we het er zo over hebben, mag ik je vragen naar je ervaring: Merk je veel verschil tussen je hdd en ssd qua snelheid? Ik ben zelf iemand die enthousiast wordt van nieuwe techniek en dat dan graag wil proberen. Maar misschien kan ik het ook nog even uitstellen.

• cornfed99111
Mijn SSD (Sandisk) is volgens mij niet zo erg snel als in verhouding tot een Samsung bijvoorbeeld.
Het is maar een budget schijfje met firmware versie 1.0.0.
Ik weet nog niet eens welke controller erin zit. Geen enkel programma herkent hem.

Dus ik vind hem niet zo erg veel sneller dan mijn harde schijf.
Windows start wat sneller op en sluit wat sneller af en verder starten de programma's best snel.
Maar ik krijg er geen tranen van in mijn ogen.

Moet wel erbij zeggen dat mijn systeem al 4 jaar oud is met maximaal SATA2 werkt.
Dat is misschien ook een belemmerende factor.

Verwijderd

Topicstarter
Interessant om jouw ervaring te lezen. Ik heb een vergelijkbaar systeem qua leeftijd en SATA snelheid. Ik heb het vermoeden dat ik een boel gedoe aanga en leuk met de SSD kan experimenteren, maar dat ik er niet zo heel veel snelheid mee win op mijn systeem.

Ik denk dat ik het hele SSD verhaal nog maar even uitstel.
Pagina: 1