• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:06
Sinds een tijdje slaat de bios van mijn Nettop pc (Shuttle XS35GT) de instellingen niet meer op. Dit is erg irritant, omdat hij daardoor de twee externe schijven telkens vooraan de Bootvolgorde zet.

Ik wil dat hij direct vanaf de HDD opstart, maar die komt nu op de 4e plek (USB, USB, CD/DVD, HDD).

Wanneer ik alles weer instel zoals ik wil: HDD op 1, de rest disable en kies Save Changes and Exit slaat hij niets op. Na het opslaan herstart hij en wat doet hij..probeert te booten vanaf de externe schijven. Gevolg, de PC boot niet meer, of duurt erg lang (blijft zoeken op de externe schijf met knipperende underscore).

Eerste waar ik aan dacht (al zou ik het gek vinden, het systeem is nog niet zo oud) is dat de battery niet meer goed was. Deze doorgemeten en geeft 3.09V, lijkt me dus prima.

Bios opnieuw geflashed, geen effect.

Geheugen opnieuw geplaatst, omgewisseld, geen effect.

Er zitten geen jumpers op het moederbord om een reset o.i.d. uit te voeren.

Iemand nog een idee? Het is behoorlijk irritant.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
Vroeger op een asus moederbord had ik hetzelfde.
In bios alles instellen,
booten,
direct weer in bios gaan,
bios weer instellen,
booten,
dan werkte het weer, en werden de instellingen onthouden.

Je kan ook proberen om alle bootable apparaten eruit gooien, en dan opnieuw instellen.
Vaak heb je 2 instellingen,
1 welke apparaten kunnen booten,
2 boot volgorde van de apparaten.

[ Voor 31% gewijzigd door jan99999 op 13-10-2012 16:54 ]

• jerpsx
Ik kan inderdaad kiezen om apparaten te uit te schakelen (disable) dan wordt de boot volgorde gewoon korter. Ik heb dan dus:
1st boot device: HDD
2nd boot device: Disable

Goed, dan ga ik naar save&exit. Dan herstart hij, daarna staat er alweer in de bios:

1st boot device: USB
2nd boot device: USB
3th boot device: CD/DVD
4th boot device: HDD
5th boot device: Network

Ik heb ook al geprobeerd alle apparaten actief te laten (dus, HDD CD USB USB NETWORK) maar ook dat slaat hij niet op. Bios reset to optimal defaults maakt ook geen verschil.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Is je BIOS batterij gewoon niet leeg? Hier moet een CR2032 meestal in. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 13-10-2012 17:34 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• jerpsx
Niet heel veel verstand van elektra, maar als ik 3.09V aflees geeft hij voldoende spanning toch?

Verwijderd

Misschien toch even de batterij vervangen?
Kost bijna niets en dan weet je het zeker.

• jerpsx
Batterij zit vastgeplakt en in gekrompen plastic, dus helaas niet zo een makkelijk klinksysteempje waar je hem makkelijk om kunt wisselen. Maar als er geen andere tips binnen komen ga ik het toch maar even proberen.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

jerpsx schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:51:
Deze doorgemeten en geeft 3.09V, lijkt me dus prima.
....
Iemand nog een idee? Het is behoorlijk irritant.
Hoe heb je dit doorgemeten? Met een multimeter of d.m.v. sotware of BIOS? Als je dat met een multimeter gedaan hebt, dan moet 3V al voldoende zijn. Er zou ik het ergens anders in zoeken.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• jerpsx
Lip schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:19:
[...]

Hoe heb je dit doorgemeten? Met een multimeter of d.m.v. sotware of BIOS? Als je dat met een multimeter gedaan hebt, dan moet 3V al voldoende zijn. Er zou ik het ergens anders in zoeken.
Inderdaad met een multimeter.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Misschien wordt je EEPROM niet goed weggeschreven? Anders toch even kijken of de batterij wel goed contact maakt. Zit er nog garantie op ==> Terug naar winkel.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• jerpsx
Ik lees de waarde af via de twee pinnetjes die op het moederbord zitten, rest is geïsoleerd dus kan ik niet bij, maar neem aan dat het contact dan goed is.

Heb de Nettop denk inmiddels alweer een jaar geleden overgekocht van een andere Tweaker, garantie al verlopen denk.

• jerpsx
Uiteindelijk vandaag de oplossing gevonden :9 ik maakte gebruik van een BIOS die was uitgelekt/gemod (zijn er een aantal van in omloop voor dit model Nettop). Toen ik me dat bedacht weer eens de originele BIOS geflashed en je raad het al..alles werkt weer zoals het moet!
Pagina: 1