• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb een Vodafone Scherp abonnement uit 2008. Ik gebruikte de sim kaart in een oude Nokia telefoon, waar verder geen internet op mogelijk was. Nu heb ik sinds 2 dagen een smartphone, waar ik die sim kaart in heb gedaan. Dan krijg je direct een sms van Vodafone waarin een link staat wat je moet doen om dataverkeer te activeren. Hier heb ik niets mee gedaan, want ik wil alleen van wifi gebruik maken. En ik heb keurig met mijn router een wifi connectie gemaakt. Daarna doe ik een uur of 8 niets meer met de telefoon. Vervolgens zie ik dat er een mobiele data connectie naar Vodafone is, ook is Vodafone bij de APN's ingevuld. Uiteraard heeft gmail met grote regelmaat gecheckt op nieuwe e-mail. Het Scherp abonnement uit die tijd is zodanig dat je per kwartier 0,75 eurocent afrekent. Dus grofweg 25 euro inmiddels (en dat had meer kunnen zijn als ik niet had opgelet). Ik besluit eens te bellen met klantenservice van Vodafone, met de vraag: Hoe kan het zijn dat ik ongevraagd een data connectie heb met alle gegevens ingevuld? Antwoord: "Ja, die smartphones zijn tegenwoordig zo slim. Dat wordt allemaal automatisch ingevuld" Lekker dan. Ik krijg ongevraagd een product op mijn telefoon, en vervolgens krijg ik de rekening gepresenteerd. Dat is goed binnenlopen voor Vodafone. Het bedrag is mij te laag om veel moeite in te steken, maar ik begin mij wel af te vragen hoeveel mensen zoiets hebben en er pas dagen later achter komen, dus honderden euro's later, en dan door de klanten"service" met een kluitje in het riet worden gestuurd.

Mijn vraag is eigenlijk: Heb ik zelf nu iets heel raars gedaan? Is het redelijk te veronderstellen dat ik dit van te voren had moeten weten? Of ben ik nu "gewoon" een oor aangenaaid door Vodafone?

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Het is inmiddels ruimschoots bekend, dat bepaalde apps op smartphones automatisch (en regelmatig!) zelfstandig verbinding met internet maken, voor updates etc., dus ja, zeker als tweaker had je dat kunnen weten.

Overigens is, afhankelijk van het type telefoon/OS, dat je hebt, alles heus wel zo in te stellen, dat je geen extra kosten hebt, daar zul je je dus even in moeten verdiepen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marly op 14-10-2012 01:53 . Reden: Aanvulling ]

Verwijderd

Nee, het gaat erom dat de provider tegenwoordig alle gegevens (apn etc.) om een dataverbinding te maken zélf invult. Vroeger kon (moest) ik dat zelf doen. Deed ik dat niet, dan had ik geen dataverbinding. Het is inderdaad heel handig dat een provider dat doet, maar ik wil wél baas over m'n eigen telefoon blijven, ik heb geen zin dat een provider aan m'n toestelinstellingen zit als ik dat niet wil, of anders heb ingevuld. Echter bij de laatste keer dat dat mij gebeurde, kreeg ik een SMS-je, met de vraag of ik de (hun) nieuwe instellingen wilde hebben. Ik kon dat gewoon weigeren als ik wilde. Ik heb echter geen idee of dat nu nog steeds zo is.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De carrier vult niks in op het moment dat je aangesloten wordt. Ze hebben alleen aangegeven bij de makers van de telefoon, 'dit moet 't zijn' en die leveren dat vervolgens mee. Als jij dat dan níet wilt, moet je 't dus aangeven door de settings te veranderen of mobiele data uit te zetten op je telefoon. Aannames maken is dodelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 14-10-2012 02:15 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Even voor de duidelijkheid: Vodafone heeft niks te maken gehad met het feit dat jouw telefoon online ging. Wat je zou kunnen proberen is contact opnemen met de fabrikant van de telefoon om daar een schadevergoeding te eisen. Mobiel dataverkeer staat namelijk standaard aan op de meeste smartphones, en dit is lang niet voor iedereen even duidelijk (Zelf merkte ik het vrijwel direct omdat ik een 3G tekentje bovenin zag staan, voor anderen zegt dit dan weer helemaal niks).

Opties openen -> Netwerken -> Mobiel dataverkeer uitzetten, Roaming uitzetten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Bedankt voor de reacties! Dus Vodafone heeft niets hiervoor gedaan (behalve hoge tarieven rekenen en de instellingen doorgeven). De telefoonfabrikant zorgt er voor dat de instellingen automatisch goed staan. Nou ja, ik was toch al niet van plan verder nog iets te ondernemen, maar dat zou een lastig verhaal worden. Mijn telefoon is een Huawei G300, dus een Chinees merk. Ik zou mezelf weinig kans geven om daar in China iets gedaan te krijgen :) En ik wens mensen die op deze manier honderden of duizenden (1 maand kost 24*4*30*0,75=2160 euro) verliezen erg veel succes!

Inmiddels heb ik natuurlijk maatregelen genomen:
- Mobiel dataverkeer uitgezet
- Roaming stond al uit (fijn voor het buitenland).
- Vodafone uit de APN's verwijderd. Dat lijstje is nu leeg.
- Vodafone gevraagd mobiel dataverkeer voor mij te blokkeren, en ze dit per e-mail laten bevestigen.

Ik denk dat ik nu veilig ben :)

[ Voor 22% gewijzigd door KopjeThee op 14-10-2012 10:00 ]

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10-2025
Je zou Vodafone nog een briefje kunnen sturen, of ze uit coulance het bedrag willen restitueren. Onbedoeld dataverkeer komt geregeld voor, door de maatregelen die je nu neemt, toon je aan dat je geen data wilt gebruiken. Kost je hooguit een postzegel ...

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je zou je eventueel kunnen beroepen op het sms'je dat je hebt gekregen. Als daarin gesuggereerd wordt dat je eerst actie moet ondernemen om een dataverbinding te kunnen opzetten, dan had je daarvan uit mogen gaan.

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

En merk in de eventuele brief die je stuurt ook fijntjes op dat er in de SMS alleen stond hoe te activeren, niet hoe te deactiveren. Dat hadden ze dan ook wel mogen zeggen.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Pagina: 1