Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer PSU probleem

Pagina: 1
Acties:

• Robinero
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-02 21:07
Goedemiddag beste Tweakers,

Ik heb vorig jaar zelf een PC in elkaar gezet, dit m.b.v. deze BBG .

Nu heb ik totaal geen problemen er mee gehad, perfect beestje, tot gisteren.

Gisteren viel mijn PC op een gegeven moment tijdens het internetten uit, ik zelf dacht er op dat moment niks bij, totdat het op een gegeven moment later weer gebeurde. Nu dacht ik achja, eventjes de fans en filters schoonmaken en dan kan er weer mij voort. Maar dat bleek niet het geval te zijn.

De PC start op, houdt het vervolgens een uurtje vol, sluit daarna abrupt af en probeert zich te herstarten wat niet lukt (slaat elke keer voor de BIOS af). Na een "afkoelingsperiode" kan je weer een uurtje er op en doet het probleem zich weer voor.

Fast forward, kom ik er in de BIOS achter dat mijn +12V rail rond de 10,4 hangt, wat natuurlijk ver buiten de 5% marge hangt. En de korte tijd dat ik op de PC heb kunnen zitten liet de software van ASRock zien dat mijn +12V vervolgens langzamerhand naar 9,8 dropte (laatste wat ik heb kunnen meten).

All in all, lijkt het mij dus een PSU probleem. Maar voor de zekerheid wil ik toch nog weten of er misschien nog wat te doen is voordat ik mijn PSU instuur ter reparatie.

Alvast bedankt!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
"Ik heb vorig jaar zelf een PC in elkaar gezet"
Gewoon rma zoals je zelf al zegt.
11.4V is het laagste wat hij moet kunnen leveren constant als ie dit niet kan is het een instabiele voeding.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-11 21:45
Het kan ook dat de sensor waarmee het BIOS het voltage meet niet klopt, mijn 5V staat ook op 3.1V volgens het bios. Voor de zekerheid zou ik met een €5 multimeter van de bouwmarkt kijken of er echt 10.4 volt op bijvoorbeeld de molex-stekkers staat.

• Robinero
Toch nog even de multimeter er bij gepakt, vervolgens getest op een van de molexstekkers, komt er een waarde van 1 bij de gele draad en oplopend van 10 naar 11,80 bij rood. Zover ik weet is het juist toch 12V geel, 5V rood?
Ik moet iets verkeerd aan het doen zijn.

EDIT:
Wat ik overigens wel merk nu de BIOS een tijdje aan het draaien is voor mij, dat de 12V waarde op en neer aan het springen is tussen 10~12V. Ik weet niet precies wat dat betekent gezien ik de PC alleen in de BIOS draai.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

[ Voor 33% gewijzigd door Robinero op 13-10-2012 14:15 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zoals gezegd: RMA

• Robinero
Dat ben ik ook van plan, alleen wil natuurlijk wel dat ik de voeding goed gemeten heb d.m.v een multimeter. Wat mij het bovenstaande probleem geeft. Heeft iemand daar een tip voor?

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Robinero schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:42:
Dat ben ik ook van plan, alleen wil natuurlijk wel dat ik de voeding goed gemeten heb d.m.v een multimeter. Wat mij het bovenstaande probleem geeft. Heeft iemand daar een tip voor?
12V is geel ja en moet dan verbonden worden met de aarde welke zwart is hierbij is de multimeter de weerstand.
Rood is 5V

• Robinero
Bedankt, dan heb ik het goed begrepen :p.

Bij de 12V krijg ik welgeteld een waarde van 1 op de multimeter haha.

[ Voor 92% gewijzigd door Robinero op 13-10-2012 22:54 ]

• Robinero
Dan nog wel een vraag: Hoe komt het eigenlijk dat ik pas na een jaar problemen krijg met mijn PSU?
Zomaar, van de een op de andere dag zonder iets aan hardware of dergelijke toe te voegen.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-11 21:34
Robinero schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 22:53:
Dan nog wel een vraag: Hoe komt het eigenlijk dat ik pas na een jaar problemen krijg met mijn PSU?
Zomaar, van de een op de andere dag zonder iets aan hardware of dergelijke toe te voegen.
Slijtage door gebruik? Ouderdom? Maandag product?

• Robinero
Dit natuurlijk om een volgende voeding niet te vernaggelen.
Maar begrijpelijk het kan dus aan alles liggen :p, bedankt!

