Ik heb een Vodafone Scherp abonnement uit 2008. Ik gebruikte de sim kaart in een oude Nokia telefoon, waar verder geen internet op mogelijk was. Nu heb ik sinds 2 dagen een smartphone, waar ik die sim kaart in heb gedaan. Dan krijg je direct een sms van Vodafone waarin een link staat wat je moet doen om dataverkeer te activeren. Hier heb ik niets mee gedaan, want ik wil alleen van wifi gebruik maken. En ik heb keurig met mijn router een wifi connectie gemaakt. Daarna doe ik een uur of 8 niets meer met de telefoon. Vervolgens zie ik dat er een mobiele data connectie naar Vodafone is, ook is Vodafone bij de APN's ingevuld. Uiteraard heeft gmail met grote regelmaat gecheckt op nieuwe e-mail. Het Scherp abonnement uit die tijd is zodanig dat je per kwartier 0,75 eurocent afrekent. Dus grofweg 25 euro inmiddels (en dat had meer kunnen zijn als ik niet had opgelet). Ik besluit eens te bellen met klantenservice van Vodafone, met de vraag: Hoe kan het zijn dat ik ongevraagd een data connectie heb met alle gegevens ingevuld? Antwoord: "Ja, die smartphones zijn tegenwoordig zo slim. Dat wordt allemaal automatisch ingevuld" Lekker dan. Ik krijg ongevraagd een product op mijn telefoon, en vervolgens krijg ik de rekening gepresenteerd. Dat is goed binnenlopen voor Vodafone. Het bedrag is mij te laag om veel moeite in te steken, maar ik begin mij wel af te vragen hoeveel mensen zoiets hebben en er pas dagen later achter komen, dus honderden euro's later, en dan door de klanten"service" met een kluitje in het riet worden gestuurd.
Mijn vraag is eigenlijk: Heb ik zelf nu iets heel raars gedaan? Is het redelijk te veronderstellen dat ik dit van te voren had moeten weten? Of ben ik nu "gewoon" een oor aangenaaid door Vodafone?
Mijn vraag is eigenlijk: Heb ik zelf nu iets heel raars gedaan? Is het redelijk te veronderstellen dat ik dit van te voren had moeten weten? Of ben ik nu "gewoon" een oor aangenaaid door Vodafone?