Upgrade, maar welke CPU?

Pagina: 1
Acties:

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Mijn huidige pc is ruim 5 jaar oud en aan vervanging toe. Ik wil een nieuw systeem kopen dat gebaseerd is op het basis-gamesysteem uit de BBG september.

Momenteel speel ik Anno 2070, WoW en GTA IV. Ik wil op mijn nieuwe systeem Assassins Creed III en GTA V gaan spelen en misschien Skyrim. Mijn plan is om nu mijn hele systeem te vervangen minus de videokaart (HD5770), deze voldoet nu nog en ik zal hem upgraden zodra ik merk dat ie het niet meer trekt, ik verwacht min of meer dat dat bij GTA V zal zijn. Tegen die tijd zal ik dan de videokaart upgraden voor rond de 130 euro, dan zou je dus nu uitkomen bij de 660, of net iets duurder kom je bij de 7850.

Hoe dan ook, ik twijfel nu nogal over de CPU die ik erin zal zetten. Oorspronkelijk had ik mijn oog laten vallen op de i3 3240, maar ik kijk ook naar een stapje hoger, de i5 3570, en daar tussenin zit nog de i5 3450.

Mijn vraag is nu, wanneer zou ik nou echt verschil gaan merken tussen deze opties? Als ik voor de i3 ga, zal die dan al bij GTA V een bottleneck vormen, en ook zodanig dat ik het echt ga merken in performance? Of zit ik met de i3 voorlopig prima, en kan ik wellicht beter over een paar jaar nog eens een nieuwe CPU erin zetten?

Naast gamen gebruik ik de pc alleen voor simpele dingen, browsen, beetje office, muziekje luisteren, dat moet ook die i3 wel aankunnen de komende jaren, lijkt me zo.

Ik heb benches opgezocht en van de drie genoemde CPU's is het natuurlijk vrij duidelijk hoe de verhoudingen liggen. Mijn vraag is veel meer, wat ga ik van de krachtsverschillen merken in de dagelijkse praktijk? Als er op de i3 de komende jaren nog prima te gamen is, dan koop ik die. Of denken jullie dat ik spijt krijg, en beter direct een snellere CPU kan kopen?

Mijn wenslijst, mocht iemand ruimte zien voor verbetering, graag! :-)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 67,-€ 67,-
1Samsung SH-222BB Zwart€ 15,-€ 15,-
1Nexus Prominent 5€ 74,95€ 74,95
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 168,45€ 168,45
1Corsair Builder CX500 V2€ 53,-€ 53,-
1Samsung 830 series 128GB€ 89,80€ 89,80
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 33,95€ 33,95
1MSI B75MA-P45€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,10

Oh, ik wil niet overklokken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Een i3 zou ik nu niet meer kopen voor een gamecomputer, grote kans dat die met komende spellen al niet meer voldoet (het blijft toch een dual core).
De 3470 is (afhankelijk van de shop) maar 4-5 euro duurder dan de 3450, ook een goede optie.

Ik zou het moederbord omruilen voor de Asrock B75 Pro3-M, deze heeft meer audio kanalen en meer sata600 poorten.

De voeding is wat overkill (en tegenwoordig wat duur vergeleken de concurrentie).
Op dit moment kun je gaan voor een wat goedkopere 400-450W voeding, zeker als deze 2 pcie connectors heeft. Als je toch rond de €55 wilt/kunt uitgeven zou ik voor de XFX Pro 550W gaan (nog wat meer overkill, maar betere kwaliteit en dan zou je als je wilt bv over 2 jaar een nog betere videokaart kunnen nemen).

Misschien dat je dan nog wat kunt bezuinigen op de kast (als je dat wilt), bv een Antec Threehundred Two.

• migchiell
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:29:
Een i3 zou ik nu niet meer kopen voor een gamecomputer, grote kans dat die met komende spellen al niet meer voldoet (het blijft toch een dual core).
De 3470 is (afhankelijk van de shop) maar 4-5 euro duurder dan de 3450, ook een goede optie.

Ik zou het moederbord omruilen voor de Asrock B75 Pro3-M, deze heeft meer audio kanalen en meer sata600 poorten.

De voeding is wat overkill (en tegenwoordig wat duur vergeleken de concurrentie).
Op dit moment kun je gaan voor een wat goedkopere 400-450W voeding, zeker als deze 2 pcie connectors heeft. Als je toch rond de €55 wilt/kunt uitgeven zou ik voor de XFX Pro 550W gaan (nog wat meer overkill, maar betere kwaliteit en dan zou je als je wilt bv over 2 jaar een nog betere videokaart kunnen nemen).