• Robinero
Nogmaals een vraag, om wat duidelijkheid te creëren voor mijzelf.
Zoals ik in de OP heb uitgelegd stopt mijn computer er na een tijdje mee (in Windows) en blijft zich vervolgens steeds herstarten, soms niet verder komend dan 2 seconden (en bereikt de BIOS dus niet).

Maar wanneer ik mijn computer vanaf het begin na een afkoelingsperiode in BIOS open kan ik deze gerust uren aan laten staan, waar ik dus wel de waarden van de voeding kan aflezen (waar deze op en neer springt tussen 10 en 11.8V bij +12V).

Hoe komt het dat ik de BIOS wel kan laden en blijven gebruiken, maar Windows niet?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Omdat Windows meer vraagt van je voeding dan je bios.
Als je een voedingsmeter er tussen hangt zul je zien dat de bios veel minder verbruikt dan als Windows draait.

Johann Sebastian Bach

• Robinero
Dat vermoeden had ik al, maar goed om het nog even een bevestiging te krijgen.
Des te meer het er dus ook op lijkt dat dit een probleem met de voeding is.

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11 23:48
krijg ook de indruk dat je psu te warm is geworden, en daarom na een jaar er al mee kapt. Zoals jij beschrijft lijkt het alsof hij warmer en warmer wordt, ook al belast je hem niet veel.

Als de schade eenmaal in de condensatoren zit gaat het vanaf dan gewoon bergaf en wordt het erger en erger.
Kan ook zijn dat je gewoon een 'pech model' hebt natuurlijk. Zo zomaar ook kunnen dat de fan niet goed draaide, of verstopt zat met stof. Who knows :).

Het is op zich wel een kwaliteits ding als ik even lees wat er over de inhoud van de voeding wordt gezegd (weet er eigenlijk bijzonder weinig van, maar weet de meest belangrijke dingen ondertussen een beetje). Dus die zou niet zomaar binnen een jaar mogen ophouden. Denk ook niet dat jij iets gedaan hebt om dit te veroorzaken.

disclaimer : ik tik onderstaande op de gok, experts mogen me uiteraard verbeteren, ik weet niet of het klopt wat ik hier zeg

Een voeding produceert uiteraard ook warmte, en die moet hij kwijt. Zover ik weet is de fan van de voeding altijd een _intake_, en wordt de warme lucht gewon aan de achterkant er uit geblazen, of in je PC kast achter gelaten. In de meeste moderne kasten zit de voeding onder, dus de intake fan zit ook helemaal op de bodem. Zorg er voor dus dat je kast een beetje van de grond staat, niet op een tapijt of zoiets en dat het daar een beetje schoon blijft.

Als je je voeding anderom er in hebt gedaan, zit de fan aan de binnenkant van je kast naar boven toe. Je videokaart zit er dan meestal niet al te ver boven, en daar krijgt je voeding dan de lucht vandaan om zichzelf koel te houden. Niet de beste optie.

Maar dan nog zou een goede PSU zichzelf hier tegen moeten beschermen door op tijd uit te gaan lijkt me.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat heeft een PSU te maken met Processor, Moederbord of Geheugen :?

Move PMG -> OH

Oslik blyat! Oslik!

• Robinero
dion_b schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:33:
Wat heeft een PSU te maken met Processor, Moederbord of Geheugen :?

Move PMG -> OH
Eventjes een snelle reply, omdat ik niet zeker weet of het echt aan de voeding ligt.
Het probleem wat ik beschrijf kan aan meerdere dingen liggen, dat probeer ik te achterhalen, het kan dus net zo goed zijn dat het een moederbord probleem is en de voeding niet alleen de schuldige is.

Ik ben jammer genoeg niet ervaren genoeg op dit gebied, zo een soort probleem is mij niet eerder overkomen 8)7 .

Verdere reply:
Mijn voeding heeft goed in het systeem gezeten en heeft ook de ruimte gekregen om zijn warmte uit te laten en verse lucht naar binnen te zuigen. Ik denk haast niet dat dat de oorzaak is, maar ik kijk er nog even na voordat ik hem opstuur naar de winkel. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Robinero op 15-10-2012 10:47 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zie werkelijk nergens iets wat naar een voedings probleem kan wijzen, denk dus ook niet dat je dat hebt.

Wat ik zie is iemand die niet weet om te gaan met een multimeter of een kapotte mulitmeter heeft en daarnaast waarde hecht aan waardes van het bios welke sowieso nooit kloppen.

