MSI Geforce 580 GTX laat pc rebooten bij bepaalde games

Pagina: 1
Acties:

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik heb het volgende probleem:

Tot enkele weken geleden speelde ik de game Max Payne 3 op mijn pc, zonder problemen. Ik draaide alles op max. Op een gegeven moment begon de pc spontaan te rebooten tijdens het spelen van dit spel (hierdoor ben ik ook mijn savegame kwijtgeraakt, maar dat terzijde). Het rebooten werd steeds erger, uiteindelijk kon ik niet eens meer in het startmenu van Max Payne 3 komen (want direct een reboot van de pc).

Ik heb ook het spel Risen 2 gekocht, en daarbij trad hetzelfde probleem op. Zodra het menu in beeld kwam, ging de pc rebooten. Deze game heb ik dus niet eens een minuut kunnen spelen.

Echter, andere games kon en kan ik wel zonder problemen spelen (bijv. Syndicate).

Ik heb bij de makers van Max Payne (Rockstar) en Risen (Koch-Media) een supportticket aangemaakt. Hierbij moest ik rapporten maken van mijn pc (o.a. DxDiag) e.d., maar zij konden het probleem niet verhelpen en verwezen naar mijn hardwarefabrikant(en). Volgens hen is de software (game) niet in staat om zulke reboots van de pc te veroorzaken.

Ik ben gaan testen en heb het volgende gedaan:
- Bios van moederbord updaten (had gelezen dat dat hielp voor sommige mensen met zelfde probleem)
- Alles updaten qua drivers en software
- Aparte schijf aangesloten met schone installatie van Win7 (64-bit)
- De games opnieuw geïnstalleerd

Het probleem bleef bestaan, zelfs met de schone installatie van Windows. Hiermee kon ik dus wel uitsluiten dat het een softwareprobleem zou zijn. Daarom met de hardware gaan testen.

Mijn MSI Geforce 580GTX Twin Frozr II/OC (niet overgeklokt) videokaart vervangen door mijn oude Ati Radeon HD 3870 X2 (niet overgeklokt) en wat blijkt: Risen 2 draait als een zonnetje. Ook Max Payne 3 kan ik prima spelen nu.

Conclusie, twee mogelijkheden:
1. OF mijn MSI Geforce 580GTX is 'gedeeltelijk' stuk, want ik heb gewoon beeld en kan sommige games wel spelen. Ik vind het erg raar dat Max Payne eerst prima werkte en toen langzamerhand niet meer. Door het swappen van de videokaart denk ik aangetoond te kunnen hebben dat het probleem bij de MSI videokaart ligt. Maar heeft iemand weleens gehoord van een videokaart waarvan een 'gedeelte' het niet meer doet? Het zou kunnen dat Max Payne bijv. gebruik maakt van een feature die niet meer werkt op de kaart?

2. OF het is de voeding (ik heb een Zalman ZM600-HP (600 watt)). Wellicht gebruikt de Ati Radeon HD 3870 X2 minder stroom dan de Geforce 580 GTX (beide niet overgeklokt)? Weet iemand dat?
--> Ik heb een overzicht gevonden van het stroomverbruik van videokaarten: http://forums.atomicmpc.com.au/index.php?showtopic=264

Hier staat bij de Geforce GTX 580 als piek 310 genoemd en bij de Radeon HD 3870 X2 staat 162... Dus als dat klopt dan gebruikt de Radeon een stuk minder stroom dan de Geforce. In theorie zou het dus kunnen dat mijn voeding niet goed meer is en de stroombehoefte van de Geforce 580 GTX niet meer aankan? De voeding is even oud als de videokaart (minder dan anderhalf jaar). Kan een voeding binnen die tijd 'minder' stroom gaan leveren? Lijkt me sterk toch? En waarom treedt dit dan bij sommige games wel op en bij sommige niet?

Wat is mijn beste optie? Ik heb al gemaild naar de winkel waar ik de MSI kaart heb gekocht. De kaart is namelijk nog geen anderhalf jaar oud, maar volgens de site zit er 1 jaar garantie op. Hopelijk is daar nog iets mee te doen. Echter, misschien zegt iemand hier n.a.v. bovenstaand verhaal wel dat het aan de voeding moet liggen.. dan wordt het weer een ander verhaal.

Lang verhaal, maar wat ik eigenlijk wil weten:
- Ligt dit probleem aan een (gedeeltelijk) stukke videokaart?
- Ligt dit probleem aan mijn voeding?
- Heb ik nog garantie na minder dan 1,5 jaar?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
makkelijkst is de gpu in een ander systeem testen, werkt ie daar wel zou het je voeding kunnen zijn.

• Syntagma
Goeie tip, alleen die mogelijkheid heb ik even niet :(

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:10
Mijn eerste ingeving is dat de voeding idd te zwak is, wat je kunt doen is alle niet-essentiele shizzle eraf halen en dan opnieuw testen lijkt me.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:36

NoFearCreations

3DPrint the world!

Klinkt mij gewoon als een temperatuur probleem. Temps al gecheckt met bijvoorbeeld OpenHardwareMonitor?

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Ik denkt dat het aan de voeding of aan de temperatuur ligt.

• Syntagma
Testje gedaan door een harddisk los te koppelen en de blu-rayspeler + dvd-brander los te koppelen (minder stroomverbruik). Risen 2 gestart: direct rebooten zodra het menu verschijnt.