Misschien dat je dan nog wat kunt bezuinigen op de kast (als je dat wilt), bv een Antec Threehundred Two.
Bedankt voor je commentaar!

Ok, geen i3 dus... maar dan! 3450, 3470, 3550 of 3570? Ga ik het verschil tussen deze opties echt merken, zowel nu als in de toekomst?

Voeding ga ik even naar kijken. Kast hou ik, lang naar gezocht, ik zoek een stille kast en deze vind ik de mooiste :-)

Verwijderd

Ga voor 3570 zal handig zijn voor die CPU hongerige GTA series.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En andere games, uiteraard. Beetje extra headroom kan geen kwaad.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:39
Zou dan inderdaad de 3570 nemen. In principe volstaat de 3450 ook wel, maar deze scheelt niet veel in prijs met de 3570. De 3550 is maar een paar euro goedkoper dan de 3570 dus die is niet interessant.
Voeding inderdaad de XFX Pro 550W nemen, dat is voor dat geld een betere keuze.
Verder ook het Asrock bord dat mitsumark aanraadt, dan heb je een super systeem staan :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• migchiell
  • Nu online
MartijnLoarne schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:49:
Zou dan inderdaad de 3570 nemen. In principe volstaat de 3450 ook wel, maar deze scheelt niet veel in prijs met de 3570. De 3550 is maar een paar euro goedkoper dan de 3570 dus die is niet interessant.
Voeding inderdaad de XFX Pro 550W nemen, dat is voor dat geld een betere keuze.
Verder ook het Asrock bord dat mitsumark aanraadt, dan heb je een super systeem staan :)
Ben inderdaad overgestapt naar de 3570, en dat Asrock moederbord.

Toch nog even over die voeding... ik wilde eigenlijk juist naar de 430W-uitvoering overstappen, dat moet toch ruim voldoende zijn, zelfs als er nog een 7850 oid. bij zou komen? Ik ben niet iemand die echte high-end videokaarten koopt, het segment rond de 150 euro bevalt mij prima, dan zou 430W toch de komende jaren nog wel voldoende moeten zijn? Waarom dan juist hoger gaan naar 550W? Wat is er dan beter aan die voeding?

Verwijderd

Die 430Watter is genoeg voor die lijst boven en een HD 7850, let wel op welke HD 7850 je neemt, 1 of 2 modellen hebben x2 6pin PCI-e aansluitingen nodig als ik me niet vergis, die PSU heeft x1 6+2pin.

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03 19:59

slb

Bwoah......

Is deze vraag eigenlijk niet off topic? Je wilde toch weten welke CPU te kiezen?

Persoonlijk denk ik dat je CPU minder effect op de prestaties in je games hebben dan de GPU. Ga maar eens meten in de praktijk hoe zwaar je CPU belast wordt. Een Dual-Core (bijvoorbeeld i3-3220) is meestal voldoende en kost een stuk minder. Sommige games zullen het toch weer beter doen met een Quad-Core.

Als je niet gaat overklokken is de i5-3570K een niet zo zinnige keuze en kun je beter voor de i5-3450, i5-3470 of i5-3570 gaan, dat scheelt onderling minder dan 1% in FPS, dus bij aanschaf even kijken naar de prijzen.

Als ik een ding geleerd heb in de tijd dat ik PC's bouw (al sinds mijn eerste XT kloon, een 8088), is dat je niet moet bezuinigen op de voeding. Een goede voeding gaat meerdere systeemupgrades mee, dus die verdien je vanzelf terug.

In goedkope voedingen zitten vaak (maar niet altijd) goedkope condensatoren waardoor op de langere duur de voeding instabiel wordt en/of naar de eeuwige jachtvelden vertrekt.

Op Tom's Hardware staan een aantal uitgebreide artikelen over voedingen. Het volgende kun je o.a. lezen:
Unfortunately, the ratings on cheap or poorly made power supplies cannot always be trusted. For example, I’ve seen 650 W-rated units that had less actual power output than honestly rated 200 W units.
....
Because few people have the time or equipment to actually test or verify output, it is better to stick to brands that are known for selling quality units.

Kies dus gewoon een gerenommeerd merk, bijvoorbeeld Seasonic. Mooie voeding is bijvoorbeeld de Antec Earthwatts EA 450 platinum, die door Seasonic geproduceerd is THG:Who's Who In Power Supplies.

In deze review vergelijkt mede-tweaker tHe_BiNk deze voeding met twee andere voedingen. tHe_BiNk heeft overigens ook nog andere goede reviews over voedingen geschreven.

[ Voor 13% gewijzigd door slb op 15-10-2012 01:21 ]

prompt $p $g

Pagina: 1