Toon posts:

Dolby 5.1 mogelijk bij afspelen via USB??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zojuist mij samsung LE73d550 aangesloten op mijn AV/receiver van sony via een optische kabel.
Als ik gewoon tv kijk heb ik prima geluid.
NU gebruik ik mijn externe harddisk om films af te spelen via de USB ingang van de tv.
Echter krijg ik dan geen 5.1 geluid, maar 2.0. Dit is ook zo bij mijn dvd-speler via scart. Ook daar alleen 2.0 geluid.
Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat ik wel 5.1 Dolby heb als ik mijn films wil kijken vanaf mijn externe HD. Of moet er dan, ondanks de ingebouwde mediaplayer van de tv, toch een externe mediaspeler tussen? Of aansluiten via HDMI?
Ik hoop dat het toch op een of andere manier mogelijk is!
GRoeten,
Maikel

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Dat je via SCART maar 2.0 krijg is niet apart, SCART ondersteunt maar tot twee audiokanalen. Optisch kan wel 5.1 doorsturen, maar het is maar de vraag wat de TV met dat geluid doet. Er zijn meer dan genoeg TV's die het geluid eerst naar 2.0 terug zetten voordat ze het uitvoeren via S/PDIF. Als ik zo de specificaties van de LE37D550 bekijk zie ik ook alleen maar termen zonder 5.1. Dus ik vermoed dat je toch naar een losse oplossing moet gaan kijken indien je 5.1 uit wilt gaan voeren. Aansluiten via HDMI gaat ook niets uithalen aangezien er niet wordt gerept over de aanwezigheid van HDMI ARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
edit:
Nachtdienstje gehad, nadenken gaat nog wat traag :X

[ Voor 82% gewijzigd door Osiris op 13-10-2012 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
En waar denk je dan aan als je het over een losse oplossing hebt?
Toch een mediaspeler die ik dan eerst aan moet sluiten via de A/V receiver en dan doorlinken naar de tv?

Verwijderd

Topicstarter
Hij speelt via de tv wel gewoon 5.1 af, maar als ik overschakel op externe bron en dan mijn harddisk selecteer wordt alles 2.0

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik meen dat dit te maken heeft met 'content beveiliging'. 5.1 over het TV-kanaal is inderdaad ondersteund. Maar zodra je een hdmi input of een ander input kiest zal de output(over toslink) 2.0 zijn.

Een oplossing is een externe mediaplayer direct op je receiver aansluiten dan zul je dat probleem niet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Okee duidelijk,
Nu heb ik alleen een wat oudere AV/receiver van Sony, de STR-DE485e
Deze heeft geen HDMI ingangen, alleen composite.
Is het dan wel mogelijk om de mediaplayer via HDMI rechtstreeks op mijn tv aan te sluiten en het geluid via de av receiver te laten lopen?
Kan dit bij alle mediaplayers?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bij elke bron kan het geluid en beeld gescheiden worden verstuurd. Let alleen wel op dat je last kan krijgen van lipsync problemen aangezien beeld en geluid niet tegelijk behandelt worden. De Sony zal het geluid meteen ten gehore brengen waar de TV het beeld eerst nog zal bewerken. TV op Game-mode zetten of delay in de Sony instellen (mits mogelijk, waar ik aan twijfel bij oudere types) kan dat oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx!
TC kan in ieder geval op game mode ingesteld worden.
Ik ga de instellingen van de receiver nakijken in de handleiding.
Hartelijk dank voor jullie reactie en meedenken!

Verwijderd

Toch vind ik het raar dat zo veel tvs het geluid terug zetten naar 2.0 fear. Niet dat ik je niet geloof hoor!
Alleen im heb zelf een philips tv uit de 3000 series (redelijk laag model dus) en deze kan gewoon surroundsound doorsturen via coax/optical, alleen dts werkt niet. Het is dus gewoon mogelijk en ook niet zo duur, anders zoudem ze het toch niet in een van de goedkopere series stoppen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zeg nergens hard dat deze TV het doet, ik zeg alleen dat veel TV's (en dus niet alle) het geluid terugzetten naar 2.0 en met de specificaties erbij wordt dat alleen beaamd. Zoek maar eens binnen dit en andere fora naar dat fenomeen, gebeurt vaker dan je denkt en heeft niets te maken met hogere of lagere modellen. Ik weet ook niet van elk merk en type wat er wel en niet door wordt gestuurd, ik geef het altijd alleen in het algemeen aan over dat het wel iets is waar je even bij stil moet staan wat er voor kan vallen. Anders is de kans groot dat men er blind van uit gaat 5.1 te krijgen via de S/PDIF Out aangezien dat in theorie zou moeten werken.

Normaliter ben ik iets uitgebreider over dat Dolby Digital 5.1 wel eens kan lukken, maar het gros van de TV's zetten toch echt alles terug naar 2.0 stereo. Zeker als het vanaf een externe bron komt, een interne CI-module geleden weer andere regels voor. Dat is wellicht nog het vermelden waard mocht je zeggen dat DD dan wel DTS 5.1 wel gewoon doorkomt, het hangt dus ook van de bron af.

Mijn Philips 9000-serie deed vroeger zelfs Dolby en DTS 5.1, moest je alleen wel alles invoeren via de HDMI 4 (zijkant). Al geloof ik dat ze DTS met een firmware-update er uit hebben gehaald. Blijft natuurlijk wel de vraag waar je een TV voor koopt. Want leuk dat Philips DD 5.1 door kan sturen, maar voor de beeldkwaliteit moet je er niet zijn :P

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 21-10-2012 01:58 ]

Verwijderd

Nouw nouw, ze kunnen best mooie schermen hebben hoor, bij de prijsklasse waar ik deze had gekocht was het duidelijk een van de scherpste en mooiste schermen, maar ik heb wel het idee dat (zeker bij de hogere series) ze erg duur zijn zeker in verhouding met de kwaliteit van de schermen ;)
Pagina: 1