Dit lijkt toch echt veel meer op een onderdeel wat te warm wordt, moederbord, CPU of videokaart waarschijnlijk. Dus kijk de koeling van deze onderdelen na en kijk na de temperaturen hiervan.
Nivida_intel schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:08:
Omdat Windows meer vraagt van je voeding dan je bios.
Nee een PC in die idled in Windows is veel zuiniger.

[ Voor 42% gewijzigd door -The_Mask- op 15-10-2012 19:26 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Robinero
Een temperatuur probleem lijkt mij niet de oorzaak, gezien de temperatuur van mijn moederbord rond de 30 graden hangt en eerlijk gezegd nooit boven de 40 heb zien gaan. Hetzelfde geldt voor beide videokaarten, idle 20-30, stress 50-60.
Dat laat alleen de CPU over, waar ik eerlijk gezegd geen eerdere problemen mee heb gehad.

Het lijkt mij sterk dat de multimeter kapot is, maar dat zou kunnen. Dan is het alleen wel raar dat de andere waarden 3,30 en 5 V wel goed aan worden gegeven (bios.)

Maar we zullen het zien, ik heb hem opgestuurd en krijg het wel te horen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Robinero schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:16:
Een temperatuur probleem lijkt mij niet de oorzaak, gezien de temperatuur van mijn moederbord rond de 30 graden hangt en eerlijk gezegd nooit boven de 40 heb zien gaan. Hetzelfde geldt voor beide videokaarten, idle 20-30, stress 50-60.
Je hebt maar een beperkt aantal sensoren, dat die op die plekken niet te warm wordt wil niet zeggen dat het nergens gebeurt.
Het lijkt mij sterk dat de multimeter kapot is, maar dat zou kunnen. Dan is het alleen wel raar dat de andere waarden 3,30 en 5 V wel goed aan worden gegeven (bios en multimeter).
Robinero schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:10:
Toch nog even de multimeter er bij gepakt, vervolgens getest op een van de molexstekkers, komt er een waarde van 1 bij de gele draad en oplopend van 10 naar 11,80 bij rood.
Robinero schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:58:
Bij de 12V krijg ik welgeteld een waarde van 1 op de multimeter haha.
Je zegt hier 1V op de 12V en tussen de 10V en 11,8V. Dit kan sowieso onmogelijk kloppen want je zegt dat de PC nog aan gaat en dat is onmogelijk met zulke waardes. Met zulke waardes gaat ten eerste de voeding helemaal niet aan omdat die OVP en UVP heeft. Daarnaast kun je de PC dan ook wel weggooien omdat alles zo ongeveer wel stuk zal zijn dan.

Dus zeg het maar, multimeter stuk of doe je wat verkeerd?

AMD Nieuwsdiscussie

• Robinero
De 10~V waarde is wat de bios aangeeft, maar deze springt op en neer. Dus het zal niet een correcte waarde zijn. De multimeter gaf een oplopende naar 11,8 waarde aan toen ik de voeding aanzette.

Multimeter zal dus wel stuk zijn gezien er niet al te veel mis kan gaan.

• Robinero
-The_Mask- schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 21:54:
Hoe heb je de multimeter aangesloten en ingesteld?
http://autoradioinbouwen....meter-voor-in-de-auto.jpg

Deze multimeter heb ik in huis, 20 V. Om de correcte waarden er uit te krijgen rood op geel, zwart op zwart met een ruimte er tussen. Dat gaf een rare waarde aan, dus probeerde ik achter 5V (zelfde manier alleen rood op rood) te komen wat vervolgens 10-11 V aangaf.

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat lijkt goed ingesteld, maar toch zijn die waardes onmogelijk omdat de voeding niet aan blijft bij deze waardes en omdat de PC dan lekker aan het roken zou zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• Robinero
Vandaar ook mijn verbazing, toen ben ik van de BIOS waarden uitgegaan, waar de + 12 V degene was die niet klopte, deze sprong op en neer, soms tot 12~ V en anders stekend op 10~ V.

• -The_Mask-
  • Niet online
Als de 12V naar 10V zakt doet de PC het ook niet meer en aangezien de waardes van het bios of andere software toch altijd afwijken zal dat nu ongetwijfeld ook wel zo zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• Robinero
Ah ok, maar hoe zit het met de zware pieken en dalen van de 12 V? Is dat normaal?

• Robinero
Eventjes een update:
Zit inmiddels weer op m'n computer.
Ik heb de voeding naar de winkel toegestuurd en deze hebben de voeding defect verklaard. Vervolgens een nieuwe toegestuurd gekregen en deze werkt perfect (en alle waarden kloppen weer).

Bedankt iedereen voor het advies en de informatie!
Pagina: 1