Temperatuur kan ik alleen bij idle meten denk ik? GPU is nu 32 graden. Het lijkt me sterk dat de temperatuur binnen 1 seconde zo hoog wordt als ik de game start, dat ie dan gaat rebooten..

Ik weet niet zo goed wat ik nu nog kan doen? Dit rebooten heb ik tot nu toe alleen bij de games Risen 2 en Max Payne 3 (die het eerst wel gewoon deed). Kun je ook je voeding monitoren ofzo? Of checken of ie defect is?

Trouwens: Max Payne 3 in safe mode werkt (voor zover ik weet) wel. Dus het lijkt dat games die grafisch veel vragen (op hoge settings) het probleem triggeren. Maar de game Syndicate kan ik gewoon op max spelen, terwijl Risen en Max Payne direct gaan rebooten als het menu in beeld komt.

[ Voor 19% gewijzigd door Syntagma op 13-10-2012 21:09 ]

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Een HD, en een paar DVD spelers zetten natuurlijk geen zoden aan de dijk :)

Als je kaart in de garantie valt dan is er niets mis, meestal is garantie 2 jaar of langer.
ik kan me niet voorstellen dat je 1 jaar krijgt op een kaart. Volgens mij is het zelfs wettelijk 2 jaar.
Een voeding los checken gaat moeilijk.

Misschien heb je een kennis een pc waar je even de kaart in kan steken.

• Syntagma
Meer om los te koppelen heb ik niet echt :)

Ik wacht even af of de winkel me nog garantie geeft, maar ik weet dus niet 100% zeker of het aan de videokaart ligt (al denk ik van wel).

Helaas weet ik niet echt iemand met een pc waar ik mijn kaart even in kan steken, helemaal omdat die persoon dan ook een goede voeding moet hebben.

Maar kan iemand nog verklaren waarom dit rebooten bij sommige games gebeurt en niet bij allemaal?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zwaardere belasting van de videokaart, dus pakt hij meer stroom.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een HD4870x2, kon de meeste spellen gewoon spelen (Crysis). Maar bij het menu van Far Cry 2 reboote de pc, voeding daarna vervangen en alles werkte perfect.

Let bij het kopen van een voeding dus goed op wat de 12 volt rails kunnen leveren.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ Syntagma,

Zijn alle DirectX-runtime bestanden nog uptodate?
Soms installeer je eens een wat ouder spelletje en wordt daar tijdens installatie geforceerd een oudere meegeleverde versie van DirectX meegeïnstalleerd.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Syntagma
Dat klinkt idd vergelijkbaar! Echter ik heb mijn pc samengesteld aan de hand van de tweakers best buy guide voor een game pc dus alle componenten zijn op elkaar afgestemd. Echter zo te zien heb ik die voeding toch al langer, sinds 2008, en is die 580 GTX uit 2011. Deze combi heeft bijna anderhalf jaar lang probleemloos gedraaid (600 watt moet ruim voldoende zijn toch), kon alle dikke games op max spelen. Het zou kunnen dat de voeding na 4 jaar op het eind van zn latijn is en dat ie de piek niet meer kan leveren... Wel vreemd dat het een paar weken terug nog goed werkte, misschien kan een voeding langzaam kapot gaan? En ook vreemd dat het met die oudere kaart wel werkt, maar die vraagt misschien minder. Hmm, nu begin ik toch over de voeding te twijfelen. Jammer dat ik er niet even eentje kan lenen. En als ik een nieuwe koop, is 600 watt dan genoeg? Heeft dus altijd prima gewerkt..

• Syntagma
@ bitshape:

Ja, dat heb ik allemaal als eerste grondig getest. Kan haast niet aan software liggen.

Verwijderd

ik heb een GTX 580 oc met een 620 watt`s voeding
3 tb HDD ocz revodrive en de cpu op 4.4 ghz (i7 2600k)... en heb tot nu toe nooit niks geen problemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2012 00:25 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat is dus het probleem, de ene 600 watt voeding is de andere niet. Als je een voeding kijkt moet je dus kijken de 12 volt rails kunnen leveren aan ampere. Als dit niet genoeg is dan kan die voeding wel 1000 watt hebben maar dan heb je er nog niks aan.

Dus een nieuwe 600 watt voeding kan gewoon goed werken maar je moet er dus wel op letten dat je 12 volt rail het aankan :P.

• Syntagma
Het gaat nu meer over voedingen dan over videokaarten (dus beetje verkeerd topic), maar ik heb nu deze besteld:

Cooler Master Voeding Silent Pro Gold 600W, Modulair.

Lijkt me een goede keuze. Hopelijk krijg ik 'm deze week binnen en kan ik testen. Als het probleem (rebooten) dan nog bestaat, dan gaat de videokaart retour. Ik zal laten weten hoe het afloopt :)

• Syntagma
Ok, ik heb de nieuwe voeding geinstalleerd en het lijkt er op dat ik nu geen problemen meer heb. Heb net althans Risen 2 een uur kunnen spelen (voor het eerst). Max Payne 3 nog een keer proberen (moet eerst weer installeren) en dan lijkt het er op dat het probleem toch aan de voeding lag. Bedankt allen!
Pagina: 1