Eigen hostname mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 12:45
Is het mogelijk om de hostname van je ISP te vervangen door een eigen hostname?
Dus dan bedoel ik bijv ip-82-166-123-45.ziggo.nl vervangen voor blabla.eigenhostname.nl

thnx 4 answering.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja, dan moet je een domein registeren bij een internet service provider. Daarna koppel je je eigen IP adres aan de naam van dat domein. Stel je registreert bla bla.eigenhostname.nl, dan koppel je dat aan 82.166.123.45. Als iemand dan naar blabla.eigenhostname.nl gaat komt hij op jouw IP adres uit, Let wel dat het IP adres redelijk vast moet zijn. Als je elke dag of week een ander IP adres krijg wordt het wat lastiger.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het veranderen van het Pointer record moet worden gedaan door de eigenaar van het IP adres. Een pointer record zorgt ervoor dat je de dns naam kunt achterhalen welke bij je IP adres hoort. Dit adres is ook het adres dat bijv. websites van je kunnen achterhalen en is waarschijnlijk waar je op doelt.

Daarvoor zul je dus bij Ziggo moeten aankloppen, dat doen zij echter enkel voor zakelijke klanten zover ik weet.

[ Voor 22% gewijzigd door Joolee op 13-10-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Dat zou dan ook betekenen dat externe pc's waar ik verbinding mee maak, die hostname te zien krijgen?
Ik heb nl. wel een eigen domein, die moet ik dan gewoon verwijzen naar mijn ip ipv de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Microkid schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:59:
Ja, dan moet je een domein registeren bij een internet service provider. Daarna koppel je je eigen IP adres aan de naam van dat domein. Stel je registreert bla bla.eigenhostname.nl, dan koppel je dat aan 82.166.123.45. Als iemand dan naar blabla.eigenhostname.nl gaat komt hij op jouw IP adres uit, Let wel dat het IP adres redelijk vast moet zijn. Als je elke dag of week een ander IP adres krijg wordt het wat lastiger.
Dat is enkel een domein koppelene aan je IP, je hostname verandert hier niet door. Enige optie om je hostname te veranderen is via de provider, de eigenaar van het IP. (PTR record als ik het goed heb).

Zolang je provider dat niet aanpast, zal iedereen gewoon nog die ziggo.nl zie als hostname.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 13-10-2012 15:04 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-01 01:17
Je kunt overal een domein registreren, en dan de DNS aanpassen. Vervolgens kun je een CNAME instellen naar je IP (bijv ip-82-166-123-45.ziggo.nl).

Een domein is niet meer dan een doorverwijzing naar een ander domein of naar een IP. Met een A record kun je een domein laten doorverwijzen naar een IP, maar dat is in uw situatie niet heel handig omdat Ziggo de IPs nogal eens veranderd. U kunt een domeinnaam ook laten doorverwijzen naar uw Ziggo hostname met een CNAME.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
http://en.wikipedia.org/wiki/CNAME_record

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
timmie1 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:03:
Dat zou dan ook betekenen dat externe pc's waar ik verbinding mee maak, die hostname te zien krijgen?
Ik heb nl. wel een eigen domein, die moet ik dan gewoon verwijzen naar mijn ip ipv de website?
Als je je pointer record weet te veranderen wel.

Als je alleen wilt dat bijv. thuis.jouwdomein.tld verwijst naar jouw thuis IP adres hoef je bij je domein enkele een A record (of AAA record) toe te voegen met als naam "thuis" en als waarde het IP adres bij jouw thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Nee, ik wil echt dat mijn gekozen hostname altijd zichtbaar is ipv mijn huidige.
Zo'n pointer record veranderen, dat moet dus via de isp of kan ik het op de een of andere manier ook zelf doen?
Voor de duidelijkheid, dat ip-adres is hier gekozen als voorbeeld. Het klopt niet met mijn eigen ip en isp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-06 15:36
timmie1 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:10:
Nee, ik wil echt dat mijn gekozen hostname altijd zichtbaar is ipv mijn huidige.
Zo'n pointer record veranderen, dat moet dus via de isp of kan ik het op de een of andere manier ook zelf doen?
Voor de duidelijkheid, dat ip-adres is hier gekozen als voorbeeld. Het klopt niet met mijn eigen ip en isp...
Ligt aan je ISP.

Bij XS4all kun je het geloof ik zelf via het servicecentrum doen, bij een kleine provider kun je het *misschien* als service voor elkaar krijgen. Bij grotere providers kun je het of vergeten, of alleen bij een zakelijk abbo.

rDNS wordt beheert door je ISP, dus je bent daarvan afhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij XS4All kun je inderdaad een eigen hostnaam instellen in het servicecentrum. Als ik mijn WAMP servertje op mijn homeserver on-line zet kan ik die benaderen via de naam abcdefg.xs4all.nl en dat blijft ook zo zichtbaar en redirect niet naar je IP adres. Dat bleek Planet Internet in het verleden te doen en daar moest je nog extra voor betalen ook per maand. Dat hadden ze heel anders gesuggereerd en daar was ik ook niet blij mee en dat heb ik dan ook prompt terug laten draaien toen.

Een van de diverse akkefietjes die Planet me toen in korte tijd flikte en waarom ik er ook wegging toen we ADSL in het dorp kregen.
Pagina: 1